[win2k] [domain beheer] Projectje

Pagina: 1
Acties:

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
Hallo,
onze ICT-coordinator heeft aan mij gevraagd om ditvolgende te gaan realiseren:

* NAT,
* WWW-server,
* DHCP voor intern netwerk
* DOMAIN-beheer.

Hij wil dat ik dat ga doen met een win2k bak, die hij voor mij regelt. De specs zijn dik in orde.

Voor www-server hebben we Apache gekozen, dit om verschillende redenen, maar de belangrijkste dat IIS nog steeds 'slecht' te vertrouwen is.

Het enigste probleem waar ik mee worstel, is het domeinbeheer. laten we zeggen dat het domein 'bobl.nl' is, om even de gegevens van mn school hier te houden.

Maar hoe krijg ik nu voor elkaar dat die win2k bak alle DNS-aanvragen voor de servers (hierbij moet je denken aan het een en ander aan webservers) binnen 'bobl.nl' afhandelt?

heeft er iemand advies voor me?

alvast bedankt.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48
je kan het makkelijk en gratis doen door op de clients van je netwerk de host.sam aan te passen aan je netwerk gegevens.

De 2de oplossing is dat je een DNS koopt (weet zo 1 2 3 niet meer waar) maar das zoals bijvoorbeeld chello de IP`s 212.187.x.x heeft kan jij dus ook een IP reeks kopen in verschillende classes A B en C

A classe, 24 bits is te gebruiken voor de host kant
B classe, 16 bits is te gebruiken voor de host kant
c classe, 8 bits is te gebruiken voor de host kant

Maar ik denk dat voor jou het makkelijkste is om gewoon fictief (als het toch voor intranet is) het via de host.sam doen, en als je meerde pagina`s hebt zoals naam.nl/~username ofzo dan kan je de host.sam bij het inloggen laten coppieren naar de dir zodat ie up to date blijft bij elke computer

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

je kan het makkelijk en gratis doen door op de clients van je netwerk de host.sam aan te passen aan je netwerk gegevens.
Moet je wel ff die extensie .sam weghalen... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Zorg
och ja helemaal vergeten :)

ben er nu toevallig op school mee bezig, ff onthouden anders werkt het zo moeilijk hehe

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Je kan met de DHCP instellen welke (DEFAULT) dns server hij moet nemen voor dat bereik. Aangezien alleen de school die via de dhcp hun ip krijgen bij het domein zitten en die dns gebruiken ben je van de problemen af.

DHCP kan bij microsoft veel meer dan alleen ip's vergeven. Microsoft dhcp kan ook filesharing aan of uit zetten, dns gegevens veranderen, route infromatie updaten, lmhost updaten, timeservers instellen, domain of workgroup instellen, etc. De meeste mensen maken er geen gebruik van.

p.s. je kan het uitzetten bij de clients dat deze waarden overschreven worden.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Hmmbob
Op zondag 21 oktober 2001 17:07 schreef Zorg het volgende:

De 2de oplossing is dat je een DNS koopt (weet zo 1 2 3 niet meer waar) maar das zoals bijvoorbeeld chello de IP`s 212.187.x.x heeft kan jij dus ook een IP reeks kopen in verschillende classes A B en C
hmmm, maar het is ook de bedoeling dat die namen voor de buitenwereld te zien zijn, op den duur dan.

en we hebben een reeks IP's, van Kennisnet cadeau gekregen. 255 in totaal :)

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 17:07 schreef Zorg het volgende:
IMHO is dat een walgelijke oplossing. Je kunt als beheerder echt helemaal gek worden als dit soort oplossingen binnen een bedrijf bestaan.
Windows 2000 server heeft DNS ingebouwd, dat ging de vragensteller blijkbaar draaien ik zou bij voorkeur die gebruiken en als je extern bereikbaar wil zijn dan moet dat toch.

En dan gelijk maar en punt van waarschuwing. Ik ontsnap niet aan de indruk dat dit ook voor de vragensteller allemaal wat nieuw is, DNS aan de buitenwereld hangen heeft toch wel _enige_ consequenties ook op security gebied. Als je je daar zo'n grote zorgen om maakt dat je geen IIS wilt draaien moet je ook hiernaar kijken.

Wim

• Zorg
Op zondag 21 oktober 2001 17:51 schreef bobl het volgende:

[..]

hmmm, maar het is ook de bedoeling dat die namen voor de buitenwereld te zien zijn, op den duur dan.

en we hebben een reeks IP's, van Kennisnet cadeau gekregen. 255 in totaal :)
kweet niet hoe het met de buitenwereld werkt aangezien wij niet zomaar 255 IP`s kregen ;( lucky bastard :P
Op maandag 22 oktober 2001 07:30 schreef wverveen het volgende:

[..]

IMHO is dat een walgelijke oplossing. Je kunt als beheerder echt helemaal gek worden als dit soort oplossingen binnen een bedrijf bestaan.
Windows 2000 server heeft DNS ingebouwd, dat ging de vragensteller blijkbaar draaien ik zou bij voorkeur die gebruiken en als je extern bereikbaar wil zijn dan moet dat toch.
Mischien dat jij het een walgelijke oplossing vind maar voor intranet (dacht dat het daar over ging, aangezien het een school opdracht is) maar ik vind dat dus wel degelijk niet, voor een intranet ben je gek als je IP reeks gaat kopen terwijl je het ook gemakkelijk en goedkoop met host kan oplossen. En voor beheer is het echt niet moeilijker..
Wim
Wij tweakers zeggen elkaar altijd gedag :) het is dus niet nodig om je reacties te eindigen met een gedag vorm :)

• usr-local-dick
  • Niet online
Op zondag 21 oktober 2001 15:47 schreef bobl het volgende:
Hij wil dat ik dat ga doen met een win2k bak, die hij voor mij regelt. De specs zijn dik in orde.
Hee een onderwijsinstelling met w2k :)
Waarom, scholen hebben nooit geld toch :P

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
scholen heb een speciale licentie waardoor ze goedkoop software kunnen gebruiken,

GOLP heet zoiets geloof ik

Governemental Open License Program

A wise man's life is based around fuck you

• Hmmbob
Op maandag 22 oktober 2001 15:59 schreef usr-local-dick het volgende:
Hee een onderwijsinstelling met w2k :)
Waarom, scholen hebben nooit geld toch :P
hehehe, onze school wel ;)

wie wat bewaart heeft wat. we hebben nooit geld te besteden gehad op t gebied van ICT, maar nu mag t dan ook.

En inderdaad, er is een of ander licentieprogramma, waar ook wij aan kunnen deelnemen. En ja, de licentie is in orde :)

• Hmmbob
Op maandag 22 oktober 2001 13:46 schreef Zorg het volgende:

kweet niet hoe het met de buitenwereld werkt aangezien wij niet zomaar 255 IP`s kregen ;( lucky bastard :P
Ik hoorde vandaag ook dat een groot gedeelte niet voor internet benaderbaar is, of iets dergelijks, maar hij geeft ons de precieze info nog :)

En dan gelijk maar en punt van waarschuwing. Ik ontsnap niet aan de indruk dat dit ook voor de vragensteller allemaal wat nieuw is, DNS aan de buitenwereld hangen heeft toch wel _enige_ consequenties ook op security gebied. Als je je daar zo'n grote zorgen om maakt dat je geen IIS wilt draaien moet je ook hiernaar kijken.
Het gaat om win2k proff, die wordt op de pc gezet. naar ik ook vandaag heb gehoord, is kennisnet zo lief om dat virtuele 'bobl.nl' domein inclusief subdomains etc te hosten op de DNS. we zien wel wat er uit komt :)

anyway, tnx 2 all *D

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Scholen kunnen heel goedkoop aan w2k komen via een slimme rom licentie.. Enige nadeel van 2k is dat er een hoop software niet werkt :( Van die *** methodes die nog dos gebruiken e.d.

Verwijderd

Je installeerd op je server de dns-service. Installeer tevens DHCP en beheer je nat connecties met RRAS. Vergeet ook niet een firewall te installeren als je gaat hosten. Al deze zaken zitten standaard in 2000, dus dat zit wel snor.

En idd, die hosts oplossing is wel het meest domme wat je kunt doen. Je moet dit soort zaken centraal regelen. (Nadeel is wel dat je een single point of failure hebt).

• Hmmbob
Op maandag 22 oktober 2001 16:25 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Je installeerd op je server de dns-service. Installeer tevens DHCP en beheer je nat connecties met RRAS. Vergeet ook niet een firewall te installeren als je gaat hosten. Al deze zaken zitten standaard in 2000, dus dat zit wel snor.
zit dat ook standaard in de proffesional versie? het is dus geen server versie he :(

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 13:46 schreef Zorg het volgende:

Mischien dat jij het een walgelijke oplossing vind maar voor intranet (dacht dat het daar over ging, aangezien het een school opdracht is) maar ik vind dat dus wel degelijk niet, voor een intranet ben je gek als je IP reeks gaat kopen terwijl je het ook gemakkelijk en goedkoop met host kan oplossen. En voor beheer is het echt niet moeilijker..
Ik zie de relatie niet tussen het gebruik van DNS en het kopen van een inernet reeks dat heeft echt helemaal niets met elkaar te maken.
hosts. files lijken goedkoop en makkelijk maar keer op keer blijk in de praktijk dat het een onbetrouwbare onderhoudsgevoelige methode is. DNS is heus niet voor niets uitgevonden.

Kosten voor DNS zijn ook helemaal niet zo groot. Als school is win2k server niet duur, wil je dat niet? Hier:
ftp://ftp.isc.org/isc/bind/contrib/ntbind-8.2.5/BIND8.2.5.zip

Wim

• Hmmbob
ben net aan de slag geweest met bind op mn XP bakkie, maar dan gaatie weer dood binnen een paar tellen. zal morgen eens kijken op een win2k bak.

tnx anyway!

* Hmmbob zal de licenties maar weer eens nakijken voor w2k server

Verwijderd

Via slimme rom kost het super weinig, kun je je geen buil aan vallen iig.

Wim
Pagina: 1