[linux] welke Windowmanager draaien we allemaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
Ik ben me nu toch even aan 't afvragen welke windows manager de mensen hier draaien die linux op hun desktop hebben, en of ze deze erg verbouwen of erg customizen...

Ik draai zelf enlightenment omdat 'k dat er gewoon goed vind uitzien en 'k vrij veel consoles open heb...

Maar, wat draaien jullie?

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

zaagvis en soms ook kwin als ik in KDE zit

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Ik werk op dit moment met IceWM. Gewoon omdat het een simpele windowmanager is die goed te veranderen is (customizen).

IceWM bied alles wat ik met Enlightenment/FVWM(1&2)/Windowmaker/KDE/GNOME ook kan. (voornamelijk in Xterm's werken en internetten met Mozilla :) )

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Inderdaad: icewm roelt :)

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Geen window manager, maar een desktop manager: KDE.
Dat is de enige waarbij je makkelijk tussen draaiende applicaties kan wisselen (ze staan of in de 'taak' balk of (zoals ik heb) in een aparte balk boven aan het scherm.

Verder vind ik het wel handig dat het dezelfde layout heeft als Windows, dan raak je wat minder snel in de war.

Aangepast heb ik het niet zo, oke wel wat dingetjes in de balk onderin gezet, her en der een ander kleurtje, etc, maar geen gekke dingen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 21 oktober 2001 16:38 schreef easydisk het volgende:
Geen window manager, maar een desktop manager: KDE.
Dat is de enige waarbij je makkelijk tussen draaiende applicaties kan wisselen (ze staan of in de 'taak' balk of (zoals ik heb) in een aparte balk boven aan het scherm.
Da's zeker niet de enige die dat kan hoor! Enlightenment kan dat ook al vanaf het begin.. Tis dat ik bezig ben met Enlightenment 0.17 te installeren (En dat niet helemaal lukt), dat ik nu in KDE zit.. Wat een troep zeg.. En wat traaaaag :-(

Lijkt E 0.13.3 wel ;-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Enlightenment.
Helaas een beetje trager dan bijvoorbeeld WindowMaker, maar op mijn compus (pII-448 en celeron500) prima te houden.

Zie http://gemini.luon.net/screenshots/GNULinux/ voor wat screenshots van mij en andere mensen. Om welke windowmanager en host het gaat staat in de filename van het grote plaatje.
De hosts 'nothing' en 'something' zijn van mij.

[edit] Oja, ik heb de config helemaal verbouwd natuurlijk :) de default Enlightenment config is traaaaag en lelijk [/edit]

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hehe. Ik gebruik vooral KDE... eerder ook veel IceWM (gewoon omdat het een goeie WM is en schnelllll...), maar sinds ik 1400Mhz onder de motorkap heb, is de 'traagheid' erg goed te verdragen :)
Zeker omdat KDE op zich wat 'completer' is dan IceWM.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

windowmaker :)
in het begin ff wennen maar daarna werkt het wel lekker.
alleen moet ik wel eens een manier vinden om wat meer icoontjes tegen de rechter wand te kwakken :?

en hetheeft natuurlijk de paperclip that walks the walk but doesn't talks the talk :)

Verwijderd

KDE 2.2.1. Op een p3 1000 met 512 MB en RAID0 wel goed te doen :)
[edit: Mhz :? ]

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
Sawfish in combinatie met gnome 1.4 :)

• _cyclops_
[edit] Oja, ik heb de config helemaal verbouwd natuurlijk :) de default Enlightenment config is traaaaag en lelijk [/edit]
Kun je me vertellen wat zoal?

'k heb gewoon de default dingen en wat opties uitgezet, kun je via de config file meer 'tweaken'?

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 21 oktober 2001 17:34 schreef _cyclops_ het volgende:
'k heb gewoon de default dingen en wat opties uitgezet, kun je via de config file meer 'tweaken'?
Nouja, allereerst een andere achtergrond instellen, en liefst ook een ander theme, en verder die overbodige opties zoals sliding desktops (traag) uitzetten...

Je kunt het beste gewoon alle opties in het config menu eens uitproberen... gewoon allemaal. En ze dan zo instellen dat het goed en fijn werkt.

En ik raak die configfiles van E niet aan... ze zijn niet echt fijn om met de hand te editen.

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

me heeft op dit moment gnome 1.4 draaien en verder nog niet echt iets gecustomized.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

Verwijderd

/me draait eigenlijk alleen maar IceWM (vooral op tragere systemen). Er valt zoals al gezegd is, enorm veel aan te configgen en hij blijft toch super simpel en snel.

Onder Gnome, draai ik ook IceWM :P Daarnaast wil ik ook nog wel eens KDE als desktop omgeving gebruiken.

• Remenic
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op me desktop machine Kwin i.c.m. KDE. Aangezien ik genoeg MHz heb draait 't super.

De reden? Omdat het een complete Desktop Environment is, met een vette browser.

Op me laptop gebruik ik sawfish i.c.m. GNOME.

De reden? Omdat KDE vrij traag is op die machine (366MHz, 224MB RAM), en ik graag bijde DE's volg (hoewel ik KDE wel beter vindt).

• Passenger
  • Laatst online: 11:41
Op zondag 21 oktober 2001 17:22 schreef Newjersey_nl het volgende:
same here

• balk
  • Nu online
Op zondag 21 oktober 2001 21:03 schreef Remenic het volgende:
Omdat KDE vrij traag is op die machine (366MHz, 224MB RAM), en ik graag bijde DE's volg (hoewel ik KDE wel beter vindt).
Ik weet niet wat iedereen zit te zeuren op de traagheid van KDE, maar op mijn celly 366 draait het prima en tevens ook soepel Ik draai eigenlijk altijd kde 2.1.2 (ik zit te wachten tot 2.2.1 binnen te apt-getten is op mijn woody systeem).

* balk draait dus KDE 2.1.2 :)

• _cyclops_
Thx voor de tips deadinspace, maar dit had 'k natuurlijk al gedaan :P

Verwijderd

Gnome en Windowmaker.
Ziet er stoer uit en het draait errug snel.
WM: met je rechtermuisknop kun je zo'n beetje alles.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Op het moment alleen console, maar wanneer ik X weer gebruik, gebruik ik altijd Wmaker (zonder Gnome).

Snel, stabiel en lekker licht.....

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Windowmaker en soms KDE 2.2.1, maar KDE is een beetje erg traag vind ik. Windowmaker is snel en strak.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik gebruik WindowMaker, omdat die goed te configureren en bovendien ook nog eens erg snel is.

Screenshot: http://www.tuxrulez.f2s.com/sswm.jpg

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Meestal gnome 1.4 met sawfish en af en toe blackbox, wat me wel verbaasde is dat terwijl gnome sneller lijkt te worden, kde (en dan met name 2.2.x) veel trager wordt..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

BB :9

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Er staat KDE 2.2.1 op, maar heb 'm nog nooit gestart... Zit altijd in Console... Heb altijd een ssh sessie vanaf het werk open staan, dus console... Zou het thuis nog wel kunnen gebruiken, maar ik ben lui... i.p.v. m'n stoel een kwart te draaien, pak ik ook hier weer een ssh sessie...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• warp
  • Niet online
windowmaker *D

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gnome met Sawfish:

Afbeeldingslocatie: http://eaglestorm.mine.nu/zut/sawfish-small.gif

full-size

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Héhéhé :)

ikke slackware met command-line :)

Verwijderd

Gnome 1.4 op mijn noteboke PII 266 met 96 MB ram..
draait nog lekker snel..

KDE was wat aan het trage kant.
Schijnt dat de nieuwere versie van KDE wat sneller is geworden...dat moet ik nog ff zien...

• odysseus
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik ben al een hele tijd een blijde gebruiker van KDE, eerst 1.x en daarna via de 1.9.x (=KDE2-beta) naar 2.2.1 nu. De door veel mensen genoemde traagheid vind ik bijzonder meevallen, maar ik vond ook dat KDE goed genoeg draaide op mijn oude P133/32MB, dus ik zal wel niet zo kritisch zijn denk ik :)
Ik heb zo'n beetje alle opties die er zijn gewijzigd en heb het kruisje om een window te sluiten staan waar hij echt hoort: linksboven. Daarnaast krijgt het actieve scherm naast een donkerblauwe titelbalk ook subtiel roodgekleurde min/max/close knoppen en is de 'startbalk' een beetje gewijzigd. De patch van Mosfet is geinstalleerd, dus ik heb hier transparante menus :9~
Waarom ik KDE gebruik? Waarschijnlijk omdat ik er ooit mee begonnen ben (helemaal in het begin Gnome, maar dat vond ik toen niets) en het vast heb gehouden. KDE 2 is goed aan te passen en ziet er prima uit. De browser (Konqueror) is *bijzonder* goed, hij rent Mozilla er echt aan alle kanten uit en heeft meer features dan het naar mijn mening wat te kale en niet eens zo snelle Galeon. Bovendien: als je eenmaal alle soorten bestanden (van text via .kwd tot pdf en ps) inline kunt openen, wil je niet anders meer. De mogelijkheid om binnen je filemanager een console te hebben en dan de filemanager precies te laten doen wat er op de console gezegd wordt is ook erg goed. Bestandspreview vind ik bijzonder
handig en is aanwezig voor onder andere afbeeldingen, pdf, postscript, html en zelfs geluiden.
Naast deze gadgets vind ik het sterke punt van KDE de integratie. Gnome heeft wel veel programma's, maar de onderlinge samenwerking is niet altijd even groot. Binnen KDE heb je KParts (voor dingen als het embedded openen door een programma van andere programma's) en DCOP. Met dit laatste kun je beschikbaar gestelde functies binnen een programma aanroepen. Zo kun je bijvoorbeeld in de console (of natuurlijk door een zelf geschreven programma) iets laten draaien als 'dcop konqueror 'qt/konqueror-mainwindow#1/locationToolBar/history' clearHistory', wat dan dus de history van de eerst opgestarte Konqueror schoonmaakt. Het mooie is dat Konqueror dus helemaal geen weet hoeft te hebben van jouw programma en jij niet van alle ins en outs van Konqueror. Hetzelfde geldt voor KMail en andere KDE-programma's, je kunt allerlei practische functies gewoon van buiten benaderen en een programma dat bijvoorbeeld altijd binnen hetzelfde scherm de nieuwste tweakers.net-posting in beeld heeft zou binnen een paar regels geschreven zijn. Niet slecht, toch? Ik neem aan dat er aan Gnome ook een hoop goede dingen zitten, maar heb eigenlijk weinig reden om het uit te proberen, alles werkt wel goed zo :z

* odysseus heeft overigens geen leuke achtergrond (meer) ingesteld: het vreet alleen maar mem (al heb ik daar op het moment genoeg van) en bovendien zie ik die afbeelding toch nooit, omdat er altijd andere vensters overheen liggen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik draai al weer enige tijd KDE, en nu dus versie 2.2.1.
Moet wel zeggen dattie erg veel progs mee installeert die ik eigenlijk zou moeten verwijderen.
- Konqueror sucks, en dus gebruik ik veel liever Mozilla en als het echt een keertje moet Netscape (bv. abnamro internetbankieren lukt mij alleen onder Netscape)
- Het hele office pakket gebruik ik niet want Staroffice rulezzzzz wat mij betreft meer
- Kmail gebruik ik daarentegen weer wel
- Koncd krijg ik niet goed ingesteld, heb dus zelf xcdroast geinstalleerd maar die kan weer niet audio on-the-fly branden dus moet ik alsnog de console daarvoor in

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

X-wolf: Onder Debian zijn al die onderdelen van KDE gesplitst, dus als je daar geen Konqueror wilt dan installeer je die gewoon niet en KMail wel, geen enkel probleem.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Gnome 1.4 en enlightenment. Hele geile boel. :D

• PluueeR
Op maandag 22 oktober 2001 19:55 schreef odysseus het volgende:
De patch van Mosfet is geinstalleerd, dus ik heb hier transparante menus :9~
Dat wil ik weleens zien, kortom, skriensjot.... of een linkje :)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Gnome 1.4 + Nautilus :)

• balk
  • Nu online
Op dinsdag 23 oktober 2001 12:09 schreef PluueeR het volgende:

[..]

www.mosfet.org ;(

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Op dinsdag 23 oktober 2001 11:52 schreef odysseus het volgende:
X-wolf: Onder Debian zijn al die onderdelen van KDE gesplitst, dus als je daar geen Konqueror wilt dan installeer je die gewoon niet en KMail wel, geen enkel probleem.
I know. Onder Mandrake is het ook (deels) gesplitst. Alleen voordat je er achter komt dat je bepaalde dingen niet gebruikt zul je het eerst moeten installeren. En over Konqueror, dat werkt prima om je bestanden mee te ordenen maar naar mijn mening niet als inetbrowser, daar gebruik ik liever Mozilla voor.

• PluueeR
Op dinsdag 23 oktober 2001 12:39 schreef balk het volgende:

[..]

www.mosfet.org ;(
Mosfet.org is no longer maintained. I will not be responding to emails or comments about Linux, since I will no longer be using it on a regular basis.
Sorry.

Verwijderd

Ik gebruik nu sinds een half jaar blackbox.
Daarvoor 2 jaar WindowMaker gebruikt.
De reden? Dat was op een 486 waar kde en gnome niet echt lekker op liepen.
WindowMaker en netscape was nog te doen.
Intussen geswitched naar blackbox, en ik ben niet echt van plan naar kde of gnome te switchen. Wat ik niet uit kan staan is namelijk een taakbalk met ingebouwd menu.
En ja, onder kde zit ook een menu onder je muisknop, maar afaik alleen wanneer kicker draait. Wanneer kicker niet draait is dat muis-menu ook weg.

Programma's gebruik ik naar willekeur.
Bijv. konqueror als browser, en pan als newsreader. Het maakt me dan niet echt uit of het kde of gnome is

• [Yellow]
  • Niet online
GNome + IceWm
Heel soms KDE (niet te vaak want is te traag via VNC)

Ik vind KDE en de applicaties wel veel beter ge-integreerd dan die van GNOME, dus als VNC het beter zou doen geef ik de voorkeur aan KDE

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 23 oktober 2001 12:09 schreef PluueeR het volgende:
Aangezien mosfet.org helaas niet meer onder ons is, een link naar kde-look:
http://www.kde-look.org/content/show.php?content=48
Overigens heb ik niet van die zuurstokkleurtjes zoals je daar ziet, dus dat is niet verplicht ;) Ik heb wel de transparante menu's zoals je die in het tweede screenshot ziet. Hoe je die afgeronde knoppen krijgt moet ik nog even uitzoeken, het compileren leverde hier in eerste instantie wat problemen op. Overigens vertragen de menu's hier helemaal niet, dus daar hoef je het niet voor te laten.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Als mensen willen, kunnen ze mij wat screenshots bezorgen die ik dan op mijn server zet.
De screenshots worden gehost op http://gemini.luon.net/screenshots/GNULinux/ .

Screenshots mogen worden gedumpt in ftp://gemini.luon.net/incoming , met filenames het liefst van het format hostname_windowmanager_beschrijving.jpeg (bijvoorbeeld 'nothing_enlightenment_cluttereddesktop.jpeg'), bij voorkeur van jpeg, quality 90, niet geresized.

Reyn_Eaglestorm, ik zou jouw screenshot graag erbij zetten, is dat ok?

[edit] Owja, ik probeer dus een verzameling zo verschillend mogelijke screenshots van GNU/Linux desktops te bouwen. Ik heb het liefst dan ook niet 5 screenshots van 1 host die veel op elkaar lijken... liever 1 of 2, tenzij ze er echt verschillend uitzien.[/edit]

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
ik draai Gnome met Sawfish op me andere pc

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
nog anderhalve maand tot gnome 2.0 (9 dec):)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 23 oktober 2001 15:53 schreef deadinspace het volgende:
Reyn_Eaglestorm, ik zou jouw screenshot graag erbij zetten, is dat ok?
Schopperdeschop :)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
Op dinsdag 23 oktober 2001 14:21 schreef odysseus het volgende:

[..]

Aangezien mosfet.org helaas niet meer onder ons is, een link naar kde-look:
http://www.kde-look.org/content/show.php?content=48
Overigens heb ik niet van die zuurstokkleurtjes zoals je daar ziet, dus dat is niet verplicht ;) Ik heb wel de transparante menu's zoals je die in het tweede screenshot ziet. Hoe je die afgeronde knoppen krijgt moet ik nog even uitzoeken, het compileren leverde hier in eerste instantie wat problemen op. Overigens vertragen de menu's hier helemaal niet, dus daar hoef je het niet voor te laten.
Ik heb die ook ff gecompiled maar hij zet alles in verkeerde directories bij Mandrake 8.1. Het lukte me niet om alles op de goeie plaats te zetten want de helft werkte niet. Welke distro gebruik jij? Zit er toevallig nog een optie bij dat ie alles wel in de goeie dir zet?

• Aaargh!
  • Laatst online: 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zondag 21 oktober 2001 17:22 schreef Newjersey_nl het volgende:
Idem

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 24 oktober 2001 20:48 schreef Pc123 het volgende:
Welke distro gebruik jij? Zit er toevallig nog een optie bij dat ie alles wel in de goeie dir zet?
Ik draai Debian en had daarmee in het begin ook een probleem. Ik kreeg alleen de transparante menu's, maar voor de rest niets. Even zoeken loste het echter op. Een oplossing:
make clean
make -f Makefile.cvs
./configure --prefix=/usr #dit is onder Debian, je zou even moeten kijken waar Mandrake KDE neerzet. Default gebruikt Mosfet /opt/ of zo...komt van RH voor zover ik weet
make install

Werkt prima hier, zie de site van deadinspace voor een screenshot.

Pagina: 1