Waarom waterkoeling cq extreme koeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• woeper
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:31
hallo mede tweakers,
waarom zou iemand honderden guldens uitgeven aan waterkoeling om zijn/haar PC net wat meer te overklokken?
Of waarom zou iemand uberhaupt veel geld uitgeven aan een cpu koeler, bijvoorbeeld zo'n silverado noise control, die kost meer dan 150 gulden! Je kunt dat geld toch net zo goed steken in een snellere processor en die dan niet of minder hard overklokken?
:?

Verwijderd

omdat het leuk is ......voornaamste reden

• Turtle
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 15:12

Turtle

Yups, en wat als er geen snellere processor te koop is? 8-)

bla bla

Verwijderd

ja, maar daar gaat het niet om.
iedereen kan een nieuwe processor kopen en dan zeggen dat ie zo en zo snel is.
maar als je van een celeron 500 een 800 kan maken vie een tweak met waterkoeling dan is dat natuurlijk veel leuker en wijzer, naar mijn mening

• The Dolf
  • Niet online
Tja, en een paar honderd gulden is normaal (er was een belg die voor meer dan 2000,- aan waterkoeling had)

Zelf ga ik er ook aan beginnen en gewoon omdat het leuk is.
Ik heb ok net mijn casemod af en dat koste me toch ook 200,-
en die silverado heb ik ook, voornamelijk voor de stilte.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

waterkoeling is opzich niet zo extreem. Tis niet al te moeilijk te doen als je alles kant-en-klaar koopt. De prijs is alleen iets hoger dan een goede luchtkoeling. Zelf ben ik met een vriend aan een projectje bezig om een zo simpel/goed mogelijk blokje te maken met als enig nut: vervanging van luchtkoeling. Niet om verder over te kunnen klokken :) De stilte van waterkoeling is voor ons dus de drijfveer :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Op zondag 21 oktober 2001 23:08 schreef Stropdas het volgende:
waterkoeling is opzich niet zo extreem. Tis niet al te moeilijk te doen als je alles kant-en-klaar koopt. De prijs is alleen iets hoger dan een goede luchtkoeling. Zelf ben ik met een vriend aan een projectje bezig om een zo simpel/goed mogelijk blokje te maken met als enig nut: vervanging van luchtkoeling. Niet om verder over te kunnen klokken :) De stilte van waterkoeling is voor ons dus de drijfveer :)
Jep hier heb ik dus ook voor gedaan. De stilte, hmmm heerlijk.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 20:21

Whuzz

Dodgeball!

Op zondag 21 oktober 2001 22:37 schreef woeper het volgende:
hallo mede tweakers,
waarom zou iemand honderden guldens uitgeven aan waterkoeling om zijn/haar PC net wat meer te overklokken?
Of waarom zou iemand uberhaupt veel geld uitgeven aan een cpu koeler, bijvoorbeeld zo'n silverado noise control, die kost meer dan 150 gulden! Je kunt dat geld toch net zo goed steken in een snellere processor en die dan niet of minder hard overklokken?
Als je 1 keer goed geld besteed aan een waterkoel-setup kun je die daarna voor elke processor gebruiken. Misschien dat je af en toe een nieuw blok moet maken omdat er een ander socket-type gaat gebruiken, maar dan heb je het wel gehad.
Je kunt vanaf dat moment dus uit ELKE processor die je koopt meer halen. Je moet het niet zo zeer zien als een manier om een ouder systeem de nieuwe te laten bijbenen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Hoezo kost waterkoeling 200 piek?

-radiator = 10 piek
-ventilator = sloop
-koperblokje = 10 piek
-pompje = 10 piek
-slang + klemmen + waterbakje = 10 piek
-bloed, zweet en tranen
totaal = c.40 piek.

Een goede luchtkoeler is duurder.

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Met een waterkoeling heb je iets goeds in handen :)
En dat niet alleen je hebt dan ook echt iets bijzonders om te laten zien op een LAN. Vooral als je het zelf bouwt (frezen, boren, vijlen, lappen etc.) Dat het ook echt wat oplevert aan performance is mooi meegenomen, maar niet echt een doel op zich. Ieder tweaker weet dat binnen 2 maanden tijd het nieuwste snufje alweer achterhaald is.
Zelfde geld ook een beetje voor extreme luchtkoelingen en casemods (alhoewel het laatste alleen is om mee te pronken), fun is het wel en daar doen we het voor ! Mensen met 2 linker handen en een gebrek aan zelfvertrouwen kunnen er dus maar beter niet aan beginnen. Dat Extreme koelingen (veel) geld kosten daar ben ik het wel mee eens, maar dat is ook maar relatief op een pc van een paar duizend piek.

Verwijderd

Mwah. Als je al de snelste CPU hebt, kun je geen snellere kopen. En vaak is het prijsverschil tussen de allersnelste en de nét niet allersnelste zo groot dat zelfs met een dure koeler je nog goedkoper uitbent.

Verwijderd

hmmm augustus, laat mij maar es zien hoe jij dat voor 40piek voormekaar krijgt |:( minimaal 100 ben je al kwijt....

en ff ontopic, het is gewoon een investering die je niet met slechts 1 cpu gebruikt, maar ook de volgende en de volgende enzz ik heb er nu 3 onder gehad :)

• Whuzz
  • Laatst online: 23-02 20:21

Whuzz

Dodgeball!

Op maandag 22 oktober 2001 00:50 schreef augustus het volgende:

-radiator = 10 piek
-ventilator = sloop
-koperblokje = 10 piek
-pompje = 10 piek
-bloed, zweet en tranen
totaal = c.40 piek.

Moa, je maakt het hier wel erg zwart/wit. Een beetje tweaker wil niet zomaar een hoop zooi, maar goed spul. Ook heeft lang niet iedereen de aparatuur en kennis om een blokje te frezen, en zijn er dus veel aangewezen op standaard blokken.
Een pompje van 10 piek??? Is dat een zwengelpomp ofzo? Een beetje fatsoenlijke stille pomp kost je al gauw 50 piek.
Een radiator voor 10 piek? Zelfs bij een sloop vragen ze meestal minstens 25 piek.
Ik denk dat je toch gemiddeld op zo'n 150 piek moet rekenen, als je het mooi wilt maken nog iets meer zelfs.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 22 oktober 2001 08:40 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
hmmm augustus, laat mij maar es zien hoe jij dat voor 40piek voormekaar krijgt |:( minimaal 100 ben je al kwijt....
40 piek is inderdaad erg weinig, maar voor minder dan 100 moet inderdaad lukken.. (ultra-low budget oplossing :))

Maar waarom overclocking? Gewoon om de extra performance uit je systeem te trekken, dat je toch al hebt.. (en daarbij kun je dus hoger uitkomen als de maximale proc op dat moment!).. En 't blijft gewoon een hobby natuurlijk ;)

Verwijderd

Mwoah, zo duur is waterkoeling niet. Ik ben aan de waterkoeling zelf misschien 200 piek kwijtgeweest, maar dan reken ik ook even de gereedschappen die ik heb moeten kopen mee. Boren, zilversoldeer, etc. Daarvan heb ik maar weinig gebruikt.

De peltier is een ander verhaal. DAt ding maakt de setup wel wat prijziger, maar ach, dat doe je voor de lol.

Enne, bij welke winkel kan ik een Athlon op 1630MHz kopen?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ben juist bezig met waterkoelen en case modden, je steekt er wel veel geld aangezien je elke keer zeg... toe dat mag er nog bij.... en dat ook.... kom waarom niet dit ook.

- Stille PC had ik beter intel gekozen.
- Snelle PC ... heb een athlon classic dus die vind je niet meer maar... btw is die 250MHz nu ook niet WAAAAW te merken.

Waarom nu wel?

Echt waar, ik hou me daar weekeinds mee bezig. Die case perfect krijgen, waterkoeling optimaliseren, PC tweaken, ... Ben iemand die graag aan vanalles prutst en dingen uitprobeert, kan ik ook niet aan doen. Je bent ge beten of je bent het niet he, ken veel mensen die na hun eerste OC foert gezegt hebbe.

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 09:43 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Moa, je maakt het hier wel erg zwart/wit. Een beetje tweaker wil niet zomaar een hoop zooi, maar goed spul. Ook heeft lang niet iedereen de aparatuur en kennis om een blokje te frezen, en zijn er dus veel aangewezen op standaard blokken.
Een pompje van 10 piek??? Is dat een zwengelpomp ofzo? Een beetje fatsoenlijke stille pomp kost je al gauw 50 piek.
Een radiator voor 10 piek? Zelfs bij een sloop vragen ze meestal minstens 25 piek.
Ik denk dat je toch gemiddeld op zo'n 150 piek moet rekenen, als je het mooi wilt maken nog iets meer zelfs.
Als je zelf naar de sloop toe gaat met een hamer en een paar schroevedraaiers :Y) sloop je zelf een verwarmingsradiateur eruit en mag je hem gratis mee nemen

tipje: kijk eens in een vw golfje daar zitten ze in en heel makelijk eruit te slopen *D

Verwijderd

Koelertjes: 40,-
Raampje + neon en bakkie verf: 80,-
Dremel, decoupeerzaag en zooi: 250,-
Top pctje: 4000,-
Gezichten van medelanners... Onbetaalbaar.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hallo mede tweakers,
Uhm mis ik iets..jij weet als 'medetweaker' toch ook wel dat extreme koeling gewoon knettergaaf is?

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

ik heb oiok een dure cooler gekocht maar ook niet met de bedoeling om echt over te clocken maar ook meer voor stilte.

Ziet er stoer uit das ook vaak wel een reden =]

Ik heb overigens een alpha 8045 van 135 piek en papst fan van 40 gulden bij elkaar ook 175 maar wel ongeloofelijk stil.

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 22:44 schreef thedolf het volgende:
Tja, en een paar honderd gulden is normaal (er was een belg die voor meer dan 2000,- aan waterkoeling had)

Haai ik ben goede vrienden met die belg en ben nu een soortgelijk systeem aan het bouwen alleen dan met peltier!!
Zit als het helemaal af is aan de 3500,- >:) >:) >:)

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11-2025

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Op maandag 22 oktober 2001 16:24 schreef Boolio_Eglesias het volgende:

[..]

Haai ik ben goede vrienden met die belg en ben nu een soortgelijk systeem aan het bouwen alleen dan met peltier!!
Zit als het helemaal af is aan de 3500,- >:) >:) >:)
Good for you

:D

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 22:44 schreef thedolf het volgende:

wat gebruiken jullie eigenlijk om in een kast te zaagen ?

de dremel ofzo ??

Verwijderd

Je kunt dat geld toch net zo goed steken in een snellere processor en die dan niet of minder hard overklokken?
Pas op newbie

on-topic:
Dan is de lol eraf.

Verwijderd

hallo mede tweakers,
Dan krijgt je computer status! :7

• Gman
  • Laatst online: 06-01 12:02
Op vrijdag 08 maart 2002 20:53 schreef Got het volgende:

[..]

En ook van gewoon voetvolk :)

Iedereen vindt het tof als je zegt dat je pc watergekoeld is.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Op vrijdag 08 maart 2002 21:06 schreef Gman het volgende:

[..]

En ook van gewoon voetvolk :)

Iedereen vindt het tof als je zegt dat je pc watergekoeld is.
als ze het over computers hebben op school, en iedereen zit op te scheppen wat voor goeie pc hij wel niet heeft en ze vragen dan aan mij wat voor computer ik heb 8-) (allen gespoten dan en zinskort ook een videokaart overgeklokt >:)) dan kijkt iedereen me aan...... :D

en het is gewoon harstikke leuk ;) :P :9~

• snars
  • Niet online

Als de patserige medeLANer naast je is uitgeraasd over zijn gloednieuwe Highscreen Pentium 4...draai je, terwijl je onverstoorbaar verder UT't, de batterij 120mm-ers open tot oorlogssterkte en geef je een betekenisvol tikje tegen je reservoir. "Hij wordt een beetje warm op 2.1 volt".

Nej geintje...overclocken en modden is gewoon kaigaaf. Als ik geld wilde uitsparen zocht ik wel een andere hobby. Geld is maar een middel, geen doel.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Voor de lol

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Idd voor de fun, ik vind het gewoon leuk om een eigen baybus in elkaar te draaien en een beetje kloten met FSB en MP..

• Cr3ator
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ouwe }:O |:(

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 21:42

schizofreen

ik & jij

overclocken is an art...
Op vrijdag 08 maart 2002 21:39 schreef _sNaRs_ het volgende:

Als de patserige medeLANer naast je is uitgeraasd over zijn gloednieuwe Highscreen Pentium 4...draai je, terwijl je onverstoorbaar verder UT't, de batterij 120mm-ers open tot oorlogssterkte en geef je een betekenisvol tikje tegen je reservoir. "Hij wordt een beetje warm op 2.1 volt".

Nej geintje...overclocken en modden is gewoon kaigaaf. Als ik geld wilde uitsparen zocht ik wel een andere hobby. Geld is maar een middel, geen doel.
helemaal met je eens :)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• Gman
Op vrijdag 08 maart 2002 21:39 schreef _sNaRs_ het volgende:

LOL :)
Best herkenbaar idd.
Ik heb wel eens een LANbuurman gehad die continu aan een brak masjientje aan het sleutelen was.
Dan is het wel vet als je dan ff kan patsen hoe het WEL hoort 8-)

Ik denk altijd: Als het deze maand niet lukt dan volgende maand (8>

Gelukkig verdien ik nu aardig en ben altijd op zoek naar wat ik nu weer zou kopen, veelal op tweakgebied :)
Kheb heel lang geen geld over gehad voor dit soort zaken maar wou wel alles, nu kan ik het betalen en koop ik het ook.

• bredend
  • Laatst online: 22-02 11:44
Waarom is de Porsche uitgevonden? >:)

Mannetjes moeten toch ergens mee patsen :?

Verwijderd

en het is altijd leuk voor dr pats }:O

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:09
Tja
ik zie zoiets meer als een hobby >:)
Voetballers kopen dure voetbalschoenen ...
en Tweakers kopen dure dingen voor hun computer, ieder het zijne he, en als je dan door middel van 'n leuke WC setup je cpu lekker kan coolen en dan 'n paar honder piek besparen op een nieuwe processor is dat toch alleen maar handig :?

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:30

Wimo.

Shake and Bake!

-radiator = 10 piek
-ventilator = sloop
-koperblokje = 10 piek
-pompje = 10 piek
-bloed, zweet en tranen
totaal = c.40 piek.

Is goed te doen ja 40,-

Maar je moet wel ff mazzel hebben

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op maandag 22 oktober 2001 15:00 schreef Masta-T het volgende:
Koelertjes: 40,-
Raampje + neon en bakkie verf: 80,-
Dremel, decoupeerzaag en zooi: 250,-
Top pctje: 4000,-
Gezichten van medelanners... Onbetaalbaar.
>:)

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op maandag 22 oktober 2001 02:51 schreef HlpDsK het volgende:
Mwah. Als je al de snelste CPU hebt, kun je geen snellere kopen. En vaak is het prijsverschil tussen de allersnelste en de nét niet allersnelste zo groot dat zelfs met een dure koeler je nog goedkoper uitbent.
Bij luchtkoeling wel, maar WC is prijzig, ligt er wel puur aan hoe je het doet. Maar van het één kom je van in het andre, sneller geheugen, extra koelers etc.

Ik hou het op leuk hobien :)

One of the animals has left its cage today.

• Magic
  • Niet online
Ze proberen gewoon iets te compenseren >:)
(lees ff over mijn sig heen a.u.b)

;)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Eigen quote:
-radiator = 10 piek
-ventilator = sloop
-koperblokje = 10 piek
-pompje = 10 piek
-bloed, zweet en tranen
totaal = c.40 piek.

Dit heb ik er werkelijk aan uitgegeven, en het is geen troep!.
Eigenlijk heb ik nog minder uitgegeven: ik had een 50x5x1cm koperstaaf voor 15 gulden, en heb daar slechts 10cm van gebruikt.
Ik heb totaal drie koperen radiators, per stuk 10 piek, en ik hoefde ze geeneens zelf uit de auto te slopen.
Ik kocht ooit een pompje bij Conrad voor een tientje (c. 300liter per uur), en die draait alweer een jaar. Sterk genoeg voor koeling van een PIII500@560.
Een stuk tuinslang, een ventilator uit een oude PC (stond bij het grofvuil), vier slangklemmen (aanbieding bij Praxis), plastic bakje en twee koperen knietjes bij de Gamma kosten <10 piek.

Voilá: 40 piek

edit:
Oja: ik heb ook watergekoelde schijven voor 10 gulden (een U-buis en twee koperplaatjes en twee mofjes).

Mijn pompje:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/570/G1/570037G1.JPG
Details. Kost nu 6,50 euro. (In duitsland 5,57!!! Waarom scheelt dat een hele euro?) Ik heb 'm gemod: de regelschuifjes weggesneden.

Verwijderd

Zelfde bij mij op school . "Ja Jeroen ik heb een nieuwe PC die sneller moet zijn als de jouw , een AMD 1500 met GeForce MX"

"Ow das een leuke proc om over te klokken , met zware luchtkoeler gaat mijn 1200 maar tot 1385 , alhoewel ik met m'n waterkoeling nog niet heb kunnen testen . Kmoet nog een radiator zoeken voor in m'n nieuwe Aluminium kast"

En dan staan ze je daar aan te gapen of je komt van Mars ofzo ....

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:49

-radiator = 10 piek
-ventilator = sloop
-koperblokje = 10 piek
-pompje = 10 piek
-bloed, zweet en tranen
totaal = c.40 piek.

Waar haal jij een koperblok voor f 10,- ?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Hehe... ik moet het ook toegeven. Vindt het wel leuk om te vertellen dat ik een DUAL CPU met waterkoeling heb :).

Voornaamste reden van het bouwen was om een stil systeem te krijgen, en dat is redelijk gelukt.

Verwijderd

Waar haal jij een koperblok voor f 10,- ?
www.goudengids.nl
"oud metaal" en plaatsnaam invullen.
Langsfietsen.
Ik kon een koperstaaf van 6x1x50cm kopen, circa 2Kg voor 7 gulden per kilo->
Daar heb ik twee stukken van 6x1x5 uitgezaagd->
Een uur lang boren->
Twee koperknietjes->
Solderen op het fornuis->
Waterblokje!

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Ik ben nu ook gegaan voor waterkoeling!

1: Je doet het om een stille PC te krijgen
2: Je hebt er veel plezier van om het voor te bereiden, te maken, te testen en inbouwen in je PC
3: Als je het goed doet kun je je AMDeetje verder opclocken.
4: Je kunt er mee PRONKEN!! >:)
5: HET IS GEWOON KOEL *D

Still King

• Gman
Allemaal leuk en aardig zelf een waterblokje maken maar je moet er wel de tools en skills voor hebben.

Die toolz alleen al zijn duur.
Je moet dus gewoon mazzel hebben dat je een kennis hebt die.... of zelf genoeg toolz hebt.

voor 40,- piek waterkoeling...moet je gewoon met alles vies mazzel hebben.

Radiator voor 10 piek?
Moet ik zien!

40,- piek is niet reël/haalbaar voor de meeste mensen hier.
Dan moet je alles nog helemaal in elkaar zetten, of het presteerd is ook zoiets! en is het betrouwbaar waterdicht?
Kapotte hardware is duur.

Van mijn kit weet ik dat het superkwaliteit is en dat kans op lekken klein is (je moet wel blijven controleren natuurlijk).

WC wordt al gauw te duur hoor, vergis je niet.

Alles zelf maken doe je niet zomaar effe.
Ik ben een handige jongen maar dit werd me ff teveel.

Verwijderd

In de eerste plaats doe ik het om het geluidsniveau omlaag te brengen. (Ik clock de processors niet over)

Ten tweede is het een uitdaging.

Ten derde is het leuk om uitgebreid te sleutelen en te modden aan je PC.

Ten vierde is het leuk om iets aparts te hebben.

Ten vijfde, zie punt 1: een snellere proc moet ook gekoeld worden, en met die (bijvoorbeeld) 150 gulden heb ik punt 1 nog niet bereikt.

Bezigheidstherapie ? ? ;)

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig zelf een waterblokje maken maar je moet er wel de tools en skills voor hebben.
Die toolz alleen al zijn duur.
Je moet dus gewoon mazzel hebben dat je een kennis hebt die.... of zelf genoeg toolz hebt.
voor 40,- piek waterkoeling...moet je gewoon met alles vies mazzel hebben.
Radiator voor 10 piek? Moet ik zien!
40,- piek is niet reël/haalbaar voor de meeste mensen hier.
Dan moet je alles nog helemaal in elkaar zetten, of het presteerd is ook zoiets! en is het betrouwbaar waterdicht?
Kapotte hardware is duur.
Van mijn kit weet ik dat het superkwaliteit is en dat kans op lekken klein is (je moet wel blijven controleren natuurlijk).
WC wordt al gauw te duur hoor, vergis je niet.
Alles zelf maken doe je niet zomaar effe.
Ik ben een handige jongen maar dit werd me ff teveel.
Ik heb gewoon een goed-werkend systeem in elkaar gezet met huis-tuin-en-keuken-gereedschap (ijzerzaag, electrische handboor, mes, beitel, vijl).
Nix geen lekken, geen kortsluiting, geen herrie, geen oververhitte cpu...

40 gulden is geen mazzel, maar heel eenvoudig:
-je fietst naar een oudmetaalhandel en koopt koper. Als je voor 60cm3 (2x(6x5x1)) meer dan 10~15 gulden kwijt bent wordt je genaaid. Of koop koperplaat om een blokje te solderen a la Dabit. Zal nog goedkoper zijn.
-je fietst naar een autosloper/garage en zoekt een koperen radiator uit. Ik ben er drie keer langs geweest en heb er drie keer op rij een gekocht voor steeds één tientje. (Voor aluminium radiators vroeg hij meer). Daarna een uur schoonmaken en poetsen.
-je fietst naar de Gamma en koopt twee koperknietjes, vier slangklemmen en een stuk tuinslang
-thuis pak je de metaalzaag en zaagt het blokje op maat, en je pakt een elektrische handboor en boort/freest de kanalen. Even doorzetten!! Met een (stevige) kolomboor is het nog makkelijker. Of koop 2~3mm koperplaat en soldéér een blokje in elkaar (zoals Dabit deed).
-Zet de knietjes erop, solderen op het gasfornuis, schuren, vlakken, poetsen, en klaar.
-koop een eenvoudig fonteinpompje, en geen Eheim van >100 gulden. www.Conrad.de vraagt 5,57 euro voor een 300l/u-pompje zoals ik in gebruik heb. Even modden (stroomsnelheidregeling wegsnijden) en klaar.
-Koop een plastic diepvries-bakje (met deksel) bij de Blokker of Hema. Gaten erin snijden, slang erdoor steken, netsnoer van pomp erdoor (om de stekker te behouden moest ik een snede in het deksel maken, naar het gat voor het netsnoer). Gaten desnoods waterdicht kitten.
-slang naar radiator, van radiator naar blokje, van blokje terug in het bakje en vastzetten met slangklemmen (of tie-wraps: nóg goedkoper!).Moeilijk!?!?
-fiets 's avonds eens langs het grofvuil. 75% kans dat je een PC ziet staan: sloop er een ventilator uit voor op je radiator. Op laag voltage laten draaien!
-blokje op processor vastzetten (met metaal- of plastic-plaatje en/of schroeven)
-Klaar!

Het lastigste is dat waterblokje: boren in koper (gebruik veel olie). Verder is het een eitje.

Dat anderen soms 500 euro uitgeven aan waterkoeling is absurd, of gemakzucht.
Met een radiator van de sloop bespaar je al bijna 75 euro, en een koperen auto-radiator is ook nog de beste!!
Een eigen blokje bespaart je ook zoiets.
Een oude ventilator scheelt je 10~20 euro.
Bij een inlinepomp gebruiken sommigen een vulregeling met kranen, die al gauw richting de 50 euro loopt, waar een koperen T-stuk, drie slangklemmen, en een eindje slang ook voldoen...

De enige vraag is, of dit blokje en deze pomp voldoen voor zwaar overklokte (en hete) CPU's.
Met de standaard ventilator raakte mijn PC zomers oververhit (reboot); met de WC heb ik die problemen niet meer. En het is ook nog zo goed als onhoorbaar!!!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 20:53 schreef Got het volgende:

[..]

Je vond die toevoeging wel deze kick waard :?

Verwijderd

Plaatjes zijn altijd leuk! :)

koperstaaf
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1811883192
12cm ventilator en radiator van een tientje
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1910079407
geboord
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2014092510
gesoldeerd
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2059443706
ingebouwd (ziet dit er goedkoop en amateuristisch uit?)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1636664363
patser met drie koperen radiatoren
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2023799828
testopstelling
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1730063879
prototype hdd waterkoeling
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1877739205

Helaas ben ik te lui om alles netjes in te bouwen. Deze 'testopstelling' draait al ruim een jaar. >:)
Maar wél probleemloos.

Waarom al deze verhalen? Omdat ik de mythe dat waterkoeling duur en moeilijk is wil bestrijden. Met een ijzerzaag en een boor, en 40 gulden, kun je al klaar zijn.

• mark9534
  • Laatst online: 17:21

mark9534

Ondertitel ?

Als je van een luchtgekoelde scooter een watergekoelde maakt is dat leuker en vetter als je er gewoon 1 koopt in de winkel, toch :?

Verwijderd

Yups, en wat als er geen snellere processor te koop is?
Idd stel je wilt persee de snelste PC van je stad hebben, dan is WC cooling de enige betaalbaare manier.
Een *WC koeling zetje gaat trouwens wel **5 PC generatie`s mee, en is dus bekeken over een langere tijd kosten besparend

*WC=Waterkoeling
**Heb de mijne al sinds feb 1998 >:)
Heb al veel bespaard door goedkopere processoren aan te schaffen en deze naar de gewenste snelheid te overklokken.
De Processor die ik nu heb draait ook op een astronomische snelheid voor een AMD, de snelste van mijn woonplaats waarschijnlijk, en dat is gewoon PLAT!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Op vrijdag 08 maart 2002 21:11 schreef thijz het volgende:

[..]

als ze het over computers hebben op school, en iedereen zit op te scheppen wat voor goeie pc hij wel niet heeft en ze vragen dan aan mij wat voor computer ik heb 8-) (allen gespoten dan en zinskort ook een videokaart overgeklokt >:)) dan kijkt iedereen me aan...... :D

en het is gewoon harstikke leuk ;) :P :9~
Precies, als ik vertel dat ik waterkoeling heb en op 1645 MHz loop, dan zitten ze allemaal :9~ :9~ :9~ :9~
Erg lollig :)

Er zijn altijd wel mensen die je voor gek slijten, zo van: ik heb er het geld niet voor over. Maar ja, zij kunnen niet vertellen dat ze waterkoeling hebben 8-)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik kocht een 1700+ dus een vriend kocht een 1800+ :)
ik draai me fsb omhoog en hij draait nu als een 1900+/(2000+?)
ownage.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Op zaterdag 09 maart 2002 04:30 schreef augustus het volgende:

koperstaaf
[afbeelding]
[afbeelding]
geboord
[afbeelding]
gesoldeerd
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
testopstelling
[afbeelding]
[afbeelding]

Helaas ben ik te lui om alles netjes in te bouwen. Deze 'testopstelling' draait al ruim een jaar. >:)
Maar wél probleemloos.

Waarom al deze verhalen? Omdat ik de mythe dat waterkoeling duur en moeilijk is wil bestrijden. Met een ijzerzaag en een boor, en 40 gulden, kun je al klaar zijn.
1337 :)

Vooral die pimpass hd koeler (die ik ook aant bouwen ben) *D

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

WC is himmel nie zo duur als de meeste mensen denken

maar veel mensen (n00bs zijn dat, want mensen met natuurkunde/scheikunde weten wel beter) hebben iets van water en electriceit : moet ik niet hebbemn

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Op zaterdag 09 maart 2002 19:24 schreef epsilon het volgende:
WC is himmel nie zo duur als de meeste mensen denken

maar veel mensen (n00bs zijn dat, want mensen met natuurkunde/scheikunde weten wel beter) hebben iets van water en electriceit : moet ik niet hebbemn
Idd... ik bouw voor 100,- met gemak een waterkoeling.. alleen moet je ff van je gat afkomen om langs wat winkels te gaan

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Op zaterdag 09 maart 2002 04:30 schreef augustus het volgende:

koperstaaf
[afbeelding]
[afbeelding]
geboord
[afbeelding]
gesoldeerd
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
testopstelling
[afbeelding]
[afbeelding]

Maar wél probleemloos.

Deze tweakers zou een prijs moeten krijgen voor de beste prijs/kwalitiet en originalitiet, intzet. B-)

Goed gedaan man. Waterkoeling kan iid goedkoop en jij bent wel het beste voorbeeld dat ik gezien heb.

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 23:47 schreef roedie het volgende:
Deze tweakers zou een prijs moeten krijgen voor de beste prijs/kwalitiet en originalitiet, intzet. B-)

Goed gedaan man. Waterkoeling kan iid goedkoop en jij bent wel het beste voorbeeld dat ik gezien heb.
Yup. Da's bij de meesten die zelf hun blokken bouwen hier zo: de waterkoeling kost minder dan een beetje Coolermaster. Alleen die gekochte blokken en speciale waterkoelingrads zijn duur.

Verwijderd

Sterker nog: zo'n koperen kachelradiator uit een auto koelt ook nog eens beter dan een speciale PC-radiator!

En ik zag hier ergens een blokje dat makkelijker te maken is dan die van mij: alle kanalen boren vanaf de zijkant, en de gaten afdichten met vlakgevijlde vastgesoldeerde stuivers. :)
Hoef je niet eens te tappen voor de afsluitbusjes!

• Gman
Tsjah als je er lol in hebt.

Ik wil altijd alleen maar High Quality spul hebben, dat zit nou eenmaal in me.
Ik wil en kan het geld missen.
(bovendien wil ik per se een radiator op maat hebben).

Wel vind ik het erg gaaf dat het ook goedkoop kan!
Mooi dat je je verhaal ff wat verder hebt onderbouwt.

Verwijderd

ik vrees ook dat de topicstarter en ik het nooit met elkaar eens zullen worden. Ik gebruik een koelinstallatie waar de gemiddelde diepvries zich helemaal niet voor hoeft te schamen om een processortje van amper 1x1cm koud te houden.
Pagina: 1