Allemaal leuk en aardig zelf een waterblokje maken maar je moet er wel de tools en skills voor hebben.
Die toolz alleen al zijn duur.
Je moet dus gewoon mazzel hebben dat je een kennis hebt die.... of zelf genoeg toolz hebt.
voor 40,- piek waterkoeling...moet je gewoon met alles vies mazzel hebben.
Radiator voor 10 piek? Moet ik zien!
40,- piek is niet reël/haalbaar voor de meeste mensen hier.
Dan moet je alles nog helemaal in elkaar zetten, of het presteerd is ook zoiets! en is het betrouwbaar waterdicht?
Kapotte hardware is duur.
Van mijn kit weet ik dat het superkwaliteit is en dat kans op lekken klein is (je moet wel blijven controleren natuurlijk).
WC wordt al gauw te duur hoor, vergis je niet.
Alles zelf maken doe je niet zomaar effe.
Ik ben een handige jongen maar dit werd me ff teveel.
Ik heb gewoon een goed-werkend systeem in elkaar gezet met
huis-tuin-en-keuken-gereedschap (ijzerzaag, electrische handboor, mes, beitel, vijl).
Nix geen lekken, geen kortsluiting, geen herrie, geen oververhitte cpu...
40 gulden is geen mazzel, maar heel eenvoudig:
-je fietst naar een oudmetaalhandel en koopt koper. Als je voor 60cm3 (2x(6x5x1)) meer dan 10~15 gulden kwijt bent wordt je genaaid. Of koop koperplaat om een blokje te solderen a la Dabit. Zal nog goedkoper zijn.
-je fietst naar een autosloper/garage en zoekt een koperen radiator uit. Ik ben er drie keer langs geweest en heb er drie keer op rij een gekocht voor steeds één tientje. (Voor aluminium radiators vroeg hij meer). Daarna een uur schoonmaken en poetsen.
-je fietst naar de Gamma en koopt twee koperknietjes, vier slangklemmen en een stuk tuinslang
-thuis pak je de metaalzaag en zaagt het blokje op maat, en je pakt een elektrische handboor en boort/freest de kanalen. Even doorzetten!! Met een (stevige) kolomboor is het nog makkelijker. Of koop 2~3mm koperplaat en soldéér een blokje in elkaar (zoals Dabit deed).
-Zet de knietjes erop, solderen op het gasfornuis, schuren, vlakken, poetsen, en klaar.
-koop een eenvoudig fonteinpompje, en geen Eheim van >100 gulden.
www.Conrad.de vraagt 5,57 euro voor een 300l/u-pompje zoals ik in gebruik heb. Even modden (stroomsnelheidregeling wegsnijden) en klaar.
-Koop een plastic diepvries-bakje (met deksel) bij de Blokker of Hema. Gaten erin snijden, slang erdoor steken, netsnoer van pomp erdoor (om de stekker te behouden moest ik een snede in het deksel maken, naar het gat voor het netsnoer). Gaten desnoods waterdicht kitten.
-slang naar radiator, van radiator naar blokje, van blokje terug in het bakje en vastzetten met slangklemmen (of tie-wraps: nóg goedkoper!).Moeilijk!?!?
-fiets 's avonds eens langs het grofvuil. 75% kans dat je een PC ziet staan: sloop er een ventilator uit voor op je radiator. Op laag voltage laten draaien!
-blokje op processor vastzetten (met metaal- of plastic-plaatje en/of schroeven)
-Klaar!
Het lastigste is dat waterblokje: boren in koper (gebruik veel olie). Verder is het een eitje.
Dat anderen soms 500 euro uitgeven aan waterkoeling is absurd, of gemakzucht.
Met een radiator van de sloop bespaar je al bijna 75 euro, en een koperen auto-radiator is ook nog de beste!!
Een eigen blokje bespaart je ook zoiets.
Een oude ventilator scheelt je 10~20 euro.
Bij een inlinepomp gebruiken sommigen een vulregeling met kranen, die al gauw richting de 50 euro loopt, waar een koperen T-stuk, drie slangklemmen, en een eindje slang ook voldoen...
De enige vraag is, of dit blokje en deze pomp voldoen voor zwaar overklokte (en hete) CPU's.
Met de standaard ventilator raakte mijn PC zomers oververhit (reboot); met de WC heb ik die problemen niet meer. En het is ook nog zo goed als onhoorbaar!!!