[XML] Goed bezig zo??

Pagina: 1
Acties:

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Hi,

Ik vroeg me het volgende af. Ik ben bezig om een shopping cart scriptje te schrijven, maar wil me voorlopig focussen op de engine en niet zozeer op de layout.
Nu las ik ergens anders in het forum dat XML heel goed gebruikt kan worden om pagina's te parsen. Zodat je dus als het ware een soort template systeem krijgt.

Ik heb bijna geen ervaring met XML. Mijn vraag is nu...
- Is het een goed idee om mijn shop op XML te baseren?
- Is het een goed idee om mezelf uberhaupt te gaan verdiepen in XML.
- Zal het mijn programeerprojectjes vermakkelijken in de toekomst?
- Kan ik een goede template gebaseerde shop bouwen als ik XML gebruik.

Bedankt!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
Op maandag 22 oktober 2001 16:28 schreef kaandorp het volgende:
Ik heb bijna geen ervaring met XML. Mijn vraag is nu...
- Is het een goed idee om mijn shop op XML te baseren?
Het is zeker niet slecht. :)
- Is het een goed idee om mezelf uberhaupt te gaan verdiepen in XML.
XML kan wel eens een belangrijke taal worden, het is dus zeker niet overbodig oid. Koop een goed boek, bijv. XML - het complete handboek.
- Zal het mijn programeerprojectjes vermakkelijken in de toekomst?
Dat denk ik wel. :)
- Kan ik een goede template gebaseerde shop bouwen als ik XML gebruik.
XML werkt met XSL, en dat is zeer veelzijdig. Je kunt zelfs kiezen tussen serverside en clientside parsing. Kijk eens op www.w3schools.com om er iets over te weten te komen. Ps. niet denken dat dit alles is, want dit gaat niet in op de XML scripting (om databases te benaderen bijvoorbeeld).
Bedankt!
np ;)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

ja, ja, ja, ja

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 22 oktober 2001 16:31 schreef chem het volgende:
ja, ja, ja, ja
"ik ben de a in ja, ja, ja, ja" ;)

[search=xml + mbravenboer]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
Op maandag 22 oktober 2001 16:31 schreef chem het volgende:
ja, ja, ja, ja
Dat wilde ik eerst ook antwoorden, maar ik dacht: laat ik maar ff netjes zijn :o

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Uiteraard heb ik de search al meerdere malen geraadpleegt, maar ik kan gewoon maar niet doorkrijgen hoe het nou precies in elkaar steekt.
Misschien moet ik eens een goede nederlandse handleiding lezen. Het lukt vast wel een keer. 't is met PHP tenslotte ook gelukt :)

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Op maandag 22 oktober 2001 16:41 schreef kaandorp het volgende:
Uiteraard heb ik de search al meerdere malen geraadpleegt, maar ik kan gewoon maar niet doorkrijgen hoe het nou precies in elkaar steekt.
Misschien moet ik eens een goede nederlandse handleiding lezen. Het lukt vast wel een keer. 't is met PHP tenslotte ook gelukt :)
Als je erg goed had gezocht was je de volgende linkjes ook tegengekomen:

Simpel XSL voorbeeld
XSLT met php

Da's een beetje super simpel uitgelegd wat er met xslt kan en hoe je dat met php voor elkaar krijgt.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik word natuurlijk wel geacht te reageren, dus daar gaattie dan maar weer ;) .

Je bent fantastisch bezig !! ;) . Ok, nu weer even serieus.

XML heeft een groot aantal voordelen. Het is belangrijk om te beseffen dat dit niet zozeer komt door XML zelf, maar door de uitstekende standaardisatie (en acceptatie).

Als je met XML werkt kan je in een standaard syntax je content representeren. Daarbij maak je je over het algemeen niet druk om de weergave van deze content, maar meer om het representeren van de data. Je kunt dus bijvoorbeeld een XML formaat bedenken voor al de producten die je webshop biedt.

Met XML op zich kan je niet zo veel. Door de standaardisatie van XML kan je echter allerlei hele stoere tools gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld XSL gebruiken om je XML files te transformeren. Voor een web-shop zal dit transformeren vaak naar XHTML gaan. XSL biedt ook uitstekende mogelijkheden om verschillende XML bronnen te combineren tot bijvoorbeeld 1 XHTML file.

XSL maakt weer gebruik van XPath (nog zo'n heerlijke W3C standaard) waarmee je locaties in XML documenten kan aangeven op basis van eenvoudige condities en relaties. XPath kan je ook zelfstandig (dus los van XSL) gebruiken.

Daarnaast kan je uiteraard de indeling van je XML files gaan formaliseren door middel van een DTD (Document Type Definition) of liever nog: een XML Schema.

Als je meer wilt weten over XML, XSL en de combinatie daarvan dan zijn hier een aantal topics waar wat stuff nog wat beter wordt uitgelegd:

[topic=178126/1/25]
[topic=154979/1/25]
[topic=177748/1/25]

(er zijn er nog veel meer!)

Het gebruik van XML komt pas echt goed tot zijn recht als je dezelfde content op verschillende manieren wilt gebruiken. Dit komt uiteraard omdat XML niets met weergave te maken heeft (behalve enkele uitzonderingen van XML gebaseerde standaarden die juist met weergave bezig zijn). Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan iets anders dan een je eigen web-page die de XML content ook toepast. Een leuk voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de XML versie van het tweakers.net nieuws. Ook is er een XML versie van de active-topics van GoT, waar je dan weer allemaal leuke dingen kan doen.

Ook kan je bijvoorbeeld denken aan andere applicaties dan browsers, overzicht-sites die jouw content nodig hebben enzovoorts :) .

Er staan op dit forum ook een heleboel leuke voorbeelden van de combinatie van xml en xsl. Als je een indruk wilt krijgen hoe dat werkt, is dat wel zinvol om door te kijken.

Templates heb je in ieder geval niet meer nodig. XSL kan die rol veel beter vervullen. Daarover is ook een keer een topic geweest: [topic=232403/1/25]

Veel plezier :)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Zojuist heb ik nog even een simpele toepassing gemaakt. Ik wer k bij de Universiteit Wageningen op declaratie basis. Mijn uren houd ik bij in een XML file.

Het is nu triviaal om even een stylesheet te schrijven die een declaratie maakt voor een bepaalde maand :) . De entries van die betreffende maand worden geselecteerd uit de file en daar frutsel je wat XHTML omheen en klaar :) . XSL kan zelfs de uren keurig voor me optellen. Geen MS Excel nodig, geen rekenmachine nodig en iedereen kan de declaratie makkelijk openen :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Ja natuurlijk kun je je shop in XML schrijven !! Je zult alleen wel een sierver-side scripting taal moeten gebruiken voor het opslaan van bestellingen !! Persoonlijk vind ik PHP het beste, maar ASP kan natuurlijk ook.

Je moet vanuit PHP dus XML genereren. Vergeet niet dat er bovenaan een headertje moet, dus zo :

header("content:type:text/xml\n");

Dan weet de browser tenminste dat wat hij binnenkrijgt XML is.

Pas trouwens op met de XML ondersteuning in de verschillende browsers : XML is relatief nieuw en nog niet elke browser ondersteunt het volledig. (Mozilla gelukkig wel :))

Veel succes !!

• mbravenboer
MisterJava: Je moet vanuit PHP dus XML genereren.
In het geval dat je de content in een relationele database wilt opslaan, moet je inderdaad een conversie-slag maken naar een XML view. Dit kan overigens in alle talen. Het hangt van je kennis en technische mogelijkheden af wat je het beste kunt kiezen (ASP, PHP, Java Servlets, JSP enz enz). Het is ook een optie om de data direct als XML op te slaan. Dit heeft uiteraard wel wat nadelen en werkt alleen goed voor niet al te dynamische sites (in ieder geval zonder user-input)
header("content:type:text/xml\n");
Je bedoelt:
code:
1
Content-Type: text/xml
Pas trouwens op met de XML ondersteuning in de verschillende browsers : XML is relatief nieuw en nog niet elke browser ondersteunt het volledig.
XML of XSL ondersteuning is niet nodig als je server-side je transformaties toepast. Dit kan zowel in PHP als Java als ASP uitstekend. Er zijn dan geen specifieke eisen aan de browser.

Verwijderd

Ja dat bedoelde ik inderdaad :)

Ik weet dat je vanuit ASP op de server kunt transformen (Met een Microsoft.DOMDocument object). Dat moet met PHP ook kunnen (ik geloof dat je daar een extensie voor moet downloaden,zie docu voor meer info).

• mbravenboer
MisterJava: maar hoe doe je dat dan in PHP ?
Zie post van freak007.
Of in JSP ?
zie: http://java.sun.com/xml en in het bijzonder http://java.sun.com/xml/jaxp/index.html. XML parsen en transformeren is standaard opgenomen in 1.4 en optioneel beschikbaar voor lagere versies. Transformeren is uitermate triviaal, maar een uitleg is te off-topic :) .

Verwijderd

mbravenboer, je kan wel XML transformen in PHP maar daar is een uitbreiding voor nodig. Wat mij betreft kan het ook wel in JSP (ik ben zelf ook java fan).

Verwijderd

XML parsen en transformeren is standaard opgenomen in SDK 1.4 en optioneel beschikbaar voor lagere versies. Transformeren is uitermate triviaal, maar een uitleg is te off-topic :) .
Je bedoelt de javax.xml.transform package ??

• mbravenboer
MisterJava: Je bedoelt de javax.xml.transform package ??
Ja:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
import javax.xml.transform.TransformerFactory;
import javax.xml.transform.Transformer;
import javax.xml.transform.stream.StreamSource;
import javax.xml.transform.stream.StreamResult;
import javax.xml.transform.TransformerException;
import javax.xml.transform.TransformerConfigurationException;

import java.io.FileOutputStream;
import java.io.FileNotFoundException;
import java.io.IOException;

public class JAXPTransform
{
    public static void main(String[] args)
    {
        if(args.length < 3)
        {
            printUsage();
            System.exit(0);
        }

try
        {
            TransformerFactory tFactory = TransformerFactory.newInstance();
            Transformer transformer = tFactory.newTransformer(new StreamSource(args[1]));
            transformer.transform(new StreamSource(args[0]), new StreamResult(new FileOutputStream(args[2])));
        }
        catch(Exception exc)
        {
            exc.printStackTrace();
        }
    }

public static void printUsage()
    {
        System.out.println("Usage: java JAXPTransform <xml-source> <xsl-stylesheet> <output-location>");
    }
}

Verwijderd

OK :)

Verwijderd

Ik ben ook een beetje aan het kijken naar xml, maar hoe krijg ik nu 2 bestanden ; feiten.xml en opmaak.xsl naar het_bestand.html ?

In 1 directory zetten help niet en ik zou ook niet weten waar ik dat het_bestand moet definieren...

• mbravenboer
Daar heb je uiteraard een XSL processor voor nodig... Er zijn verschillende implementaties. Het zit standaard in Java 1.4 en je kan het dus aanroepen met het stukje code hierboven. Bij Mozilla zit ook een stand-alone transformator. Verder heb je nog XT van James Clark. Zomaar wat mogelijkheden :) .

Verwijderd

Jah, maar ik neem aan dat het op de server verwerkt moet worden in html.

Kan dit ook thuis in een gewone directory !?

• mbravenboer
Ja hoor, dat kan met al deze tools juist precies :) .

Verwijderd

Jah, ok maar dat zijn allemaal Java tools voor XML.

Ik wil graag hier thuis op m'n computer een xml, xsl en html file flikkeren en dat het er gecombineerd uitkomt.

Die tut's zijn allemaal heel leuk, en ik heb alle files wel klaar, maar kan het niet testen !!!!!

• mbravenboer
Tizzwat: Jah, ok maar dat zijn allemaal Java tools voor XML.
Nee hoor, Mozilla kan je gewoon downloaden en heeft niets met Java te maken... XT is idd wel in Java geschreven. In Mozilla zelf en IE 6 kan je de zaak uiteraard ook testen, maar het nadeel is idd dat je dan geen output krijgt...

Mogelijken die ik gebruikt heb:
- Mozilla wordt geleverd met standalone tool (makkelijkste oplossing dus wellicht)
- Java 1.4 installeren met mijn tooltje hierboven
- Java installeren en XT gebruiken.
- Java installeren en Apache's Xalan gebruiken.

Er zijn er vast nog veel meer. Kijk eens hier voor implementaties: http://www.xmlsoftware.com/xslt . Als je hier nog niets kan vinden wat jij makkelijk kunt gebruiken weet ik het ook niet meer :) .

• mbravenboer
Xalan C++ (Apache) heeft trouwens ook een command-line interface. Geen Java voor nodig :) .

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

mbravenboer: Check ff je voorbeeld1 van XML en XSL, het werkt niet meer goed.

klik hier.

Edit: Het hele voorbeeld werkt niet in IE 5.01 (5.x?). 6.0 iig wel.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• OMX2000
  • Laatst online: 03:20

OMX2000

By any means necessary...

persoonlijk vind ik de msxml parser top (een van de weinige componenten van MS die tof werkt).
Als je visual basic/ASP+vbscript gebruikt is het pretty easy om xml + xsl = xhtml te koken.

Maar ik denk dat je ook ff moet aangeven wat jij makkelijk vind... We kunnen hier niet alles voorkauwen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• mbravenboer
jelmervos: Check ff je voorbeeld1 van XML en XSL, het werkt niet meer goed (door GoT?).
Hum ik geloof dat de fix van gisteren IE 6 buiten werking stelt... In Mozilla werkt het namelijk wel. Ik zal even kijken of ik het nu beter kan regelen... moment :)

Edit: misverstand. 5.x werkt niet omdat de XSL support voor de final versie van XSLT nog niet jofel is. IE 6 werkt wel.

Wel heb ik ff de dirty hack eruit gehaald en heet de stylesheet nu weer .xsl. Daarvoor heb ik een .htaccess toegevoegd met: AddType text/xml .xsl

• mbravenboer
Heb ook ff de forum-splitsing verwerkt :) . Als het goed is werkt hij nu weer in IE6 en Mozilla 0.9.5

Ten overvloedde nog ff de link.

Verwijderd

Het kan ook vanuit ASP, dat is wellicht wat makkelijker :) Zoek maar es op XML101.com en zoek op transform. Grote kans dat het daar staat, ik heb het er zelf ook vandaan >:)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 22 oktober 2001 23:39 schreef mbravenboer het volgende:
Heb ook ff de forum-splitsing verwerkt :) . Als het goed is werkt hij nu weer in IE6 en Mozilla 0.9.5

Ten overvloedde nog ff de link.
Bij mij IE 6.0 werkt ie niet meer :(
Pagina: 1