Toon posts:

2 x hd in raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wil twee nieuwe hd's kopen maar ze moet in een raid systeem draaien.
Van 30 of 40 gb welke raden jullie aan welk merk althans.
Hoor verhalen over ibm dat die in raid stuk gaan en seagete die niet in raid wil draaien wordt er langzamer op.
Graag jullie mening welke op dit moment de beste keuze is.

Verwijderd

Wellicht is het handig te vertellen of je van plan bent een hardware of software raid te fabriceren.
Verder heb ik nooit gehoord dat schijven kapot gaan door een raid. Een raid doet mijn inziens niets anders met de schijf dan wanneer je hem "gewoon" gebruikt, maar ik kan het natuurlijk ook chronisch fout hebben *D

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
zorg wel voor genoeg koeling!
budget is ook wel handig, WD1000BB is anders wel een leuk setje ;) oh nee da's 100GB.
Heb slechte ervaring met IBM 60GXP, ga nu de D740X van Maxtor proberen.

WAZUUUUUUUP!!!!!

Verwijderd

Ik heb vanmorgen nog een 30 GB van IBM kapot uit een raidconfiguratie gehaald.
Maar dat betekent niet dat IBM's sneller kapot gaan.

Je moet wel hardwareraid hebben, want anders maakt het geen verschil qua snelheid. En als ik jouw was zou ik eerst afvragen hoeveel Gig je nodig hebt en dan te kijken welke schijven je nodig hebt, want dat maakt zeker qua prijs uit.

Succes

Verwijderd

IBM's gaan wel degelijk sneller kapot dan andere schijven, en hebben ook meer (externe)koeling nodig dan hd's van andere fabrikanten. software raid scheelt wel degelijk in snelheid, mits je cpu maar snel genoeg is. en vanaf 550MHz voeldoet je proc daar ruimschoots aan ;-)
dus software raid array in win2k of possix compliant os, of software raid controllers zoals promise fasttrak of highpoint 370 werken wel degelijk sneller in software raid(bijv raid0)

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor achter een promise fasttrak kaart en dan raid 0 dus de snelste uitvoering dat ie van twee schijven 1 schijf maakt.
Hoor echt verhalen dat ibm eerder stuk gaat en seagate er langzamer door wordt in plaats van sneller.
Heb de schijven nog niet gekocht, maar zat zelf aan maxtor te denken misschien niet de snelste maar wel een degelijke schijf, stel jullie mening zeer op prijs wat een duurzaam setje is.

Verwijderd

Ik heb een tijd terug veel IBM schrijven aangeschaft voor ons PC prive project. Daar is er nu 1 van kapot gegaan in Raid. Ik snap niet waar jullie dat vandaan halen. Zijn er testen of worden er misschien meer IBM's de laatste tijd gekocht voor raid en dat je daar meer over hoort. En vanaf wanneer zijn we echt op de thuis markt begonnen met raid !, dat is helemaal nog niet zo lang geleden.

Let er wel op dat je met raid0 wel 2x zoveel kans hebt dat je alle data verliest.

De ene zweert bij IBM en de andere bij Maxtor ! Let er ook op dat je altijd meer geld kwijt bent voor raid en dat je misschien voor minder meer Gig te besteden hebt en dat je dat geld weer kan gebruiken om bijvoorbeeld een snellere proc of mem te kopen. :) nou...succes

PS: die Fasttrak is prima !

Verwijderd

kwa betrouwbaarheid zou ik voor westerndigital gaan, zijn misschien wat duurder maar de kwaliteit is wel goed (zover ik weet). de nieuwe seagate IV had problemen met raid maar meer weet ik er niet van (lees: doe ff search).

erg belangerijk, zorg voor voldoende koeling, zeker de moderne 7200rpm schijven worden erg snel warm. zomaar boven elkaar plaatsen zit er echt niet in. ik heb zelf 3 wd1000bb's en nu moet ik met mecano aan de gang om ze in m'n kast te bouwen... :(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:42
mecano rules !!

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal deze keer ook mecano moeten gebruiken in de computer.
Lekker handig al die gaatjes.

• twiekert
  • Laatst online: 28-04 13:56
Op maandag 22 oktober 2001 15:36 schreef axkman het volgende:
IBM's gaan wel degelijk sneller kapot dan andere schijven, en hebben ook meer (externe)koeling nodig dan hd's van andere fabrikanten.
wat een gelul zeg! schijven van ibm gaan echt niet sneller kapot dan schijven van andere merken. verder valt die warmte ontwikkeling hartstikke mee, mijn ibm 45gb 7200rpm wordt niet meer als handwarm. ibm heeft zo'n beetje de snelste ide schijven voor een mooie prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat over in raid niet als losse schijf dan zal het denk ik onderling niet veel uit maken.
Maar in raid is het denk heel anders.

Verwijderd

Tim,

Het maakt niet uit of je schijf in raid zit of niet. De schijf krijgt in raid0 gewoon de helft van de data te verwerken. En het maakt die schijf niet uit wat voor data.

Mijn schijven worden net zoals hiervoor geschreven wordt niet warmer dan handwarm. Ik heb er Plextor 16x tussen zitten en dicht op elkaar, je voelt de warmte niet eens. Zelfs niet als ik 10 CD's gebrand heb...Mij geforce3 produceert enorm veel warmte vergeleken met die IBM's, om zoiets zou ik me drukker maken.

IBM's zijn prima en als jij je er niet goed bij voelt, koop dan Maxtor of Western Digital... :)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ikzelf heb twee Maxtor Diamond Max 60 Plus 2 Mb cache 40 Gig in raid 0 staan, performance increase was ongeveer 9 Mb p/s (van origineel 22 Mb p/s) niet slecht dus.

Met deze schijven heb ik nog nooit problemen gehad.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Topicstarter
He, aardbei heb je dan ibm van 5400 rpm of van 7200 rpm.
Ik vraag dus ook naar jullie ervaaring in riad.
En ibm maakte vroeger hele goeie schijven maar sinds geloof de gpx 75 weet het niet zeker was de uit veel en veel hoger dan normaal.
En heb gehoord dat er ook al veel uit val is in de gpx 60 en dan vooral in raid.
Maar ja zijn het alleen geruchten of zit er waarheid in.
Heb opzich niets tegen ibm in het verleden veel schijven en dan vooral scsi schijven gehad en nog nooit problemen met gehad.

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 21:29 schreef tim het volgende:
He, aardbei heb je dan ibm van 5400 rpm of van 7200 rpm.
Ik vraag dus ook naar jullie ervaaring in riad.
En ibm maakte vroeger hele goeie schijven maar sinds geloof de gpx 75 weet het niet zeker was de uit veel en veel hoger dan normaal.
En heb gehoord dat er ook al veel uit val is in de gpx 60 en dan vooral in raid.
Maar ja zijn het alleen geruchten of zit er waarheid in.
Heb opzich niets tegen ibm in het verleden veel schijven en dan vooral scsi schijven gehad en nog nooit problemen met gehad.
de ibm 60gxp is 7200 rpm...het maakt qua uitval nix uit of een hd in raid zit of niet(natuurlijk wel qua data... :( )

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 22 oktober 2001 15:30 schreef Aardbei het volgende:
Je moet wel hardwareraid hebben, want anders maakt het geen verschil qua snelheid.
Wat is dit voor onzin? Onder win XP heb ik 2 samsungs van 40gb draaien in softwarematige raid en mij leessnelheid is van 24mb/s naar 40mb/s gegaan

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Ik heb goede ervaringen met WD. Ik heb er nu twee in mijn computer zitten en geen klachten.

Op mijn werk zitten in de meeste computers Maxtor schijven en deze zijn slecht. Op het moment vallen veel harddisks uit van een bepaalde serie (ongeveer 2 jaar oud).

Een bepaalde chip op de harddisk brand gewoon door (dit is geen grapje, de chip is gewoon gedeeltelijk zwart).

Ik heb al twee gebruiker gehad die helemaal gek werden omdat ze geen backup hadden (werk van respectievelijk 6 en 12 maanden naar de ...)

Verwijderd

Tim,

Deze IBM schijven zijn 7200 rpm. Je kan beter 7200 rpm schijven nemen ipv raid0 met 5400 schijven.

Neem i.i.g twee identieke. Ik koop op mijn werk voor alle PC's Western Digitals. Deze vind ik zelf ook erg goed, maar voor thuis vind ik de snelheid van de IBM's IDE schijven toch erg lekker en daarbij niet duur.

Verwijderd

Topicstarter
Ga denk ik voor de nieuwe maxtor D740x schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Moet alleen even uitzoeken wie de goeie versie verkoopt.
Moet natuurlijk niet de ball versie.

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 24 oktober 2001 11:16 schreef tim het volgende:
Moet alleen even uitzoeken wie de goeie versie verkoopt.
Moet natuurlijk niet de ball versie.
Als je een winkel hebt gevonden, mag je het het snel tegen mij vertellen!! Niemand verkoopt die fluid al... :(

Verwijderd

Topicstarter
Als ik waar hoor je het.

Verwijderd

Topicstarter
Banaan-x ik heb hem gevonden volgens mij is het type nummer 6L040j2.
En als ik het goed heb verkoopt hardwarezone ze.
Pagina: 1