Toon posts:

Atari disk kopieeren

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

We hebben hier een oude boormachine, waar een oude atari computer achterzit. Er zit een OS op wat lijkt op win3.1(1), MAAR IK kan daar geen HD vinden, alleen floppy drives ziet ie daar. Nou wil ik een diskette kopieeren, met het boor programma, en de data, maar als ik um in een windows station doe, zegt ie dat de floppy geformatted moet worden.
Hoe werkt dit, is hier een tooltje voor?

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:37

Kvn

Boor programma :D ;)

Verwijderd

Zo te horen gaat het hier om een Atari 1040 ST. Die hadden nog helemaal geen HD, alleen 1 of 2 fdd's.

Je kunt gewoon op die atari een kopietje draaien van de floppy die je hebt. Nu moet ik echt in mijn geheugen gaan graven. Ik heb zo'n Atari gehad (ergens eind jaren 80).

Neem een lege ongeformateerde floppy en stop deze in de Atari. Zoek naar de functie formateren (in een van de menu's) en selecteer deze.

Vervolgens stop je de diskette in de drive die je wil kopieren en zoek je de functie selecteren. De Atari zal dan de data in het geheugen kopieren en daarna vragen om de doeldiskette. Die stop je in de drive en druk op enter. Et voila...een diskette gekopieerd.

Of dit ook kan op een gewone windows pc is mij niet bekend.
:)
Succes

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 09:33 schreef arjo_kamp het volgende:
Er zit een OS op wat lijkt op win3.1(1),
Dat is btw andersom. Window 3.11 lijkt op het Atari OS. Dat laatste was er namelijk een stukje eerder. ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met bijv. VGACOPY voor DOS of het dd commando in *nix kun hem volgens mij ook wel op een PC kopieeren. Let wel op dat je dezelfde soort diskette hebt (waarschijnlijk double density en misschien zelfs nog wel single sided).

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het ff proberen...

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Een MSDOS machine kan geen Atari geformatteerde diskettes lezen, andersom WEL!
Dus: Formatteer een disk onder DOS (760Kb DD GEEN HD!!) en zet vervolgens op die Atari de zooi erop.

de betaler vervuilt

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op dinsdag 23 oktober 2001 11:48 schreef GA!S het volgende:
Een MSDOS machine kan geen Atari geformatteerde diskettes lezen, andersom WEL!
Dus: Formatteer een disk onder DOS (760Kb DD GEEN HD!!) en zet vervolgens op die Atari de zooi erop.
Voor de duidelijkheid 720 Kb... ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Probeer het anders eens met WinImage of DiskDupe of CMC2.

CMC2 moet wel lukken, hiermee kan je lic. disks kopieren die anders als 'ongeformatteerd' op 'defect' worden gezien.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
het werkt,

Ik zal de oplossing nog even geven voor als iemand later ut zelfde probleem heeft:

als je in het atari OS zit, zie je 2 floppy drives,

vervolgens "sleep" je de linker floppy drive, op de rechter floppy drive, vervolgens zet ie eerst de flop in z'n ram, dan moet je er een nieuwe flop in doen, en kopieert ie vanuit z'n ram, naar de nieuwe flop

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
--> NOS

't is een non windows os :P

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Op dinsdag 23 oktober 2001 09:33 schreef arjo_kamp het volgende:
We hebben hier een oude boormachine, waar een oude atari computer achterzit. Er zit een OS op wat lijkt op win3.1(1), MAAR IK kan daar geen HD vinden, alleen floppy drives ziet ie daar. Nou wil ik een diskette kopieeren, met het boor programma, en de data, maar als ik um in een windows station doe, zegt ie dat de floppy geformatted moet worden.
Hoe werkt dit, is hier een tooltje voor?
Windows 3.1x lijkt eerder op TOS (het besturings systeem van de atari) dan andersom. :P

Als je een floppy formateert in Windhoos kan je die gewoon lezen op de Atari. als je de desktop hebt van de Atari dan kan je 2 floppy drives zien, zo niet dan kan je die op de desktop zetten door het menu 'options' te openen en 'install devices' te selecteren.

Vervolgens open je disk 1 door die in de floppy drive te stoppen en op Floppy Disk te klikken met de letter A, vervolgens pak en sleep je het/de proggie/inhoud naar Floppy Drive met de letter B, en TOS vraagt je dan om disk 2 er in te doen... (deze moet dan al geformateert te zijn in windows als 720kb flop).

voila! >:)

je hebt een kopie die ook nog eens door windhoos gelezen kan worden...

* [NUT] is een Atari Freak ja :D

voor verdere vragen mail me op b.schut@ksi.nl

dit disk swappen gebeurt allemaal met de floppy drive die er in zit, en haal de disks niet door elkaar :9

edit:

hmm, beetje weinig door gelezen... |:(

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Misschien een beetje offtopic...

De eerste pc waar ik mee in aanraking kwam was een Atari (die we overigens nog steeds hebben) er zit een tekstverwerker op van een slordige 300 kb met tal van functies zoals spellingscontrole, invoegen van plaatjes en opmaak met verscheidene (printer)lettertypes. Je kon daarmee toen destijds de stoerste werkstukken van de klas maken >:)

Toen ik daarna een 286 zag schrok ik me rot! Die machine was 5 jaar nieuwer maar niks grafisch en dan ook nog dat wp met al die rare toestencombinaties :?

Het mooiste aan de machines is dat ze in principe niks hoeven te laden. En dus supersnel zijn op 8 Mhz ;)

Dus kortom: Atari Rulez :)

Verwijderd

met linux! :)

dd if=/dev/fd0 of=DeDisk.bin

dan flop wisselen

dd if=DeDisk.bin of=/dev/fd0

(voor de A drive, fd1 voor de B etc)
Pagina: 1