Pentium 1.7@1.7 -> 70 graden !?!?!?!

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb onlangs een Asus p4t-e met Pentium 1.7 ghz gekocht en in elkaar gebouwd. Nu heb ik de Asus utils van de cd getrokken en is mij opgevallen dat de cpu rond de 70 graden wordt. Dit lijkt mij niet helemaal gezond. Het koelblok van de p4 voelt niet super ! warm aan, mijn rdrammetjes voelen warmer aan. Ik gebruik een cooler van het merk Coolermaster en zo ziet er van binnen uit. Ligt dit aan de cooler ? Hij lijkt er stevig op te zitten en ik heb hem ook al een keer gedemonteerd. Of is die utils van Asus gewoon niet ok.

Kortom Meningen !

Hiero de pics van mijn systeem van binnen

Afbeeldingslocatie: http://qod.gamepoint.net/p4/p4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://qod.gamepoint.net/p4/p42.jpg

http://www.xbmcfreak.nl/

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Dubbelpost;
[topic=298041/1/255]

Als het waar is wat jij zegt; die temperatuurmeting/uitlezing deugt niet imho. Een 1,7GHz P4 met een P4 heatsink wordt niet zó warm. Komt wel vaker voor dat temperatuur uitlezingen niet conform de werkelijkheid zijn.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

kan je voor mij en mede tweakers plz ff de maten hier posten van de binnenkant van de houder, ik wil namelijk waterkoeling en als ik nu al de maten weet kan ik al een beetje aan de slag :) :)

dus de binnenste maten heb ik nodig.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Opa
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Zit er niet te veel warmtegeleiderspul op de Cpu? Moet flinterdun zijn, net genoeg om de kleinste oneffenheden op te vullen.

Verder kan de heatsink scheef zitten.

De sticker die over de warmtegeleiderspul zit moet van de onderkant van de heatsink af. (indien aanwezig)

Probeer Mainboard Monitor als second opinion eens. (kweenie of die al de P4 ondersteunt...)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
zijn het graden celcius, of .....? :P

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Resettim: Ik heb die vraag hier ook al een keer gesteld, dus waarschijnlijk dat je hem kunt vinden via de search. Dan kun je een .pdf downloaden van intel met de specs.

Ik heb ze thuis ook opgeschreven, dus als je lui bent gooi ik ze er wel ff op. (ik zit nu op school.)

Verwijderd

Uhm, ik had het zelfde probleem met mijn AMD 1.2@1.2, die werd ook bijna 70graden stressed...

Ik heb toen een nieuwe versie van Asus Probe gedownload en weetje wat... dat scheelde ruim 10 graden, das toch makkelijk gewonnen, geen extra koelers etc. Gewoon een nieuw stukkie software...

;)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op dinsdag 23 oktober 2001 01:55 schreef victorvo het volgende:
Zit er niet te veel warmtegeleiderspul op de Cpu? Moet flinterdun zijn, net genoeg om de kleinste oneffenheden op te vullen.

Verder kan de heatsink scheef zitten.

De sticker die over de warmtegeleiderspul zit moet van de onderkant van de heatsink af. (indien aanwezig)

Probeer Mainboard Monitor als second opinion eens. (kweenie of die al de P4 ondersteunt...)
Als het goed is zit er bij de P4 en tube (spuitje) met thermal compound. Volgens mij nog artic silver ook. Aangezien het zilverkleurig is. Ik heb pas ook een P4 systeem in elkaar gezet. De koeler kan er bijna niet scheef opzitten. Zorg ff dat die 2 klipjes allebei in het richeltje van je koelblok vallen. Dan zou het goed moeten gaan.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Die sensoren kunnen inderdaad soms heel gaar doen. Maar dat ze warmer afgeven dan gepland lijkt me gekker als andersom.
Anders moet je eens kijken of je die ntc/ptc kunt vervangen door eentje van hetzelfde type. Misscien dat dat ding gewoon rot is.

• Flake
  • Laatst online: 01-11-2024
Over die ASUS temp software heb ik ook veel opmerkingen gehoord dat die lezingen niet accuraat zijn. Misschien deze keer wel, dus ff paar tips:
  • Zorg ervoor dat de hete lucht goed weg kan.
  • De heatsink moet RECHT op de koeler zitten!
  • Gebruik desnoods [b][u]een heel klein beetje[/b][/u] koelpasta!
Koelpasta moet je echt heel weinig van gebruiken. Pak iets van kunststof (kunststof schroevendraaier is ideaal!) en smeer een hele dunne laag over je CPU. Dat helpt echt (scheelde bij mij zo'n 15 graden stressed)

Verwijderd

bij mij geeft Asus probe aan dat 'ie 78 graden is, Motherboard Monitor 5 geeft aan dat 'ie 53 graden is...

ik geloof die 2e wel >:)

hij draait btw 1700@1870

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Algemeen bekend Asus Probe :r
Ga voor de MBM waardes :)

Turn it off and on again.

Verwijderd

Als hij 70 aangeeft, dan reboot je ff snel en kijk je in je BIOS. die is altijd goed.

Verwijderd

Volgens mij schakelt een P4 altijd terug in kloksnelheid bij overmatige temps, zodat hij nooit 70 graden kan worden.

Kijk maar naar de temps van Silk_Dude.. ;)

• Erhnam
  • Laatst online: 11:14

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
met MBM geeft die 44/55 aan dat lijkt me meer normaal. 44 als die idle is en 55 onder full load met een koetje...

Bedankt allemaal.. Ik hou het er maar op dat de software van Asus brak is...

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

mooi koelertje zo te zien...
Je koeler zit denk ik gewoon scheef, of iig niet goed. Ben je niet vergeten koelpasta er tussen te doen?

• RupS
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik heb ook een P4 1.7..

Als hij gewoon op 1.7 draait, dan geeft Asus aan dat ie 56 graden wordt....

Nah, dat klopt dus niet, alle andere utils geven aan: 31.5 graden. (Sandra, Bios, etc.)

Kijk even in je bios wat ie aangeeft, kan heel verhelderend zijn.... :)

--edit--
Mooi koelertje? Coolermaster volgens mij ;)
--edit--

Verwijderd

Mijn CPU was voorheen ook 70 graden... Gewoon een BIOS (1005) update en de nieuwe Probe (2.14.04) op los gelaten. CPU is nu 40 graden. Denk persoonlijk dat het 'm in de BIOS zat. Aangezien ik beide tegelijkertijd heb vervangen kan ik dat niet verzekeren.
Pagina: 1