Fileserver OS

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
OK, ik zal jullie eerst even een inleiding geven...

Ons netwerk heeft eigenlijk al lang een fileserver nodig. Hierop komen backups, programma's, ETC. Onlangs geeft me broer me een zogezegde "kapotte" PC te bezorgen die ik heb kunnen repareren via een BIOS-reset... Je kan het al raden, dit wordt een fileserver... Het is een simpel systeempje, Celeron366@458 met 64MB RAM, el cheapo mobo met LX chipset. Nogal mager, maar (meer dan) genoeg voor een fileserver...

Windows wil ik niet gebruiken... Ik vind Windows gewoon BRAK, ik gebruik het enkel omdat je tegenwoordig een beetje "gedwongen" wordt omdat Windows veel goede software heeft, die niet voor Linux/Unix/andere verkrijgbaar is.
Ik heb zelf al es een keer een soort DOS (Based on command.com as in Win98, maar daarna gepatched enzo) in elkaar gestoken, met extra commands enzo, die loopt wel als een trein en daar kan ik goed met werken. Ik zou dit wel willen gebruiken, maar ik heb spijtig genoeg geen networking daar ingebouwd. Anders zou ik wel met Linux willen beginnen, ik ben enkel wel een totale linux n00b ;)

Dus, wat zouden jullie gebruiken?

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mag ik dat OS van je 's bekijken?

zie user details voor email.

• lvh
Naah, is in alpha stage ;)

Nog redelijk buggy, en (nu) is ut niet veel beter dan DOS 6.2 ;)

Terug ontopic plz ;)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ligt er nogal aan wat de clients zijn. Aangezien je wel geen pakhuis vol geld hebt vallen Novell Netware en Microsoft WindowsNT sowieso af. Linux kan perfect een aardige Windows fileserver emuleren via Samba (wat heet emuleren, Samba is veel sneller dan Windows zelf). Ook kun je met wat meer moeite een Novell server emuleren. Je zou zelfs NDS voor Linux kunnen kopen, maar volgens mij is dta dus niet te betalen...

Owja ff een tip: installeer geen Mandrake of gelijksoortige distro's, maar neem liever Slackware of Debian...

[deze advertentieruimte is te koop]

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
in ieder geval zou ik reiserfs of iets vergelijkbaars als filesystem nemen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Van redelijk wat mensen hoor ik dat NetWare erg goed is als fileserver... zelf heb ik er helaas geen ervaring mee.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
ja netware is wel aardig, maar ja dat kost nu eenmaal geld,

kijk je kan er ook voor kiezen (voor wat meer geld) om iets van cobalt te nemen (check www.cobalt.com)

dit bedrijfje (nu onderdeel van sun) maakt zgn 'appliances' dit is een kant er klare file server (draait onder linux overignes) welke door een leek te beheren is en met alles erop en eraan

-firewall
-file print sharing
-email server
-databaseserver
-www server

A wise man's life is based around fuck you

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

wat je als linux n00b kan proberen is e-smith zonder linux kennis te installeren en configureren en het is een makkelijke fileserver verder.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• lvh
Totale linux noob is wat overdreven, maak het gewoon niet te moeilijk ;)
Pagina: 1