"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
hij scant de ondergrond en naar maten wat er verrandert
kan hij bepalen welke richting hij opgaat
Verwijderd
redelijk vaagOp maandag 22 oktober 2001 10:31 schreef Tijn_3d het volgende:
een optical mouse werkt ongeveer net als een scanner
hij scant de ondergrond en naar maten wat er verrandert
kan hij bepalen welke richting hij opgaat
Verwijderd
was daar vaag aan zo werkt het nou eenmail de muis vergelijkt gewoon elke paar miliseconden de plaatjes die hij maakt en kan zo bepalen hoe hij beweegtOp maandag 22 oktober 2001 10:32 schreef Ralph2001 het volgende:
[..]
redelijk vaag
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Verder zou je bij gebrek aan informatie natuurlijk ook gewoon een directe mail naar Logitech kunnen sturen. En het is http://www.howstuffworks.com/
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Ze zijn er ook al met twee cellen, een horizontale en een verticale, die nog preciezer zijn.
Het nadeel is alleen dat ze niet goed werken op spiegelende oppervlakken.
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Verwijderd
Deze camera 'bekijkt' het oppervlakte waar de muis op staat iets van 400x per seconde (uit 't hoofd, kan anders zijn). Iedere keer dat ie de oppervalkte bekijkt, vergelijkt ie deze oppervlakte met de oppervlakte van het vorige beeld. Als er een verandering is is de muis verschoven. Door herkenbare punten uit het huidige beeld met het vorige beeld te vergelijken kan de camera (liever gezegt: de intelligentie van de chip die bij de camera zit) bepalen hoeveel de muis verschoven is en welke kant op. Die informatie wordt dan via draad naar de PC gestuurd net zoals bij een bal-muis.
(dit werkt alleen als de muis langzaam genoeg wordt bewogen om tussen 2 beelden herkenbare punten te hebben. ALs je de muis echt heftig heen en weer haalt zijn er dus geen herkenbaren punten en zal je muiscursor niet goed volgen, probeer maar eens)
Edit: zoek ook de datasheet van de chip, die is geloof ik van agilent (kan ik vanavond thuis nakijken als je wilt).
Ah joh geen probleem, ik help altijd graagOp maandag 22 oktober 2001 12:04 schreef dodemaa het volgende:
te gek jongens!! hier kan ik wat mee. man. Dit is waarom GoT rocks!!!!!!!
Eeej Do! Sinds wanneer ben jij a-technisch geworden??Op maandag 22 oktober 2001 10:24 schreef dodemaa het volgende:
...
Ik ben A technisch en moet wat technische details enz weten over de muis.
...
Groet Jeroen
Amateurcoureur en fervent banktukker
werkt een optische muis dan eigenlijk wel in het donker of zit er een lampje in?
Er zit uiteraard een LED'je in (Light Emitting Diode, een lampje dus). Dat is ook wel nodig, want als de muis plat op het bureau ligt, is er anders vrijwel geen licht onder zo'n ding. De LED'jes die gebruikt worden zijn (bijna?) altijd rood. Waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet.Op maandag 22 oktober 2001 14:48 schreef m-m het volgende:
hier zat ik nou al tijden over na te denken, thnx
werkt een optische muis dan eigenlijk wel in het donker of zit er een lampje in?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
DAMN! en ik maar prutsen met die bureau lampOp maandag 22 oktober 2001 14:52 schreef bramvrzt het volgende:
[..]
Er zit uiteraard een LED'je in (Light Emitting Diode, een lampje dus). Dat is ook wel nodig, want als de muis plat op het bureau ligt, is er anders vrijwel geen licht onder zo'n ding. De LED'jes die gebruikt worden zijn (bijna?) altijd rood. Waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet.
rode ledjes zijn het goedkoopst. als je gaat zoeken in OCM zal je wel topics vinden waarin mensen hun muis gemod hebben met andere kleuren ledjes (blauwe ofzo)Op maandag 22 oktober 2001 14:52 schreef bramvrzt het volgende:
De LED'jes die gebruikt worden zijn (bijna?) altijd rood. Waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet.
Verwijderd
Het halfgeleidermateriaal van de camera is het meest gevoelig op 1 bepaalde golflengte licht. Zeshonderdnogiets nanometer en dat is rood. Zie datasheet.Op maandag 22 oktober 2001 14:52 schreef bramvrzt het volgende:
[..]
Er zit uiteraard een LED'je in (Light Emitting Diode, een lampje dus). Dat is ook wel nodig, want als de muis plat op het bureau ligt, is er anders vrijwel geen licht onder zo'n ding. De LED'jes die gebruikt worden zijn (bijna?) altijd rood. Waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet.
Edit:
Om de datasheet te krijgen:
http://www.semiconductor.agilent.com/cgi-bin/morpheus/networkProducts/newProdLineProductList.jsp?BV_SessionID=@@@@1177892508.1003758970@@@@&BV_EngineID=eadccfjidfelbemgcgjcfijdio.0&clearQuery=Y&bHasApplication=1&showApplication=0&numApps=1&bHasProductCategory=1&showProductCategory=1&application0=a14&applicationName=Optical+Mice
(geen HTML-held, hoe kort ik dat in?)
Verwijderd
Halloo moderator... Haal gelijk die lelijke link ff weg want ikbenveldmuis heeft 't al geregeld. Oke dan.
Verwijderd
en niet op rode, dat lampje is ook ROOD omdat ROOD het minst vaak voorkomt als ondergrond. als je hem wit maakt werkt het sowieso slecht en al helemaal op witte bureaus, als je hem blauw maakt werkt hij niet op blauwe bureaus en blauwe muismatten en bij groen idem.. Bovendien is ROOD het goedkoopst omdat een rood lampje de perfecte golflengte heeft waardoor je met minder sterk ledje meer licht produceert dan bij BLAUW o.i.d. een combinatie van dit alles zorgt dat blauw sucked.. wel doet Logitech een blauw lampje voor de sier in de muis (maar een rood lampje onderin)Op maandag 22 oktober 2001 11:33 schreef A-Tray het volgende:
Een optische muis werkt ipv met een balletje met een foto-elektrische cel, die heel snel achter elkaar het licht meet, en aan de hand daarvan de beweging kan vaststellen.
Ze zijn er ook al met twee cellen, een horizontale en een verticale, die nog preciezer zijn.
Het nadeel is alleen dat ze niet goed werken op spiegelende oppervlakken.
Verwijderd
lees mijn post hierbovenOp maandag 22 oktober 2001 14:52 schreef bramvrzt het volgende:
[..]
In den beginne waren er ook alleen maar rode ledsOp maandag 22 oktober 2001 15:45 schreef BOOTZ het volgende:
[..]
rode ledjes zijn het goedkoopst. als je gaat zoeken in OCM zal je wel topics vinden waarin mensen hun muis gemod hebben met andere kleuren ledjes (blauwe ofzo)
euh...ja
Verwijderd
Omdat die het goedkoopst zijn lijkt me. Het zijn trouwens hoogrendament leds. Kijk er maar eens recht in. Die dingen produceren een vreselijke bult licht.Op maandag 22 oktober 2001 14:52 schreef bramvrzt het volgende:
[..]
Verwijderd
Wat een onzin... Een rode led werkt prima op rode ondergrond hoor. Mogelijk zelfs beter. Een rode led heeft vermoedelijk moeite met een blauwe ondergrond, omdat dat bijna niet oplicht bij rood licht.Op maandag 29 oktober 2001 19:09 schreef DKtje het volgende:
[..]
en niet op rode, dat lampje is ook ROOD omdat ROOD het minst vaak voorkomt als ondergrond. als je hem wit maakt werkt het sowieso slecht en al helemaal op witte bureaus, als je hem blauw maakt werkt hij niet op blauwe bureaus en blauwe muismatten en bij groen idem.. Bovendien is ROOD het goedkoopst omdat een rood lampje de perfecte golflengte heeft waardoor je met minder sterk ledje meer licht produceert dan bij BLAUW o.i.d. een combinatie van dit alles zorgt dat blauw sucked.. wel doet Logitech een blauw lampje voor de sier in de muis (maar een rood lampje onderin)
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.