Toon posts:

Vcore te laag??

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn computer. Telkens als ik een 3d spel (Zoals Max Payen of UT) speel crasht mijn computer binnen 5 minuten. De ene keer kan ik iets langer spelen dan de andere. Heel soms crash mijn PC ook als ik in windows zit, maar bijna nooit. Ik heb eens naar de VCORE gekeken en ik denk dat daar het probleem zit. Zoals misschien bekend, een athlon 1 gig draait op een vcore van rond de 1,8 V. Als het erg koud is in de CPU (17 graden ofzo) en ik kijk in de BIOS naar de vcore dan staat ie netjes op 1,8 volt, maar zodra ik in windows zit en ik met het MSI programmatje naar de vcore kijk begint ie al te dalen naar de 1,5 volt. Als ik een paar programma's start en de CPU warmer wordt gaat ie verder richting de 1,45 volt. Als ik een zwaar spel speel
gaat de VCORE verder richting de 1,4 Volt. De CPU Wordt trouwens nooit veel warmer dan 40 graden, HEt ligt dus niet aan de temperatuur want 40 graden moet kunnen.
Weet of het crashen van mijn PC aan de VCORE ligt en of deze lage VCORE normaal is en zoniet waardoor deze lage VCORE wordt veroorzaakt??
Bedankt

(Systeem: Msi k7tpro2, athlon@1000mhz,384MB 133mhz sdram, Voodoo3-2000 PCI, SB 128, Sitecom 10/100 netwerkkaart, 48spd cyberdrive CDrom, phillips CDR3610 Brander, quantum fireball 20,5 Gig@7200 RPM.

Verwijderd

1,4 volt is idd veels te weinig voor een athlon dus het verbaast me ook nix dat hij bij spelletjes dan vastloopt. Het lijkt me een gevalletje van een te zwakke voeding. Dus gewoon de voeding vervangen door een krachtiger exemplaar en je problemen zouden over moeten zijn. Dan moet je er trouwes wel rekening mee houden dat je processor wel wat warmer zal worden, want dan krijgt hij ook full load eindelijk weer het voltage wat hij nodig heeft en hij blijft dan wel stabiel maar zal zeker warmer worden dan de 1,5-1,4volt waar hij nu op draait.

Verwijderd

S'nie goed nee. VCore hoort trouwens 1.70 te zijn voor een TB1000, maar die MSI bordjes schijnen nogal eens 1.80 in te stellen..

Ik weet niet of het probleem het moederbord of de voeding is, maar iets is gaar.. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC heeft het tot nu toe altijd gedaan op 800mhz.
Toen kreeg ik van de PC-dealer een nieuw Mobo en een nieuwe CPU omdat de oude kapot waren. Nu heb ik een 1000mhz. Hij heeft het ongeveer 2weken wel gewoon goed gedaan. Alleen starte hij soms niet op als ik hem aanzette, maar na even resetten wel. Nu start ie altijd in 1 keer op maar crasht ie soms volledig, zijn dit allemaal symtomen voor een brakke voeding? of kan het ook het nieuwe MOBO zijn??
Trouwens als ie nu crash werkt de resetknop opde kast ook niet ik moet echt de stekker eruit trekken en er weer opnieuw instoppen. Het lijkt me trouwens niet logisch dat het de CPU of het MOBO is want 35x een explorer venstertje openen strekt ie wel en ook Command&Conquer kan ik uren spelen. Hij staat ook vandaag al weer 4 uur aan zonder te crashen maar ik weet zeker dat als ik nu ga UT'en dat ie weer crashed. Ik hoop dat iemand ff kan bevestigen dat het aan de voeding ligt
Als het de voeding is ga ik namelijk vanmiddag of morgen ff een nieuwe kopen. Dan kan ik weer fijn verder spelen
Is 300watt trouwens genoeg, dacht het wel toch??
Bedankt....

Verwijderd

Het lijkt wel de voeding ja. Dat kun je echter pas zeker weten als je b.v. met een programma als MBM (MotherBoardMonitor) de voeding in de gaten houdt als Windows loopt.

Normaal is het niet, dat de VCore inzakt omdat de voeding zwak is. Aan de andere kant zou het ook betekenen dat je oude mobo+cpu niet stuk waren, maar dat het toen ook al de voeding was. Ik zou de spanningen op het mobo effe checken voor een week of zo, en dan pas een voeding halen.

Aan de andere kant is een 400 watter ook al te koop voor onder de 100 piek. Maar ja.. of je hem nodig hebt....

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

Koop een zwaardere voeding.
Best van een degelijk merk ( Antec,enermax,... )

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
Dat je temperatuur zo laag is, is het gevolg van het feit dat je Vcore te laag is. Dus indirect ligt het wel aan je temperatuur. :9

Engineering

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat MBM (MotherBoardMonitor) eens geprobeerd. Geeft aan dat de vcore zo tussen de 1,42 en 1,49 blift. Ook tijdens het 10 minuten max Paynen (langer durfde ik niet aan uit angst voor crashes e.d.)
Ik heb het programmatje ook eens bij mijn pa zijn Athlon 900 met MSI k7tpro2a geprobeert en daar blift de Vcore netjes rond de 1,8.
De andere voltages zijn trouwens bij mijn eigen PC ook niet helemaal lekker. De 3,3v draait op 3,4v en de 5v op 5,1v ofzo en de 12v draait soms wel op 12,5volt
Zou het dan toch een brakke voeding zijn of moet ik toch een nieuwe MOBO aanschaffen, waar ik eigenlijk geen zin in heb!!

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Conclusie ................ Defect board of voeding

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan ga ik eerst maar een nieuwe voeding kopen en als dat niet werkt kijk ik wel weer verder...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb nog geen tijdgehad om een nieuwe voeding te kopen maar hij is sinds een dag of 3 niet meer uitgevallen. En dat terwijl ik de godganse dag Return to castle Wolfenstein en Rogue Spears zit te spelen. Overigens blijft de VCORE Eng laag. Rond de 1,45 a 1,5 volt. Moet ik er nou wat aan doen en zo ja wat of kan ik gewoon fijn verder spelen??

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
Ik heb het zelfde moederbord als jou en ik had ook een probleem met de VCore. Mijn temperatuur was rond de 48 graden en dus niet te warm maar hij liep wel iedere keer vast bij een spel. Nu heb ik de VCore handmatig vastgestelt en dus niet op default, ik heb hem overigens een stukje lager gezet als wat een TB nodig heeft. Ik heb hem nu draaien op 1.64V en hij doet het nu helemaal goed.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Het lijkt er toch echt duidelijk op dat jouw voeding het niet trekt, als je namelijk gaat spelen, gebruikt je video kaart ook meer stroom net als je harddisk. ==> Wordt teveel stroom getrokken op 3,3 volt ==> Vcore omlaag en 12 V omhoog. Neem een nieuwe voeding, dan is alles opgelost ;)

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 16:07 schreef AaroN het volgende:
Het lijkt er toch echt duidelijk op dat jouw voeding het niet trekt, als je namelijk gaat spelen, gebruikt je video kaart ook meer stroom net als je harddisk. ==> Wordt teveel stroom getrokken op 3,3 volt ==> Vcore omlaag en 12 V omhoog. Neem een nieuwe voeding, dan is alles opgelost ;)
Nou,
weet je, ik had ook eerst zo'n voeding die het niet trok. Maar juist de VCore bleef stabiel, het was de 5 volt die niet wilde. En de VCore bij AMD systemen komt uit de 5 volt, niet de 3.3 volt.. :+

Ik denk meer aan wat The Jackal bespreekt. BIOS foutje..? Bug, update etcetera..
:Y)

Verwijderd

Topicstarter
Het handmatig opschroeven van cd VCOre was 1 van de 1e dingen die ik zelf probeerde, Maar als ik hem in de BIOS op 1,8 of 1,85 VOlt zet dan haalt ie vlak na het opstarten nog net 1,65 Volt, maar dat gaat al snel weer richting de 1,5Volt.
Als ik hem in de BIOS op 1,65 zet dan begint ie direct na het opstarten met 1,4 Volt of lager als ik pech heb.
Ik draai nu al een week op default met een Vcore die rond de 1,40-1,5 schommelt. Hij doet alles maar vertrouwen doe ik het niet. Hij is ook veel te koud. Zo rond de 21 graden en er zit geen bijzondere cooler op. (+- 5000 toeren) niet echt bijzonder.
Iemand die nu weet waar het aan ligt. Ik heb trouwens BIOS versie 6330 VMS 2.4 of 6330 MS 2.4 dat weet ik ff niet zeker.

• Rick2001

Rick2001

Ik zou toch echt maar eens een andere voeding proberen voordat je er iets mee sloopt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Zoals eerder gezegd: het ligt aan je mobo of je voeding (laatste lijkt me het meest waarschijnlijk).

Systeem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens BIOS Versie 6330 MS 1.8 kwam ik net achter.
Versie 2.4 zit op mijn vaders MSI k7tpro2a

Verwijderd

PAk gewoon even de voeding uit je pa's pc en kijk of het probleem is opgelost.

Ja? -> nieuwe voeding kopen
Nee? -> Mobo omruilen

Klaar!!!!

:O

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb intussen in de bios het voltage opgeschroeft naar 1,85
in windows haalt ie dan met MBM5 tussen de 1,64 en 1,75
alleen nu schommelt het voltage heel erg. is dit een probleem want vastlopen doet ie niet meer, maar kan ik zo iets beschadigen??
Ik wil liever nog geen geld uitgeven aan een nieuwe Kast en Mobo dan koop ik liever over een half jaar een hele nieuwe PC

• Rick2001

Rick2001

Je zou zo niets beschadigen als de temperatuur klopt die aangegeven word in windows.
Toch zit het probleem dus in je voeding.

Verwijderd

ja, het kan best eens je voeding zijn hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok na een paar maanden kloten is ie nog steeds stuk. Heb er alles uitgehaald wat niet nodig is om te booten.
Nieuwe voeding erin. Nu is als ie net opstart cd VCORE veel te hoog als ie op default staat. 2,00 volt ofow. En als ie een tijdje draait valt ie in 1x naar 1,35 volt. De laatste tijd kan ik zelfs helemaal niet booten. Dan loopt ie naar 30 sec vast. Als ik dan reset kriijg ik 4 rooie d-leds. Duur weer een paar mins voordat ik weer kan booten. dan weer binnen 30 sec vast. Waar kan dit in godsnaam aan liggen.
Ik denk zelf dat de MOBO stuk is want de proc heb ik eruit gehaald en die leek wel OK. Geen brandvlekken of een kapotte core. De videokaart is ehet ook niet. Want ondanks dat ik 4 rooie d-leds heb krijgt de monitor een signaal.
Wie ken me vertellen wat ik nieuwe moet kopen??

Verwijderd

Topicstarter
Beuk :r,
kick :9

Sorry maar ik kich hem heel ff 1 keertje
Ben nl echt heel benieuwd of iemand een antwoord heeft.

vergeef mij;(

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 09:49
Ik heb een iets ander probleem met de vcore op mijn mobo (msi k7tpro2), mijn voltage geeft in de bios een waarde lager dan de ingestelde (bv: 1.57 ipv 1.6) voltage aan, maar in mbm een hogere (bv 1.64 ).

Ik heb dit probleempje sinds het proberen van een nieuwe bios, daarvoor gaven beide meters een hogere waarde aan.
Verder gaat het overclocken van de duron een stuk minder dus ik neem aan dat mbm het fout heeft. Ik heb een 300 w voeding dus dat moet ook voldoende zijn.

En dan te bedenken dat ik de bios downgrade (3.1>2.9) omdat ik heb gehoord dat die beter overclockt. Inmiddels heb ik 3.2 geflashed, zelfde probleem. Nog iemand met een idee wat dit kan zijn of met hetzelfde probleem?

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Athlon draait niet stabiel onder de 1.65 volt, dat is echt het minimum.

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1.5 volt @ tbird 1100.. stabiel

Verwijderd

Topicstarter
MOBO=dood. Heb um nu officieel doodverklaard. Een nieuwe voeding bracht even een opleving. Maar nu blijft het bij 4 rooie d-leds.
Vaarwel msi k7tpro ;(
Je was nog zo jong :P

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 09:49
*sensuur*

Ik heb ook een msi en die doet nu soms ook vreemde dingen (onstabiel voltage (0,02 marge), vastlopers en bootprobleempjes), ik hoop niet dat die van mij het ook begeeft want hij moet nog minstens een half jaartje meegaan.
Volgens mij geeft msi wel drie jaar garantie (moet je je bordje wel opsturen).

Voor wanneer m'n bordje het begeeft: vaarwel MSI .

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 19:17
msi :r

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
tja jasper toch maar een nieuw bordje kopen dan denk ik he
Pagina: 1