Welke Ultra 160 SCSI controler op een P4T-E?

Pagina: 1
Acties:

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56
MŽn pa wil een systeempje met een P4T-E (dwz. een socket 478 Asus P4T), 4*256MB Dane Elec ECC PC800 Rimm, en een socket 478 P4 1,8 Ghz kopen... Ofwel hij heeft teveel geld (ik zou voor dat geld een dubbele MP kopen maar dat wil ie persé niet)...

Nu wil hij uit zijn vorige computer een quantum atlas IV en V van 18,2 gig overzetten (Ultra160 en bkwd. comp.) en wil hij er een Maxtor (heeft quantum overgenomen) Atlas 10KIII (ultra 320 en 160 en minder comp...)...hij had hiervoor een Asus P2B-S, met geintegreerde Ultra160SCSI dus...

Aangezien de P4t-E geen 64bits pci sloten heeft is een ultra 160 meer dan genoeg (daar haalt ie niet eens de maximumcappaciteit van), ik hecht bij het samenstellen van dit systeem erg veel waarde aan stabiliteit, welke SCSI controller zal ik aldus kopen?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 15:33

BrZ

Ik zou dan denken aan een Adaptec 19160... :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zou dan in idd de Adaptec 19160 nemen. Ik heb hem sinds gisteren ook, in combinatie met (alweer) die Quantum Atlas 10K-III (36 GB)-versie.

Setup ging in één keer goed, en dan moet je weten dat ik scsi-newbie ben :P

Virussen? Scan ze hier!

• XElD
wtf is het verschil tussen de 19160 en de 29160N dan, het enige wat ik kan vinden is dat de laatste veel meer OS-en ondersteund...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 16:38 schreef XElDiablo het volgende:
wtf is het verschil tussen de 19160 en de 29160N dan, het enige wat ik kan vinden is dat de laatste veel meer OS-en ondersteund...
En de prijs... de 29160 is vooral bedoeld voor low-end en mid-end servers, de 39160 is voor de high-end servers. De 19160 word getarget op de workstation en high-demanding home users.

Virussen? Scan ze hier!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 15:15
Tekram 390U3W, goedkoper dan zo'n Adaptec 19160 en veel veelzijdiger en de kwaliteit is minstens evengoed.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• XElD
Die tekram is niet eens goedkoper :D en minder verkrijgbaar...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 16:46 schreef XElDiablo het volgende:
Idd... en ik ben voor mijn aanschaf ook eens gaan zoeken op Internet naar ervaringen. Nou, van die Tekram werden een aantal mensen dus letterlijk kotsmisselijk (incompatibiliteit, instabiliteit, tegenvallende performance etc)... nou, dan neem ik het prijsverschil (was paar tientjes) wel voor lief hoor.

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
vergeet niet dat je er ook scsi kabels bij moet hebben,
LVD scsi kabels zijn stervensduur... (je kan die dingen herkennen aan de kabels die zijn 'verweven' met elkaar

je kan wel een gewone 68polige kabel gebruiken maar das niet stabiel, heb menig setup bij klanten op die manier verkeerd zien gaan..

waarom perse adaptec? je betaald voor de naam, terwijl een op een symbios/lsilogic gebaseerde controller vaak en sneller en zeker goedkoper is

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

tekram is goedkoper, redelijk verkrijgbaar.

29xx is een dual channel en 19xx is een single..vandaar die 1 en 2 ;)

• Zwelgje
Op zondag 21 oktober 2001 16:50 schreef yo681 het volgende:
tekram is goedkoper, redelijk verkrijgbaar.

29xx is een dual channel en 19xx is een single..vandaar die 1 en 2 ;)
das dus niet zo de 29160 is 64pci en de 19160 is 32bit pci,

ze zijn allebei dual channel.

Verwijderd

sorry, idd 32 en 64 bit, ze zijn beide single channel.
39x is een dual..

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Op zondag 21 oktober 2001 16:49 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Idd... en ik ben voor mijn aanschaf ook eens gaan zoeken op Internet naar ervaringen. Nou, van die Tekram werden een aantal mensen dus letterlijk kotsmisselijk (incompatibiliteit, instabiliteit, tegenvallende performance etc)... nou, dan neem ik het prijsverschil (was paar tientjes) wel voor lief hoor.
hmmz heb je daar ook links van? op storagereview is de tekram namelijk beter getest dan die adaptec, en aangezien ik zelf een heel tevreden tekram u3d gebruiker ben ben ik toch wel benieuwd naar de probleen die jij beschrijft.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:06
Op zondag 21 oktober 2001 16:57 schreef yo681 het volgende:
sorry, idd 32 en 64 bit, ze zijn beide single channel.
39x is een dual..
Klopt. Dat is ook de enige met een 64bit PCI-bus. Werkt ook op 32bit. Hij neemt dus wel twee IRQ sloten in gebruik. Maar wel een geweldig kaartje (I know, ik heb er een).

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 16:58 schreef P5ycho het volgende:

[..]

hmmz heb je daar ook links van? op storagereview is de tekram namelijk beter getest dan die adaptec, en aangezien ik zelf een heel tevreden tekram u3d gebruiker ben ben ik toch wel benieuwd naar de probleen die jij beschrijft.
Op newsgroupen (alt.comp.nogwat, via Google), maar ach, ik kwam ook weer negatieve verhalen over de 19160 tegen.

Bij mij speelde ook mee dat ik vanuit mijn werk in het verleden al goede ervaringen met Adaptec had, misschien dat mijn bril daardoor wat gekleurd is.

Ach, jij bent tevreden met de Tekram, ik met de Adaptec. Beide tevreden, wat wil je nog meer?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

de tekram, ben er ook dolblij mee...
voor 600 piek dual channel (uw en u160), 64bit (niet dat ik het gebruik) en overcompleet.

• XElD

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 17:15 schreef XElDiablo het volgende:
Hij is wel degelijk IETS goedkoper hoor, 606 gulden vs 686 volgens de Pricewatch. Maargoed, die paar tientjes is ook niet spannend op zo'n bedrag.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

je eerste post is ook al gelezen ;)

en vergelijk de prijzen eens:

Adaptec 29160N (Kit) FL 842,-
Tekram DC-390U3W U160 SCSI FL 605,-

niet goedkoper hoor :)

:+

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 17:18 schreef yo681 het volgende:
je eerste post is ook al gelezen ;)

en vergelijk de prijzen eens:

Adaptec 29160N (Kit) FL 842,-
Tekram DC-390U3W U160 SCSI FL 605,-

niet goedkoper hoor :)

:+
Het ging hier om de 19160 hoor. Of vergelijk je een Jaguar ook met een Lada, om tot de verrassende conclusie te komen dat de Lada goedkoper is (goh, je meent het?)

De 19160 is dus 686 piek.

Virussen? Scan ze hier!

• XElD
Op zondag 21 oktober 2001 16:50 schreef zwelgje2 het volgende:
vergeet niet dat je er ook scsi kabels bij moet hebben,
LVD scsi kabels zijn stervensduur... (je kan die dingen herkennen aan de kabels die zijn 'verweven' met elkaar
Dat is dus het kewle, die kabels hebben we al en alle SCSI apparatuur die we uit zŽn oude pc hebben is verder ook LVD compatible :7

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 17:20 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Het ging hier om de 19160 hoor. Of vergelijk je een Jaguar ook met een Lada, om tot de verrassende conclusie te komen dat de Lada goedkoper is (goh, je meent het?)

De 19160 is dus 686 piek.
precies...ik doe de goede vergelijking...
die tekram is 64 bits..dual channel...19160 niet.. :Z

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 17:21 schreef yo681 het volgende:

[..]

precies...ik doe de goede vergelijking...
die tekram is 64 bits..dual channel...19160 niet.. :Z
En dus doe je de verkeerde vergelijking, want het GING hier niet om 64-bits (immers, hij zegt zelf al dat de P4T-E geen 64-bits slot heeft...) en dual-channel, dus heeft hij GENOEG aan de 1960 en is de Tekram PURE overkill :Z

In het vervolg tóch maar iets beter lezen?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

jaja....dus voor de duurste en minst uitgebreide oplossing kiezen...

liever meer betalen en minder krijgen, dan wat meer voor minder..logisch :)

voel me wel wat slimmer nu :) bedankt :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Op zondag 21 oktober 2001 17:09 schreef wildhagen het volgende:
wat wil je nog meer?
Een X15-36LP naast me Atlas10KII ;(

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 17:31 schreef P5ycho het volgende:

[..]

Een X15-36LP naast me Atlas10KII ;(
Wil ik ook, zoek alleen nog een sponsor :P

Virussen? Scan ze hier!

• Abbadon
Op zondag 21 oktober 2001 17:32 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Wil ik ook, zoek alleen nog een sponsor :P
Én een zaak die 'm kan leveren :(

• XElD
Hmmmm, een x15 was m een beetje te duur en hij schijnt nou ook niet bepaald stil te zijn...

Ik neem overgens de adaptec omdat ik idd. geen 64bit pci heb... :( (woorom wil die nou geen dual MP :( )

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 17:46 schreef abbadon het volgende:

[..]

Én een zaak die 'm kan leveren :(
Ook dat word een probleem ja :)

Virussen? Scan ze hier!

• Abbadon
Op zondag 21 oktober 2001 16:49 schreef wildhagen het volgende:

[..]

:? Ik heb voornamelijk goede verhalen over de Tekram's gelezen, zelfs meer ellende over de Adaptecs. En ik heb flink wat gelezen omdat ik ook voor het eerst een SCSI disk + controller aan wou schaffen. Had al een 390U3W + één X15-36LP besteld, maar die disken zijn nou héél moeilijk te krijgen (zelfs niet via de Seagate buy-online shop). Heb me nu maar twee Atlas 10K III's besteld en voor een habbekrats een Tekram 390U2W voor hetzelfde geld als de 390U3W en die ene Seagate :) (kon die U2W niet laten liggen, en het is ruimschoots voldoende voor twee snelle 10K disken)
Overigens zijn die 19160's erg beperkt wat betreft OS'en; alleen Windows wordt ondersteund. Imo oplichterig duur spul dat Adaptec.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 17:59 schreef abbadon het volgende:

[..]
Had al een 390U3W + één X15-36LP besteld, maar die disken zijn nou héél moeilijk te krijgen (zelfs niet via de Seagate buy-online shop).
Waar heb je die uiteindelijk dan gekocht als ik vragen mag? Ze zijn idd nergens te krijgen :(
Heb me nu maar twee Atlas 10K III's besteld en voor een habbekrats een Tekram 390U2W voor hetzelfde geld als de 390U3W en die ene Seagate :) (kon die U2W niet laten liggen, en het is ruimschoots voldoende voor twee snelle 10K disken)
Ben je niet tevreden over die Atlassen dan? Ik vind ze superpresteren, ook lekker stil (voor SCSI) :)
Overigens zijn die 19160's erg beperkt wat betreft OS'en; alleen Windows wordt ondersteund. Imo oplichterig duur spul dat Adaptec.
:? Mijn 19160 werkt anders prima onder Red Hat 7.1 hoor, werd keurig herkend...

En oplichting? Niet mee eens. Je betaalt idd voor de naam, maar dat weet je vantevoren. IK vind hem voor mij iig het geld waard. Hij presteert prima.

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
als je maar 1 of 2 disken hebt is een adaptec 160 natuurlijk zware overkill, dan kun je er mischien wel tevreden mee zijn, maar je hebt dan simpelweg gewoon teveel betaald,

dan zou je zeggen Ok ik koop over 6 maanden of 1 jaar wel een 3 disk op 4e disk erbij, maarja dan heb je NU teveel betaald,

maar goed zo kunnen we natuurlijk nog wel een eindje doorgaan, als iedereen maar tevreden is met datgenen wat ie heeft aangeschaft daar gaat het om,

overigens heb ik zelf mijn schijfjes (4stuks) lekker aangesloten op mijn 'good-old' aha2940UW (2stuks in 1 machine)... lekker snel, en kan het nog steeds goed aan,

• Abbadon
Op zondag 21 oktober 2001 18:10 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Waar heb je die uiteindelijk dan gekocht als ik vragen mag? Ze zijn idd nergens te krijgen :(
[..]

Ben je niet tevreden over die Atlassen dan? Ik vind ze superpresteren, ook lekker stil (voor SCSI) :)
[..]

:? Mijn 19160 werkt anders prima onder Red Hat 7.1 hoor, werd keurig herkend...

En oplichting? Niet mee eens. Je betaalt idd voor de naam, maar dat weet je vantevoren. IK vind hem voor mij iig het geld waard. Hij presteert prima.
Eh, volgens mij heb je me niet goed gelezen: ik heb uiteindelijk niet de X15-36LP gekocht; al anderhalve maand geleden of zo had ik er één besteld, en dat duurde maar en dat duurde maar. Toen bij andere bedrijven geprobeerd die 'm wel in het assortiment hadden maar 'm voorlopig ook niet konden leveren (ja, bij sww hadden ze de 36GB voor 1700+ piek, dat werd me toch net te gek).

Dus heb ik me twee 10K III's besteld (elk 18GB), dat lijken me juist prima disken (heb ze nog niet, maar dat zal aankomende week wel bezorgd worden). Zodoende kan ik de swap, page en scratch bestanden ook mooi verdelen zodat ik nog meer profijt heb van die snelle disken :)

Hmmm, heeft adaptec dat windows-only voor de 19160 veranderd dan, of ben ik in de war? Met oplichterig duur bedoel ik dat ze erg duur zijn in verhouding tot de concurrentie, niet dat het rommel is ;)

• Abbadon
Op zondag 21 oktober 2001 18:20 schreef zwelgje2 het volgende:
als je maar 1 of 2 disken hebt is een adaptec 160 natuurlijk zware overkill, dan kun je er mischien wel tevreden mee zijn, maar je hebt dan simpelweg gewoon teveel betaald,

dan zou je zeggen Ok ik koop over 6 maanden of 1 jaar wel een 3 disk op 4e disk erbij, maarja dan heb je NU teveel betaald,

maar goed zo kunnen we natuurlijk nog wel een eindje doorgaan, als iedereen maar tevreden is met datgenen wat ie heeft aangeschaft daar gaat het om,

overigens heb ik zelf mijn schijfjes (4stuks) lekker aangesloten op mijn 'good-old' aha2940UW (2stuks in 1 machine)... lekker snel, en kan het nog steeds goed aan,
Hehe, daarom heb ik eerst maar voor een goedkope U2W gekozen, wil ik meer, dan neem ik later wel een snellere controller. Als je alleen al kijkt hoeveel die bijgeleverde kabels kosten heb ik die kaart bijna voor de geef :)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 18:22 schreef abbadon het volgende:

[..]

Eh, volgens mij heb je me niet goed gelezen: ik heb uiteindelijk niet de X15-36LP gekocht; al anderhalve maand geleden of zo had ik er één besteld, en dat duurde maar en dat duurde maar. Toen bij andere bedrijven geprobeerd die 'm wel in het assortiment hadden maar 'm voorlopig ook niet konden leveren (ja, bij sww hadden ze de 36GB voor 1700+ piek, dat werd me toch net te gek).
Ah, zo, nee, ik dacht dat je hem uiteindelijk dus wel te pakken gekregen had. Misverstand.
Dus heb ik me twee 10K III's besteld (elk 18GB), dat lijken me juist prima disken (heb ze nog niet, maar dat zal aankomende week wel bezorgd worden). Zodoende kan ik de swap, page en scratch bestanden ook mooi verdelen zodat ik nog meer profijt heb van die snelle disken :)
Dat zijn zeker prima disken, ik heb er zelf eentje (wel de 36 GB-variant), en die is echt snel hoor, je hebt er zeker geen miskoop mee gedaan! Tip: let ff op, standaard levert Maxtor/Quantum ze uit met SCSI ID 6, die moet je dus bij één van de 2 veranderen. Wil je d'r vanaf booten moet-ie dus op 0 staan. Zat ik (als SCSI-newbie) ook 2 uur mee te kloten, Windows zag hem wel, kon er ook op installen, maar niet booten :D
Hmmm, heeft adaptec dat windows-only voor de 19160 veranderd dan, of ben ik in de war? Met oplichterig duur bedoel ik dat ze erg duur zijn in verhouding tot de concurrentie, niet dat het rommel is ;)
Op de site worden weliswaar geen Linux-drivers aangeboden, maar de drivers voor deze kaart zitten al in de kernel (iig de 2.4 reeks, 2.2 weet ik niet)
Hehe, daarom heb ik eerst maar voor een goedkope U2W gekozen, wil ik meer, dan neem ik later wel een snellere controller. Als je alleen al kijkt hoeveel die bijgeleverde kabels kosten heb ik die kaart bijna voor de geef :)
Wat kost zo'n LVD-kabel dan? 't is wel een vreemde kabel hoor, voelt nogal breekbaar aan.

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
op de adaptec site kost ie (met 5 aansluitingen) 100 dollar!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 18:48 schreef zwelgje2 het volgende:
op de adaptec site kost ie (met 5 aansluitingen) 100 dollar!
CRISISSSSSS... niet normaal man, dat is niet normaal...

Virussen? Scan ze hier!

• Abbadon
Op zondag 21 oktober 2001 18:39 schreef wildhagen het volgende:

Tip: let ff op, standaard levert Maxtor/Quantum ze uit met SCSI ID 6, die moet je dus bij één van de 2 veranderen. Wil je d'r vanaf booten moet-ie dus op 0 staan. Zat ik (als SCSI-newbie) ook 2 uur mee te kloten, Windows zag hem wel, kon er ook op installen, maar niet booten :D
Ha, ik ben ook een SCSI newbie :D , staat er wel duidelijk aangegeven hoe je die ID's moet zetten? Had afgelopen week al op de Maxtor site gekeken (wil me altijd goed voorbereiden met iets nieuws), maar vond er geen info over. Ik sta te popelen om die Atlassen, lekker na een dik jaar m'n bak eens her-installen (zelfs W2K wil na een jaar 'misbruik' wel eens gek doen)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 21 oktober 2001 18:56 schreef abbadon het volgende:

[..]

Ha, ik ben ook een SCSI newbie :D , staat er wel duidelijk aangegeven hoe je die ID's moet zetten? Had afgelopen week al op de Maxtor site gekeken (wil me altijd goed voorbereiden met iets nieuws), maar vond er geen info over. Ik sta te popelen om die Atlassen, lekker na een dik jaar m'n bak eens her-installen (zelfs W2K wil na een jaar 'misbruik' wel eens gek doen)
Staat heel wazig aangegeven, ik snapte er eerst ook niks van.

Het komt erop neer dat je op het achterste jumperblok (naast de power-connector) de jumper die over pennen 4 en 6 zit, eraf moet halen.

Virussen? Scan ze hier!

• Abbadon
Op zondag 21 oktober 2001 18:58 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Staat heel wazig aangegeven, ik snapte er eerst ook niks van.

Het komt erop neer dat je op het achterste jumperblok (naast de power-connector) de jumper die over pennen 4 en 6 zit, eraf moet halen.
Okay, bedankt :) zal wel wat gaan proberen. Voor LVD kabel prijzen moet je voor de grap eens op een Nederlandse site gaan kijken: 230~270 piek voor een 1,25m LVD kabel met 4 of 5 aansluitingen, zeg maar 100 dollar, net zoals zwelgje2 al aangaf. Verschrikkelijk duur voor zo'n 'crispy' (zo vind ik 'm aanvoelen) kabeltje met terminator.

Verwijderd

en het lullige ervan is dat de inkoopprijs van zulke kabels iets, maar dan ook echt iets, hoger is dan die van ide...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zijn die LVD-drives trouwens ook hot-swappable, of moet je daar de SCA-versie voor hebben? Niet dat ik het ga uitproberen met deze Atlas van 1250 piek, maar wou het toch ff weten...

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
voor hotswapable moet je de SCA connectoren hebben

ik heb nog 2 ibm disken (2gb) liggen die 80 polige SCA aansluiting hebben.... heb alleen geen controller die het ook ondersteund, en das wel een vereiste..

Verwijderd

Waarom zo duur ???????
Gewoon een 39160 kopen ( leuk voor de toekomst ) voor nog geen F600.- en incl kabel+terminator.
Ik heb er een gekocht en ziet er goed uit.

Zie pricewatch voor de oem versie !

Succes.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 11:43

Tubby

or not to be

Op woensdag 31 oktober 2001 17:59 schreef funny het volgende:
Waarom zo duur ???????
Gewoon een 39160 kopen ( leuk voor de toekomst ) voor nog geen F600.- en incl kabel+terminator.
Ik heb er een gekocht en ziet er goed uit.

Zie pricewatch voor de oem versie !

Succes.
Of je gaat 2ehands shoppen:

Adaptec 29160N f300,-
Fujitsu 9Gb Ultra 160 schijf f200,-
LVD kabel 3 connectoren + active term: f75,-

>:)
Het lijkt wel alsof de scsi app eruit moet ofzo. Want je komt het heel veel tegen op 2e hands sites.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Pagina: 1