Toon posts:

FAT probleem en bad sectors op mijn hdd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Ik heb een hdd probleem.
Vanochtend bij het opstarten kon mijn computer windows niet vinden. De hdd waar windows op staat, bleek kierewiet te zijn. Rare tekens, smiles en vreemde data (bijv. 14/14/76).
FAT kapot. De partities van de hdd werden nog wel herkent, maar windows en mijn progjes zijn weg :(. Gelukkig staan mijn bestanden en foto's en muziek op mijn tweede hdd, en die heeft geen problemen :).

Ik heb fdisk gedraaid en de hdd opnieuw geformateerd. Maar na het formateren geeft het overzicht bad sectors aan.
Ik heb scandisk gedraaid. Scandisk vindt geen bad sectors, maar wel een aantal FAT problemen. FAT-media-teken vervangen, FAT-kopie vervangen, FAT-keten kapot en ... een aantal clusters met data. Daar maakt Scandisk van die chk files van.
(Data op een geformateerde schijf :?)

Ik heb NDD vanaf een diskette gedraaid, maar NDD begint te zeuren dat boot gegevens niet aanwezig zijn, dat de partitie van mijn tweede hdd niet klopt. Maar mijn tweede hdd is niet kapot. Ik heb zelfs nog bestandjes vanaf mijn tweede hdd op floppy gezet.

Hoe krijg ik die eerste hdd weer aan de praat? Of kan ik hem voorgoed afschrijven. Kan ik mijn tweede hdd afkoppelen en later weer aankoppelen zonder data verlies?

Systeem:
Asus P2L97 moederbord, P2 266, 3 maal 128 mb geheugen.
hdd 1: maxtor 5.6 gb
hdd 2: maxtor 40 gb
Sounblaster live! 1024, Matrox Millennium G200, Ethernetkaart, Diamond modem.
Windows 98 SE,

Hartelijk dank

Greenbit

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
trek voordat je iets doet ff de tweede disk los, kun je die iig. niet verkloten. (ik spreek uit eigen ervaring)
probeer ff powermax, kun je een diagnose stellen.
http://www.maxtor.com/SoftwareDownload/main/pwrdiag.exe
Mijn IBM diskje was pas overleden maar die viel nog onder garantie. Kij ook ff bij Maxtor op de eigen site of je geen garantie hebt.
Bad clusters is iig. geen goed teken.

WAZUUUUUUUP!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
dank je Nilski

Ik heb de hdd losgekoppeld.

Ik zal PowerMax er eens op loslaten.
Ik denk echter dat de garantie na 5 jaar wel verlopen zal zijn. Ja de hdd is al een ietsiepietsie oud.

Verwijderd

Topicstarter
PowerMax verklaart de hdd error free. Na het formateren worden er geen bad clusters meer aangegeven :)

Wanneer moet ik nu mijn tweede hdd weer aansluiten? Voor de installatie van Windows, of als Windows geïnstaleerd is?