Toon posts:

Hardeschijf met cluster fouten + getik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte lezer,

Ik heb al enige tijd een probleem met mijn laptop (compaq presario 1690) deze vertoont namelijk, af en toe, erg harde (intense) tikken c.q gekraak.

Nu heb ik mijn schijf m.b.v. scandisk, uitgevoerde optie, volledige laten checken en blijkt hij diverse malen de volgende boodschap te geven:

"Schijfcontrole kan niet lezen of schrijven naar cluster 155637. Dit cluster is momenteel niet in gebruik maar moet als beschadigd worden gemakeerd zodat windows in het vervolg hier geen gegevens probeert op te slaan."

Hierbij heb ik elke keer (ongeveer 40 maal) de optie repareren aangedrukt

Als eindrapport krijg ik:
Scandisk was niet in staat alle fouten succesvol te reparenen. ....... 147.456 bytes in beschadigde mappen.

Rest mij nog op te merken dat dit dus alleen maar voorkwam aan het einde van de schijf; wat ook niet beschreven is. Computer functioneert overigens ook goed (op af en toe tikken na).

Hamvraag: wat moet ik hieraan doen, is dit erg, of moet er een nieuwe laptop HD geplaatst worden om de betrouwbaarheid te waarborgen?????

BVD voor uw vriendelijk medewerking,

GHG

Verwijderd

De schijf opnieuw formateren zodat de slechte clusters voortaan echt niet meer gebruikt worden lijkt me om te beginnen wel een goed plan. Wanneer de slechte clusters opeens zijn ontstaan (en het dus geen net nieuwe computer is), dan zou ik persoonlijk toch maar wat regelmatiger een backupje maken en inderdaad eens denken aan een nieuwe schijf.
Eh..., over die tikken: komen die van de harde schijf af... Klinkt behoorlijk fout.

Verwijderd

Die schijf is op sterven na dood... Red je gegevens en haal een nieuwe..

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Op dinsdag 23 oktober 2001 08:56 schreef Masta-T het volgende:
Die schijf is op sterven na dood... Red je gegevens en haal een nieuwe..
Vind ik ook!

P.Duh! lekker puh!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Bad sector --> nieuwe schijf!

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Ja,
ik zou toch echt aan een andere harde schijf gaan denken.

Het is wel mogelijk, dat de fout alleen maar in b.v. de laatste 5 Mb van de schijf zit. Je kunt dan de schijf opnieuw partitioneren en die laatste 5 Mb niet gebruiken. Zo omzeil je het probleem. Maar alleen als dat echt zo is.

Vaak is het een hopeloze zaak. Bij mijn systeem is er één Western Digital schijf die dat probleem aan het begin heeft. Ergens in de eerste 30 Mb is er een fout in de magnetische laag. Dat gaat al jaren goed (het is een Caviar 6.4 Gb ) zolang ik maar dat deel niet partitioneer.

Ik heb ook al een hele zwik Quantum schijven weggegooid, daar werd het probleem alleen maar steeds groter mee.

Een programma waarmee je partities kunt plaatsen op de plek die je wilt, is b.v. Partition Magic van PowerQuest. Met Fdisk lukt je dat meestal niet. Veel geluk !! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bendankt voor al jullie snelle reacties!
Maar ik vraag me af of dit (voorlopig) kwaat kan voor de data die er op staat. Ik bedoel: kan die er in eens mee stoppen?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM] :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 09:26 schreef ghg het volgende:
Maar ik vraag me af of dit (voorlopig) kwaat kan voor de data die er op staat. Ik bedoel: kan die er in eens mee stoppen?
Ja, dat is het risico.

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 09:26 schreef ghg het volgende:
Ja dat kan, en dan ben je helemaal klaar.

Er hoeft maar een kop te kletsen op de eerste sector, en het is finito.
Pagina: 1