[CM] Stofzuigergeluid

Pagina: 1
Acties:

• ewack
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 18:03
Ola los Tweakeros,

Ik zoek een oplossing om mijn kast wat stiller te krijgen. Waterkoeling is jammer genoeg geen (betaalbare) optie. :'(
Als ik 'm aanzet doet ie niet onder voor m'n Bosch Pro Parquet 1600 watt-dustsucker (niet overklokt!). :)

Kast is een AOpen HQ8 met daarin een spire-proc-cooler, voor de TB1400, en daarbij nog drie spire-casefans om de rest op beroert hoge temperatuur te houden (50 f***ing graden celsius voor de proc en 41 celsiusjes voor de case, .....idle...).

Geluid zit 'm denk ik voornamelijk in de proc-spire.

Mp3's harder afspelen heb ik al geprobeerd. :Y)

E from Wack

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02

Epsilon

Op zondag 21 oktober 2001 21:47 schreef ewack het volgende:
Ola los Tweakeros,

Ik zoek een oplossing om mijn kast wat stiller te krijgen. Waterkoeling is jammer genoeg geen (betaalbare) optie. :'(
Als ik 'm aanzet doet ie niet onder voor m'n Bosch Pro Parquet 1600 watt-dustsucker (niet overklokt!). :)

Kast is een AOpen HQ8 met daarin een spire-proc-cooler, voor de TB1400, en daarbij nog drie spire-casefans om de rest op beroert hoge temperatuur te houden (50 f***ing graden celsius voor de proc en 41 celsiusjes voor de case, .....idle...).

Geluid zit 'm denk ik voornamelijk in de proc-spire.

Mp3's harder afspelen heb ik al geprobeerd. :Y)

E from Wack
uhm, een spire is nou niet echt extreem luidruchtig hoor. Laat je fans op 7volt draaien, en doe een noisecontrol silverado op je proc. Dan is alles al een stuk stiller.
Maar als je een beetje handig bent, dan is waterkoeling zo duur nog nie. voor 200,- heb je al een prachtsysteempje :). Hetzelfde wat je dus betaalt voor een goeie prockoeler

Verwijderd

Zitten je fans direct vast op je kast of heb je nog rubbertjes oid ertussen zitten???

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

wat epilion zegt... 7v = ideaal :)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14

Whuzz

Dodgeball!

Op zondag 21 oktober 2001 21:54 schreef epsilon het volgende:
Maar als je een beetje handig bent, dan is waterkoeling zo duur nog nie. voor 200,- heb je al een prachtsysteempje :). Hetzelfde wat je dus betaalt voor een goeie prockoeler
Moa, dan ga je er voor het gemak wel even van uit dat ie zelf een blok kan frezen. Als je een blok moet kopen ben je al 100+ piek kwijt. En dan heb je nog geen pomp, enz enz

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• ewack
Inderdaad, voor waterkoeling heb ik al doodgesearched, maar dat is zelfs als je twee linker hoeven hebt (zoals ik) niet echt te betalen.

M'n casefans zitten direct op de kast, maar kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat de hoofdzaakherrie is.

Zodra de CPU boven de zoveel graden komt gaat die proc-spire in z'n volgende versnelling en dan is de herrie niet te harden. M'n vader heeft een identieke machine en die maakt dezelfde decibels. D8 zelf al aan een kast om de complete case heen, maar daar heb ik de ruimte niet echt voor.

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Is het niet zo dat die voeding van die Aopen een temperatuur gecontroleerde fan heeft, en dat die als een gek gaat draaien als die boven een bepaalde temperatuur komt.

Die veroorzaakt dus ook nogal wat lawaai.

Volgens mij draait die Spire cooler gewoon op een vaste snelheid namelijk.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Doet die van mij ook, alleen dan blijft ie ook nog eens zo hard draaien.Die van de voeding dan....

• ewack
Hmmm, ging er eigenlijk klakkeloos vanuit dat 't de cpu-cooler was, kan idd ook de voeding zijn.

Wat ik nu alleen niet snap is dat als m'n case met 1 fan van voren lucht aantrekt en dan met 2 fans de lucht er achter weer uit sodemieterd die voeding toch zo warm kan worden.

Volgens MBM is m'n case 41 graden nu.

Verwijderd

Als je eens probeert de fan's naar binnen te laten blazen zal deze lucht er door de voeding uit moeten (en een paar kieren). Deze zal dan beter gekoeld worden.

Als je 2 fan's laat zuigen, halen deze de luchtstroom voor een gedeelte uit je voeding.

• ewack
Dat klinkt als een logische oplossing, maar wordt er dan wel genoeg warme lucht bij de cpu vandaan gezogen?

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Als je kast temperatuur aan de hoge kant is zoals bij jou, kun je inderdaad beter meer lucht naar binnen laten blazen.

De extra toegevoerde lucht zorgt ervoor dat de toegevoerde lucht van je cpu cooler ook koeler is. Anders staat je spire cooler te koelen met de al opgewarmde lucht die zich in je kast bevindt.

Kwestie van gewoon eens uit testen hoe het in jou geval uitpakt.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

1) Kijk eerst eens wat de temp aanduiding in de bios is, volgens mij is jouw MBM programmatje een beetje in de war met die 41 graden.

2) koop een betere koeler voor de CPU. Als je twee linkerhoeven hebt, laat dan iemand anders de koeler vervangen, voor je het weet heb je de CPU gemold

3) als laatste, gebruik maar 1 fan (onderin) voor inlaat van koele lucht, en maar 1 fan (boven) om de warme lucht er uit te zuigen.

Dat moet al een stuk helpen.
Een andere CPU Koeler? Een Coolermaster EP6i11 of een Silverado.
Mazzl. 8-)

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 23:39 schreef Hooi het volgende:
Een andere CPU Koeler? Een Coolermaster EP6i11 of een Silverado.
Hey Hooi, waarom raad je hem niet je Swiftech MC462 aan of mijn Alpha PAL8045T :?

Verwijderd

of gewoon de zijkanten van je case weg :+

Verwijderd

Waarom zou waterkoeling 200 piek moeten kosten?

-radiator = 10 piek (autosloperij)
-pompje = 10 piek (aanbieding conrad)
-ventilator = sloop (uit oude PC-voeding)
-koperblokje + knietjes = 10 piek (voor zelfbouw waterblokje)
-slangen, klemmen en waterbakje = 10 piek

totaal c. 40 piek.
Wat voor luchtkoeling kun je daarvoor kopen?

Als je in een koperblokje drie gaten in U-vorm boort |_| en er twee aansluitingen (koperen knietjes) op vastsoldeert, en het derde gat afdicht, heb je al een bruikbaar waterblokje. Of nog eenvoudiger: een aluminium die-cast doosje, waar je twee nippels op vastschroeft.
Dus is het niet moeilijk om zelf te maken!!!

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 23:41 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

Hey Hooi, waarom raad je hem niet je Swiftech MC462 aan of mijn Alpha PAL8045T :?
Omdat ik niet weet wat voor moederbord hij heeft. Trouwens. dat zijn koelers voor DiehardOverklokkers :)

Florisson,
hoe moet dat met de herrie helpen.. :P

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 21:47 schreef ewack het volgende:

Ik snap niet waarom je je zo druk maakt om de 50 graden die dingen werken ook prima op 65-70 graden.
Mijn K6-2 500@523 word ook 55 graden so what hij loopt al een jaar prima dus jouw nieuwe tbird 1400 kan zoiets ook prima hebben dus heb je al die extra fans niet nodig en is de boel meteen een stuk stiller. :)

• ewack
Ok,

Mijn moederbord is een MSI K7T266 pro, MBM geeft (volgens mij) de goede temperatuur aan, als in de bios. Als ik een ander prog hiervoor gebruik, bijv. PC-Alert, dan krijg ik temperaturen van rond de 60 graden in beeld. Het probleem is echter niet deze hoge temperatuur (ding kan tot 95 graden als ik me niet vergis), maar de herrie.

Als ik ergens een koel zelfgebouwd waterblokje kan bestellen dan is de oplossing natuurlijk dichterbij, maar ik d8 zelf meer aan het isoleren van de complete case. Misschien met piepschuim op de zijpanelen. Alleen dat geluid van die voeding ben ik dan nog steeds niet vanaf.

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 10:32 schreef ewack het volgende:
Alleen dat geluid van die voeding ben ik dan nog steeds niet vanaf.
Gewoon de fan(s) in je voeding vervangen met stillere fans, ga ik namelijk ook doen 8-)
Pagina: 1