Toon posts:

Stepping AYHJA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mannen!!!!
Heb een heel goed lopend Amd 1.4 systeem. Nou heb ik eindelijk een goede cpu cooler gekocht, maar nu vraag ik me af of mijn steppings ueberhaupt een beetje goed zijn om te klokken. Ik weet dat de tot nu toe beste klokker een Ayhja Y is. De 9 stepping schijnt minder te zijn. Maar nu mijn probleem....ik heb een 1.4 Amd "AYHJA 4" stepping!!!!

Nou, ik heb dus al bij verschillende Foren nagevraagd maar niemand kan mij nou vertellen of dat een goede proc is. Wel heb ik op een site kunnen vinden dat het een heel erg zeldsame stepping is van welke ze gehoord hadden maar nog nooit in handen hadden gekregen.

Dus....bij deze! Weet jij misschien of dit een goede steppimg is en heb je misschien een link voor me?

Zou te gek zijn!!1Mzl

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Ik ken de stepping niet, en ik weet ook geen link, maar waarom probeer je het niet gewoon?? Dan kun je iedereen hier meteen laten weten oftie goed is over te clocken..

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Het is een goede stepping (weet zo neit of het athlon XP is of Athlon ) Maar heb zelf ook ayjah *D. En volgens sommige sites haalt ie de 1600 zeker :9. Maar opvoeren hangt niet alleen van stepping af!!!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:29

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OCM] :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
JAJA....opvoeren! Da's ook leuk ja. Moet je wel mee uitkijken dat je een goede krukas hebt en dat ie genoeg benziene kan krijgen . Ook zou ik wat aan de koppeling gaan doen want die gaat het anders niet trekken! ;)

Nee joh....dat ocing ook van andere faktoren afhangt is mij wel duidelijk. Maar ik ga dat ding dus niet tot het uiterste brengen als ik niet ene van der referentie heb.
Zoals jullie al zeiden kun je de "Y" normaal gesproken met goede ram en goede koeling boven de 1.6 brengen. Maar dat wil je dus niet met de 9 proberen.....ruikt zo raar!!!!!

1500 is makkelijk te halen....zelfs zonder verhoging van de V-core bij een fsb van 150. Maar om nou meteen de multiplier naar de 10.5 te gooien lijkt me niet echt verstandig!?

Thanx anyways.....misschien moet ik er maar eens naar een goed avondje stappen achter gaan zitten en met me zatte kop aan die jumpers gaan zitten!;)

Laters

• Termi
Liefst hogere FSB dan multipleier ;)

Verwijderd

Topicstarter
dat is dus wel een beetje mijn probleem. Ik heb een epox 8k7a+. Heel fijn boardje maar mijn Infineon cas 2 ram wil niet meer dan 150 fsb draaien. Heb al de ram settings geprobeert te veranderen mar dat wil oook niet helpen. Qua koeling zit il wel goed denk ik.
draai hem op 1400@1500 op 40-24 idle en 43-24 full load(silverado cpu cooler en 2 intakes en 2 outs).

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:17
het is echt niet zo dat er een onzichtbare grens is waarna je cpu 'doei' zegt hoor... als hij niet meer verder wil laat hij dat vanzelf weten door een reboot of een hanger. zolang je je koelblok erop houdt blaas je em heus niet op. gewoon stapsgewijs proberen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Hielko
  • Laatst online: 12:11
Als jij die stappen groot genoeg maakt kan je een CPU echt wel mollen >:). Maar ik geef toe: daar moet je wel even goed je best voor doen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op dinsdag 23 oktober 2001 16:17 schreef hielko het volgende:
Als jij die stappen groot genoeg maakt kan je een CPU echt wel mollen >:). Maar ik geef toe: daar moet je wel even goed je best voor doen.
Hmm.. Dan vraag ik me toch af hoe jij dat wilt doen.. Als je namelijk te groten stappen neemt, kan je proc het gewoon niet meer aan, en zal dus gewoon niks doen.. Systeem blijft gewoon hangen..

• Termi
Ik denk zolang je koelblok er op zit liefst met fan :+. Dan houd ie het wel eff uit... Zonder koelblok + FAN nooit DOEN! zie filmpje van tom hardware :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou nou....leuk om te zien dat we het allemaal eens zijn dat op een proc een koeler moet zitten....en jaaaaa! Er hoort ook nog een fan op die naar de koeler blaaast!!!!

Maar waar jullie het over hebben is tof en leuk maar elke chip heeft zo zijn eigen grens waar hij het niet meer doet. De ene wil bij 55C niet meer en de andere word pas instabiel of houdt er mee op bij 60 graden.Maar je hebt dus ook steppings waar de chip zowat niet instabiel word en de temp maar omhoog blijft gaan. Om een beetje zekerheid bij te betrekken is het fijn om via de steppings te kijken waar de cpu het meestal niet meer wil doen.

een maat van mij had dus een proc (1.2 axia) die draaide een keer (jaja, het gebeurt echt) zonder koeler:? en smolt dan ook bij 89 graden. Die chip had dus geen "vergendeling" waar hij gewoon ophoud. Hij had dus een stepping met een hoge vergrendeling. Dus het lijkt mij wel zo fijn om ff te weten waar normaal gesproken deze vergrendeling bij een 4 stepping ligt. Dit is dan wel een geval van uiterste domheid.....maar was die pc gewoon gaan hangen dan was er niets aan de hand geweest

• Hielko
  • Laatst online: 12:11
Als een PC blijft hangen blijft de chip echt nog wel stroom gebruiken en kan dus kapot gaan.

Verwijderd

Topicstarter
He hielko!!!!

Heb een beetje het idee dat als je hier voor het eerst komt dat je door iedereen een beetje in de maling genomen word!?
Newbie in Forum hoeft niet persee en real time newbie te zijn.Toch?
Maar ja.....
Is niet persoonlijk voor jouw bedoeld maar......euhhh...moest het ff kwijt!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

POUDAMAN,

Je probleem met overclocken is je geheugen en je voeding.
Kijk maar eens met mainboardmonitor wat er met je +5volt gebeurd bij idle en full load.
Jouw geheugen zal inderdaad niet echt hoger dan 150Mhz gaan.
Wil je echt hoger moet je CRUCIAL of CORSAIR geheugen kopen. Dit is echt de oorzaak en je voeding.
Probleem bij dit board is dat bij een hoge overclocking je +5volt erg omlaag gaat en je je voeding moet bijregelen om deze +5volt wat hoger te krijgen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
He Rick!!!!
Thnx voor je reply!!!
Zoals je zegt is er een probleem met de 5V lijn. Jammer genoeg heb ik niet de nodige 2 draaiknopjes in me voeding om dit manueel op te lossen. Ondanks dit heb ik de 5V op 4.96. Dit zou toch wel voldoende moeten zijn????

Heb jij iets gehord over de pc 2700 of de pc3300 ddr ram modules? Zijn die al in nederland te koop?

Weet niet veel over de europese markt omdat ik altijd in forums uit America bezig ben geweest.....dus als je een paar goede online leveranciers weet? Heel graag!!!!

Bedankt ....see ya

• Stropdas
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op dinsdag 23 oktober 2001 18:01 schreef hielko het volgende:
Als een PC blijft hangen blijft de chip echt nog wel stroom gebruiken en kan dus kapot gaan.
Toen ik mijn huidige Duron zonder koelblok en koeler opstartte ging ik nar de BIOS en opeens na en paar seconden...PC UIT! Dus ik kijken...zit het blokje niet op de CPU maar ligt ie naast me :D Met de CPU is verder niets mis. Misschien zit dat in mijn fantastische moederbord ingebouwd. ECS K7S5a :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Rick2001

Rick2001

4.96volt is meer dan genoeg. Als je hoger gaat overclocken dan zakt dit wel meer.
Tot 4.75volt ben je principieel veilig.
PC2400 geheugen is momenteel al in verschillende varianten te koop, alleen draaid het hier niet om echt PC2400 geheugen. Dit is namelijk geen standaard.
Je krijgt uit the states OCZ PC2700 geheugen en je krijgt TWINMOS PC2700, maar waar het hier om gaat is eigenlijk gewoon PC2100 geheugen wat overclocked word tot 166Mhz FSB. Eigenlijk dus voorgetest geheugen op die snelheid.
Ze zijn er wel aan bezig met dat geheugen, maar dat zal dan niet met 7 of 7.5ns geheugen chipjes zijn, zoals tot nu toe (buiten kingmax om) maar met 6 of 6.5ns geproduceerd worden.
PC2400 is geen standaard. PC2700 zou wel een standaard worden.
Momenteel is de beste keus die je kan maken mbt PC2100 geheugen CRUCIAL DDR-SDRAM.
Dit geheugen is gekkerwijze PC2100 CL2.5 geheugen, maar werkt in bijna 100% van de gevallen op een veel hogere snelheid met cas latencies van 2.
Als je toch forums uit the states bekijkt (net alsik) zie je ook dat de meeste mensen dit geheugen hebben.
Loopt hier bij mij op CAS 2 meest aggressieve timings met 160Mhz FSB.
Kosten uit Engeland FL. 90,= per stuk. Daar krijg je echt hier in Nederland of Duitsland niets beters voor.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Mooi systeempie heb je in elkaar gezet maat!!!!
Mooi om te zien dat je met de epox goed hebt kunnen overclicken!:)
4 Delta's????Damn, dat moet wel herrie maken zeg!?!?!

Heb jij die Crucial rammetjes bij de officiele site besteld of gewoon bj een retailer daarzo? Wist trouwens nit dat het rendabel was om uit de uk te bestellen vanwege de hoge tax daar en de leverkosten!!! Thnx voor de tip!!!!!!

Btw.....die swiftech is een vette koeler!!! Maar op wat voor temps draai jij je pc ???? En tof dat je je ram timings erbij hebt gezet....die had ik nog niet geprobeerd
:)

Verwijderd

Topicstarter
STROPDAS!!!!!!
jep, dat ECS boardje is een topper. aleen jammer van de bios....herinnerde mij een beetje aan een bios van mijn oude 486 ;).
Maar dat bioosje heeft jouw cpu het leven gered....waarschijnlijk had je de shut down temp ingesteld of die was al standaard ingesteld. Je hebt mzl gehad man!!!!
:) :) :) :)

• Rick2001

Rick2001

Allereerst bedankt voor het compliment. >:)
CRUCIAL geheugen heb ik vorige week woensdag bij CRUCIAL in Engeland besteld via hun site. Vrijdag middag had ik het al per UPS thuis. Kosten..... incl. alles btw etc. 225 gulden voor 2 x 256Mb modules. Ik vind dat echt goedkoop.
Die 4 Delta's in de case van me lopen via een baybus bijna altijd op 7volt, dus stil. Ik vind herrie zelf ook niet echt geweldig, dus bijna altijd staat het stil hier.
De SWIFTECH ben ik zeer tevreden over, maar kost inderdaad wel wat.
Mijn 1400 op 1400 word idle 24 graden en board word dan 21 graden. Als hij op 1680Mhz staat word ie idle 26 graden en board 22 graden.
Maximum temperaturen op 1400Mhz is 36 graden en op 1680Mhz is 44 graden. Lekkere temperaturen dus ja.
Bij maximum "herrie", alle fans op highspeed, gaat hier bij de maximum temp nog een graadje af.
De fan op de SWIFTECH is een dikke DELTA fan (38mm dik) en 80x80mm en maakt standaard wel herrie maar geen irritante pieptoon zoals mijn 60mm DELTA fans maakten. Deze is trouwens ook regelbaar met behulp van een RHEOSTAT. (Potmeter waarmee je de spanning terug kunt regelen zodat het geluidsniveau zeer laag word en de cooling toch goed genoeg is.)

Verwijderd

Topicstarter
hehe.....dan zit ik hier met op het moment 37 cpu en 22 kast temp met een silverado die ook 160 piek kost :(.
Damn....dat is wel een temperatuurtje zeg! Ik heb hier die silverado en een maat heeft de Sk-6 op een 1.2 maar idle draaien wij min. 35 graden.

Maar nog een keer bedankt voor de info....als er weer wat centjes zijn dan komen de rammetjes van het "island" !!!

8-) mzl..Poudaman

• Davidoff402
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2022

Davidoff402

The more you tweak....

De enige echte manier om temperaturen uit te lezen is door een ingebouwde temperatuurprobe in de processor te gebruiken... Als er bijvoorbeeld een stickertje onder op de cpu zit scheelt dat ook al weer ean aantal graadjes. Temp sensor wat naar beneden gebogen? Hopla! nog een koelere CPU. Ander moederbord? nog een paar graadjes eraf en erbij. Geloof nooit in temperaturen, alleen bij tests die hetzelfde mobo/instellingen... Suc6 met die 24c met een 1400... :z

Sempron 3800+ 8k9a7i

• Rick2001

Rick2001

Die 24 graden kan echt wel. Als je cpu in de IDLE functie staat zodat hij los gekoppeld word van de bus verbruikt hij gewoon ontzettend weinig vermogen.
Dat die sensoren niet even goed zijn dat begrijp ikzelf ook wel. Ik werk al meer dan 20 jaar met computers, dus ik begrijp zelf ook wel dat er geen stickers op de achterkant of bovenkant moeten zitten van je cpu. Ook belangrijk is de temp sensor tegen je cpu aan te buigen zodat er een betere meting plaats kan vinden.
Elk board en elke cpu is anders. Elke meting zal dus verschillend zijn. Afhankelijk van sensor, bios/board, cooling, thermal paste en natuurlijk van je airflow en kamertemperatuur.
Dit is natuurlijk teveel om een eerlijk oordeel temaken tov andere mensen met andere of dezelfde systemen.
Wel kun je zelf een beetje bepalen of de temperaturen een beetje reeel zijn. Mijn temperaturen zijn echt wel reeel te noemen. Je praat over een cooler die supergroot en de juiste substanties bevat om een goede cooling te providen icm de juiste fan.
Ook de airflow is gewoon perfect te noemen in deze kasten waardoor je dus ook lage temperaturen mag verwachten.
Iedereen zal inderdaad andere temperaturen meten, maar je moet toch iets kunnen meten om te kunnen vergelijken. Daarnaast kan ik toch echt vergelijken met mensen met vergelijkbare systemen/cooling etc. en tot conclusie komen dat mijn temperaturen reeel zijn. Echte temperaturen kun je toch niet meten met normale apparatuur.
Zelfs als er een sensor in de nieuwe XP processoren zit kan het board weer een compensatie hebben van + of - zoveel graden. Waar blijft de theorie dan ?

Pagina: 1