BNC of DVI

Pagina: 1
Acties:

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Op een aantal CRT monitoren beginnen ze nu ook DVI aansluitingen te plaatsen zoals op de NEC FP 950+ en de Iiyama HA901D VMPRO 453.

Zijn die DVI aansluitingen op CRT monitoren nou beter, slechter of vergelijkbaar met de kwaliteit die een BNC aansluiting heeft?

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
DVI zal wel beter zijn, aangezien BNC toch met analoge signalen werkt en DVI digitaal is.

Maar een DVI aansluiting op een CRT monitor, dat betekent dat er een Ramdac in de monitor zit om de signalen van digitaal naar analoog om te zetten? Of sla ik de plank mis :?

edit:
FF verder gekeken, DVI is beter dus:

Digital Visual Interface comes into Focus

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

Beetje moeilijk te zeggen. Nu is het zo dat de kwaliteit van de RAMDAC op de kaart een bepalende factor is voor de beeldkwaliteit. Als ze de RAMDAC gaan verplaatsen naar de monitor is dus die de bepalende factor. Het is maar net wat de fabrikant erin zet. Ik zou zelf zeggen dat het beter is om een BNC te nemen. Een CRT monitor is analoog tenslotte en aangezien de meeste fabrikanten van grafische kaarten veel aandacht besteden aan beeldkwaliteit (kijk maar naar Matrox, Elsa en dergelijke) kan je wel verwachte dat er een goede kwaliteit RAMDAC op zit. Bij monitoren weet je dat dus niet.

Ik zou alleen voor een DVI monitor kiezen als de monitor zelf ook echt digitaal is, dus een LCD scherm.

• sverzijl
  • Laatst online: 22-08 15:09
Was het ook niet zo dat de tot nu toe beschikbare videokaarten niet verder gaan dan 1024x768 met DVI ? (of 1280x1024?)

• Wild pigeon
  • Laatst online: 01-08 19:56
Op maandag 22 oktober 2001 08:19 schreef sverzijl het volgende:
Was het ook niet zo dat de tot nu toe beschikbare videokaarten niet verder gaan dan 1024x768 met DVI ? (of 1280x1024?)
Volgens mij kan de R8500 wel tot 1600*1200!!!

• Wild pigeon
  • Laatst online: 01-08 19:56
Ik heb net even gekeken op de site van ATI en daaruit maak ik op dat er geen verschil zit tussen de max resolutie van de vga & dvi uitgang... beide kunnen ze tot max. 2048x1536 @ 85

• sverzijl
  • Laatst online: 22-08 15:09
1600x1200 :

Q16: What is the speed of the TMDS transmitter for driving a DVI-I based digital flat panel monitor and what is the maximum resolution?

A16:
RADEON 8500 supports a 165MHz TMDS transmitter and can reach resolutions of up to 1600x1200. DVI resolution and refresh support is dependant upon DDC signals from the monitor. Some resolution and refresh rate restrictions may occur depending upon the signals sent from the monitor.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:48

MetalStef

gietijzer

Een normale Sub-D of BNC aansluiting is analoog. Dat betekent dat er twee meter analoge draad, met alle ruis etcetera, van de pc naar de monitor loopt. Een DVI doet dat digitaal (minder last van ruis en andere omgevingsfactoren). Bij DVI zit het hele analoge gedeelte in zijn geheel in de afgeschermde behuizing van de monitor.

Dus als de RAMDAC van de videokaart dezelfde kwaliteit heeft als die van de monitor, heeft DVI beter beeld dan Sub-D/BNC.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Liggie
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik heb net de Eizo T765 besteld dus ik ben voor de BNC gegaan. Bij SWW krijg je voor 1 cent de BNC kabel erbij :) Ik was al langer gecharmeerd van Eizo maar vond de 21" versie net een beetje heel erg veel te duur :(. Ik had de NEC daarom als tweede keus neergezet en die had een dvi connectro inplaats van een bnc aansluiting. Vandaar mijn vraag.

Nu nog wachten op mijn Radeon 8500 en dan smullen van beeldkwaliteit:)
Pagina: 1