Linux te traag

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Okay, ik ben dus nog niet tevreden. Al die UDMA truukjes doen het al maar helpen niet. StatOffice 6 heeft gauw een halve minuur opstarttijd nodig, Netscape 6.1 een seconde of 10.

Ik heb hier een Athlon 800 met 128MB, UDMA 100 schijfje. Snap het niet. Iemand een idee voor me?? HELP!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb dus ook het zelfde, ik draai KDE2 en vind het nou niet echt snel :(

eppie

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In Windows vergen die progsels waarschijnlijk net zoveel opstarttijd. Microsoftprogramma's in Windows lijken altijd heel snel op te starten, maar het truukje is dat een heleboel door die programma's gebruikte modules al bij het opstarten van Windows geladen worden. Beetje valsspelen dus...

Maar StarOffice is inderdaad wel een heel erg zwaar monster, hoor. Probeer anders eens OpenOffice.org of KOffice. Minder masthodont dan SOffice :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Koffice is wel snel, maar erg instabiel en tamelijk (lees: gruwelijk) incompatible met M$ en Corel bestanden. En die moet ik kunnen lezen. OpenOffice vond ik trouwens ook vrij traag...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je vind dus niet linux traag, maar het opstarten van bepaalde programma's traag.. das net ff wat anders he :)
Er zijn ook programma's in windows die traag opstarten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Meer geheugen in je p.c. proppen...minimaal 256 lijkt mij wel voldoende voor K-Office.
en het liest ook een andere kernel bakken.
"een beetje fine tune kan altijd helpen".

groetjes RKM

Verwijderd

Heb je dan zo'n traag systeem? Ik heb Mozilla 0.95, het opstarten ervan duurt < 5 sec.

StarOffice is inderdaad traag... Maar dat is nou niet echt de schuld van Linux.

Persoonlijk denk ik dat het steeds meer mogelijk wordt om Linux als echt alternatief te gebruiken voor Windows.
Mozilla wordt echt goed (snel, ondersteuning voor vrijwel alles (flash, JAVA, etc...) en tabs!! (multizilla).

StarOffice is traag ... Maar probeer de 6.0 beta maar eens... Die start al een stuk sneller op en kan vrij heel goed overweg met de M$ office formaten (opslaan / openen) etc...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Staroffice is erg traag inderdaad. Weinig aan te doen. Maar M$Office speelt inderdaad vals - Win2K opstarten met al mijn applicaties (zoals Office e.d.) geinstalleerd duurde met deze PC lang genoeg voor opstaan->PC aanzetten->douchen->computer gebruiken, maar Linux start binnen een minuut (inclusief het starten van KDE, een webserver, een database en meer van die shit die ik onder Win2k niet eens had).

KDE 2..2.1 is iets trager dan de windows-interface, maar ik moet zeggen dat ik op een Pentium II 333 er nog heel prima mee kan werken.

Netscape 6.1 - verwijderen die handel! Installeer Mozilla 0.9.5.

Verder duurt het opstarten van Mozilla bij mij hooguit 5-7 seconden (op een veel tragere computer dus!)

Doe er meer geheugen in, het kost (momenteel) niks maar helpt veel!

Verwijderd

Ik denk dat wat extra geheugen hier wel kan helpen.

Overigens zou Koffice 1.1 super stabiel moeten draaien!
Ik weet niet welke distributie je gebruikt, maar misschien moet je nog updaten naar de laatste koffice 1.1.

Bij mij op een Athlon 900 met 512Mb geheugen, start OpenOffice acceptabel snel op. 256 zijn zeer zeker genoeg moeten zijn om flitsend te kunnen werken, ik heb 512 omdat ik vmware draai, en dan is meer wel wenselijk.

Overigens vind ik het niet erg even te moeten wachten. Ik start tenslotte programma's niet om de 2 minuten opnieuw op. 2x per dag 10 seconden wachten kan er nog wel bij. ;)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Het ligt nogal aan je distributie hoe snel je systeem is. Mijn getweakte debian systeem (home made kernel met pre-emptive patch en XFS patch) en met tal van andere tweaks is zo gigantisch veel sneller dan Mandrake 8.1 dat eigenlijk precies dezelfde software draait.
Probleempje met de GUI van Linux is eigenlijk XFree, dat nogal log is... ik was al aan het kijken of overstappen op directfb een goed alternatief zou zijn...

[deze advertentieruimte is te koop]

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
inderdaad een snellere distro scheelt echt veel
welke gebruik je nu dan?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 20:27 schreef RG© het volgende:
Het ligt nogal aan je distributie hoe snel je systeem is. Mijn getweakte debian systeem (home made kernel met pre-emptive patch en XFS patch) en met tal van andere tweaks is zo gigantisch veel sneller dan Mandrake 8.1 dat eigenlijk precies dezelfde software draait.
[...]
Je kunt Mandrake ook tweaken hoor. Zou het echt zo veel schelen om een getweakte Debian ipv een getweakte Mandrake te nemen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Abiword en Gnumeric starten wel snel. StarOffice is traag. Dat is een bekend euvel. En je linux tweaken scheelt een hele hoop. Goeie drivers in je kerneltje bakken. Nutteloze zut d'r uit smijten. Services die je niet gebruikt weggooien. Sneller bestandssysteem gebruiken (zoals XFS of JFS). etc...

Tweakt en gij zult vinden...

• RG

RG

Lambda

Op maandag 22 oktober 2001 20:38 schreef slierp het volgende:
Je kunt Mandrake ook tweaken hoor. Zou het echt zo veel schelen om een getweakte Debian ipv een getweakte Mandrake te nemen?
Als je Mandrake wilt tweaken ben je een jaar bezig. Debian tweaken kun je tussendoor doen. De Mandrake kernel kun je niet zo ff vervangen vanwege al die patches, tenzij je daar dan geen gebruik van maakt. Of het veel scheelt: kweenie, maar als je een getweakt systeem wilt hebben dan vraga ik me af waraom je dan nog Mandrake installeerd??

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 20:47 schreef RG© het volgende:

[..]
De Mandrake kernel kun je niet zo ff vervangen vanwege al die patches, tenzij je daar dan geen gebruik van maakt. Of het veel scheelt: kweenie, maar als je een getweakt systeem wilt hebben dan vraga ik me af waraom je dan nog Mandrake installeerd??
Vanwege al de software goodies natuurlijk en de tv-kaart ondersteuning en dat soort ongein :+ . Het is me na wat mislukkingen uiteindelijk gelukt een home-made (pre-emptive) kernel te maken en vond de patch-ellende achteraf wel meevallen - ik heb alleen lm_sensors erin gepatcht en verder geen problemen gehad.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Mannen broeders,

het is duidelijk dat ik van het hardcore tweaken van de pinguin nog niet errug veel emmentaler heb geconsumeerd. Kan iemand mij in de richting van een site wijzen waarop staat hoe ik mijn SuSE bak sneller maak?

Graag!

Verwijderd

OK, sorry voor dat off-topic gedoe boven. Ik denk dat je toch gewoon hier moet zijn - d'r staan wat tips hierboven, er is een search en je kunt hier vragen als het nie lukt.

Tips opsommend: meer geheugen, ongebruikte services uitzetten. anders fs, kernel strippen, hdparm (Debian gebruiken?)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Staroffice en mozilla/netscape zijn iderdaad traag, maar dat is bij mij het enige. chat, mp3, icq en opera zijn geen enkel probleem.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Op maandag 22 oktober 2001 21:12 schreef wzzrd het volgende:
Mannen broeders,

het is duidelijk dat ik van het hardcore tweaken van de pinguin nog niet errug veel emmentaler heb geconsumeerd. Kan iemand mij in de richting van een site wijzen waarop staat hoe ik mijn SuSE bak sneller maak?

Graag!
Zoek eens naar hdparm op dit forum. Standaard zijn hdd's nogal veilig (lees: langzaam) ingesteld. Met hdparm kan je wat dingen instellen die de doorvoer kunnen verviervoudigen.

Verder, check welke programma's er allemaal opstarten (check de howto voor meer info), als je bijvoorbeeld helemaal geen webserver/databaseserver nodig hebt kan je die gewoon uitflikkeren natuurlijk. Zet alles waarvan je weet wat het is en denkt niet nodig te hebben uit.

Update je systeem geregeld.

Probeer eens te denken aan een custom kernel.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Stand van zaken:

* KDE geupdate naar 2.2.1 => sneller
* Koffice 1.1 geinstalleerd (is goed en eindelijk redelijk stabiel, maar gammele, matige werkende import functies)
* NSCD uitgegooid
* verder geen rare daemons, geloof ik, alleen een zooi daemon die beginnen met k (zullen dus wel bij KDE horen), waarvan ik niet precies weet wat ze doen
* Kernel update gaan we van de week eens doen (moet je dan ook KDE (weet niet zeker, maar er is per slot van rekening een speciale SuSE 7.2 versie van...) en nVidia kernel drivers (denk het wel) opnieuw compilen?)
* OpenOffice komt terug (heeft dat op los opstartbare programma's als StarOffice 6?)
* Opera rult hard over Netscape
* KMail, is dat wat?
* hdparm ook ff proberen van de week :)

Thanks!

• odysseus
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kijk eens op http://linuxperf.nl.linux.org/ , daar staat een hoop als je wilt beginnen om je systeem te optimaliseren.

* odysseus is al lang tevreden als zijn systeem binnen de minuut opstart...zo vaak start ik nu ook weer niet op.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op dinsdag 23 oktober 2001 11:33 schreef wzzrd het volgende:
Stand van zaken:
* KMail, is dat wat?
* hdparm ook ff proberen van de week :)
IMHO is KMail een zeer fijne email client. Het ziet er niet super geavanceerd uit ofzo, maar 't werkt wel GOED. Dat kan ik van evolution helaas nog niet zeggen. Daarom gebruik ik zelfs in GNOME KMail.

• RG

RG

Lambda

* verder geen rare daemons, geloof ik, alleen een zooi daemon die beginnen met k (zullen dus wel bij KDE horen), waarvan ik niet precies weet wat ze doen
ik gok zoiets als kswapd, kupdated, die vaak tussen vierkante haken staan en heel egr lage pid's hebben. Dit zijn kernel deamons en hebben verder niks met KDE te maken. Voor een desktop kun je eigenlijk alle soort serverachtige zaken zoals apache, named, rpc, nfs, nis, ftp, etc... gewoon uitzetten. Ook dingen als lpd heb je vaak niet eens nodig.
* Kernel update gaan we van de week eens doen (moet je dan ook KDE (weet niet zeker, maar er is per slot van rekening een speciale SuSE 7.2 versie van...) en nVidia kernel drivers (denk het wel) opnieuw compilen?)
Zelf kernel compileren maakt echt heel erg veel uit! Vooral optimaliseren vor processortype enzo helpt veel, maar ook het automatisch gebruik van DMA enzo als mogelijk, etc...
* OpenOffice komt terug (heeft dat op los opstartbare programma's als StarOffice 6?)
StarOffice is op OpenOffice gebaseerd en het antwoord is dus: ja. Daarnaast is OpenOffice een stuk stabieler dan StarOffice 6 beta en dat is toch wel een groot voordeel.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op dinsdag 23 oktober 2001 16:46 schreef RG© het volgende:

[..]

ik gok zoiets als kswapd, kupdated, die vaak tussen vierkante haken staan en heel egr lage pid's hebben. Dit zijn kernel deamons en hebben verder niks met KDE te maken. Voor een desktop kun je eigenlijk alle soort serverachtige zaken zoals apache, named, rpc, nfs, nis, ftp, etc... gewoon uitzetten. Ook dingen als lpd heb je vaak niet eens nodig.
[..]

StarOffice is op OpenOffice gebaseerd en het antwoord is dus: ja. Daarnaast is OpenOffice een stuk stabieler dan StarOffice 6 beta en dat is toch wel een groot voordeel.
Inderdaad ja, kswap etc. Ik dacht dat dat bij kde hoorde, maar goed, kernel begint ook met een k. Ik had ze nog nooit gezien als ik geen kde draaide, in console mode.

StarOffice knalt er écht vaak uit als je presentaties maakt enzo, dus morgen openoffice downen en kernel bakken. Lekker! Met tauge!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

Super_ik

haklust!

tss, ik en een vriend van mij hadden op school een pentium 100@133 met 48 mb geheugen en rh6.2. we draaien X en alles. we haddie staxoffice om ons werkstuk in uitte werken
met veel (lees veel) plaatjes die die staroffico ook nog eens omzet van kleine jpg naar een soort enorm bmp formaat.
kwil nie zegge dat het soepel draaiden , maar het was zeker niet langzaam. ook netscape niet. het was ongeveer even snel als de gewone desktops bij ons op school ( p400 64mb nt4)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Ik zeg ook niet dat het langzaam DRAAIT, ik zeg dat het langzaam opstart. En dán niet zo snel draait als ik zou willen (nl. sneller dan windhoos).

Huidige situatie != gewenste situatie
Twee verschillende dingen.

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Welke kernel heb je? De 2.4.x range heeft nogal wisselende
performance ivm de vm. Van 2.4.9 naar 2.4.10 is zelfs een complete rewrite van de vm in de kernel gekomen, wat nogal wat stof heeft op doen waaien. Er zijn op dit moment nogal wat kernel varianten waar je eens wat testjes mee zou kunnen doen..

suc6

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ach .. als je 4 of meerdere workspaces hebt en een dot geheugen ( 384 mb in mijn geval ) dan maakt het niet zo veel uit hoe lang het duurt voordat je iets opstart. M'n workstation draait meestal nl. ook 24/7 en zolang die vm niet m'n hele swap volgooit dan kan ik gewoon goed blijven werken op m'n systeem.

En dan maakt het dus niet uit als je de 1e minuut dat je je pc weer eens opstart bezig bent met je mozilla en de rest opstarten, want daarna heb je er dan geen last meer van!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• RG

RG

Lambda

Mandrake start inderdaad sloom op. Een aantal redenen hiervoor:
* kernel die veel te lomp is en dus meer dingen gaat initialiseren (Raid, LVM, SCSI, etc... dat bijna niemand heeft). Dit scheelt een paar seconden maar...
* hardware autodetectie van Mandrake zelf die zeker een aantal seconden in beslag neemt. IMHO kun je die veilig uitzetten
* overbodig services die draaien vormen het grootste probleem. Te denken valt aan onnodige font servers, hardware dingen (pcmcia, apm, etc...), netwerkservices zoals nfs, ftp, http, rpc, telnet, shh, etc... Als je dit optimaliseerd kan dit leiden tot een enorme snelheidsverbeterig (op een traag systeem tientallen seconden).

Waarom StarOffice en Mozilla niet zo snel starten zit hem in het feit dat ze heel veel dingen zelf doen en bij StarOffice ook nog omdat alles in een keer wordt geladen. Zelfs in de nieuwste OpenOffice is dit zo, maar men werkt aan modularisering. Verder is het zo dat GCC nog niet goed overweg kan met wat grotere C++ libraries zoals QT en KDE, waardoor KDE relatief traag start. Maar bij alles geldt dat goed compileren enorm veel uitmaakt. Ik vidn dat Debian en Slackware hun paketten vaak veel beter compileren dan bijvoorbeeld Mandrake. Dezelfde KDE start in Debian namelijk 3 keer zo snel als in Mandrake (letterlijk)...

Verwijderd

Ik vind je topictitel om te huilen.
Linux is niet traag. Linux is namelijk alleen een kernel met een paar tools. Het zijn de applicaties die het traag maken!

zo dat moest er ff uit.

[edit, zie hier onder]
er horen een paar tools bij, anders heb je er geen reet aan!
[/edit]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 24 oktober 2001 17:32 schreef TheIceCoMan het volgende:
Ik vind je topictitel om te huilen.
Linux is niet traag. Linux is namelijk alleen een kernel met een paar tools. Het zijn de applicaties die het traag maken!

zo dat moest er ff uit.
Neeee ... Linux is alleen een kernel. Een kernel is een schil om de hardware die ....

* kenneth wordt een beetje :r van dat muggenziften over naamgevingen...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

Servowire

prutser:~#

Linux te traag
StarOffice e.d.

Linux is maar een kernel, die NIET traag is :)

zo heb je ook mensen die zeggen: "Wat zijn die knopjes in Linux lomp!"

Neeeee :) dat is maar een WM!

edit:
soz, er waren al meer mensen die dat zagen, ik moet eerst de hele topic maar eens gaan lezen :o

met papier mache kun je alles maken!!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vraag toch ff :P
Hoe groot is je SWAP partitie?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 24 oktober 2001 18:09 schreef Servowire het volgende:

[..]

Neeeee :) dat is maar een WM!
dat is niet maar een WM! Als Linux niet traag is, dan mogen er ook snelle programma's komen. Uiteindelijk gaat het op de gebruikerservaring, en als die niet goed is, dan boeit het die gebruiker toch niet hoe megasnel en pre-emptible de kernel is???
Het hele doel van dat desktop gebeuren is dat je je computer als één geheel gaat zien, en niet als vijfhonderd op elkaar gebouwde modules en applicaties.

Geef mij een snelle, volwassen, stabiele, volledige desktop environment die snel is! Een office suite die snel is! Maakt niet uit wat je onder de motorkap stopt, als het maar snel is!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• RG

RG

Lambda

Probleempje in deze is dat (ex)Windows gebruikers gewend zijn tegen dezelfde standaard GUI aan te kijken en dat beschouwen als "het systeem". Linux is inderdaad alleen een kernel en die is nu niet bepaald traag, vergeleken met de meeste andere systemen. Maar het grootste verschil tussen zit em in het feit dat Linux een modulair systeem is. Je kunt dus moeilijk Linux beschuldigen omdat je KDE niet fijn/snel/stabiel vindt werken.
Wat het probleem van de meeste distributies is, is dat ze standaard veel te veel onzin installeren, die allemaal gestart worden en/of schijfruimte innemen (denk aan development tools, header files, services, 100 editors).
De Linux desktop (of eigenlijk de UNIX desktop) is ook een probleem. Persoonlijk denk ik dat het zit in een aantal punten, waarvan de voornaamste X Windowing System heet. Dit systeem is nogal bejaard zge maar en de XFree implementatie is nou niet echt snel. IMHO zouden we dan ook beter met zijn allen aan een modern alternatief kunnen werken (Berlin bijvorbeeld) en daar dan tzt op overstappen. Daarnaast bestaan KDE en Gnome pas enkele jaren, en ze maken een zeer snelle ontwikkeling door momenteel...

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

Servowire

prutser:~#

Op woensdag 24 oktober 2001 18:40 schreef mithalph het volgende:

[..]

dat is niet maar een WM! Als Linux niet traag is, dan mogen er ook snelle programma's komen. Uiteindelijk gaat het op de gebruikerservaring, en als die niet goed is, dan boeit het die gebruiker toch niet hoe megasnel en pre-emptible de kernel is???
Het hele doel van dat desktop gebeuren is dat je je computer als één geheel gaat zien, en niet als vijfhonderd op elkaar gebouwde modules en applicaties.

Geef mij een snelle, volwassen, stabiele, volledige desktop environment die snel is! Een office suite die snel is! Maakt niet uit wat je onder de motorkap stopt, als het maar snel is!
Humhum
dat over die WM was over dat mensen "rare knopjes" als "Linux" eschouwen

Wat bedoel je met een snelle stabiele volledige desktop?

Gnome is heel snel hoor (en mooi met leuke themes)
en console is altijd nog sneller dan wat voor grafische zut dan ook :)

met papier mache kun je alles maken!!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Christ! Wat heb ik hier aan???

a. Ik weet ook wel dat linux alleen een kernel is, gotsamme, man, wat zou ik hier anders doen?
b. een topic titel als 'staroffice en netscape zijn traag onder suse7.2, kde2.1 en de linux kernel (ik weet wel dat linux alleen de kernel is) is traag (ik weet) etc..." zou ook niet echt ergens op slaan he?
c. de console is sneller. duh. nuttige bijdrage

Ik vraag gewoon of ik misschien iets verkeerd doe, en daar kreeg ik een aantal nuttige tips over. Laten we in vredesnaam bij de topic blijven zeg, en niet uitwijden over of mijn topic titel goed gekozen is of niet :Z

BTW, swap is 300MB geloof ik, ik ben nu niet bij die bak.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:46
Vergeet niet dat je UDMA voor je IDE hdd's zelf met de hand aan moet zetten.
In SuSE weet ik dat je dat doet in de rc.config (zoeken naar dma). Dan wordt de dma gestart door rcidedma.
Verder moet je niet vergeten dat je als parameter voor de kernel in lilo op moet geven, hoeveel memory je hebt (dus in mijn geval: mem=256M

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Pagina: 1