VCD vs. SVCD

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:07

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik ben nu al enige tijd divx-jes aan 't omzetten naar (S)VCD om in standalone DVD speler af te kunnen spelen. Nu vraag ik me alleen af wat nou echt beter is. SVCD of gewoon VCD. Op papier is SVCD beter omdat het MPEG2 gebruikt en een hogere resolutie. Maar als ik ze uiteindelijk bekijk valt SVCD me toch een beetje tegen, dezelfde film is in VCD beter op de tv dan een VCD, SVCD is wel scherper (door de hogere resolutie) maar ook blokkeriger (door de hogere resolutie ?). Ik verdeel dan een film over 2 CD's (bitrate ca. 1700-1800) Wat is jullie mening daarover?

En nog een vraagje, ik codeer met TMPGEnc en daar heb je een aantal motion search precision keuzes: (lowest quality t/m Highest quality en motion estimate search). Ik codeer nu meestal op High Quality omdat het een stuk sneller is als Higest Quality en niet zoveel slechter is (ik zie 't verschil in ieder geval niet, zeker niet op tv). Maar nu vraag ik me af of de kwaliteit van motion estimate search nou veel slechter is dan high quality, want die is ook weer een stuk sneller. Wat vinden jullie?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Verwijderd

Maak SVCD maar zet de resolutie dan op 5xx x 3xx of 6xx x 4xx
maar nooit op de standaard 7xx x 5xx DVD formaat.

Zet met de bitrate op 2-pass VBR met een gem van 1800 en maximaal 3500

SVCD is veel mooier als je het goed doet. Neemt wel meer CD's in beslag. Als het toch te blokkerig word moet je 3CD's nemen.. (bij films > 2uur)

Verwijderd

Maar waarom van divx naar (s)vcd?
Kun je niet beter van je DVD naar (s)vcd maken?
Veel divx hebben nog blokjes erin vooral bij donker beeld is het erg lelijk vind ik. Als je dat dus omzet naar (s)vcd neem je dat allemaal mee.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op maandag 22 oktober 2001 15:02 schreef wildweazel het volgende:
Maar waarom van divx naar (s)vcd?
Kun je niet beter van je DVD naar (s)vcd maken?
Veel divx hebben nog blokjes erin vooral bij donker beeld is het erg lelijk vind ik. Als je dat dus omzet naar (s)vcd neem je dat allemaal mee.
Moet je wel de DVD hebben >:)

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op maandag 22 oktober 2001 14:46 schreef wildweazel het volgende:
Maak SVCD maar zet de resolutie dan op 5xx x 3xx of 6xx x 4xx
Welke resoluties precies? Standaard is 't 480 x 576

Verwijderd

je moet gewoon zelf wat combinaties uittesten. Vaak is het werkelijke formaat anders dan dat je heb ingevuld ,, ten minste dat had ik meestal. Probeer 640x480 eens en kijk dan wat je krijgt. Volgens mij was die wel goed.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op maandag 22 oktober 2001 15:31 schreef wildweazel het volgende:
je moet gewoon zelf wat combinaties uittesten. Vaak is het werkelijke formaat anders dan dat je heb ingevuld ,, ten minste dat had ik meestal. Probeer 640x480 eens en kijk dan wat je krijgt. Volgens mij was die wel goed.
Lijkt me niet, want 640x480 is nog groter dan de standaard resolutie

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:52
De adviesen hier kloppen niet helemaal,
hoogst waarschijnlijk is de DivX die je download
namelijk NTSC. dan is 480x576 niet goed, en moet
je 480x480 als reso instellen. High Quality is de goede instelling. Afhankelijk van de lengte van de film en het aantal cds dat je wil gebruiken zou ik standaard
aanhouden. 1800 Avereage 2450 max voor video. 224 voor sound. 3500 max voor video is een slecht advies want zeker niet alle standalones trekken dat. (pioneers niet).
Min bitrate voor video instellen op 0.
Verder kan je met tmpgenc instellen VBR 2 passes.
CCE encoder kan er zelfs 4 of 5 duurt langer maar betere allocatie van de bit. Nou kan je bij NTSC ook force film aanzetten, dan gaat het aan frames per seconde van 29,7 naar 24,9 (weet ff niet precies 24,X). Dat betekent meer bits per frame. En is een instelling die elke NTSC ripper gebruikt. Pal met zijn 25 fps is gewoon ok.
De kwaliteit van een SVCD is mooier, vooral doordat je een hogere bitrate kan gebruiken dus je moet zeker een beter resultaat behalen, echter van een DivX is het altijd sterk afhankelijk van de kwaliteit ervan. Zelf vind ik dat er teveel DivX-es zijn allemaal geript door n00bs. Lelijkheid ten top dus. Bij DivX gaat het altijd om zoveel mogelijk op een cd ipv de kwaliteit, dat is jammer. Echter de SVCDs die gereleased zijn, zijn echte beauties. De meeste zijn 2 danwel 3 discs. Je kunt er menus bijmaken, en door dolby sourround te encoderen kan je er max 5.0 geluid uit halen met DPL II.
Veel succes ermee, mijn tip; haal gewoon gelijk de svcd versies of nog beter koop de dvd !!

• gpex
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 22:19

gpex

Pex voor intimi

Tot mijn verbazing kan mijn DVD-speler (een Pioneer DV-444) gewoon SVCD's aan met een CQ (dus Constant Quality bitrate) van 2500Kbit (+ 2x 224 kbit audiotracks).
Dit is een veelvoorkomende formaat van SVCD's op Internet.
De kwaliteit is vergelijkbaar met DVD, wel iets inferieur.

Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Mischien is het veeeeeeeeeeeeeeeeeel handiger om de svcd's te downloaden >:)

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:52
Ze zelf maken is veel leuker.
Huur de dvd en maak custom svcds voor
90 min cd-rs :P En bovendien is het maken
van menus ook errug leuk. Mijn svcds menu-tjes zijn mooier
dan de dvds haha. Leuk tijdverdrijf in ieder geval!

Succes !

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op dinsdag 23 oktober 2001 01:13 schreef BOMBER het volgende:
Mischien is het veeeeeeeeeeeeeeeeeel handiger om de svcd's te downloaden >:)
Een beetje goede SVCD film is al een paar gig dus downen maar :)

En SVCD is veeel betere kwaliteit als VCD, maar laat je niet verleiden door de slechte kwaliteit van screeners enzo die vaak in vcd formaat staan, die geven VCD nl. een slechte naam
Pagina: 1