Ik ben al een hele tijd een blijde gebruiker van KDE, eerst 1.x en daarna via de 1.9.x (=KDE2-beta) naar 2.2.1 nu. De door veel mensen genoemde traagheid vind ik bijzonder meevallen, maar ik vond ook dat KDE goed genoeg draaide op mijn oude P133/32MB, dus ik zal wel niet zo kritisch zijn denk ik

Ik heb zo'n beetje alle opties die er zijn gewijzigd en heb het kruisje om een window te sluiten staan waar hij echt hoort: linksboven. Daarnaast krijgt het actieve scherm naast een donkerblauwe titelbalk ook subtiel roodgekleurde min/max/close knoppen en is de 'startbalk' een beetje gewijzigd. De patch van Mosfet is geinstalleerd, dus ik heb hier transparante menus

Waarom ik KDE gebruik? Waarschijnlijk omdat ik er ooit mee begonnen ben (helemaal in het begin Gnome, maar dat vond ik toen niets) en het vast heb gehouden. KDE 2 is goed aan te passen en ziet er prima uit. De browser (Konqueror) is *bijzonder* goed, hij rent Mozilla er echt aan alle kanten uit en heeft meer features dan het naar mijn mening wat te kale en niet eens zo snelle Galeon. Bovendien: als je eenmaal alle soorten bestanden (van text via .kwd tot pdf en ps) inline kunt openen, wil je niet anders meer. De mogelijkheid om binnen je filemanager een console te hebben en dan de filemanager precies te laten doen wat er op de console gezegd wordt is ook erg goed. Bestandspreview vind ik bijzonder
handig en is aanwezig voor onder andere afbeeldingen, pdf, postscript, html en zelfs geluiden.
Naast deze gadgets vind ik het sterke punt van KDE de integratie. Gnome heeft wel veel programma's, maar de onderlinge samenwerking is niet altijd even groot. Binnen KDE heb je KParts (voor dingen als het embedded openen door een programma van andere programma's) en DCOP. Met dit laatste kun je beschikbaar gestelde functies binnen een programma aanroepen. Zo kun je bijvoorbeeld in de console (of natuurlijk door een zelf geschreven programma) iets laten draaien als 'dcop konqueror 'qt/konqueror-mainwindow#1/locationToolBar/history' clearHistory', wat dan dus de history van de eerst opgestarte Konqueror schoonmaakt. Het mooie is dat Konqueror dus helemaal geen weet hoeft te hebben van jouw programma en jij niet van alle ins en outs van Konqueror. Hetzelfde geldt voor KMail en andere KDE-programma's, je kunt allerlei practische functies gewoon van buiten benaderen en een programma dat bijvoorbeeld altijd binnen hetzelfde scherm de nieuwste tweakers.net-posting in beeld heeft zou binnen een paar regels geschreven zijn. Niet slecht, toch? Ik neem aan dat er aan Gnome ook een hoop goede dingen zitten, maar heb eigenlijk weinig reden om het uit te proberen, alles werkt wel goed zo
* odysseus heeft overigens geen leuke achtergrond (meer) ingesteld: het vreet alleen maar mem (al heb ik daar op het moment genoeg van) en bovendien zie ik die afbeelding toch nooit, omdat er altijd andere vensters overheen liggen...
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.