Toon posts:

Surround in games met koptelefoon

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een antwoord op het volgende probleem: ik wil graag bij games 'surround' op mijn koptelefoon horen ipv op boxen. Dit natuurlijk vanwege LAN-parties en huisgenoten.

Ik heb een Diamond Monster Sound MX400 geluidskaart en een draadloze Philips koptelefoon. Alleen hoor ik helemaal niet (goed) of er bv. in UT of HL een geluid van voren of van achteren komt. Laat staan van boven of van onderen.

Weet iemand hoe je dit effect wél kan bereiken met een koptelefoon?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Creative geluidskaaart hebben het wel (sb live voor fl99,-) het is een optie (nog niet getest door mij :) )

• DaFearLess
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dat gaat volgens mij nooit lukken

het surround sound effect krijg je oa door het gebruiken van de 5 speakers die er bijhoren dus die effecten krijg je noot op een kop telefoon waar maar twee speakertjes in zitten

en enigste wat je kan horen is het verschil tussen links en rechts

specs : http://specs.tweak.to/7435

Verwijderd

Dit is wel een goede vraag. Is het met elke koptelefoon mogelijk of moet je hier een speciale koptelefoon voor hebben???

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Op dinsdag 23 oktober 2001 15:06 schreef dafearless het volgende:

het surround sound effect krijg je oa door het gebruiken van de 5 speakers die er bijhoren dus die effecten krijg je noot op een kop telefoon waar maar twee speakertjes in zitten

das niet helemaal waar, door het plaatsen van meerdere speakertjes in de koptelefoon kan er wel dergelijk een surround effect worden gecreerd, ik geloof zelf das sennheiser een koptelefoon heeft die die meerdere speaker opties heeft, kijk maar ff...............

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sony heeft hier een speciale koptelefoon voor, voor het luttele bedrag van +/- Fl.1400, maar dan wel mét dockingstation. :P

Verwijderd

Inderdaad! Het kan wel! Waarom schieten die gozers met A3D
en een koptelefono je dan blindelings op gehoor af? Juist ;)

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-> AV :).

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 15:06 schreef dafearless het volgende:

een hoofdtelefoon is juist een ERG goede manier om 3d-geluid te laten horen, omdat je (als programmeur/sounddesigner) exact aan kunt geven welk oor wat te horen krijgt, iets dat je met speakers om je heen niet lukt...

en dat er maar 2 speakers inzitten maakt weinig uit, je hebt toch ook maar 2 oren...? :?

oei, het gaat hier over de surround-protocollen die nu al gebruikt worden in games :) ....dat werkt inderdaad lastig op een hoofdtelefoon.....wou alleen even opmerken dat (in het algemeen) 3d geluid juist op een hoofdtelefoon erg goed klinkt

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
door timingsverschillen tussen links en rechts kun je dus wel degelijk surround creeren, ik kan me nog een audio sample cdtje herinneren waar ze met een luciferdoosje om je hoofd schudden, en dat je het echt van om je heen hoort schudden.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 oktober 2001 15:10 schreef _Brake_ het volgende:
Inderdaad! Het kan wel! Waarom schieten die gozers met A3D
en een koptelefono je dan blindelings op gehoor af? Juist ;)
DO tell more! :)
Sennheiser heeft wel een betaalbaardere variant op de 'koptelefoon' Afbeeldingslocatie: http://www.3dgaming.com/fps/sound/SennheiserSurrounder/surrounder.gif
De Sennheiser Surrounder. Met 4 boxjes ingebouwd. Maar dit is toch niet helemaal wat ik bedoel en bovendien aan de prijzige kant.

Maar wat gebruiken die gozers dan voor combi dat ze je op gehoor kunnen afschieten? :9

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 17:17 schreef P5ycho het volgende:
door timingsverschillen tussen links en rechts kun je dus wel degelijk surround creeren,
dat is inderdaad de manier waarop je oren links en rechts plaatsing detecteren...tijdsverschillen

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

probeer deze stukjes eens,.. ze geven een "surround gevoel" op je normale koptelefoontjes

http://www.binaural.com/bindemos.html

Verwijderd

Is stereo niet voldoende meer? :)

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op dinsdag 23 oktober 2001 17:19 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

dat is inderdaad de manier waarop je oren links en rechts plaatsing detecteren...tijdsverschillen
En voor surround (wat meer is dan links rechts) hebben we het meer over fase verschillen ;)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 12:45
ooit a3d met een koptelefoon geluisterd!

Dat zegt volgens mij meer dan genoeg

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op dinsdag 23 oktober 2001 17:19 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

Op dinsdag 23 oktober 2001 18:46 schreef Baklap het volgende:

[..]

En voor surround (wat meer is dan links rechts) hebben we het meer over fase verschillen ;)
Niet alleen tijd en fase verschillen. Door de vorm van je oor worden geluiden van verschillende richtingen ook verschillend je oor in gereflecteerd. Vandaar dat je een geluid van 10 meter voor je anders waarneemd dan precies hetzelfde geluid 10 meter achter je. Als alleen tijdverschillen en faseverschillen (is eigenlijk hetzelfde) zouden tellen, zouden je die twee niet uit elkaar kunnen houden. Zelfde geldt voor hoogte.
Met een koptelefoon kan je ondanks dat het geluid rechtstreeks je oor wordt ingeblazen, toch prima 3D nabootsen. En een koptelefoon is daar ook zeker bij spelletjes goed geschikt voor. Vooral ook omdat je je dan meestal wat beter kan concentreren.
Het enige nadeel is dat een koptelefoon meebeweegt met het draaien van je hoofd. Dat is namelijk ook een manier om te bepalen waar het geluid vandaan komt. Als je met een hoofdtelefoon op je hoofd, je hoofd draait, draait de hele wereld mee :P

Verwijderd

gaat idd prima met een normale koptelefoon. beetje oefenen en je kan bijna blindelings schieten werkt prachtig in Rogue Sper ed. en je hebt geen 3d surround software of zo nodig, want je hebt maar twee oren. onder en boven gaat niet zo soepel, maar met speakers ook niet echt lekker.

en de surrounder lijkt me totaal niks eigenlijk.

Verwijderd

http://www.hardwareinfo.net/achtergrond.php?id=6

Misschien dat je hieraan wat hebt. Staat uitgelegd hoe a3d met twee speakers werkt.

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 01:12
koptelefoon -> a3d -> vortex 2

sinds ik mijn vortex2 kaartje heb liggen mijn boxen in de hoek (ze stonden eerst?).

Verwijderd

ik zeg maar 1 ding: A3D ROELT!

Ik ben zelf een fervent cs'er en vertrouw me je wordt echt dikwijls voor cheater uitgemaakt als je a3d hebt. Als ze ook maar 1 hoorbare stap zetten zijn ze de mijne! Het is wel degelijk mogelijk. Het ziet er wel leip uit als je iemand zow ziet spelen, zonder dat je wat hoort en je hem heel ingespannen ziet spelen zonder vijanden in beeld :) .
Als je op zoek bent naar 3dgeluid(via headphone), schuif EAX aan de kant, en neem a3d. EAX is wel aardig, maar ik heb mn live direct de deur uitgeschopt nadak a3d had gehoord. en ik heb zo'n 5.1 set van creative(DTT2500) maar deze koptelefoon verslaat em dik.

Dit alles met onderstaande geluidskaart en een Sony CD250 koptelefoon.

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 20:16 schreef SkyKnife het volgende:
koptelefoon -> a3d -> vortex 2

sinds ik mijn vortex2 kaartje heb liggen mijn boxen in de hoek (ze stonden eerst?).
sluit aardig aan bij mijn verhaal, alleen die Yamaha ondersteunt geen wavetracing zoals die van jou. Maar ja, je moet wat als je digitaal in en uit wilt :P

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op dinsdag 23 oktober 2001 20:21 schreef neographikal het volgende:

[..]

sluit aardig aan bij mijn verhaal, alleen die Yamaha ondersteunt geen wavetracing zoals die van jou. Maar ja, je moet wat als je digitaal in en uit wilt :P
Je hebt het over wavetracing, wat is dat precies???

Verwijderd

worden ook de reflecties van het geluid binnen ruimtes berekent. Dit kost echter wel erg veel rekenkracht. Alleen de originele Aureal chips ondersteunen het dan ook. Maar daarvan is de driversupport gestopt voor zoverik weet.

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 18:46 schreef Baklap het volgende:

[..]

faseverschillen zijn hetzelfde als tijdverschillen..en die zijn (samen met volume-verschillen) bepalend voor de plaatsbepaling links en rechts voor je...bij geluiden die achter je vandaan komen (ook bv schuin boven je) worden filters gebruikt om hetzelfde resultaat te geven als wat de vorm van je oorschelp met het geluid doet...

maar da's een beetje off-topic :)

Verwijderd

Topicstarter
HL ondersteunt A3d en EAX
Maar hoe zit het met UT?

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50
Ik ga er even vanuit dat CS de 3D audio ondersteuning gebruikt die HL ook al had (waar je dus bewust kan kiezen tussen A3D en EAX). Hoe zit het echter met games die het gewoon via DirectX naar buiten gooien? Kan je daar iets aan instellen? Veel niet-SB kaarten ondersteunen zowel A3D als EAX....

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 21:37 schreef aginor het volgende:
HL ondersteunt A3d en EAX
Maar hoe zit het met UT?
volgens mij a3d als het beschikbaar is voor de positionering en EAX voor de effecten.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op dinsdag 23 oktober 2001 21:33 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

faseverschillen zijn hetzelfde als tijdverschillen..en die zijn (samen met volume-verschillen) bepalend voor de plaatsbepaling links en rechts voor je...bij geluiden die achter je vandaan komen (ook bv schuin boven je) worden filters gebruikt om hetzelfde resultaat te geven als wat de vorm van je oorschelp met het geluid doet...

maar da's een beetje off-topic :)
Nog meer OT >:) Fase verschillen zijn niet per saldo tijdsverschillen... dan hebben we het eigenlijk over LOOPTIJDVERSCHILLEN. Fase kun je draaien en dat heeft niets met timing te maken...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

A3D aanzetten , als dat niet kan koop je maar een Fortissimo II want suckblasters kunnen dit protocol nog STEEDS niet . Ik hoor perfect positioneel audio door mijn Sennheiser HD400(goekope senn) . Ga nu een RS65 kopen , wireless met "surround" geluid volgens sennheiser

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 16:07 schreef real_raichu70 het volgende:
A3D aanzetten , als dat niet kan koop je maar een Fortissimo II want suckblasters kunnen dit protocol nog STEEDS niet . Ik hoor perfect positioneel audio door mijn Sennheiser HD400(goekope senn) . Ga nu een RS65 kopen , wireless met "surround" geluid volgens sennheiser
ehhhhh jonge, creative heeft a3d opgekocht om het vervolgens in de doofpot te steken. De jonges van Aureal zijn geloof ik bij nvidia belandt.

wireless niet doen. Geluid is niet even lekker als koptelefoon met draad, althans hiero niet. Je kunt t net horen....

Verwijderd

Topicstarter
Waardevolle info. :)
Ik heb ook nog bij wat tegenhangers van tweakers gezocht op de ontwikkelingen van geluid in games.
Daaruit valt op te maken dat wat betreft 'realistisch geluid' we nu aan het begin van een tijdperk staan wat te vergelijken is met wat de Voodoo-1 kaart deed met beeld.

Voor écht goede effecten is het nog even afwachten dus :)

(p.s. ik dénk dat ik de HD580 ergens ga opsnorren)

• Thunder
  • Niet online
Ken je renkie? Die gast tegen 4 man HalfLife deatmatch, die andere lui hebben hem niet gezien >:)
Met een 'gewone' Senheisser heeft hij het gedaan dacht ik.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Lol, nep SbLive! optie. Durf te wedden dat het een of ander vaag effect geeft, dat helemaal niet met surround te vergelijken is.

Enuh boven of onder. Kan jij dat met een gewone set wel dan? Zou ik wel knap vinden :) Ook als je de SRS optie bij mediaspeler aanzet hoor je alleen een andere mate van midrange waardoor het geluid "dichter bij" is (of iets vaags, die optie is ook gewoon vaag).

Sennheiser heeft al een koptelefoon die 'surround' ondersteund. Maar ik snap echt niets van hoe ze het aangepakt hebben. Hij zou volgens mij dus 4 drivertjes moeten hebben en 2 aansluitingen, 1 voor front en 1 voor rear. Maar zo gaat het niet bij dat ding. Ik zal even de link zoeken.

En met 2 speaker lukt dat gewoon niet, mocht het toch zo lijken, dan is dat vet nep. ff de link zoeken. En met dat plaatje van hierboven, die dingen zijn NOGAL prijzig, en het is lomp met zo'n lompe bak over je schouders in je kamertje te zitten :) Maar het kan wel idd, alleen dat ding is niet bepaald een "koptelefoon" :)

-www.sennheiser.com
-produkte
-draadloos
-funk koptelefoons (blaat)
-RS65-8
Surround-Sound durch SRS-Prozessor
Processor staat er, maar ik zie geen 4 speakers ergens staan. Dus volgens mij is het weer nep gedoe.
3d geluid
3d geluid kan van "alle" kanten komen. En met 2 speakers is dat niet mogelijk. Een oor kan redelijk waarnemen van welke richting het komt, als hij dat niet kon, dan was het hele 4.1/5.1 princiepe volgens mij nieteens uitgevonden.

Volgens mij heb je 2 oren omdat, als je maar 1 oor aan 1 kant had, je het wel van rechts en links zou horen. Maar van de ene kant doffer, omdat je kop ervoor zit.

Je zou kunnen overwegen er enkel een midden om je hooft te plaatsen. Maar dat kan niet omdat daar al haar moet groeien en omdat anders telkens je oor vol zou lopen met water als het regent (of whatever), en bovendien staat het niet. Dus.

Maar surround voor je koptelefoon kan naar mijn mening enkel met 4 (of meer) speakers in je koptelefoon. Dat hele nabootsgedoe vind ik gewoon onzin, je verpest de klankkleur er alleen maar mee.
Pagina: 1