Het fine-tunen van het regular modsysteem is misschien nog wel het belangrijkst van de hele revisie; de discussie is dan ook zeker actueel.
Hierbij mijn mening:
Modpuntquota:
Naar mijn mening kun je het toekennen van modpunten niet simpelweg laten afhangen van tweakotine, het aantal reacties of karma. Karma loopt, zoals
* spook al zegt evenredig op met de tijd en de hoeveelheid tweakotine geeft helemaal geen enkele maat voor goed modereren, maar gewoon voor de verslaafdheid van T.net.
Ik vind dat je het aantal modpunten dat een user krijgt moet laten afhangen van een mengsel van kwaliteit, 'modervaring' en registratieduur. Je kunt die waarden als volgt berekenen:
registratieduur: Dit vind ik eigenlijk het minst belangrijk, maar het zou niet stom zijn om mensen bijvoorbeeld één maand te laten wachten voor zij mogen modden. Dan is de site en de interface voor die mensen gewoon wat duidelijker.
modervaring: Sommigen willen de quote koppelen aan het tweakotine. Ik vind dat je dat niet rechtstreeks moet doen, want mensen die T.net veel bezoeken hoeven helemaal geen goede modders te zijn en mensen die zich helemaal op modden toeleggen hebben niet per definitie een hoog tweakotine. De oplossing die Femme zelf voorstelde:
modpoint recyclerate (hoeveel modpunten worden daadwerkelijk gebruikt)
vind ik simpelweg geniaal!
kwaliteit: Als je 1000 reacties plaatst, waarvan 500 met een 1 gemodereerd, krijg je de godlike-status. Misschien werkt het instellen van een karma-grens dus tijdelijk, maar op termijn zal iedereen die grens doorbreken en dus zegt karma helemaal niets over 'kwaliteit'.
De enige manier die er volgens mij is om kwaliteit te toetsen is de gemiddelde score die je per reactie haalt: wat mij betreft moet deze waarde altijd boven bijvoorbeeld 0,8 liggen om te mogen modden. Dat wil zoveel zeggen dat je altijd standaard +1 reacties post en dat 1 op de 5 reacties overbodig is.
Faqcinatie:
Ik weet niet wat het beste is, maar of je de moderators nu een FAQ, een cursus, een examen of weet ik wat onder de neus schuift: het is altijd beter dan nu, want nu moet je van goede huize komen als je als nieuwe gebruiker de FAQ meteen wilt vinden.
Ik denk dat we al een heel eind verder zijn als we het modschap geregisteerd maken en hoe de FAQ dan precies geïmplementeerd wordt, maakt weinig uit: je trekt dan toch alleen de meer geïnteresseerde mensen. Een examen zie ik sowieso niet zitten, want dat is slechts een statische test. Zeker als ook PM's op modkwaliteit gaan letten is dat niet nodig.
file gewenst op de A16:
Ik denk dat je al een heel eind bent als je TMF maar benadrukt op de verschillende plaatsen. Dat moet voor de nieuwe moderators bij het registreren en bij alle moderatieoverzichten (de queue en het persoonlijk overzicht), maar ook voor alle users in het .plan dat de PM bekend maakt en bij de modoverzichten per reactie. Zeker als er een winamp bliksempje bij staat, moet de user ergens op kunnen klikken om direct zijn beklag te kunnen doen.
P.S. Het voorgaande had ik al 2 uur geleden willen posten, maar ineens was de verbinding Surfnet-GoT brak. De reply van Jaymz was er toen nog niet...
Never stop seeking what seems unobtainable...