Delta Fan, welke ???

Pagina: 1
Acties:

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Binnenkort ga ik 2 nieuwe systemen bouwen, één met een AMD Athlon XP 1800+ en één met een AMD Athlon XP 1600+.
Voor de koeling heb ik gekozen voor 2 Thermalright SK6 heatsinks (met Arctic Silver 2). Ik weet alleen niet welke Delta fan ik erbij moet nemen (oc-shop verkoopt deze heatsinks namelijk alleen in combinatie met een Delta fan). Ik kan kiezen uit 4 types, AFB-60HP, AFB-60MP, FFB-60HP en FFB-60MP. Ik heb gelezen dat die HP's nogal een herrie maken, dus ik neem liever een MP. Wat is het verschil in koeling tussen die fans (hoeveel graden scheelt het ongeveer)? Ik wil wel dat mijn CPU's onder de 60 graden blijven bij full load.

Alvast bedankt voor het advies

Verwijderd

Ik heb deze,

Delta AFB 60HP Black Label
Afmeting: 60*60*25mm
Spanning: 12VDC
Opgenomen vermogen: 3,84Watt
RPM: 7000 +/- 15%
Luchtverplaatsing: 37,7CFM
Geluid: 46,5dB(A)

Het lawaai van deze straaljager is niet om aan te horen, ik heb de standaard fan weer op m'n coolermaster gezet.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:31

Epsilon

je moet de beste fan nemen, en die lager zetten

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Zo ik heb vandaag ook zo'n Delta gekocht, het meest rustige model van de FFB 60x60x38 mm serie.

Hij is 5000 rpm/31 cfm/40 decibel en houdt nu in samenwerking met een ThermoSonic ThermoEngine heatsink mijn Athlon XP 1800+ op 1666 MHz op 39 graden.

Maar G*DG*LNDE T*R*NG wat maakt dit een ontzettend kabaal! :( |:( Inderdaad een behoorlijks straaljager ja.

Hij overstemd bijna geheel mijn 2 SCSI harde schijven die ook geen stille jongetjes zijn. Ik dacht dat ik al zoveel lawaai dingen in mijn kast had dus dat dit er ook nog wel bij kan. Niet dus, ik ga mooi dat voltage lager zetten ;)

edit: oeps, beetje oud topic :P

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Hoe zet je 't voltage lager?

• mr_a
Op maandag 26 november 2001 00:20 schreef Lorn het volgende:
Hoe zet je 't voltage lager?
standaard zit deze fan op de +12 volt DC en de 0, als je hem op de +5 volt zet dan draait ie een stuk langzamer.

Wat je dan ook nog kan doen is een regelbare weerstand serieel met de fan opnemen aan de +12. Dan kan je de fan bijvoorbeeld tussen de 12 en de 7 volt geven. Wel wordt de weerstand erg warm dan want de Delta fan's zijn >3 watt. Wat dan door het langzamer draaien niet meer opgenomen wordt door de Delta's wordt in het weerstandje omgezet in warmte. Je kan dus niet zomaar een klein weerstandje ertussen zetten :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

FFB-60HP

deze nemen...die maakt het geluid van een normale MP60..

• Fritske
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10-2025

Fritske

'Knowledge' is power

Ik heb dit weekend ook de FFB-60HP gekocht voor op mijn alpha heatsink. Maakt inderdaad wel wat pokke herrie, maar met de kast onder het bureau valt het nog wel mee.

Je moet er mee leren leven he... ;)

Hier zou wat zinnigs moeten staan...

Verwijderd

dat is toch die hoge HP60?
Ik vind die wel meevallen...ik was een dragonORB fan gewend..deze viel reuze mee :)
IK had meer verwacht, kijkend naar uiterlijk van de fan:)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 21:53
Op maandag 26 november 2001 10:15 schreef Fritske het volgende:
Ik heb dit weekend ook de FFB-60HP gekocht voor op mijn alpha heatsink. Maakt inderdaad wel wat pokke herrie, maar met de kast onder het bureau valt het nog wel mee.

Je moet er mee leren leven he... ;)
Ik blijf erbij dat je wel je voltage moet kunnen regelen als je een hp hebt. overdag is het geluid niet zo erg, lekker muziek erbij, wat harder enzo, maar 's avonds en 's nachts is het echt niet om aan te horen, dan stoor ik me er zeker wel gruwelijk aan. En de rest van m'n famillie ook. Tevens vind ik het wel klote dat als je 'ff' wat wil laten zien aan een kennisje oid, die denkt dan wel bij z'n eigen; die gast spoort nie als ie het geluid al 2 verdiepingen lager hoort.

• Fritske
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10-2025

Fritske

'Knowledge' is power

Op maandag 26 november 2001 10:26 schreef salvador4 het volgende:

[..]

Ik blijf erbij dat je wel je voltage moet kunnen regelen als je een hp hebt. overdag is het geluid niet zo erg, lekker muziek erbij, wat harder enzo, maar 's avonds en 's nachts is het echt niet om aan te horen, dan stoor ik me er zeker wel gruwelijk aan. En de rest van m'n famillie ook. Tevens vind ik het wel klote dat als je 'ff' wat wil laten zien aan een kennisje oid, die denkt dan wel bij z'n eigen; die gast spoort nie als ie het geluid al 2 verdiepingen lager hoort.
Dat valt best mee hoor. Bij mij in de kelder hoor je echt dat de computer op de studeerkamer aanstaat. ;)

Het valt allemaal wel mee met de herrie... Je went er wel aan hoop ik...

Hier zou wat zinnigs moeten staan...

• mr_a
Van de herrie en de cfm vliegen de brokstukken van mijn arme AXP door de exhaust fans via de schoorsteen en kachelpijp naar buiten :P

Nee, ik heb de delta maar op de 5 volt ipv 12 volt gezet. Een beetje cru maar hij is nu tenminste stil (hij draait nog wel maar dat is niet hoorbaar). hij geeft ook 0 rpm aan in het bios en in Asus pc-probe.

CPU temp idle nu 50 graden in plaats van 38, toch wel erg |:( gehalte, eerst een Delta kopen en dan pas nadenken over de herrie :P

Officieel kan hij niet onder de 7 volt werken dus eigenlijk is het niet safe zo.

Pagina: 1