[PM-sidestep] Regular Mods

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022
Naast de, inderdaad o zo belangrijke discussie rond de start van het PM-schap, zou ik ook graag de discussie omtrent het finetunen van de regular mods (lees users) gaande hoeuden. Des te beter dit afgesteld is des te minder de PM gebruikt hoeft te worden.
In ons enthousiasme omtrent de komst van de PM schiet dit er misschien een beetje in. Wat mij betreft de drie discussie punten:
  • Aangepaste modpuntquota. Naast tweakotine bijvoorbeeld aan karma en hoeveelheid moderaties (kwantiteit) evt. aan modgedrag (kwaliteit).
  • Faqcinatie. Hoe krijg je de kennis die in de modfaq staat in de hoofden van iedereen die met puntjes mag spelen.
  • Hoe de weg naar /16 voor modders bekender maken
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:48

botoo

💀 too old to die young

Een korte reactie mijnerzijds hierover.

Wat mij betreft mag de lat wel wat hoger gelegd worden mbt wie er mag modden, het is mij iig een doorn in het oog dat er zo onnozel gemod word, en ik verdenk hier 'loslopende' lamertjes van.
Dus modden zou pas moeten kunnen na een x aantal maanden, x aantal zelf geplaatste reacties en/of een bepaald karma. Een HK systeem dus.

Bekendheid met /16 kan verbeterd worden door bij het plaatsen reactie, en ook na het modereren, direct een url te laten zien met bv
commentaar en/of opmerkingen over moderaties kun je hier kwijt

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Op maandag 22 oktober 2001 08:46 schreef botoo het volgende:
knip
Bekendheid met /16 kan verbeterd worden door bij het plaatsen reactie, en ook na het modereren, direct een url te laten zien met bv
Wat opzich dus zeker door mij dan regelmatig gebeurt, maar er was eens een moddereter account voor maar die ligt waarschijnlijk ergens te pitten :)

effe naar de posting * KeX :
KexDaFlex:
  • Aangepaste modpuntquota. Naast tweakotine bijvoorbeeld aan karma en hoeveelheid moderaties (kwantiteit) evt. aan modgedrag (kwaliteit).
dus hoe meer je mod hoe meer modpoints je weer opbouwt :?
of zie ik het nou ietwat te simpel, dit lijkt me eerder nog meer mismods in de hand te werken, persoonlijk zou ik zeggen leg de lat voor het mismodden hoger of laat de aftrek zwaarder tellen, euh penalty ratio dus bijstellen cq meer penalty bij fout modden.
Eigenlijk zou de penalty ratio ook moeten tellen bij alle mods niet alleen bij troll of flames.
maar ook bij de rest alleen dan op een milder niveau
  • Faqcinatie. Hoe krijg je de kennis die in de modfaq staat in de hoofden van iedereen die met puntjes mag spelen.
dat word een leuke :) wie gaat er nou faqs lezen, da's voor nitwits :)
Dit is denk ik het meest lastige punt, je komt dan denk ik weer met een soort mod proef periode en examen. stel eerst verplicht de faqs door dan een x aantal proefmods. examen. bij mismods faq herlezen en weer (her)examen :?
probleem wat dan mischien ook nog wel eens zou kunnen gaan spelen is dat een user dan het wel voor gezien houd en t.net links laat liggen en dus niet weer komt
zie boven :)
Losse Floddertje:
Wat eventueel ook nog zou kunnen is om bij het regeltje "je hebt nog X modpunten over" een vaste link te zetten naar /16 ofzo en in het moderatie overzicht lijkt me opzich ook wel een optie.

of * Jaymz op het marktplein zetten met een PA en rond laten brullen; "komt naar /16 voor al uw mod vragen"
:P

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 08:46 was botoo al weer vroeg inzichtvol bezig met:
Een korte reactie mijnerzijds hierover.

Wat mij betreft mag de lat wel wat hoger gelegd worden mbt wie er mag modden, het is mij iig een doorn in het oog dat er zo onnozel gemod word, en ik verdenk hier 'loslopende' lamertjes van.
Dus modden zou pas moeten kunnen na een x aantal maanden, x aantal zelf geplaatste reacties en/of een bepaald karma. Een HK systeem dus.

Eens, alleen lost het niet alle problemen op, voor zover dat uberhaupt mogelijk is.

Dat mensen pas mogen modden als ze al een tijdje meelopen lijkt me zinvol, over die link plaatsen: dat gebeurde al vanker door het Moddereter Account, jammer genoeg trekken slechts een paar mensen zich daar iets van aan.

Even reagerend op hij van * KeX :

Probleem bij jouw zinnige voorstelm is: hoe wil je de kwaliteit van modereren gaan beoordelen? Hoeveelheid is makkelijk bij te houden, maar de kwaliteit daarvan, ik zie niet snel gebeuren dat er een mod jury komt (wilt u allemaal de bordjes erbij pakken :) ).

Faqcinatie is ook al zoiets, je kunt gebruikers best verplicht langs de FAQ sturen, maar als je het modden al niet zo serieus neemt, waarom zou je de FAQ dan gaan lezen, gewoon door de schermpjes heen klikken en klaar is Kees (of Piet) en een soort modexamen (om kennis te testen) lijkt me niet nuttig (wel nuttig, maar vind ik niet echt passen bij de vrije toegang tot de sites).

En de weg naar TMF (/16 voor intimi) bekender maken kan idd volgens de botoo-methode, reactie editten en link erbij (ofzo).

Just a thought...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 22 oktober 2001 07:21 schreef KexDaFlex het volgende:
Naast de, inderdaad o zo belangrijke discussie rond de start van het PM-schap, zou ik ook graag de discussie omtrent het finetunen van de regular mods (lees users) gaande hoeuden. Des te beter dit afgesteld is des te minder de PM gebruikt hoeft te worden.
In ons enthousiasme omtrent de komst van de PM schiet dit er misschien een beetje in. Wat mij betreft de drie discussie punten:
%$^%@$#() proxy. nog maals proberen dan
Punt 1:
Het gebruiken van twekotinie, karma-aantal reacties en hoeveelheid modden gebruiken voor het uitdelen van nieuwe punten lijkt mij een goeie optie. Wat mij belangrijk lijkt is een combinatie te gebruiken. Alleen een hoog karma kan komen door een hoop lolige posting en zegt niks over het modden, allen tweakotine zecht alleen maar dat je veel rond kijkt en alleen het aantal reacties verteld dat je veel post maar niks over de postings.
een Karma-aantal reacties geeft weer wat voor niveou je posting zijn, tweakotine geeft weer hoevaak je op tweakers zit en mod punten gebruik hoe druk je bent met modden, samen geeft dit denk ik een goed beeld van de gebruikers.

Punt 2 en 3:
Als je het aan melden voor tweakers lost maakt van het aanmelden om te modden heb je geen "last" meer van mensen die willen reageren en geen intressen hbben voor het modden en die de punten op maken met +1 ik ben er mee eens -1 lul niet en trol ik mag je niet.

Als je het aanmelden voor het modden in de /16 plaats krijg je alleen de mensen de /16 lezen of hier komen en die ook echt willen modden. Iedereen die zich aanmeld zou ook mogen modden muv mensen die het al eerder vern@#$kt hebben.

zover mijn stukje input

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:20

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 22 oktober 2001 07:21 schreef KexDaFlex het volgende:
Punt 1. Dat laat ik aan mezelf voorbij schieten.
De enige persoon op deze aardkloot die de huidige berekening begrijpt is Femme, en daarmee de beste persoon om deze berekening aan te passen.

Overigens ben ik het wel mee eens;
Een +4-tje kan best een sloot modpunten opleveren. Ikzelf ben van menig dat iemand die goed kan modden, niet perse een gemiddelde van +4 hoeft te kunnen halen. Goed kunnen modden, en inzchtvol kunnen reageren hebben zeker met elkaar te maken. Maar de huidige gedachtengang: "Hoe beter je reageert, hoe beter je kunt modden" gaat imo niet op.

Als ik naar mezelf kijk; Ik reageer vrijwel nooit, maar mod een stuk vaker (dit laatste tegenwoordig wel wat 'sinusvormig' (dan veel, dan weer weinig)) En ik durf van mezelf te zeggen dat ik 'beter' in modereren ben , dan in het 'inzichtvol' reageren.

De andere twee wil ik eigenlijk 'behandelen' in een wel vaker genoemd idee hier op TMF:

Je moet het (nieuwe) mensen 'iets' moeilijker maken om te modden. Dit moet je zien te bereiken in een soort van inschrijving. Je geeft dmv een checkbox op T.net (in je profiel) aan dat je van de modmogenlijkheid gebruik wilt maken.

Een betere optie lijkt mij dat je dit via een mailtje laat gebeuren, waarin ik de PM (in een iets andere opzet) wil betrekken.
Welke opzet ik bedoel zeg ik nog lekker niet, want dat idee staat zo ver in de kinderschoenen dat ik het voor mezelf nog op een rijtje moet gaan zetten (anders snap ik um zelf niet eens :P )

Maar hier kom ik nog wel op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het fine-tunen van het regular modsysteem is misschien nog wel het belangrijkst van de hele revisie; de discussie is dan ook zeker actueel.

Hierbij mijn mening:

Modpuntquota:
Naar mijn mening kun je het toekennen van modpunten niet simpelweg laten afhangen van tweakotine, het aantal reacties of karma. Karma loopt, zoals * spook al zegt evenredig op met de tijd en de hoeveelheid tweakotine geeft helemaal geen enkele maat voor goed modereren, maar gewoon voor de verslaafdheid van T.net.
Ik vind dat je het aantal modpunten dat een user krijgt moet laten afhangen van een mengsel van kwaliteit, 'modervaring' en registratieduur. Je kunt die waarden als volgt berekenen:
registratieduur: Dit vind ik eigenlijk het minst belangrijk, maar het zou niet stom zijn om mensen bijvoorbeeld één maand te laten wachten voor zij mogen modden. Dan is de site en de interface voor die mensen gewoon wat duidelijker.
modervaring: Sommigen willen de quote koppelen aan het tweakotine. Ik vind dat je dat niet rechtstreeks moet doen, want mensen die T.net veel bezoeken hoeven helemaal geen goede modders te zijn en mensen die zich helemaal op modden toeleggen hebben niet per definitie een hoog tweakotine. De oplossing die Femme zelf voorstelde:
modpoint recyclerate (hoeveel modpunten worden daadwerkelijk gebruikt)
vind ik simpelweg geniaal! :)
kwaliteit: Als je 1000 reacties plaatst, waarvan 500 met een 1 gemodereerd, krijg je de godlike-status. Misschien werkt het instellen van een karma-grens dus tijdelijk, maar op termijn zal iedereen die grens doorbreken en dus zegt karma helemaal niets over 'kwaliteit'.
De enige manier die er volgens mij is om kwaliteit te toetsen is de gemiddelde score die je per reactie haalt: wat mij betreft moet deze waarde altijd boven bijvoorbeeld 0,8 liggen om te mogen modden. Dat wil zoveel zeggen dat je altijd standaard +1 reacties post en dat 1 op de 5 reacties overbodig is.

Faqcinatie:
Ik weet niet wat het beste is, maar of je de moderators nu een FAQ, een cursus, een examen of weet ik wat onder de neus schuift: het is altijd beter dan nu, want nu moet je van goede huize komen als je als nieuwe gebruiker de FAQ meteen wilt vinden.
Ik denk dat we al een heel eind verder zijn als we het modschap geregisteerd maken en hoe de FAQ dan precies geïmplementeerd wordt, maakt weinig uit: je trekt dan toch alleen de meer geïnteresseerde mensen. Een examen zie ik sowieso niet zitten, want dat is slechts een statische test. Zeker als ook PM's op modkwaliteit gaan letten is dat niet nodig.

file gewenst op de A16:
Ik denk dat je al een heel eind bent als je TMF maar benadrukt op de verschillende plaatsen. Dat moet voor de nieuwe moderators bij het registreren en bij alle moderatieoverzichten (de queue en het persoonlijk overzicht), maar ook voor alle users in het .plan dat de PM bekend maakt en bij de modoverzichten per reactie. Zeker als er een winamp bliksempje bij staat, moet de user ergens op kunnen klikken om direct zijn beklag te kunnen doen.

P.S. Het voorgaande had ik al 2 uur geleden willen posten, maar ineens was de verbinding Surfnet-GoT brak. De reply van Jaymz was er toen nog niet...

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een betere optie lijkt mij dat je dit via een mailtje laat gebeuren, waarin ik de PM (in een iets andere opzet) wil betrekken.
Ik kan niet in jouw hoofd kijken (en dat is maar goed ook, anders zou ik mezelf niet meer snappen :P), maar volledig op de tast:

pas je wel op dat de mod-registratie laagdrempelig blijft; ik zou het een slechte ontwikkeling vinden als we weer terug zouden gaan naar vroeger, waarbij een er een selecte groep moderators was en nieuwe mensen zowat een sollicitatiebrief omkleed met motivatie en redenen moesten sturen.

Eigenlijk is dat een open deur en ik ga er ook vanuit dat Jaymz dat niet in zijn kop heeft zitten, dus als je defrag.exe en mspnl32.dll hebt gedraaid zijn we benieuwd naar jouw idee. :)

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 22 oktober 2001 15:42 schreef Thor-korenwolf het volgende:

[..]
Eigenlijk is dat een open deur en ik ga er ook vanuit dat Jaymz dat niet in zijn kop heeft zitten, dus als je defrag.exe en mspnl32.dll hebt gedraaid zijn we benieuwd naar jouw idee. :)
Wees niet bang, ik wil um ook laagdrempelig zien te houden. MAAR:

Ik wil wel een drempel(tje) neerleggen. Hoe ik dat precies wil gaan doen weet ik nog niet (precies).

Aangezien ik er onderhand achter ben dat ik (met jonge ideeën) vreselijk snel redeneer (weinig tekst, veel inhoud).
En dat dit voor veel mensen onnavolgbaar is (ik zeg dus veel, niet alle ;)) ga ik dit eerst wat beter uitwerken en aankleden voordat ik ermee de 'catwalk' op ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022
Op maandag 22 oktober 2001 15:22 schreef Thor-korenwolf het volgende:
Het fine-tunen van het regular modsysteem is misschien nog wel het belangrijkst van de hele revisie; de discussie is dan ook zeker actueel.

[...]
Gelukkig maar! Ik ben heel kort even bang geweest dat de PM een doel an sich aan het worden was en we in de roze wolk een paracetamol namen zonder te kijken waar de hoofdpijn vandaan kwam.

Ik ben zelf altijd voor modregistratie geweest, maar dan wel bijzonder laagdrempelig. Slechts een vinkje in je prefs die standaard uitstaat ofzo die wanneer je die aanvinkt een prachtige modfaq in je brievenbus deponeert. De enige voorwaarde is dan een bepaalde registratieduur (wanneer vinkje zichtbaar wordt) mogelijl gecombineerd met * KeX karma/aantal ratio.

Verder snap ik * KeX kwantiteit's reactie wel, maar heb ik daar wat aan toe te voegen.
Op maandag 22 oktober 2001 09:12 schreef gellie het volgende:

[...]
dus hoe meer je mod hoe meer modpoints je weer opbouwt :?
of zie ik het nou ietwat te simpel, dit lijkt me eerder nog meer mismods in de hand te werken, persoonlijk zou ik zeggen leg de lat voor het mismodden hoger of laat de aftrek zwaarder tellen, euh penalty ratio dus bijstellen cq meer penalty bij fout modden.
Eigenlijk zou de penalty ratio ook moeten tellen bij alle mods niet alleen bij troll of flames.
maar ook bij de rest alleen dan op een milder niveau
[..]
Jep, maar het tegenovergestelde minder punten bij meer modden is nog vreemder. Vaak zijn "massaal op -1 zetters" geen veelvuldige modders, maar lamers die opeens een grote voorraad hebben. Die kunnen ze niet opbouwen als ze niet veel modden toch! ;) Verder zouden die sowieso door de metamoderatie(mogelijk door PM's) al door een mand moeten vallen. Wat betreft het tellen van de ratio op alle posten. Daar is eerder over gesproken en dat is voor zover ik toen begrepen heb niet haalbaar.

Het strenger maken van de metamodbot heeft ook als nadeel dat als een mod het goed wil doen en een troll op 4 aantreft en deze met -1 troll beloont, daar strenger voor gestraft wordt. In principe is het "deel dan maar -1 overgewaardeerd uit" een foutief lapmiddel. Correct modden wordt dan juist ontmoedigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 22 oktober 2001 17:27 schreef KexDaFlex het volgende:

[..]

Gelukkig maar! Ik ben heel kort even bang geweest dat de PM een doel an sich aan het worden was en we in de roze wolk een paracetamol namen zonder te kijken waar de hoofdpijn vandaan kwam.

Ik ben zelf altijd voor modregistratie geweest, maar dan wel bijzonder laagdrempelig. Slechts een vinkje in je prefs die standaard uitstaat ofzo die wanneer je die aanvinkt een prachtige modfaq in je brievenbus deponeert. De enige voorwaarde is dan een bepaalde registratieduur (wanneer vinkje zichtbaar wordt) mogelijl gecombineerd met * Jaymz karma/aantal ratio.
Dat is ook hetgeen mijn 'uitgangspunt' is. Ik wil er alleen een 'menselijke bevestigings handeling' tussenproppen.

Alleen kan ik 'het waarom' nog niet zo goed uitleggen eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op maandag 22 oktober 2001 17:27 schreef KexDaFlex over aanvinkvakjes die aangevinkt moeten worden, waarna de FAQ toegestuurd wordt...
[..]
Lijkt mij een mooi plan! :)

Hoe Jaymz de menselijke tussenstap nou precies ziet vind ik wel interessant, de enigszins summiere schets van zijn idee nu nog niet zo inzichtvol voor me ... dus nog ff wachten :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
* Renegade had het vandaag weer eens te druk om een reaktie te plaatsen op een opmerking die hij vanmiddag al las:
over die link plaatsen: dat gebeurde al vanker door het Moddereter Account, jammer genoeg trekken slechts een paar mensen zich daar iets van aan.
Volgens mij begrijpt niet iedereen wat er bedoelt wordt, of ik denk weer eens scheef :P

Volgens mij wordt er met die link (bijvoorbeeld) een redirect bedoelt, zoals bijvoorbeeld
wanneer er een reactie geplaatst word, er op de volgende pagina een link naar /16 verschijnt
met de opmerking "Voor klachten/vragen/opmerkingen over de moderaties kun je terecht in /16".

Of denk ik nu echt te simpel :? :P

edit:

En waarom Jaymz er een menselijk stap tussen wil zetten?

Het lijkt mij om de simpele reden dat mensen dan een bewuste keuze voor het modden maken, ipv de gedachtenkronkel (fictief) "Goh een extra optie, eens kijken wat dat doet" :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 22 oktober 2001 20:05 schreef mr_a het volgende:

[..]

Lijkt mij een mooi plan! :)

Hoe Jaymz de menselijke tussenstap nou precies ziet vind ik wel interessant, de enigszins summiere schets van zijn idee nu nog niet zo inzichtvol voor me ... dus nog ff wachten :)
Jaymz is druk aan het denken, concluderen, samenvatten, brainstormen, verzinnen en typen :)

De bedoeling is een antwoord op deze vraag, alsmede op de kwestie hoe de PM in de T.net organisatie wordt opgenomen (Alleen Score/Tag (wat de 'oorzaak' van het idee is), of meer (de -2, en daar de afhandeling van).

Ik ben hard aan het proberen een totaalbeeld van deze vragen voor me te zien, en daar mijn 'voorzet' op te baseren :)

Het stukkie plainmod komt hierbij om de hoek kijken bij de 'ik wil modden' kwestie, en sluit aan op het 'aanvinkprincipe'.
Niet bij de andere vragen (FAQ, en aangepaste Modpointquota)
Pagina: 1