Install XP: ACPI of standaard PC

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zie hier op het forum een aantal topics over Windows XP. Zo moet je op F5 drukken als je ACPI werkend wil hebben, zodat hij automatisch afsluit als je op shutdown klikt. Dat doet XP bij mij momenteel dus niet, en ga ik hem herinstalleren.

Maar ik zie wat tegenstrijdige dingen, de één zegt dat je standaard pc moet kiezen nadat je bij de setup van XP op F5 hebt gedrukt, en de ander zegt weer dat het ACPI pc moet zijn.

Wat is het nou? En kun je nadat je op F5 hebt gedrukt ook nog op F6 drukken om m'n highpoint drivers te installeren?

BTW: M'n moederplank is een Abit BP6

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Hangt er vanaf of je mobo en voeding ACPi ondersteunen.

Ik denk zelf van wel. XP kiest overigens standaard wel acpi maar toch werkt het niet altijd helemaal goed. (was bij w2k trouwens ook al zo!)

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb bij een oom van mij ook het probleem gehad, dat de computer zichzelf niet uitzet. De reden hiervoor was dus dat de computer als "standard pc" geinstalleerd was..

Dat heb ik geprobeerd te veranderen in XP zelf, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Echter als je in apparaatbeheer kiest voor "show hidden devices" was daar een optie APM power management dat disabled was; deze heb ik enabled en daarna werkte het perfect, zonder dat ik XP dus opnieuw heb moeten installeren of voor ACPI PC heb moeten kiezen, dus het werkt ook onder "standard pc".

De pc was trouwens een P-II 266MHz met een 440LX moederbord.

Succes

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Hier installde die automatisch ACPI, maar je kan ook proberen APM aan te zetten, als je mobo dat ondersteund, want dan kan je ook gewoon automatisch afsluiten enzo. Als dat zo is, is APM te vinden onder power options in het control panel

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmmz, ik heb m'n APM al aan staan. En dat had ik bij de vorige install ook. Ik zal zometeen eens een nieuwe install proberen met F5 te drukken...

Verwijderd

Ik had hem eerst als standard pc staan, en toen had ik problemen met afsluiten (hij ging rebooten). En dat terwijl APM aan stond, en mijn moederbord ACPI ondersteunt (p2b-f).
Toen heb ik XP opnieuw geinstalleerd, op F5 gedrukt, en voor ACPI compliant pc gekozen, en nu sluit mijn pc netjes af, i.p.v. te rebooten.
Je kan er dus zeker wel baat bij hebben.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
acpi zorgt er ook voor dat alle apparaten zo'n beetje slechts één irq delen, wat in theorie niet zo erg is, maar in de praktijk niet altijd even wenselijk is.
Het is bij mij reden genoeg om een nieuwe versie van mijn bios aan te passen zodat ik in het bios fijn kan kiezen voor "no acpi" en dan windows opnieuw ga installeren, juist om van ACPI af te komen!

Het streven van acpi is natuurlijk prachtig (de gebruiker niet opzadelen met irq's en dergelijke), maar ik bepaal gewoon lekker liever zelf hoe en wat.

Dus het is maar wat je wil, ik heb liever controle over welk apparaat welk irq eventueel deelt met welk ander apparaat, en dat windows zichzelf niet kan afsluiten, tja, jammer dan.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 14:47

Dutch_guy

WYSIWYG

Op dinsdag 23 oktober 2001 16:17 schreef b_verberne het volgende:
Ik heb bij een oom van mij ook het probleem gehad, dat de computer zichzelf niet uitzet. De reden hiervoor was dus dat de computer als "standard pc" geinstalleerd was..

Dat heb ik geprobeerd te veranderen in XP zelf, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Echter als je in apparaatbeheer kiest voor "show hidden devices" was daar een optie APM power management dat disabled was; deze heb ik enabled en daarna werkte het perfect, zonder dat ik XP dus opnieuw heb moeten installeren of voor ACPI PC heb moeten kiezen, dus het werkt ook onder "standard pc".

De pc was trouwens een P-II 266MHz met een 440LX moederbord.

Succes
Bedankt voor deze uiterst nuttige tip !

Mijn pc wilde niet automatisch afsluiten en bovendien kon ik PS 6.0 niet installeren (hij rebootte m'n pc steeds bij 60% installatie) :(

Nu ben ik weer :)

Pay peanuts get monkeys !

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat alle apparaten met ACPI één IRQ delen is niet zo. Het lijkt alleen zo, 'onder de motorkap' kunnen er wel verschillende IRQ's zijn uitgedeeld alleen daar merk je niet zo veel van.
ACPI is ook veel meer dan alleen IRQ's delen. ACPI is tegenwoordig de standaard waarop het OS met de hardware communiceert. Eigenlijk is ACPI ook meer dan alleen een PC standaard, het schijnt dat er ook videorecorders zijn met ACPI. Bijvoorbeeld om te communiceren met andere apparaten als TV's en videocamera's.
ACPI heeft eigenlijk de oude PnP vervangen. Daarom moet je bij Win2000/XP ook 'PnP aware OS' uitzetten in je BIOS.

Windows 2000/XP installeert ACPI als je moederbord aangeeft ACPI-compliant te zijn. Helaas gaat dat met vooral oudere moederborden wel eens fout omdat die een onvolledige ACPI ondersteuning hebben.
Met Windows 98 was dat niet zo erg want die was niet zo streng met de ACPI standaard. Met de komst van Windows 2000 veranderde dat omdat Windows 2000 van apparaten eiste dat ze zich volledig aan de standaard houden. Daarom zag je destijds (feb. 2000) ineens heel veel BIOS updates verschijnen.
Nog steeds kunnen BIOS updates veel problemen met hardware aansturing en powermanagement (beide zaken die ACPI afhandelt) oplossen.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
Op vrijdag 26 oktober 2001 00:13 schreef MauritsvanBaerle het volgende:
Dat alle apparaten met ACPI één IRQ delen is niet zo. Het lijkt alleen zo, 'onder de motorkap' kunnen er wel verschillende IRQ's zijn uitgedeeld alleen daar merk je niet zo veel van.
Klopt, maar ik kan dus mooi niet zien welk apparaat fysiek nou welk irq deelt met welk ander apparaat. En daar stoor ik me aan. Maar in principe is ACPI een mooie oplossing, ben ik met je eens...
...
ACPI heeft eigenlijk de oude PnP vervangen. Daarom moet je bij Win2000/XP ook 'PnP aware OS' uitzetten in je BIOS.
...Nog steeds kunnen BIOS updates veel problemen met hardware aansturing en powermanagement (beide zaken die ACPI afhandelt) oplossen.
Kijk, dat wist ik nou weer niet. Maar ik ga er in mijn geval toch "middeleeuws" tegenaan: laat Windows maar lekker denken dat ik GEEN acpi moederbord heb, zodat ik fijn zelf met de instellingen kan schuiven, en zelf kan bepalen OF, en zo ja, met WELK apparaat een ander apparaat een irq gaat delen... Maar jouw posting helpt me al weer wat verder over het inzicht in ACPI, dank je.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dit topic heeft mij goed geholpen moet het instellen van ACPI op mijn Acer TRvelmate Laptop.

het schijnt dat XP niet al te goed overweg kan met ACPI 1.0b

maar nu heb ik het werken.
hartelijk dank!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Pagina: 1