Temperatuurzekering

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Topicstarter
Laatst flink mijn vingers verbrand aan een voeding die begon te stinken. Wat bleek: fan dood. :(

Weet iemand of voedingen standaard worden uitgerust met temperatuurzekeringen?

Zo nee, dan ben ik erg geinteresseerd in een schakeling die de boel beveiligt. Heb nu een oude P166 als router in de meterkast staan (redelijk afgesloten), en heb geen zin in fik.

Mooi zitten? Barcelona chair!

Verwijderd

Uhh Pffhh Mhh ja.. ;)

Er zijn sensors met een bimetaaltje er in, die slaan af op een bepaalde temperatuur. Twee draadjes, metalen frummeltje aan de andere kant dat je tegen een koellichaam moet klemmen. Normaal laten ze stroom door, bij oververhitting slaan ze af tot de temp weer gedaald is.

Maar waar je ze nu moet halen, en of ze ook tussen het lichtnet en de PC mogen..
Je zal denk ik even met de plaatselijke electronica boer moeten bellen, of er langs gaan.

• Mosez

Mosez

Watermanager

Topicstarter
Bimetaal-schakelaar is een idee, maar bij een kapotte fan staat-ie dan dus continu te rebooten. Ook niet niet helemaal de bedoeling.

Dacht meer aan een permanente onderbreking, echt een zekering dus. Boven de 50 of 60 graden uit bijvoorbeeld. Heb al gekeken bij Conrad, dat zoeken daar valt nog niet mee. Dit weekend maar eens langs de electroboer dan.

Niemand hier die doet dergelijke vormen van brandpreventie? Ben ik echt zo paranoide dan? :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Misschien als je er een hele schakeling voor wilt bouwen...
DaBit heeft een keer iets ontworpen om de pc hardwarematig uit te schakelen bij een te hoge temperatuur..
(overigens had hij toen ook nog het idee om inderdaad gewoon een vette kortsluiting van de 220 te veroorzaken zodat de zekering bij z'n voeding er gewoon uitklapte.. Dan kon het systeem zeker niet rebooten!)

Schema staan op http://dabit.trybit.com .

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58
Op dinsdag 23 oktober 2001 16:04 schreef Twynn het volgende:
Misschien als je er een hele schakeling voor wilt bouwen...
DaBit heeft een keer iets ontworpen om de pc hardwarematig uit te schakelen bij een te hoge temperatuur..
(overigens had hij toen ook nog het idee om inderdaad gewoon een vette kortsluiting van de 220 te veroorzaken zodat de zekering bij z'n voeding er gewoon uitklapte.. Dan kon het systeem zeker niet rebooten!)
Over super lompe ideeen gestroken :D. Ik heb een keurig schakelingetje die het PG signaal onderbreekt als de temp te hoog wordt van de proc. En omdat de rest van m'n spullen via een flink relay via die voeding geschakeld wordt gaat dan alles uit :).

Verwijderd

In die sprinklers heb je wolfraam! Een metaal, dat smelt bij
een lage temperatuur... Je kan proberen daar iets mee te
fixen, of je sluit een soort rookmelder (te laat voor je
pc dan >:)) aan tussen je stroomaanvoer...

suc6!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 23 oktober 2001 16:15 schreef _Brake_ het volgende:
In die sprinklers heb je wolfraam! Een metaal, dat smelt bij
een lage temperatuur
Wat noem jij warm? Wolfraam smelt ergens bij 3500 C

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 16:19 schreef Ortep het volgende:

[..]

:D LOL
Zover ik mij herinner is dat waar ze gloeilamp draadjes mee maken , heheheheh 8-)

Maareh, een relaisspoel (of deuropener, maar da's wat grof)die gestuurd wordt door een ordinaire NTC weerstand aan een scmittrigger met een transistor er achter. Warm -> stroom op de spoel-) ijzeren stift die in de spoel zit komt er uit.

Die weer een tuimelschakelaar omgooit die het lichtnet onderbreekt. Zal zal je zelf moeten bouwen dunkt mij.
:Y)

Verwijderd

Een temperatuurgeschakeld relais, parallel aan de powerknop?

Zo'n temperatuurschakeling kun je in elke elektronicawinkel kopen.

Of blijft dan de voeding voluit draaien?

• RuNnaH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Op dinsdag 23 oktober 2001 16:44 schreef augustus het volgende:
Een temperatuurgeschakeld relais, parallel aan de powerknop?

Zo'n temperatuurschakeling kun je in elke elektronicawinkel kopen.

Of blijft dan de voeding voluit draaien?
Niet aan de powerknop, omdat die dan een continu signaal ontvangt.
Daardoor zal de comp uitgaan, weer aangaan, en door blijven gaan in die cyclus.
Met die schakeling zal het wel kunnen, maar dan moet 'ie de netspanning eraf gooien, zodra de temperatuur te hoog wordt.

• Mosez

Mosez

Watermanager

Topicstarter
Ideeën te over merk ik wel. Verhaal van Hooi gaat mijn voorstellingsvermogen teboven vrees is. Hielko, hoe zit een en ander aan elkaar geknoopt bij jou? Een relais er tussen hangen klinkt wel jofel.

Overigens is die bak van mij nog met zo'n ouderwetse AT-voeding uitgerust, dus kan ik mooi de schakeldraad laten onderbreken.

Iemand nog een 2e-hands halon-blusinstallatie te koop trouwens? Die mogen officieel toch niet meer gebruikt worden. Graag wel inclusief persluchtmasker a.u.b. :)

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 17:29 schreef RuNnaH het volgende:

[..]

Niet aan de powerknop, omdat die dan een continu signaal ontvangt.
Daardoor zal de comp uitgaan, weer aangaan, en door blijven gaan in die cyclus.
Met die schakeling zal het wel kunnen, maar dan moet 'ie de netspanning eraf gooien, zodra de temperatuur te hoog wordt.
Reageert de powerknop niet op de wisseling van een laag naar een hoog signaal? Zodra je daar voor zorgt heb je het probleem al opgelost met een simpele temperatuursensor.

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 16:28 schreef SpiritX het volgende:

[..]

Reageert de powerknop niet op de wisseling van een laag naar een hoog signaal? Zodra je daar voor zorgt heb je het probleem al opgelost met een simpele temperatuursensor.
Nah,
dan kun je net zo goed MBM of VCool gebruiken om softwarematig de boel uit te zetten bij een hoge temp.

Dat heeft geen enkel nut, omdat de CPU bij oververhitting vast zal slaan. De enige zekere beveiliging is een relais tussen de 220v kant, die alleen aan gaat als de temp laag genoeg is. Elke temp overschrijding zal dan de PC uitzetten.

Alleen zal je dan wel de schakeling helemaal apart moeten voeden, onafhankelijk van de PC. Dat was ook DaBit's probleem, van daar zijn wat extreme oplossing :)

Toch blijft volgens mij de simpelste oplossing een Bimetaal schakelaartje aan het koelblok van de PC. Als je er een kunt vinden die uitgaat bij 70 graden, en goed genoeg is geisoleerd, is dat de oplossing. Ik heb ze wel eens gezien, mer Klixon of zo ??, ze hebben een plat hoedje met schroefgaten, en er komen twee draadjes uit. Zet de draadjes in de 220v lijn van de voeding, schroef het ding op het koelblok van de PC.
Datsit.

Verwijderd

Als je nu zo'n temperatuurschakelaar lekker hoog instelt (>100 graden), zal dan het relais niet heel snel afvallen, zogauw de powerknop is kortgesloten?
Dus op 100 graden wordt de powerknop 'ingedrukt' (parallel relais schakelt), en daalt de temperatuur, en valt het relais weer af.
Als dat aan/uit binnen de vier seconden gebeurt staat je PC dus echt uit.

220volt bimetaalschakelaars zou ik niet in mijn kast willen hebben.

Conrad heeft enkele bouwpakketten (en enkele schema's voor als je het na wilt bouwen: zie de service/download-pagina)):
-191760 (met tor)
-192082
-194883
-194360
Wat je ook kunt doen is een LCD-thermometer met schakel-uitgang (tor) nemen:
-195715
-126608
-126721
-130931
-130893

Maar zulke dingen kun je ook wel bij je lokale elektroboer kopen

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 24 oktober 2001 16:43 schreef Hooi het volgende:
Toch blijft volgens mij de simpelste oplossing een Bimetaal schakelaartje aan het koelblok van de PC. Als je er een kunt vinden die uitgaat bij 70 graden, en goed genoeg is geisoleerd, is dat de oplossing. Ik heb ze wel eens gezien, mer Klixon of zo ??, ze hebben een plat hoedje met schroefgaten, en er komen twee draadjes uit. Zet de draadjes in de 220v lijn van de voeding, schroef het ding op het koelblok van de PC.
Datsit.
Dan lijkt het me toch nog beter om die bimetaal-schakeling een relais aan te laten sturen, dat vervolgens de 220 doet...

(overigens, als dat bimetaaltje een beetje veel stroom moet geleiden, zal het ding vanzelf warm worden, waardoor alsnog je pc uitschakeld toch? Of praten we nu over 2 verschillende bimetaalschakelaars?)

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Bestaan er ook relais's die juist de 220 uitschakelen als de 5 of 12 V aan gaat?
Heb via de restpartij van nedcool een digidoc op de kop getikt maar in een watergekoelde PC hoef je nou niet echt veel fans aan te sturen.
Boven een bepaalde temp gaat dan zogenaamd een fan aan => 220 uit.
De digidoc krijgt ook z'n stroom van de voeding dus geen rebootend systeem.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Twynn :
Door het bimetaal zelf gaat geen stroom.

Beter ja, maar hier was iemand die het heel simpel wilde. Zelf begin ik er zowiezo niet aan, hah !@

Koekum :
Ja, je kunt gewoon een relais met een wisselstroom spoel nemen. ;)

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 16:19 schreef Ortep het volgende:

Op dinsdag 23 oktober 2001 16:36 schreef Hooi het volgende:

:D LOL
Zover ik mij herinner is dat waar ze gloeilamp draadjes mee maken , heheheheh 8-)
Euhhhhhhh??????????? :?

Ja, nu weet ik het zelf ook niet meer! Ik zal het nog
ff nazoeken! Maar ik dacht toch écht! Beneden de 50 graden
iig, ik weet niet of dat té warm is voor je voeding (bij
mij iig niet) ARGHHHHHHHHHH! Weet het ook niet meer!

Check check! ;(

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op Wednesday 24 October 2001 22:40 schreef Hooi het volgende:
Koekum :
Ja, je kunt gewoon een relais met een wisselstroom spoel nemen. ;)
Da's de bevestiging die ik nodig had, thnx.
Het werkt inderdaad als een tierelier.
Bij een (zelf in te stellen) bepaalde temperatuur wil de digidoc een fan aanzetten => relais verbreekt de verbinding => PC uit => geen stroom meer op de digidoc => relais maakt weer verbinding.
Aangezien de aan(/uit)knop van de PC een short is blijft ie ook uit totdat je de knop weer indrukt.
Ik ben weer :)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Pagina: 1