Toon posts:

[WC] Water/glycol of pekelwater

Pagina: 1
Acties:
  • 1.178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor watertemps < 0 graden kan ik 2 vloeistoffen gebruiken, namelijk een water/glycol mengsel, en pekelwater (water met een berg zout erin).

Hoe laag kan ik gaan met een vrijwel verzadigde zoutoplossing (NaCl), en zou dit een betere oplossing zijn dan water/glycol?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik denk dat je beter glycol kan gebruiken omdat ik denk (niet zo heel veel verstand van) dat je met zout meer last hebt van oxidatie en misschien is het ook niet zo goed voor je pomp. Kun je niet een sterke mix maken van water wetter met water om je vriespunt te verlagen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

NaCl lijkt mij geen goed idee. Want in combinatie met al dat koper ga je dan een elektro chemische cel gaat vormen. (corrosie). Heb hier helaas geen binas meer anders het ik het effe snel uit kunen rekenen voor je. Kan je nu wel zeggen dat het het beste is om geen geleidende stoffen in je water toe te voegen dn heb je hier allemaal geen last van.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
Met een verzadigde zout oplossing haal je ong -15 tot -20. Maar je hebt inderdaad ongelooflijk veel last van corrosie; als je pomp het een jaar volhoudt heb je mazzel.

Water/glycol heeft als nadeel dat al je kunststoffen uitdrogen ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Denk dat goede sileconen slangen hier wel tegen bestand zijn hoor.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Epsilon

Op zondag 21 oktober 2001 12:42 schreef DaBit het volgende:
Voor watertemps < 0 graden kan ik 2 vloeistoffen gebruiken, namelijk een water/glycol mengsel, en pekelwater (water met een berg zout erin).

Hoe laag kan ik gaan met een vrijwel verzadigde zoutoplossing (NaCl), en zou dit een betere oplossing zijn dan water/glycol?
je kan ongeveer tot -20 gaan met een volledige zoutoplossing

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 17:06
Zoals anderen ook al zeiden, geen NaCl oplossing!!! veel te veel last van corosie, als je gewone antivries gel gebruikt kan je door te mengen met gedestileerd water zel bepalen tot hoeveel graden je kan gaan, met een maximum van -35 to -40 C geloof ik, ik zou dus zeker voor glycol gebruiken

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 09:55
Waarom kun je overigens geen water/alcohol mengsel gebruiken? Een alcohol/water mengsel kan ook aardig wat graadjes onder nul verdragen.

Verwijderd

Topicstarter
(elektro)Corrosie verwacht ik niet teveel problemen mee, aangezien het systeem volledig koper of kunststof is. De pomp is van plastic, dus daar kan zout ook niet zoveel kwaad.

Het probleem dat ik met glycol en ethanol heb, is dat ze de weekmakers uit de plastics weghalen. En dat i.c.m. lage temps maakt dat ik toch speciale slangen nodig ga hebben.

Verwijderd

Was het niet zo dat eloktrolyse processen met koper juist erg makkelijk verliepen. Ik kan er naast zitten ik heb al een half jaartje geen scheikunde meer. Maar dit is natuurlijk wel weer op te lossen door een stukje magnesium of een ander zeer onedel metaal toe te voegen wat dan wordt op geofferd. Er komen dan alleen magnesium ionen in je koelwater. Ik heb geen idee of dat problemen op gaat leveren. Maar je voorkomt dan de problemen met je slangen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch het idee dat dat hele elektrocorrosiegedoe niet speelt met een systeem van vrijwel puur koper. Ook zie ik niet in hoe eventueel aanwezige Na+ en Cl- ionen het koper aan zouden kunnen tasten. Of ze zouden als katalysator moeten werken ofzoiets. Zo goed is mijn scheikundige kennis nou ook weer niet.

't word echt tijd dat ik m'n HAVO scheikundeboeken weer eens grondig door ga spitten. Maarja, dat roep ik ook alweer een half jaar.

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 17:06
Ik weet niet zeker wat voor effect een nacl oplossing op koper heeft, maar ik ben er niet zeker van dat het geheel geen problemen geeft.

Ik zou zeggen, probeer gewoon wat voor effect het geeft als je een koperen buis in een bak met pekelwater legt. Dan weet je zeker dat het geen kwaad kan.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dan weet ik zeker dat het op de korte termijn geen kwaad kan. Koper is niet zo heel erg reactief ('t is dan ook een halfedelmetaal meen ik), dus een test van een week of 2 zal niet veel opleveren vrees ik.

Verwijderd

Heb net al mijn scheikunde boeken gepakt. En tot de conclusie gekomen dat koper inderdaat niet aangetast zal worden het is inderdaad een half-edel metaal. Het koper zal pas gaan elektrolyseren als er een edeler metaal aan wezig is dus goud/zilver/platina. Deze metalen zijn bij de meeste tweakers niet aanwezig. Zout water zal metaal dus niet aantasten.

Sidewinder:weet nu ook dst zijn scheikunde diep was
weggezakt

• Peertje NL
  • Laatst online: 22-12 20:25
Ik denk dat pekel water heel je blokje aan tast.
ZOUTzuur, ZOUTwater, maarja we zullen het wel zien.

Reality beats fiction by far!

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 10:01
uh, call me stupid: Koelvloeistof voor in de auto?

kan tot -72 aan als je goede hebt

Verwijderd

Koelvloeist taste de warmte opname van je water toch aan. Er zijn hier dacht ik al veel topics over.

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 10:01
als je nou alleen koelvloeistof erin doet dan?

laat maar, heb al gesearched

Verwijderd

Ik zou dit niet weten aangezien ik geen waterkoeling heb. Maar er zijn hier vast genoeg mensen die het wel weten toch ??

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 18:31
Ik zou nu gewoon een stukje koper in een emmer met pekelwater flikkeren. Als ie er na een week groen uit ziet dan weet je dat je beter glycerol kan pakken.

Verwijderd

Ik weet een ding gebruik nooit pekelwater omdat dit mocht gaan lekken dan kan dit erg nare gevolgen hebben omdat dit zeer goed geleid.
:(

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12 15:29
Op maandag 22 oktober 2001 12:59 schreef DaManiac het volgende:
uh, call me stupid: Koelvloeistof voor in de auto?

kan tot -72 aan als je goede hebt
Da's ook niet het probleem.. probleem is dat koelvloeistof de slangen aantast..

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 22 oktober 2001 13:03 schreef Sidewinder het volgende:
Koelvloeist taste de warmte opname van je water toch aan. Er zijn hier dacht ik al veel topics over.
oh ja daarom heet het ook koelvloestof :D

ik zou het met alcohol proberen, gewoon puur :D verdampt toch neit in een gesloten systeem?

• Twynn
  • Laatst online: 16-12 15:29
Op maandag 22 oktober 2001 16:27 schreef AtomicShockwave het volgende:
oh ja daarom heet het ook koelvloestof :D
Toch heeft hij daar wel gelijk in.. Koelvloeistof kan minder warmte transporteren dan water.. Het heeft echter als voordeel dat er geen roestvorming, en algvorming optreed.. En da's wel zo fijn in auto's (waar het toch voor gemaakt is!)
ik zou het met alcohol proberen, gewoon puur :D verdampt toch neit in een gesloten systeem?
Hmm.. Pure alcohol?? Dat heb je niet zo heel lang.. (die zooi trekt behoorlijk water aan!)
Maar het grootste probleem is wederom dat ook alcohol de slangen van je systeem aantast!

Verwijderd

offtopic:
Hoe zouden Da_Bink en DaManiac aan de eerste 2 letters van hun naam komen, uit respect/eerbied voor Dabit?? ;)

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 16:22 schreef Twynn het volgende:

[..]

Da's ook niet het probleem.. probleem is dat koelvloeistof de slangen aantast..
Probeer eens buizen ipv slangen :7

• Peertje NL
Op maandag 22 oktober 2001 15:57 schreef H2Ofreak het volgende:
Ik weet een ding gebruik nooit pekelwater omdat dit mocht gaan lekken dan kan dit erg nare gevolgen hebben omdat dit zeer goed geleid.
:(
Klopt als een bus, met kraanwater hoef je je niet zo erg
druk te maken, maar met zout+water......
Heb al een keer op de geleiding getest van pekelwater :)

• ice-T106
Je kunt natuurlijk dezelfde slangen gebruiken als die ze in een auto gebruiken.
Deze kunnen als het goed is wel tegen glycol en zeer koude temperaturen.
Kun je niet beter een phase-change systeem maken zoals de vapochill of kryotech, volgens deze site http://www.xoverclocker.com
werkt dit beter bij athlon processors.
En dan heb je geen problemen meer met je slangen of pomp.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
Dat pekelwater nogal goed geleid klopt wel. Ach, ethanol, glycol en olie vreten zich de chips (met plastic behuizing) binnen om daar ravage aan te richten, dus wat dat betreft maakt 't ook niks uit. Ik heb inmiddels voldoende vertrouwen in m'n kunnen om dat aan te durven.

Pure alcohol of andere brandbare mengsels begin ik niet aan.

Phase-change a-la Kryotech/Vapochill is leuk, maar dan kan ik geen peltier gebruiken om nog eens 30 graden van de proctemp af te snoepen, en ik wil eigenlijk ook de GeForce+memory en chipset koelen. Dan is een gekoeld-water kringloop een stuk makkelijker.

Autoslangen kan ik gebruiken, alleen zijn deze meestal nogal stug en lomp. Buizen is geen oplossing. Dat experimenteert niet makkelijk.

• Peertje NL
Ik heb inmiddels voldoende vertrouwen in m'n kunnen om dat aan te durven.
Gek genoeg zul je bedoelen :P >:)

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12 13:59

im_ik

dat ben ik dus

Op dinsdag 23 oktober 2001 12:02 schreef DaBit het volgende:
Autoslangen kan ik gebruiken, alleen zijn deze meestal nogal stug en lomp.
Kan je ze niet in heel warm water leggen zodat je ze kan buigen.

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

Topicstarter
Gek genoeg zul je bedoelen :P >:)
fwiet-fwiet...... :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:02 schreef im_ik het volgende:

[..]

Kan je ze niet in heel warm water leggen zodat je ze kan buigen.
en dan worden ze koud en staat er ontieglijk veel spanning op je setup, nee dankje :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• ice-T106
Je kunt wel een peltier gebruiken met "vapochill" systeem alleen moet je dan wel een verdamper gebruiken die een bodemplaat heeft die groot genoeg is voor een peltier (en bevestiging met genoeg druk).
Je videokaart mee koelen is natuurlijk ook interressant, en neem dat ook gelijk je chipset mee, die is ook heel nuttig om goed te koelen. Succes.

Verwijderd

gewoon iets zout in je water doen. Ik weet verder niet percies wat het in houd voor de andere apparatuur maar voor je pomp maakt het denk ik weinig uit want dat is een auqarium pomp meestal en tja.. de meeste goede pompen zitten in zout water aquaria! lijkt me zo

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 12:00 schreef DaBit het volgende:
Nee, dan weet ik zeker dat het op de korte termijn geen kwaad kan. Koper is niet zo heel erg reactief ('t is dan ook een halfedelmetaal meen ik), dus een test van een week of 2 zal niet veel opleveren vrees ik.
Idee: Laat die testset gewoon naast je comp liggen. Zodra daar enige ongewenste reacties te zien zijn weet je dat je je systeem moet stoppen.

En ik graaf ook even in m'n chemie kennis. Volgens mij wordt koper opgelost door zuren. Als je je pekel oplossing basisch maakt door een beetje NaOH heb je minder H+ en zo ook minder corrosie (toch?). Weet wel nu even niet wat OH- met Cu doet.

• GreenPictures
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Op dinsdag 23 oktober 2001 14:53 schreef P5ycho het volgende:

[..]

en dan worden ze koud en staat er ontieglijk veel spanning op je setup, nee dankje :)
Die slangen zijn in veel soorten en maten te koop bij de automaterialengroothandel (3x woordwaarde :D) en als je het zo aanlegt dat er geen spanning op komt te staan in je kast. lijkt me o zich geen probleem als je een WB hebt met rechte aansluiting bovenop je WB...

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Verwijderd

Topicstarter
't is een optie natuurlijk, die autoslangen. Als m'n warmtewisselaar klaar is, ga ik ff op de autosloop rondbanjeren.

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 18:13 schreef rAvers het volgende:
offtopic:
Hoe zouden Da_Bink en DaManiac aan de eerste 2 letters van hun naam komen, uit respect/eerbied voor Dabit?? ;)
HAHAHAHAHA, dat wou ik net zeggen.....

Glycol oftewel koelvloeistof in de volksmond zorgt ook voor onderhoud van je slangen ed.

Ik zou voor Glycol gaan.

• _Evert_
  • Laatst online: 28-12 00:46
dabit, je hebt toch je blokje met zilversoldeer gesoldeerd? Zit er dan niet ook zilver in je blokje. Aangezien dit weer edeler is als koper, kan je dus wel ellende krijgen met bijvoorbeeld een zoutwatertje, niet?

Verwijderd

Topicstarter
Wie het weet mag het zeggen. Ik heb overigens hardsoldeer gebruikt ('koperlas') ipv zilversoldeer, omdat ik langer moest stoken dan m'n vloeimiddel toeliet.

Verwijderd

In theorie zou er een electrolytische reactie op kunnen treden als er zilver aanwezig is. Als je iemand een binas heeft (ik ben hem kwijt) kun je dit bereken met de tabel waarin de standaard elektroden potentialen staan van reductoren en oxidatoren. Helaas staat koper tussen de oxidatoren (ja ook tussen de reductoren). Maar koper is een sterkere oxidator dan reductor. En reageert dus als oxidator, en dit betekent helaas roesten.

Verwijderd

Topicstarter
Zou WaterWetter die corrosie niet tegengaan?

Verwijderd

Denk het niet. Deze corrosie reactie treden op zodra er iets van electrische verbondenheid is tussen de twee metalen. Het zal het proces echter wel vertragen.

• Hielko
  • Laatst online: 00:07
Waterwetter zal de reactie niet stoppen, maar wel praktisch tot nul terug brengen. Dat spul is geschikt als corrosie voorkomer bij praktisch alle metalen, alleen bij hele onedele zoals natrium en kalium ed werkt het spul niet.

DaBit: ik heb ff in m'n scheikunde boek gekeken en ik weet bijna zeker dat er met een koper-only systeem geen vervelende reacties plaats zullen vinden. Om een redox reactie op te laten treden met koper zal er edeler metaal aanwezig moeten zijn. En ik neem aan dat het zout in pekelwater geen zilver ionen bevat of iets dergelijks, maar gewoon natrium ofso.

Verwijderd

Hielko heeft volledig gelijk. Alleen hopen dat het niet fout gaat met het zilversoldeer in Dabit zijn blokje.

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 11:12 schreef Sidewinder het volgende:
Hielko heeft volledig gelijk. Alleen hopen dat het niet fout gaat met het zilversoldeer in Dabit zijn blokje.
(Darn waar is mŽn chemie boek ook alweer gebleven. Zut ook al zo lang geleden)

Maar volgens mij loopt die reactie slecht zolang OF alle koper is opgelost, OF, alle edelere ionen (zilverionen dus) tot non ion (zut hoe heet dat ook alweer) is gereduceerd. Ik kan me geen rede bedenken waarom het zilver in de zilver soldeer zou willen oplossen.

En, eeuh, wat is de samenstelling van zilver soldeer? Ik dacht dat het zilver met tin is (toch). Dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over de koper zilver redox reactie, De mogelijke reactie tussen koper ionen en de tin uit je soldeer lijkt meeen groter risico (door de grotere hoeveelheid koper in het systeem ook meer koper ionen in oplossing tov zilver).

Maar ik kan me niet voorstellen dat die reactie snel genoeg gaat om je blokje binnen een jaar of 10 te laten lekken. Trouwens, wat is er op tegen om een nog onedeler metaal in je systeem op te nemen. Een blokje magnesium ter opoffering?

Verwijderd

acii het zilver en het koper hoeven niet op te lossen in het water. Dit soort reacties vinden al plaats als er transport van electrone moegenlijk is tussen beide reactoren. Dit is dus geleiding wat redelijk goed mogenlijk is is NaCl oplossing.

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 14:47 schreef Sidewinder het volgende:
acii het zilver en het koper hoeven niet op te lossen in het water. Dit soort reacties vinden al plaats als er transport van electrone moegenlijk is tussen beide reactoren. Dit is dus geleiding wat redelijk goed mogenlijk is is NaCl oplossing.
ascii gaat weer eens op zoek naar zŽn boeken...

Maare, waar krijg ik dan de energie vandaan? En is het geen evenwichts reactie? Kan me voorstellen dat een steeds hoger wordende koperionen concentratie remmend gaat werken...

Maar goed, ik hou me mond dicht totdat ik mŽn chemie boek weer heb gevonden (was er wel goed in, een jaar of 10 geleden) (ascii voelt een midlife crisis opkomen, laat zich maar eens snel een oorbel aanmeten, of misschien wel gaan motor rijden.... zucht)

• Hielko
  • Laatst online: 00:07
Hoe het helemaal precies zit weet ik niet. (me haalde vorig jaar op het proefwerk redox reacties niet en bijzonder hoog cijfer).

Maar wat volgens mij het geval is dat het in het wateropgeloste zout als electroliet werkt wat ervoor zorgt dat de geproduceerde ionen (bijv: van koper) 'geneutraliseerd' worden waardoor het een aflopende evenwichtsreactie wordt.

Verwijderd

Topicstarter
En dus slaat uiteindelijk het minst edele metaal neer op het edelere metaal. Hmmz....
Pagina: 1