RAID 1 Controller installeren...welke stappen?

Pagina: 1
Acties:

• Drop
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb een servertje met een IBM 9Gb-SCSI schijf. Als deze schijf kaduuk gaat heb ik een probleem, dus wil ik een RAID 1 controller installeren met een tweede schijf ernaast.

Ik begrijp dat de SCSI schijf die ik ernaast ga hangen niet 9 Gb hoeft te zijn, maar dat er dan wel maar 9Gb van gebruikt wordt. Da's geen probleem.

Nu is mijn vraag... wat voor stappen moet ik doen om die RAID 1 controller met de twee schijven aan de praat te krijgen? Is het een kwestie van die contoller en die tweede schijf erin hangen of moet ik eerst de inhoud van schijf 1 op de 2e zetten.

Ow ja.. de tent draait op Linux RedHad.

Verwijderd

voor raid1 in linux heb je niet perse een raidcontroller nodig, software-raid is ook een optie en scheelt aardig wat $$$. wij gebruiken het hier ook en werkt goed.

• Drop
Op dinsdag 23 oktober 2001 09:46 schreef wkamphuis het volgende:
voor raid1 in linux heb je niet perse een raidcontroller nodig, software-raid is ook een optie en scheelt aardig wat $$$. wij gebruiken het hier ook en werkt goed.
Ik heb absolute performance nodig met mijn servertje en wat ik weet haalt software-raid het niet bij hardware-raid. Ik heb er dus ook een paar centen voor over.

Verwijderd

Zeker weten :?
Voor zover mij bekend moet bij een hardware oplossing de schijven in 1 raid wel gelijk zijn van formaat. De Software oplossing (wat betreft WNT & W2K) heeft dat niet nodig, maar dat zal in LNX ook wel zo zijn.
Bij een software oplossing is de kleinste schijf de maximale grootte van je mirror en kun je het restant (van de grootste schijf) gebruiken voor een andere partitie.

Dus als je zeker weet dat de schijven niet van een gelijk formaat hoeven te zijn, dan zal het wel. Anders zou ik het toch nog een keer navragen.

Just a tip :)

• Drop
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:20 schreef Succeed het volgende:
Zeker weten :?
Voor zover mij bekend moet bij een hardware oplossing de schijven in 1 raid wel gelijk zijn van formaat....
Volgens mij niet, maar daar gaat het hier ff niet over. ;)

Mijn vraag was hoe knal ik zo'n tweede schijf erbij, kan ie leeg zijn, of moet ik eerst de boel van schijf 1 mirroren naar de tweede schijf voordat de RAID 1 controller aan de salg kan? Help me out..