[Win XP] hiberfil.sys ?

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 01:14
lo allemaal

Ik maak dus gebruik van multiboot, op de C schijf staat Win98, en op een D schijf staat WinXP en dan heb ik nog een E voor allemaal andere shit enzo.

Probleem is echter dat die D schijf (van 10 gieg) al aardig vol begint te raken. Nu was ik dus op het goede idee gekomen om een beetje te gaan opruimen.
Op de D kwam ik een bestand tegen van 500 MB met de naam hiberfil.sys. Het staat niet in de Windows directory, maar gewoon direct op de schijf.

Weet een van jullie wat dit voor bestand is ? en of het echt broodnodig is dat ik het bewaar ? want 500 MB extra schijfruimte is natuurlijk nooit verkeerd.

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Het zal wel een tempfile van hibernation zijn of zo.

Verwijderd

Dat klopt wat HlpDsk zegt. Met Windows Xp heb je, net als bij Windows 2000, de mogelijkheid om te "hibernaten". Dit betekend dat de inhoud van jouw intern geheugen sequentieel op de harde schijf wordt weggeschreven. Als je een volgende keer opstart, wordt dit weer van de harde schijf in het geheugen gezet. Alle programma's die je voor het afzetten van de pc open had staan, staan nu ook weer open enz. Windoos Xperience houdt een bestand van de grootte van jouw intern geheugen vrij om hibernaten mogelijk te maken. Het ligt dus aan de grootte van jouw intern geheugen hoe groot dat bestand is. In jouw geval is dat inderdaad 512 mb. In mijn geval is dat 384mb. Je kunt hibernaten ook uitschakelen. Ga hiervoor in het control panel naar Power Options Properties. Vervolgens aar het tabblad "Hibernate". Daar zie je een checkbox die in jouw geval waarschijnlijk aangevinkt staat. Als je die afvinkt kun je dat hibernate bestand verwijderen (waarschijnlijk wordt dit automatisch al gedaan).

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Waarschijnlijk heb je ook nog een bestand genaamd pagefile.sys is bij mij iets van 768MB groot >:)
Deze kan je tijdens de shutdown leeg laten gooien door tweakXP.

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

die file kan je verwijderen hoor no problemo :)

• CyberTijn
  • Laatst online: 13-04 01:14
ok mensen wederom vriendelijk bedankt :)

en wat is dat pagefile.sys precies ?? kan ik dat gewoon verwijderen of moet ik dat ook uitschakelen ofzo ?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 22:47
hyberfil > hibernate temp file. alleen weg doen als je niet wilt hibernaten

pagefile > swap. heeft ieder os, temp ruimte voor als ram vol zit.

Verwijderd

De pagefile is een temp bestand die dient voor virtueel geheugen als windows vind dat jouw ram vol zit. Dit kun je inderdaad uitschakelen maar het kan zo zijn dat programma's dan niet meer goed functioneren. Er zijn programma's bij die een swapfile verwachten en niet zonder kunnen. Je zou het eens kunnen proberen, zeker gezien het feit dat je 512 mb ram hebt. Op mijn werk staan er twee systemen met 1 gigabyte aan ram en die draaien onder windows 2000. Zij kunnen hun swapfile echter niet uitzetten omdat dat niet echt goed werkt met ontwikkelen en draaien van sommige programma's.

Verwijderd

Ff vraagje voor de zekerheid, is hibernate in de Nlse verise "Slaapstand"?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 20:07:
Ff vraagje voor de zekerheid, is hibernate in de Nlse verise "Slaapstand"?
Ja, maar dat had je ook kunnen vinden door even toe zoeken (bijvoorbeeld op de MS site ;))

Scheelt weer een schop van 3 jaar oud :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Hibernate is inderdaad de slaapstand in de nederlandse xp versie's :) Zou je de volgende keer eerst willen zoeken met bijv. google naar een antwoord voordat je een topic van 3 jaar oud omhoog haalt?

Dank u :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.