Toon posts:

Hoe kom ikvanuit Java in een MS Acces Database ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ikvanuit Java in een MS Acces Database ? Dit wil ik gebruiken in Java Server Pages (JSP). Ik heb iets gehoord over JDBC maar wat dat is weet ik niet. Vanuit ASP kun je in een MS Acces Database komen met ODBC en ADO.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

JDBC moet je zien als iets wat hetzelfde doet als ODBC, maar dan niet van MS en platform-onafhankelijk.

Je kunt dus met JDBC vrolijk allerlij databases gaan aanspreken, of het met MS Access ook kan weet ik niet. Hangt ervan af of iemand een JDBC 'driver' ervoor gemaakt heeft.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

blurbieblurb, zou je je vragen aub in 1 topic willen houden?

Het gaat allemaal om hetzelfde namelijk...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Op zondag 21 oktober 2001 18:37 schreef Gerco het volgende:
JDBC moet je zien als iets wat hetzelfde doet als ODBC, maar dan niet van MS en platform-onafhankelijk.

Je kunt dus met JDBC vrolijk allerlij databases gaan aanspreken, of het met MS Access ook kan weet ik niet. Hangt ervan af of iemand een JDBC 'driver' ervoor gemaakt heeft.
Je kan ook een JDBC-ODBC bridge sriver nemen. Is dus een JDBC driver die ODBC simuleert. Is wat trager, maar dat boeit in zijn geval (nog lang) niet.

Verwijderd

Topicstarter
OK En hoe zit het dan met JSP en de eerdergenoemde technieken ? Werkt dat ook zomaar ?

Verwijderd

Topicstarter
OK dat snap ik, maar met welke server kan ik nou jsp pagina's hosten ?? Het liefst heb ik apache maar ik weet niet of die met JSP werkt.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 21 oktober 2001 19:14 schreef blurbieblurb het volgende:
OK dat snap ik, maar met welke server kan ik nou jsp pagina's hosten ?? Het liefst heb ik apache maar ik weet niet of die met JSP werkt.
Voor jsp wordt vaak tomcat gebruikt kijk eens op:
http://jakarta.apache.org

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, eindelijk hoef ik geen ASP meer te gebruiken voor ServerSide pagina's en kan ik eigenlijk programmeren in mijn 'moedertaal' JAVA.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Verdiep je eens goed in een onderwerp als je er mee bezig gaat en probeer niet gelijk al het mogelijk uit de kast te trekken... Experimenteer met JDBC, maak eenvoudige servlets en JSP pagina's en ga dit daarna pas combineren.

In de Java Tutorial kan je over alle onderwerpen meer dan genoeg vinden. Ook over JDBC-ODBC is prima documentatie en het is dus wel wat makkelijk om ons gelijk de oren van het hoofd te gaan vragen :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
OK dan ga ik maar eens aan de slag.

• mbravenboer
Mooi, ben benieuwd hoe het gaat :) . Als je ergens vast loopt is /14 een uitstekende plaats om een vraag over je probleem te stellen. Voor globalere vragen als deze is het toch echt het beste als je zelf wat gaat proberen... :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Misschien is het nuttig om EERST te zoeken op www.javasoft.com of een andere Java site, VOORDAT je hier een vraag stelt.

Wij zijn namelijk erg lui *D

• Patrickvs
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 07:44
Is het met de koppeling naar een access database nu perse nodig om op het systeem een system-DSN aan te maken? Of kan ik in het programma zelf de locatie van de database aangeven?

Ik ben aan het klooien met het voorbeeld createCoffees maar daar staat daar niet echt iets over vermeld, het werkt wel overigens :).

Patrick

• mbravenboer
Ik heb het alleen gebruikt via de jdbc-odbc brug, waardoor er dus een odbc bron aangemaakt moet zijn.... Er is voor zover ik weet geen ander type driver voor MS Access.

• Patrickvs
dus wel noodzakelijk?
ik snap het niet helemaal :?

Verwijderd

P@trick, Java heeft voor database toegang iets wat vergelijkbaar is met ODBC , namelijk JDBC. Net zoals bij ODBC is er voor ieder type db een andere driver nodig. Zo ook bij JDBC. Maar Microsoft heeft het niet zo op Java en die heeft daar geen driver voor geschreven. Daarom zijn er slimmerikken die JDBC weten te koppelen aan ODBC. Snappie??
:)

• mbravenboer
Voor zover ik weet wel noodzakelijk dus.... alleen via ODBC kan je toegang krijgen tot een MS Access database.

Voor veel andere databases (MS SQL, MySQL, PostgreSQL, InstantDB) is een ODBC koppeling niet nodig.

• Patrickvs
ok bedankt voor de info
Pagina: 1