ik wil in mn oude 8600 (Apple) wat meer ram proppen, een aangezien de ram prijzen zow _laag_ zijn op t moment, ging ik op zoek naar ram. nu blijkt dat mijn 8600 volgens de ''boeken'' EDO DIMMetjes eet, terwijl die dingen goud geld kosten, en de 'normale'' dimmetjes op straat liggen. kan ik deze normale dimmetjes in me mac proppen, wetend dat t geen edo is, of is dat zwaar fout ?
Verwijderd
Ik denk niet dat dit gaat werken. Volgens mij is het formaat van de EDO DIMM ook anders dan de gewone DIMM reepjes.
Verwijderd
voltage van edo is veel hoger.
Kick me when wrong: volgens mij draait edo op 5V en gewoon dimmetje om 3.3V ofzo, maar die getallen weet ik niet zeker.
Kick me when wrong: volgens mij draait edo op 5V en gewoon dimmetje om 3.3V ofzo, maar die getallen weet ik niet zeker.
hmmzzz. kan ik me computer ermee slopen als ik t eigenwijs toch probeer (Op dinsdag 23 oktober 2001 14:59 schreef MREn het volgende:
zijn het EDO dimmetjes of simmetjes? Volgens mij is EDO er nooit als DIMM geweest.
dit is iig geen gewone DIMM
Verwijderd
denk het niet, maar je geheugen zal er niet zo goed tegen kunnen.Op dinsdag 23 oktober 2001 15:00 schreef Reflex het volgende:
[..]
hmmzzz. kan ik me computer ermee slopen als ik t eigenwijs toch probeer () ?
Domme vraag wat is de bussnelheid van dat ding ?
Ifdien 66 mhz dan is er een kans dat je ander soort geheugen moet nemen dan nu te koop is ...
EDO DIMMS bestaan helaas wel... Compaq heeft er ook gebruik van gemaakt... je betaalt je dus wezenloos als je wil uitbreiden..Op dinsdag 23 oktober 2001 15:00 schreef terw_dan het volgende:
zijn het EDO dimmetjes of simmetjes? Volgens mij is EDO er nooit als DIMM geweest.
volgens mac warehouse moeten er edo dimms in, maar ze zien er _precies_ t zelfde uit.. ik nu ff nakijken op de apple site..Op dinsdag 23 oktober 2001 15:00 schreef terw_dan het volgende:
of probeert mac warehouse gewoon zwaar geld te verdienen ?
edo ram is 72 pins en gewoon sd ram 164 en ddr ram 184 pins. dus die edo zijn idd veel kleiner.
bus = 100Mhz
volgens de apple site moeten er weer gewone dimms in, anders had er wel iets speciaals gestaan
http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=263
volgens de apple site moeten er weer gewone dimms in, anders had er wel iets speciaals gestaan
http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=263
edit:
*dough cache bus == 100Mhz, system bus maar 50
*dough cache bus == 100Mhz, system bus maar 50
Edo-dimm kom je best vaak tegen in iets oudere servers.
Ik heb er nog 1 van 256MB met parity is van HP..
Hij zit nu op mijn LX bordje.
Ik wil hem best ruilen tegen wat anders....
icq / mail me eve ander op me nick of op hotmail.
Ik heb er nog 1 van 256MB met parity is van HP..
Hij zit nu op mijn LX bordje.
Ik wil hem best ruilen tegen wat anders....
icq / mail me eve ander op me nick of op hotmail.
Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ
lees anders eerst ff thread door, zoals tijgertje al zei, edo dimms do exist!Op dinsdag 23 oktober 2001 15:06 schreef Hielkej het volgende:
een edo is veel korter
ik heb nog wel 2X4mb EDO liggen
kope?
EDO-RAM = Extended Data Out RAM
SDRAM = Synchronous Dynamic RAM
Is dus niet hetzelfde.
EDO is verouderd en naar huidige maatstaven erg traag. SDRAM werkt op een andere (hogere) bussnelheid en een ander voltage. Waarschijnlijk passen ze ook niet. En áls ze passen doen ze het niet. Bespaar je de moeite.
Is dus niet hetzelfde.
EDO is verouderd en naar huidige maatstaven erg traag. SDRAM werkt op een andere (hogere) bussnelheid en een ander voltage. Waarschijnlijk passen ze ook niet. En áls ze passen doen ze het niet. Bespaar je de moeite.
jammerOp dinsdag 23 oktober 2001 15:10 schreef wzzrd het volgende:
EDO-RAM = Extended Data Out RAM
Is dus niet hetzelfde.
->[PMG]
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
jammer dat er nergens documentatie staat wat ie nu eigenlijk gebruikt. apple site zegt nix over edo dimms, maar mac warehouse krantje zegt van wel..Op dinsdag 23 oktober 2001 15:17 schreef Exirion het volgende:
->[PMG]
edit:
kijk, ik uren zoeken op Apple site, daar staat, i quote:[quote]
Apple 8600 Manual wrote (
)
geheugen
32 megabyte (MB) dynamisch RAM-geheugen (DRAM); in de vorm van verwijderbare DIMM's (Dual Inline Memory Modules), uitbreidbaar tot een maximum van 512 MB
[/quote]
dus wat moet er nu in, EDO DIMMs of gewone DIMMs
kijk, ik uren zoeken op Apple site, daar staat, i quote:[quote]
Apple 8600 Manual wrote (
geheugen
32 megabyte (MB) dynamisch RAM-geheugen (DRAM); in de vorm van verwijderbare DIMM's (Dual Inline Memory Modules), uitbreidbaar tot een maximum van 512 MB
[/quote]
dus wat moet er nu in, EDO DIMMs of gewone DIMMs
edit:
type
type
Dit klopt helemaal..Op dinsdag 23 oktober 2001 14:59 schreef MREn het volgende:
(en ja, er zijn inderdaad verschillende soorten edo-dimms, dus niet alleen simmetjes!!)
De pin-layout is dus welhetzelfde, maar als jij een sdram module in jouw apple propt gaat dat niet werken.. Apple zal waarschijnlijk niet veel doen, en jouw dimmetje zal het maar heel even doen.. Daarna fikt het ding gewoon door..
Je mac of dimm zal niet door fikken dat omdat de "normale" dimm er niet in past. Ze zien er wel het zelfde uit alleen de 2 sleufjes of 1 er van zit net iets anders. Met het middelste sleufje word aangegeven of het een 5 volt of een 3,3 volt dimm is(EDO of SDram) en met het andere sleufje gebufferd of niet gebufferd.Op dinsdag 23 oktober 2001 15:31 schreef Twynn het volgende:
[..]
Dit klopt helemaal..
(en ja, er zijn inderdaad verschillende soorten edo-dimms, dus niet alleen simmetjes!!)
De pin-layout is dus welhetzelfde, maar als jij een sdram module in jouw apple propt gaat dat niet werken.. Apple zal waarschijnlijk niet veel doen, en jouw dimmetje zal het maar heel even doen.. Daarna fikt het ding gewoon door..
Dus helaas gaat het niet passen.
Ja, want:Daarna fikt het ding gewoon door..
5V > 3,3V -> veel warmte
Of:
KOELER OP JE DIMM OLE OLE!
JOEPIE, weer wat geleerdOp dinsdag 23 oktober 2001 15:03 schreef teigetjuh het volgende:
[..]
EDO DIMMS bestaan helaas wel... Compaq heeft er ook gebruik van gemaakt... je betaalt je dus wezenloos als je wil uitbreiden..
voor de mensen met interesse
http://kbase.info.apple.com
article number: 19456
daar staat:
PM8600 : FPM : YES
EDO: YES, but acts as FPM DRAM: +5V
SDRAM: NO
SGRAM: NO
whaaaa, kunnen ze niet gewoon 1 type geheugen maken of, de versch\illen duidelijk maken, en niet zow miniem
http://kbase.info.apple.com
article number: 19456
daar staat:
PM8600 : FPM : YES
EDO: YES, but acts as FPM DRAM: +5V
SDRAM: NO
SGRAM: NO
whaaaa, kunnen ze niet gewoon 1 type geheugen maken of, de versch\illen duidelijk maken, en niet zow miniem
Pagina: 1