Toon posts:

[Win XP pro] FAT of NTFS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet. Geef me van beiden de voor en nadelen is.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

FAT32 = Fractie sneller, benaderbaar vanuit Win9x.
NTFS = VEEL veiliger (security), stabieler, fragmenteert een stuk minder, en je kan EFS gebruiken (Encrypting File System). Verder is bij NTFS de clustersize (meestal) kleiner waardoor je minder ruimte verspilt.

Virussen? Scan ze hier!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Fat???? Gebruikt iemand dat nog dan? :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tip: Gebruik ook ff de Search van GoT, hier bestaan al tientallen topics over...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Fat is lekker snel op kleine volumes (fat 16 dan)

zelf installeer ik vaak het OS op een 2gb boot partitie en de rest op d:\ (overige ruimte)

kan ik makkelijk format c: doen, en toch mijn data niet kwijt raken,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Kan je NTFS makkelijkn formateren?

Ik heb 2 partities, 1 van 10Gb en 1 van 30GB.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 23 oktober 2001 13:26 schreef marcell het volgende:
Kan je NTFS makkelijkn formateren?

Ik heb 2 partities, 1 van 10Gb en 1 van 30GB.
Yup. Kan tijdens de setup. Als het een nieuwe disk/partitie is binnen een al draaidende Windows-installatie kan je gewoon format x: doen (vanuit cmd-prompt of de explorer, naar eigen voorkeur).

Virussen? Scan ze hier!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ander voordeel NTFS: nooit meer scandisk na een crash of hot reset :)

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 13:35 schreef BalusC het volgende:
Ander voordeel NTFS: nooit meer scandisk na een crash of hot reset :)
Inderdaad, want scandisk zit er niet meer bij, er wordt gewoon chkdsk uitgevoerd :)

Verwijderd

Ik gebruik FAT32, (ook XP). Ik heb zowel FAT32 en NTFS onder XP geprobeerd, maar FAT32 was toch ff een stukkie sneller. Niet alleen in benchmarks, maar ook gewooon in opstarten in in het gewone gebruik van mijn PC. Ik houd het dus lekker op FAT! *D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 23 oktober 2001 13:47 schreef Humulus het volgende:

[..]

Inderdaad, want scandisk zit er niet meer bij, er wordt gewoon chkdsk uitgevoerd :)
Ja dat wel :+ Maar ik bedoel eerder: een schijfcontrole na een crash is niet meer nodig op een NTFS partitie :)

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op dinsdag 23 oktober 2001 14:07 schreef BalusC het volgende:

[..]

Ja dat wel :+ Maar ik bedoel eerder: een schijfcontrole na een crash is niet meer nodig op een NTFS partitie :)
echt wel!, er is ALTIJD een controle op de integriteit van je disken als je opstart, er wordt een 'bitje' uitgelezen op je disk, als dit goed staat dan betekent het dat je volume netjes is afgesloten, staat die er niet, dan is je volume niet netjes afgesloten en volgt er een chkdsk

je kan wel zonder een chkdsk je systeem opstarten en er zijn ook wel filesystems welke moeiteloos een recovery kunnen uitvoeren na een 'slordige' afsluitactie, maarja dan moet je een 'journaling' filesystem oid hebben , en laat w2k/xp dit nu nog niet hebben..

Linux heeft dit overigens wel, (reiserFs en ext3)

A wise man's life is based around fuck you

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
jullie vergeten nog het belangrijkste van alle maal NTFS is zeel zuiniger met je disk space dan fat 32 :) . scheelt minimaal 5% bij een partitie van 8 gigabyte. en ntfs is niet langzamer ofzo juist sneller (kijk maar eens hoe snel windows 2000 defregmenteert >:) )

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 23 oktober 2001 14:59 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
jullie vergeten nog het belangrijkste van alle maal NTFS is zeel zuiniger met je disk space dan fat 32 :) . scheelt minimaal 5% bij een partitie van 8 gigabyte. en ntfs is niet langzamer ofzo juist sneller (kijk maar eens hoe snel windows 2000 defregmenteert >:) )
Dat 1e zei ik dus al... en het tweede, NTFS is wel degelijk een fractie langzamer, het heeft meer overhead ivm die security, EFS en compressie etc.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
Hier wordt ik niet veel wijzer van. De 1 zegt FAT de ander NTFS :? :? :? :? :? :?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 23 oktober 2001 15:04 schreef marcell het volgende:
Hier wordt ik niet veel wijzer van. De 1 zegt FAT de ander NTFS :? :? :? :? :? :?
Neem nou maar gewoon NTFS, ben je van alle problemen verlost.

Virussen? Scan ze hier!

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
compressie staat standaard niet eens aan :?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 23 oktober 2001 15:12 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
compressie staat standaard niet eens aan :?
Nee, en EFS ook niet, so? Security wél namelijk...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

erg interessant artikel

Verder heb ik zelfs sinds 2 dagen alles van fat32 naar NTFS omgezet en ik vind het wel degelijk langzamer geworden... ik denk dat ik dus ook weer terug ga naar fat32. Dan maar afentoe degragmenteren. En de efficienty of de beveiliging maakt me ook niet zoveel uit, dus voor mij is fat32 gewoon de winnaar.

• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 23:37

Reda

HA DO KEN

als je je systeem met meerdere mensen gebruikt en je je "Jenna" pics liever niet zichtbaar wilt hebben voor je andere huisgenoten, raad ik je aan om met NTFS te werken.

Anders...zet er lekker FAT32 op. Bij calamiteiten kun je zo altijd nog vanuit DOS lekker prutsen.

NTFS is niet benaderbaar onder DOS.

Verwijderd

Yep ik sluit me aan bij reda

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

Yups en ik sluit me aan bij de WOS faq: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5

;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• k7of9
  • Laatst online: 14-03 22:42
Op dinsdag 23 oktober 2001 20:03 schreef Reda het volgende:
Wat overigens wel heel makkelijk is, is om de Recovery Console te installeren. Zo kan je zonder cd-rom repair-functies en dergelijke uitvoeren mocht dat nodig zijn. Ook kan je partities aanmaken, verwijderen etc.

Veel oude dos-commando's werken er in. Het is GEEN dos, maar lijkt er wel op qua benadering.

Dit komt gewoon als optie te staan in je bootmenu. erg handig.

Mijn fotografie en videografie

Verwijderd

Ik zat hier ook over te twisten met Win2000 ik heb ntfs geprobeerd, maar ik vond het niet echt sneller hoor, Fat32, blijft het!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Op dinsdag 23 oktober 2001 20:03 schreef Reda het volgende:
........

Anders...zet er lekker FAT32 op. Bij calamiteiten kun je zo altijd nog vanuit DOS lekker prutsen.

Ik heb nu WINme met partities c/d en e waarbij ik op d en e data heb staan. In het verleden heb ik windows vaak volledig in de soep gedraaid en dan deed je gewoon: bootdiskette, format c: en daarna win opnieuw installeren -> d en e blijven intact en benaderbaar.

Stel je hebt NTFS en je verpest je WIn XP hoe kun je dan de c partitie benaderen en dezelfde truuk als boven uit halen. of ben je dan d en e voor altijd kwijt?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

je hd in een andere comp met win2k/xp flikkeren of gewoon fdisken ;)

Hoi

Pagina: 1