LILO + ntloader +2K & XP

Pagina: 1
Acties:

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

Topicstarter
Situatie

Win2K op hda1
XP op hda6
linux op hda8

Nu kan ik niet vanuit lilo rechtstreeks naar XP booten

Als ik 2k boot dan krijg ik ntloader en kan ik kiezen uit win2k & winXP

voorlopig staat het zo:

....
image=/boot/vmlinuz
label=Linux
root=/dev/hda8
append=" hdc=ide-scsi devfs=mount"
read-only
other=/dev/hda1
label=Win2k-XP
table=/dev/hda
....
ik heb er al es
other=/dev/hda6
label=XP

bijgezet maar die wil niet booten

kan ik op de 1 of andere manier toch via lilo win2k & XP scheiden en appart booten zonder via ntloader te moeten gaan ?

mijn win98 op hdb1 boot ie wel ( met map-drive gedaan )
maar die staat natuurlijk ook in de 1ste partitie.

Is er iemand iets dergelijks wel gelukt en hoe ?

:)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Iets dergelijks wel jah... ik ken het probleem dat als dus de andere window$ os's in de nt bootloader staan dat je ze dan niet meer kan booten vanuit lilo... Je kunt het echter ook omdraaien...

Als m$ niet wil meewerken kun je makkelijk Linux erop aanpassen door Linux gewoon op te nemen in je nt bootloader!

Dit doe je als volgt:

Als je opgestart bent en ingelogt als root moet je het volgende uitvoeren:

dd if=/dev/hda8 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

Let hierbij wel op dat je voor /dev/hda8 precies jou linux partitie neemt... :)
Kopieer bootsect.lnx naar de partitie waar de nt bootloader op is geinstalleerd en voeg aan het boot.ini bestand het volgende toe:

C:\BOOTSECT.LNX="Linux"

Deze regel zet je onder de opstartmogelijkheden win2k en winxp bij jou... Let hierbij op de hoofdletters! letterlijk overnemen!!! Sla dan het boot.ini bestand op en je zult zien bij het herstarten van je systeem dat er dan een nieuwe optie bij is gekomen bij je nt bootloader menu... nou zou je lilo kunnen verwijderen (fdisk /mbr) en gewoon gebruik kunnen maken van de nt bootloader :)

Suc6! Ik hoop dat je er mee verder kunt... ik heb het thuis zo opgelost ;)

Mocht het toch niet helemaal duidelijk zijn, in deze mini-howto ( http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader ) staat het nog es duidelijk beschreven!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Topicstarter
Veel dank voor je duidelijk uitleg + link :)

maar ik wil eigenlijk mijn linux niet via mijn ntloader booten maar gewoon alles via lilo :(

ik wil gewoon die XP kunnen booten direct vanuit lilo ipv van dan naar ntloader te gaan en dan weer te kiezen...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Ntloader opzetten op de XP partitie voor alleen XP, op de 2k partitie voor alleen 2k. (hoe dat precies te doen moet je maar aan een windhoos fan vragen)

Dan opnemen in lilo.conf

boot=/dev/hda

image=/boot/linux-2.4.12-ac2 ( ;) )
label=Linux
root=/dev/hda8
read-only

other=/dev/hda6
label=winXP

other=/dev/hda1
label=win2K

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Zoals nitenite al zij moet je ervoor zorgen dat je Windows versies van hun eigen partitie booten. om dit voor elkaar te krijgen moet je de boot ervoor zorgen dat als je windows installeerd, dat alleen partities voor betreffende windows schijf verborgen zijn (hidden). Maar als ik dit zo hoor zou ik toch gewoon lilo op de linux partitie zetten( dus op /dev/hda8) en niet in de mbr op /dev/hda1. Dan gewoon het nt bootloader gebruiken en dan met het geweldige programma 'bootpa22.zip' (effe zoeken met google :) ) een entry in de bootloader te maken.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Topicstarter
Op maandag 22 oktober 2001 07:31 schreef nitenite het volgende:
Ntloader opzetten op de XP partitie voor alleen XP, op de 2k partitie voor alleen 2k. (hoe dat precies te doen moet je maar aan een windhoos fan vragen)

Dan opnemen in lilo.conf

boot=/dev/hda

image=/boot/linux-2.4.12-ac2 ( ;) )
label=Linux
root=/dev/hda8
read-only

other=/dev/hda6
label=winXP

other=/dev/hda1
label=win2K
Ik ben zoek dus een windhoos fan die mij dat kan zeggen :)

Ps ik ga hem wel niet meer herinstallen dus die andere partitie verbergen tijdens install wil ik niet doen :(

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Topicstarter
ik heb al met hdparm een image kunnen maken maar ie wil dat in lilo niet loaden ...
:(

Pagina: 1