Toon posts:

HQ45A en CPU-Load

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na enige utfs en wat gesnuffel in de resultaten de volgende vraag. Ik had een oude HP Vli8 desktop-pc, en heb de PII-333 daaruit op een nieuw bordje (SuperMicro P6SLA) overgezet in een nieuwe A-Open HQ45A. Het volgende doet zich nu voor : Wanneer ik een programma als Netscape 6.1 open, en daardoor mijn CPU-Load zie oplopen "hoor" ik dat de processor zwaar belast wordt. De P2 is voorzien van een heatsink, het systeem is verder niet gekoeld, behalve dan de fan van de HQ45A. Het enige wat dus geluid maakt zijn de fan en de HD. Terwijl de HD rustig zijn werk doet, hoor ik (denk ik) dat het toerental van de HQ45A veranderd. Hoe kan dit ? Zijn dit slimme voedingen die het toerental reguleren of is er iets mis met de voeding. De configuratie is minimaal : er zit een netwerkkaart en een videokaart in, een cdromspeler en een hd en da's alles. Lijkt me toch geen probleem voor een 250W voeding :? Iemand enig idee ? Temperatuur schommelt zo rond de 43 graden, dus dat lijkt me ook niet echt een probleem....

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
zijn het van die hoge piepjes?
dan moet je even beter utfs'en want er is pas zo een topique langs geweest...i'll have a look en gil when i have found it :P

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
[topic=154765/1/500]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 oktober 2001 17:08 schreef ikbenveldmuis het volgende:
zijn het van die hoge piepjes?
dan moet je even beter utfs'en want er is pas zo een topique langs geweest...i'll have a look en gil when i have found it :P
Nee, het zijn geen piepjes. Het klinkt meer alsof je de airflow hoort schommelen. Dus zeg maar de ruis van je fan, en dan niet constant maar aflopend als je het programma start, en langzaam weer oplopend als het programma draait. Als ik onder Linux naar mijn CPU-Load kijk, dan "hoor" ik ook echt de load stijgen. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar zo kan ik het het best omschrijven :)

Verwijderd

Topicstarter
Voorzichtig schopje .... Iemand anders nog suggesties :?

Verwijderd

Dat is vrij normaal hoor. Had ik ook met m'n AOpen voeding in m'n HX-08.

Bij belasting veranderd de spanning iets op de verschillende lijnen, en daardoor ook het toerental van de fans die er op zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 oktober 2001 05:44 schreef HlpDsK het volgende:
Dat is vrij normaal hoor. Had ik ook met m'n AOpen voeding in m'n HX-08.

Bij belasting veranderd de spanning iets op de verschillende lijnen, en daardoor ook het toerental van de fans die er op zitten.
Maar ook van de fan IN de voeding ? Ik was in de veronderstelling dat deze gestabiliseerd zou zijn... :?

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 06:22 schreef Sprits het volgende:

[..]

Maar ook van de fan IN de voeding ? Ik was in de veronderstelling dat deze gestabiliseerd zou zijn... :?
Ehh, neuh. Maar het kan goed zijn dat je je CPU fan hoort variëeren in toerental, en niet die van je voeding.

Die in je voeding kan een noise-killer model zijn, wat zogenaamd inhoud dat ie langzamer gaat draaien als hij niet veel belast wordt. Maar dat is niet direct. Dat directe is echt de spanning. En dus waarschijnlijk je CPU fan.

Als ik de fan op m'n radeon aandoe hoor ik het onmiddelijk als een packet af is ( }:O ). Dan is er heel ff geen load, en heel ff een andere spanning. En heel ff een toonverandering.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 oktober 2001 06:28 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ehh, neuh. Maar het kan goed zijn dat je je CPU fan hoort variëeren in toerental, en niet die van je voeding.
Ik wou dat die er op zat :) (want dat zou het verklaren) maar als je naar mijn eerste bericht kijkt, dan zie je dat er een heatsink op zit....
Er zitten maar twee draaiende onderdelen in, de voedingsfan en de HDD, en de laatste is het zeker niet. Om je een beter idee te geven, het geluid klinkt alsof je je hand voor je processor-fan houdt, alsof 'ie wat harder zijn best moet doen om z'n airflow kwijt te raken. Lijkt me toch een daling van het toerental. Het beestje komt uit een oude HP-Desktop, en daar heb ik het nooit gehoord. Misschien omdat daar nog een 8cm fan in zat. Kan het geen koelingsprobleem zijn ? CPU is gemiddeld zo'n 43 graden. Ik weet eigenlijk niet of dat warm is voor een PII-333.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
HQ45 van Aopen heeft inderdaad zo'n variabele fan in de voeding zitten.

Da's ook een van de redenen waarom ik een HQ08 gekocht heb. Die switch gewoon van Low naar High speed en heeft geen "last" van dat jojo effect.

.K

This space intentionally left blank.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 oktober 2001 07:16 schreef dot.K het volgende:
HQ45 van Aopen heeft inderdaad zo'n variabele fan in de voeding zitten.
Nou, daar moeten we dan maar aan wennen :) Ik ben in ieder geval blij dat 'ie niet defect is. Bedankt voor je reactie.

Verwijderd

Ik kan er niet mee zitten. Of ie nou zus zoemt, of zo zoemt.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik had het ook, tot ik er een 300w voeding in zette. Wel andere config, maar zelfde probleem. Kijk even of alle stekkers goed zitten. Slecht aangesloten stekkers werken als weerstand.

Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Pagina: 1