Toon posts:

Electromotor op ATX voeding =probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een electromotor op een ATX voeding (235w) aan te sluiten, maar de voeding stopt er binnen een paar seconden mee. De motor is 12 v en geeft maximaal 85 watt en verbruikt maximaal 8 ampere, dat zou toch moeten kunnen op een voeding? Toch springt na enkele seconde de beveiliging erop... alsof ie meer dan 8a zou verbruiken... Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Verwijderd

Ik ken het probleem ja, heb ooi een stofzuiger motortje als koeling proberen aan te sluiten

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:15
Een electro motor trekt bij het op toeren komen meer stroom
dan als ie eenmaal draait

je kunt proberen hem te laten starten op 5v en dan over te gaan naar 12 V

EN sommige voedingen moeten een load op de +5V hebben

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt alvast voor de reacties, maar is er niet een mogelijkheid om bijvoorbeeld een weerstandje aan te sluiten zodat ie gewoon niet meer dan 8 ampere KAN verbruiken? Ik heb werkelijk de ballen verstand van electrotechniek, maar misschien dat iemand weet ofzoiets werkt, en zoja wat voor een weerstand ik dan moet hebben...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Hoeveel A kan je voeding leveren op 12 V???

235 W is het totaalvermogen, max, over alle uitgangen. De 12V uitgang levert dus nooit 235/12= bijna 20A, maar een fractie hiervan. Grootste amperage loopt over de 5V aansluiting.

Voorbeeld van de specs van een 350W voeding:
K535001
Name 350 Watt ATX P/S rev. 2.03
Description Model: FSP350-60BN
Incl. Ball Bearing Fan
+3.3V = 28.0A
+5Vsb = 2.0A
+5V = 32.0A
-5V = 0.3A
+12V = 9.0A
-12V = 0.8A
Max output = 350Watt (+3.3V & +5V = 220Watt max.)
Zoals je ziet levert ie "maar" 9A bij 12V.
Dat is genoeg voor je motortje, alleen zoals genoemd, de aanloopstroom is ietsjes hoger, en jouw voeding 235W, dus die haalt geen 9A bij 12V....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff gekeken naar de specificaties van een 200 w voeding (at) die ik eerst probeerde (wat ook niet werkte) die leverde 8 a bij 12 v. Ik denk dat die 235 wel het zelfde zal leveren... Ik heb ook getest met een onbelaste motor, dan doet ie het wel, en als ik hem (als ie dus eenmaal op toeren is) belast, slaat ie niet meer uit... (Het verhaal met die op gang komende motor klopt dus :) )

Het probleem blijft dus bestaan, weet iemand van jullie hoe ik desondanks(mbv een weerstandje ofzoiets) dat ding BELAST aan het draaien kan krijgen???

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 23:05

Part

Helemaal niets.....

Weerstand van ongeveer 2,2 Ohm 10Watt in serie met de motor.
De weerstand vervolgens als de motor op toeren is met een schakelaar of dmv een relais kortsluiten.

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 16:00

Professor_Botje

Administrator

Een Elecro moter neemt bij het optoeren komen bijna 6x zoveel stroom op dan waneer deze op toeren is wat je zou kunnen doen ik een 2de voeding er paralelle op aansluiten zo kan je meer stroom trekken uit bijden voedingen tegelijker tijd

alleen dan heb je nog 1 latsten voeding nodig voor je PC :)

dan zit je al aan 3 voedingen :)

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 16:00

Professor_Botje

Administrator

Op maandag 22 oktober 2001 21:03 schreef Part het volgende:
Weerstand van ongeveer 2,2 Ohm 10Watt in serie met de motor.
De weerstand vervolgens als de motor op toeren is met een schakelaar of dmv een relais kortsluiten.
Bijna :)

je zou een vermogens weerstand moeten hebben van 1,5ohm
dan draait je moter de helft zo snel bij een 2,2 ohm zou i waarschijnenlkijk niet meer gaan draaien :)
alleen nu is er 1 prob. de 1,5 ohm weerstand bestaat niet :) atans niet in de E12 en E24 reeks :)

wat je kan doen is 2 weerstanden van 2,2 ohm paralel zetten dan is de weerstand nogmaar 1,1 ohm :)

dan moetten ze 12x8= 96 Watt zijn mm deze zijn er warschijnen lijk niet of heel duur

je zou wel een ander fannetje even me in serie zetten want die spoel die er in zit kan het wel aan dan IDD kort sluiten en Tata dan werkt het maar het is wel moeilijk doen:)

ik zou dus toch voor een 2de voeding gaan

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

Verwijderd

Topicstarter
Tjonge, wat een gedoe is dat zeg :(, in ieder geval bedankt voor de hulp... Is het eigenlijk niet mogelijk om een variabele weerstand dus eentje die je met een knop bediend aan te sluiten, die gewoon hoog zetten bij het op toeren komen en dan weg draaien???

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Optie: (is een idee, zelf ff verder uitwerken)

Voeding aan -> motor krijgt 5V, en komt een beetje op gang.
Na een sec of 5 schakelt een relais de voeding over op de 12V, en dan komt ie verder op gang.

Een simpele RC timer met overname contactje moet 't fixen...
en 1 relais.. te lui om schema uit te werken, just the idea

Verwijderd

Sluit een oude Harddisk aan op die zelfde voeding ,dan wordt de 5volt ook belast !
'T werkt bij mij wel
( zelf schakelende voeding werkt zonder belasting niet of niet goed )
Suc6 !
Pagina: 1