Laptop zonder cd-rom, wel netwerkverbinding!

Pagina: 1
Acties:

• TweakV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 18:35
Ik heb een Topline 8400 laptop zonder cd-rom, maar met diskette-drive. Er zit een Pentium 120 in met 16 MB (Edo?)RAM, 1GB HD en een 3Com 10Mbps Ethernet kaartje.

Gelukkig stond er nog een schamele versie van Windows95 op, maar ik zou er liever een Linux-distro op zetten om 'm als routertje in te zetten, of als webservertje misschien (geen idee of-ie dat trekt)?

Mijn vraag is eigenlijk of ik er een ander OS op kan installeren met behulp van de bestaande netwerk-verbinding of het OS wat er al op staat, zonder diskette's te gebruiken (dus geen freesco ofzo, maar een wat completere linux-distro)?! Ik kon met fdisk geen partities maken, omdat er geen ruimte meer voor zou zijn. Met Windows95 begin ik niets... (en wil ik niets :) ).

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

je zou kunnen proberen gewoon een distro te downen en met loadlin de bootdisk te starten maar of dat wil: geen idee

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
(jarig!)
Op zondag 21 oktober 2001 18:37 schreef TweakV het volgende:
... zonder diskette's te gebruiken (dus geen freesco ofzo, maar een wat completere linux-distro)...
Wil je per se geen floppy's gebruiken? Of begrijp ik het verkeerd?

Als je die pc aan internet hangt, kun je met iets van 3 debian floppy's de hele distributie via internet installeren.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• TweakV
Op zondag 21 oktober 2001 18:39 schreef m-m het volgende:
je zou kunnen proberen gewoon een distro te downen en met loadlin de bootdisk te starten maar of dat wil: geen idee
Die distro onder Win95 op de HD zetten en vervolgens op dezelfde HD te installeren zonder aparte partitie? :?

• TweakV
Op zondag 21 oktober 2001 18:48 schreef _Squatt_ het volgende:

[..]

Wil je per se geen floppy's gebruiken? Of begrijp ik het verkeerd?

Als je die pc aan internet hangt, kun je met iets van 3 debian floppy's de hele distributie via internet installeren.
Oh, maar dat wist ik niet! Misschien is dat dan wel de oplossing...

Het interesseert mij niet echt hoe, maar als ik er maar een mooie linux-distributie op kan krijgen. Op het moment staat Win95 er dus nog op, die krijg ik er niet meer op als-ie er eenmaal vanaf is.

edit:

Even voor de mensen die deze topic vonden met de search:

Ik heb even gezocht op debian floppy / debian netwerk om informatie over het installeren van linux via internet / netwerk te vinden. Deze en deze topics zijn slechts twee van de vele antwoorden hierop. Ik moet nog even kijken of ik er wat mee kan maar wat mij betreft mag deze topic gesloten worden. :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Wat betreft of je laptop dat trekt: ja, een webservertje of iets kun je er wel op draaien. Het zal niet supersnel zijn, maar draaien lukt wel.
Omdat je laptop wat weinig ram heeft en je hem toch als server wilt gebruiken, raad ik Debian of Slackware aan (Debian heeft in ieder geval een zeer goede netinstall-mogelijkheid, van Slack weet ik het niet).

Wat betreft dat installen: zorg dat je weet wat voor een netwerkkaart het is (voornamelijk de chipset) voor je aan het installeren begint. Beter nog kun je meteen even zoeken of dit kaartje ondersteuning heeft, want als dat niet het geval is gaat erover installeren ook niet lukken.

• Remenic
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op zondag 21 oktober 2001 20:23 schreef deadinspace het volgende:
Wat betreft of je laptop dat trekt: ja, een webservertje of iets kun je er wel op draaien. Het zal niet supersnel zijn, maar draaien lukt wel.
hoe snel wil je 'm hebben, 1000 hits per minuut?

Een 120MHz als eenvoudige webserver gaat makkelijk volgens mij. Zelfs als je er wat PHP bij doet wel.

• TweakV
...
Tnx. Een webservertje met php zou een leuke bestemming zijn voor deze laptop, ik ga het gewoon eens even uitproberen allemaal, als ik debian er maar goed op krijg. Dat netwerkkaartje is een 10Mb 3Com EtherLink III LAN PC Card Type 3C589D (ik moet nog kijken of deze ondersteund wordt).

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
(jarig!)
Op zondag 21 oktober 2001 22:56 schreef TweakV het volgende:

[..]

Tnx. Een webservertje met php zou een leuke bestemming zijn voor deze laptop, ik ga het gewoon eens even uitproberen allemaal, als ik debian er maar goed op krijg. Dat netwerkkaartje is een 10Mb 3Com EtherLink III LAN PC Card Type 3C589D (ik moet nog kijken of deze ondersteund wordt).
Ik heb in mijn linux-laptopje 2 van die 3c589d kaartjes. Die werken prima!

Enige wat ik aan moest passen was dat er bij het opstarten een paar tellen gewacht moet worden, omdat anders bind/dhcp etc. geen netwerkkaarten konden vinden. Maar goed, in principe hoef je bijna nooit opnieuw op te starten :)

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 20:23 schreef deadinspace het volgende:
W(Debian heeft in ieder geval een zeer goede netinstall-mogelijkheid, van Slack weet ik het niet).
Slackware heeft een NFS install en ik dacht dat dat ook via Internet kon, FTP weet ik zo niet.

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 23:36 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Slackware heeft een NFS install en ik dacht dat dat ook via Internet kon, FTP weet ik zo niet.
Dit is net zo'n opmerking zoals op TV in een reclame: "u kunt met product X heel snel emailen en internetten!" >:)

Internet = veel computers met touwtjes er tussen. is praktisch. kun je met veel verschillende protocolletjes over babbelen onderling. leuk
FTP = 1 van de vele protocolletjes om geinig te babbelen.

Gut, ik word wel melig op de zondagavond :7

BTW: zowel debian als slack hebben prima netinstall mogelijkheden.

Verwijderd

Wat ik bedoel te zeggen is dat er via Internet NFS shares te benaderen zijn met daarop de slackware tree en dat dat door de installatie routine ondersteund wordt. Dus wel degelijk bruikbaar.

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 23:52 schreef janjanjansen het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dat er via Internet NFS shares te benaderen zijn met daarop de slackware tree en dat dat door de installatie routine ondersteund wordt. Dus wel degelijk bruikbaar.
Gebruik liever de FTP optie. NFS is een sloom protocol met veel overhead. FTP is wat vlotter over het algemeen.
En gebruik Debian >:)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad, gewoon Debian doen. Die net install zit echt puik in elkaar. En als je potato hebt geïnstalleerd, meteen upgraden naar woody of sid, zou ik zeggen.

potato = stable, de officiële versie
woody = testing, de versie die langzaam gesolidificeerd wordt en alsie helemaal bevroren is stable wordt
sid = unstable, wat niet betekent dat het onstabiel is, alleen dat de packages nog onstabiel, dus aan verandering onderhevig zijn

Voor een servertje zou ik in dit geval woody aanraden. De core is al bevroren, dus het zit echt heel dicht bij de officiële release.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 21 oktober 2001 22:56 schreef TweakV het volgende:
Dat netwerkkaartje is een 10Mb 3Com EtherLink III LAN PC Card Type 3C589D (ik moet nog kijken of deze ondersteund wordt).
Mijn ervaring is "3com kaartje -> werkt.", maar ik heb natuurlijk niet alle 3com kaartjes uitgeprobeerd ;)
Op maandag 22 oktober 2001 08:10 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Inderdaad, gewoon Debian doen. Die net install zit echt puik in elkaar. En als je potato hebt geïnstalleerd, meteen upgraden naar woody of sid, zou ik zeggen.

potato = stable, de officiële versie
woody = testing, de versie die langzaam gesolidificeerd wordt en alsie helemaal bevroren is stable wordt
sid = unstable, wat niet betekent dat het onstabiel is, alleen dat de packages nog onstabiel, dus aan verandering onderhevig zijn

Voor een servertje zou ik in dit geval woody aanraden. De core is al bevroren, dus het zit echt heel dicht bij de officiële release.
Ik raadt unstable (sid dus) af, zeker voor beginners; In sid zit nou eenmaal software die heel slecht of niet getest is, en dus loop je ook het risico brakke versies van belangrijke packages te krijgen (bijvoorbeeld libc6 en libpam in sid waren eens kapot).
Pagina: 1