[access] hoe maak ik deze relatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hey.. we maken een relationele database voor een klein bibliotheek-systeem. Er is een tabel met de titel, jaar van uitgave, en in welke categorie het document valt. Er zijn ook subcategorieën bij elke hoofdcategorie.

Nu wil ik dat in Access kunnen aangeven (en later in ASP), maar ik kom er niet helemaal uit. Hoe moet ik de relaties maken?

De tabellen zien er ongeveer zo uit:

Tabel: Documenten
Kolommen: Titel; Auteur; Jaar; Groep; Subgroep

Tabel: Groep
Kolommen: Wetgeving; Educatief; Projecten

Tabel: Subgroep
Kolommen: Wetgeving (rijen: VROM; V&W); Educatief (rijen: Hogeschool; Universiteit); Projecten (Intern; Extern).

Dit is een vereenvoudigde weergave van de database. In werkelijkheid zijn er 11 kolommen in de eerste tabel, 30 in de tweede en ongeveer 50 in de derde. Bovendien is het dynamische info, dus moet het echt in een database.

Hoe kan dit nu in Access aangeven?

Ik ben al zo ver gekomen dat de waarde van de kolom Groep in de eerste tabel geselecteerd kan worden uit de tweede tabel, maar hoe zorg ik ervoor dat de waarde in de kolom Subgroep geselecteerd kan worden in de eerste tabel, uit gegevens die uit de derde tabel gehaald worden op basis van de input van Groep?

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is allemaal..

iig alvast bedankt voor de hulp :)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Ergens moet er een venster zitten voor het beheer van relaties. Kijk daar maar es :)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Weet ik :) Heb ik ook gebruikt om de relatie tussen de eerste en de tweede kolom aan te geven. Ik weet alleen niet hoe ik de gegevens in de derde kolom kan selecteren op basis van input van de tweede..

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Tsja... Zo'n Micro$oft goeroe ben ik nou ook weer niet ;)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Als 't zonder Access kan, is 't ook goed. Het eindresultaat moet in ASP naar het intranet geserveerd worden. Ik heb al een volledig werkende zoekfunctie met allemaal toeters en bellen, en een beheeromgeving bestaat ook. Alleen wil ik nu de groepen en subgroepen uit een database trekken, zodat men via de web-interface groepen en subgroepen kan toevoegen, wijzigen en verwijderen en bij het invoeren van gegevens een drop-downmenuutje kan gebruiken voor de hoofdgroepen. Als een hoofdgroep is geselecteerd, kan het drop-downmenu voor de subgroep gevuld worden.

De Access-database is gewoon de stapel gegevens; die hoef ik verder niet te gebruiken om in te werken.

/Edit - Hee, wie heeft m'n topictitel veranderd?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Alleen admins kunnen de topictitel veranderen |:(

om ff terug te komen op je vraag : Je kan in principe alle databases gebruiken in ASP die ODBC-compatibel zijn, kijk maar es in het configuratiescherm>ODBC Settings. Daar kun je een en ander instellen.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

moet je ff de sql opengooien en met tabelletjes spelen, na een tijdje kun je alle relaties zien, en als je dan verder gaat kun je die sql strings ook weer in je asp toepassen.

maar dan met xtra variabelen :9 [wat je btw ook gewoon kan doen in formpjes in acceess :? ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op maandag 22 oktober 2001 13:42 schreef MisterJava het volgende:
Alleen admins kunnen de topictitel veranderen |:(
I know, ben alleen benieuwd :)
om ff terug te komen op je vraag : Je kan in principe alle databases gebruiken in ASP die ODBC-compatibel zijn, kijk maar es in het configuratiescherm>ODBC Settings. Daar kun je een en ander instellen.
Ik gebruik een DSN-loze connectie voor mijn database. De ODBC-settings komen er dus niet aan te pas.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1