Toon posts:

Lichte zuinige voedig voor servertje

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb hier een P200mmx waar ALLEEN een HD in zit en 2x een netwerkkaart. Dus geen videokaart, sound, keyboard, muis, floppy, cd etc. Zelfs geen fan op de proc.

Omdat dit ding 24/7 gaat draaien wil ik een lichte voeding. Hoeveel Watt zou dit ding minimaal lusten en bestaan er lichte voedingen? Zal ik het merken op mijn energierekening?

Bedankt voor de tips!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat je aan een 100 Watt voeding genoeg heb :)

They made me do it.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm en weet je toevallig waar ik zoiets kan vinden. In de pricewatch zie ik alleen een 100 Watt voor een Peltier.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 22 oktober 2001 21:35 schreef RedDot het volgende:
Hmmm en weet je toevallig waar ik zoiets kan vinden. In de pricewatch zie ik alleen een 100 Watt voor een Peltier.
Maar als je een 250 Watt voeding hebt wil niet zeggen dat hij altijd 250 Watt gebruikt, maar dat hij max. 250 Watt aankan.

They made me do it.

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Ik denk wel dat het zo is dat een 100watt voeding zelfs onbelast minder gebruikt dan een 230watt voeding, dus goed id.

100watt voedingen zijn een bitje zeldzaam, komen vooral voor in oude 'merk pc's' as far as i know.

Verwijderd

Topicstarter
De voeding die er nu inzit is de originele van Vobis van +/- 5 jaar oud. Het gaat er dus om dat hij ZUINIGER wordt.

Ik denk dat veel tweakers (met dezelfde situatie) wel willen weten hoe je dit moeten doen. Leer je dit niet op een elektro studie ofzo?

Heb ik al gezegd dat de PC speaker, alle ledjes en de seriele poorten er ook uit zijn? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat er een 150 Watt voeding in zit. Als ik de fan eruit haal. Hoeveel kans heb ik dan dat er iets mis gaat? Want 100% stil is ook een mooi resultaat.

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 23:51 schreef RedDot het volgende:
Ik zie nu dat er een 150 Watt voeding in zit. Als ik de fan eruit haal. Hoeveel kans heb ik dan dat er iets mis gaat? Want 100% stil is ook een mooi resultaat.
Waar wil je de cooler uithalen, uit de voeding ? lijkt mij niet echt een goed idee.
Aangezien die cooler het systeem cool houdt, maar ook de voeding zelf.
Op maandag 22 oktober 2001 21:58 schreef Smoothy_ het volgende:

[..]

Maar als je een 250 Watt voeding hebt wil niet zeggen dat hij altijd 250 Watt gebruikt, maar dat hij max. 250 Watt aankan.
En daar sluit ik mij bij aan, wat ik heb gedaan is alle ld'tjes uitgeschakeld van de powerknop en de HDD om energie te besparen.

Zodat het enigste wat stroom verbruikt het moederbord, CPU, Coolers, HDD, CD-ROM (soms) en FDD (som) -->> die systeem ld'tjes heb je toch niets aan en zijn er meer voor de sier naar mijn mening.
Ik hoor zelf wel wanneer mijn HDD aan het werk is of niet :Y)

Verwijderd

ik heb hier nog een 100watt voeding liggen (at)

intressen email me maar suijkerbuijk@noknok.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de koeler uit de voeding. Er zit geen koeling meer op de processor (alleen een waanzinnige heatsink :) ).

Wie heeft dit gedaan en bij wie leeft de voeding nog? Of juist niet. Dan weet ik dat ik dat niet moet doen.

Wordt een voeding nou heter als de PC meer van hem vraagt? Dan zou het kunnen... Ik probeer het in de loop van de week. Ook als mensen het me afraden. Want ik ben tenslotte een tweaker...
>:)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Op dinsdag 23 oktober 2001 00:01 schreef RedDot het volgende:
Wordt een voeding nou heter als de PC meer van hem vraagt?
*zucht* Denk nou zelf eens na

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Fan uit voeding,
Nee, maar wel op 5 Volt, check of hij altijd blijft draaien eerst
Groot Koelblok,
Ja, werkt goed, in mijn PSU zit mijn enigste fan

zie ook mijn Servermod

Resultaat: geen geluid, alleen als mijn mp3 disk opspint, hoor ik hem, maar vlak daarna begint de muziek toch *D

No even over bericht hier onder, voor specs zie sign ( p100@120 !!)
Staat 24/7 aan geen probleem, ook niet met de hete dagen in de zomer , kamer temp ongeveer 30 grad

1+1+1 = 1

• gcb
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Ik heb de fan uit m'n 145 Watt voedinkje op 5 volt gezet. Ik heb de kap van de voeding eraf gehaald en ventilatie roosters in de kap van de kast aangebracht. Tip: raak nooit onderdelen (ook niet de heatsink) van een voeding aan terwijl hij op stroom staat (en ook daar een tijdje na), 220 doet echt pijn (ervaring 8-)).

Heatsink van voeding wordt ongeveer 40 a 42 graden. Ding moet kunnen werken bij ambient temp van 40 graden (stond op kap), dus dat zou goed moeten gaan.

Enige nadeel, systeem heeft nu 0,0 lucht circulatie. En het videokaartje en de netwerkkaart in dat systeem worden nogal warm, maar hij heeft vaak een uur of 5-6 achter elkaar aangestaan en doet het prima.

Dus... het zou kunnen. Maar koop zeker een temperatuur metertje (f 20,-).

Specs van systeem (kun je een beetje vergelijken)
- P 166 MMX @ 225 (met redelijk sink en 80x80 fan op 5 V)
- 96 MB SD-RAM
- 8 MB Matrox G200
- 3Com Etherlink II
- HP VG100 Netwerkkaart
- MediaVision Jazz16 Crap geluidskaart
- 800 MB Seagate harddisk
- floppy
- CD-ROM

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat als je een nieuwe 145W voeding neemt?
Lijkt me dat die ondertussen ook behoorlijk stil zijn nu...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Volgens mij heeft het iid niet veel zin een andere voeding aan te schaffen, 't is met pcvoedingen volgens mij net als bij een auto : 't is niet omdat hij meer vermogen KAN leveren, dat hij daarvoor bij lage vermogens meer verbruikt ! (vgl is niet zo dom, ene verschil is elektrisch vermogen tov mechanisch vermogen)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat er toch meningsverschillen over zijn. Ik ga eens een keertje meten hoeveel dat ding nou echt gebruikt en dan vergelijken met een andere voeding.

De fan ga ik langzamer proberen te laten draaien of misschien toch eruit halen. De voeding blijf ik gewoon gebruiken.

• Twinkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 17:25

Twinkil

CTRL-A CTRL-Q

Conclusie: Sloop alles eruit wat je denkt niet te gebruiken. zoals leds e.d. Zet er een normale (300W) voeding in en het systeem gebruikt enkel wat het nodig heeft. Als je de fan van de voeding wilt beheersen, dan kan je bij Conrad een stukje elektronica kopen die teparatuurgericht je ventilator kan aansturen ;) Kijk maar eens bij de zelfbouw componenten van conrad.

Probleem opgelost !! 8-)

Greetzzz Tha Twinkil

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

zon temperatuur ding aan voedingsfan zit ook in mijn server, echt heerlijk!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 22 oktober 2001 23:51 schreef RedDot het volgende:
ik zou een thermometer in de voeding hangen en kijken hoe die reageert, wordt ie extreem warm, zet je je systeem uit en dan koeler er weer in.

• TumbleCow
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Voor stille systemen zijn ook die kleine transmeta-mobo'tjes ERRUG gaaf..

maargoed, dat past weer niet echt binnen het budget van een gemiddelde tweaker.. (ook niet binnen die van mij hoor)

maar je kan iig ook op een actieve cpu-koeling besparen, gewoon een enorme grote lompe koelvin erop, dan red ie het meestal wel zonder actieve koeling.

verder zou ik de fan in de voeding wel een BEETJE laten draaien, op 5v is idd wel een goed id.

suc6 d'r mee.
Pagina: 1