[XSL+Mozilla] Stylesheet werkt alleen lokaal?

Pagina: 1
Acties:

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb een vaag probleem met een XSL stylesheet in Mozilla.

Naar aanleiding van dit topic , waarin gevraagd werd om een gefilterde versie van de active topics voor alleen de forums die jou interesseren, heb ik een stylesheet gemaakt die met behulp van de XML versie van de active topics van jelmervos precies dit doet. Daarvoor gebruik ik twee andere XML files waarmee je de zaak kan configureren.

jelmervos was zo aardig om hem even online te zetten, maar toen kwam er in Mozilla een vreemd probleem: hij doet ut niet ;) .

In IE6 werkte de online versie goed. In Mozilla werkt de zaak lokaal ook prima. Online werkt het echter niet. Ik heb even getest of het aan de relatieve URLs lag, maar dat loste ook niets op.

Uiteraard vind ik het heel vervelend dat IE6 het beter doet dan Mozilla ;) . Heeft iemand enig idee waar Mozilla (online!) moeite mee heeft?

De code kan je vinden in het andere topic, of online:
got-favourites.xml
got-favourites.xsl
got-fora.xml

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 21 oktober 2001 21:05 schreef mbravenboer het volgende:
edit: hum ik zit te prutsen...
idd ;)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

mozilla 0.9.5 op Mac heeft hetzelfde probleem :(

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• mbravenboer
Ik kan in de bug database ook geen probleem vinden....

In Apache's Xalan (gebruikt vanuit Java) transformeert hij ook prima (waarom gebruikt Mozilla die niet gewoon...Xalan regeert).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Hum ik word gek!

Ik heb even wat andere voorbeelden gecontroleerd. Ik had het vermoeden dat het misschien aan de document functie zou liggen, maar dat is dus niet zo.

Ik heb twee tests gedraaid: 1 met document function en 1 hele simpele. Beide werken prima als ik ze lokaal start, maar weigeren volledig via m'n lokale webserver. Geen 1 stylesheet werkt dus online! :?

Hier is het eenvoudige voorbeeld wat niet werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="stylesheet.xsl" ?>

<root>
    <category name="Games">
        <link name="Gamers.nl" url="http://www.gamers.nl"/>
    </category>

<category name="Hardware">
        <category name="Overclocking info">
            <link name="Tom's Hardware Guide" url="http://www.tomshardware.com"/>
        </category>

<link name="Tweakers.net" url="http://www.tweakers.net"/>
    </category>

<category name="ITnews">
        <link name="The Register" url="http://www.theregister.co.uk"/>
        <link name="Slashdot.org" url="http://www.slashdot.org"/>
    </category>

<link name="Cappie's Homepage" url="http://www.quickzone.cx/~cappie/"/>
</root>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version="1.0"?>

<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">

<xsl:output method="xml" indent="yes"/>

<xsl:template match="root">
        <html>
            <head>
                <title>Example</title>
            </head>

<body>
                <h1>My bookmarks</h1>

<ul>
                    <xsl:apply-templates/>
                </ul>
            </body>
        </html>
    </xsl:template>

<xsl:template match="link">
        <li>
            <a href="{@url}" alt="{@name}">
                <xsl:value-of select="@name"/>
            </a>
        </li>

<xsl:template match="category">
        <li>
            <xsl:value-of select="@name"/>:
            <ul>
            </ul>
        </li>
</xsl:stylesheet>

Het lijkt mij wel erg sterk dat helemaal niets online werkt in 0.9.5, dus moet ik wel iets verkeerd doen...

• mbravenboer
Probleem gevonden na wat zoeken :) In deze onterechte bug is er hetzelfde probleem. Het wordt veroorzaakt door de webserver die de xsl files verstuurt via het mime-type text/plain.

Als je stylesheet hernoemt naar .xml (en uiteraard in de xml die de stylesheet gebruikt file even .xsl verandert in .xml) is het probleem opgelost.

Oef :) .

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[volledige offtopic]
En dit is imho dus een reden waarom IE de browser war gewonnen heeft. IE houd rekening met de domheid van de gebruiker, op het werk was een collega van mij ook bezig met xml/xsl zooi. Voor de grap laadde ik het zooitje dus in mozilla. "Doethetniet" was de conclusie, en er werd verder niet naar gezocht omdat IE het wel "in een keer" deed. De kleine config foutjes houd ie rekening mee, mozilla/ns vind dat de gebruiker het gewoon goed moet doen. Voor beide is wat te zeggen maja..
[/volledige offtopic]

• mbravenboer
[ti]:En dit is imho dus een reden waarom IE de browser war gewonnen heeft.
Tot voor kort ondersteunde IE helemaal geen XSL dus das wel een beetje snel geconcludeerd. IE 5.5 XSLT ondersteuning zoog aan alle kanten. Verder is Mozilla nog 0.x, dus is de war tussen de nieuwe generatie Mozilla/Netscape nog niet begonnen.
IE houd rekening met de domheid van de gebruiker
Een ontwikkelaar van een site zou niet dom moeten zijn denk ik. Zeker niet iemand die XSL gebruikt (ikke was het nu dus ff wel ;) ). Verder heeft het rekening houden met de domheid van de gebruiker soms ook vervelende gevolgen.

Op zich heb je wel een punt want ik gaf namelijk zelfs nog aan dat het type text/xsl was, maar toch zit er wel een logica in. Een melding zou echter wel zeer wenselijk zijn. Mozilla deed gewoon helemaal niets. Jammer dus dat die er niet was, want dan was het probleem gelijk opgelost.

De online versie is nu trouwens gefixed voor Mozilla :)

Verwijderd

It's not a bug , It's a feature !!

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mbravenboer:
Een ontwikkelaar van een site zou niet dom moeten zijn denk ik. Zeker niet iemand die XSL gebruikt (ikke was het nu dus ff wel ;) ). Verder heeft het rekening houden met de domheid van de gebruiker soms ook vervelende gevolgen.
Klopt. Maar omdat Mozilla juist zo ondergeschoven is, werd er gelijk van uitgegaan dat ie het niet ondersteunde. IE vangt dat met al die kleine dingetjes toch net weer mooi af. En tja. de mens is nu eenmaal lui he ;)

Overigens doet ie het in Netscape 6 niet (jaja, ik weet, mozilla 0.9.5 installeren, maar dit is ff 't enigste wat op deze laptop aanwezig is :) )

• mbravenboer
[ti]: Klopt. Maar omdat Mozilla juist zo ondergeschoven is, werd er gelijk van uitgegaan dat ie het niet ondersteunde.
Dat verandert nog wel ;) .
Overigens doet ie het in Netscape 6 niet
Dat komt niet zozeer omdat Netscape 6 het slecht doet, maar omdat er volgens mij helemaal geen XSLT support in zit (of dat dit uit staat). In Netscape 6.1 werkt het geloof ik wel...

Maar inderdaad: 0.9.5 installeren ;) .

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Je moet in IE kunnen instellen of hij wel of niet die pages probeert te lezen, ook al zitter er foutjes in.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Op zondag 21 oktober 2001 21:55 schreef mbravenboer het volgende:
Probleem gevonden na wat zoeken :)
"Dat zouden meer mensen moeten doen."
Het wordt veroorzaakt door de webserver die de xsl files verstuurt via het mime-type text/plain.

Als je stylesheet hernoemt naar .xml (en uiteraard in de xml die de stylesheet gebruikt file even .xsl verandert in .xml) is het probleem opgelost.
Apache is toch wel te leren dat ie een andere mime-type aangeeft? Deze oplossing is natuurlijk ook niet echt netjes.

• mbravenboer
freak007: "Dat zouden meer mensen moeten doen."
Maar dan had het niet op GoT gestaan ;) .
Apache is toch wel te leren dat ie een andere mime-type aangeeft? Deze oplossing is natuurlijk ook niet echt netjes.
Idd, ACM wees me daar ook al op. Ik ben echter een beetje lui en dus vind ik het wel best zo ;) .

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 21 oktober 2001 23:48 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Maar dan had het niet op GoT gestaan ;) .
[..]

Idd, ACM wees me daar ook al op. Ik ben echter een beetje lui en dus vind ik het wel best zo ;) .
en mbravenboer kan niet echt bij apache op mijn server :)

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 22:36 schreef mbravenboer het volgende:
Tot voor kort ondersteunde IE helemaal geen XSL dus das wel een beetje snel geconcludeerd. IE 5.5 XSLT ondersteuning zoog aan alle kanten. Verder is Mozilla nog 0.x, dus is de war tussen de nieuwe generatie Mozilla/Netscape nog niet begonnen.
Tot voor kort? Wanneer dan? Met IE4 kon je al XSL-en. (Weliswaar in een toen geldend pre-XSL lingo). Nee dan Netscape/Mozilla dat heeft al XML/XSL ondersteuning sinds..? Dit jaar?

• mbravenboer
Kerrick: Tot voor kort? Wanneer dan? Met IE4 kon je al XSL-en. (Weliswaar in een toen geldend pre-XSL lingo).
XSLT support in IE 5.x was achterhaald ten op zichte van de XSLT W3C recommendation (die dateert van 16 November 1999).
Nee dan Netscape/Mozilla dat heeft al XML/XSL ondersteuning sinds..? Dit jaar?
Ik doelde uiteraard op goede support... en die zit pas standaard in de browser sinds IE 6.0 en Mozilla 0.9.4 (dacht ik). Zoals je heel goed weet is de laatste versies van Netscape 4.x helemaal out-of-date, dus dat is geen vergelijking.

Verwijderd

Je zet dus het volgende neer in de 2 XML bestanden.
eentje die de echte XML is en de XML(XSL)versie.

XML:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<?xsl-stylesheet href="test.xml" type="text/xml"?>
<a>
<b>test</b>
</a>

XML(XSL)versie:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<xsl:stylesheet version='1.0'
xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/xsl/Transform">

<xsl:template match="/">
<html>
<head><title>test</title></head>
<body>
<th><b>test</b></th>
</body>
</html>
<xsl:template match="a">
<br><xsl:value-of select="."/></br>
<xsl:template match="b">
<xsl:value-of select="."/>
</xsl:stylesheet>

of ga ik hier hevig de fout in..??

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 10:58 schreef rodebal het volgende:
of ga ik hier hevig de fout in..??
Jah, dit topic is al een half jaar oud :P

Verwijderd

tja haha.. er reageert toch iemand.. dus misschien ook iemand die er meer verstand van heeft :)

Verwijderd

:9
Pagina: 1