Toon posts:

Betaal systemen banken

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of dit het de juiste plek is, maar:

Misschien kan ik een opdracht binnen krijgen om een heel order system te maken voor een heel groot bedrijf. Alleen dan moet ik ook bijvoorbeeld kunnen kijken of de rekeningen zijn betaald, weet iemand wat voor systemen/protocolen daarvoor worden gebruikt?

Verwijderd

Waar moet je die rekeningen checken? Bij een bank?

Voor een partner in Internet betalingen kan je eens naar www.bibit.nl kijken.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

bibit regelt idd onine betalingen. Daar kun je kant-en-klare lijsten van opvragen van betaalde rekeningen (sterker nog, bibit neemt contact per mail en http met je op)

rekening 'bij de bank' uitlezen verschilt per bank: rabo en de abn zijn 'online', andere gebruiken java of andere protocollen/tools.

Btw het *IS* mogelijk maar zal je wellicht heel veel tijd gaan kosten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• chem

chem

Reist de wereld rond

btw misschien moet je nog iets verzinnen voor die 'calculators' die je er vaak bij krijgt (bv. een hardwarematige toets-indrukkend apparaat ;))

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 12:00 schreef worldpunch het volgende:

Misschien kan ik een opdracht binnen krijgen om een heel order system te maken voor een heel groot bedrijf. Alleen dan moet ik ook bijvoorbeeld kunnen kijken of de rekeningen zijn betaald, weet iemand wat voor systemen/protocolen daarvoor worden gebruikt?
Maar in welke taal wil je gaan werken? Gewoon HTML/Javascript of Java, ASP of PHP?

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is dus een system tussen een groot inkoop bedrijf en de klanten van hun. Ze moeten online iets kunnen bestellen(op rekening) en dan moet er dus gekeken worden of ze betalen en als dat niet zo is moet er een nieuwe factuur worden gestuurd en naar een x aantal keren moet automatisch een duerwaarder in worden geschakeld...is dus een groot system. Heeft iemand hier ervaring trouwens ervaring in, misschien kan ik je misschien inhuren(geld genoeg).

Verwijderd

Topicstarter
chem, heb jij ervaringen hier mee?

• chem

chem

Reist de wereld rond

tsjah, je zou bibit kunnen gebruiken (die ook een hoop betalingsmethodes ondersteunen)

het checken van de rekening is geen probleem alleen zit je met de encryptiesleutels die hardwarematig opgezocht moeten worden...

Bibit + een eigen systeem lijkt me wel een oplossing

Verwijderd

Topicstarter
en chem, heb jij daar ervaring mee? Want misschien kunnen wij je dan als support inhuren via je bedrijf....

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is dus niet zo dat het systeem met de banken moet babbelen, maar dat het zelf het debiteuren beheer doet, factuur sturen, en zo nodig een herinnering etc.?

Het makkelijkste en veiliste lijkt mij als je het zo maakt dat jouw klant (het bedrijf zelf) een vinkje moet zetten bij een verzonden order als deze betaald is, zo is de kans op fouten ook het kleinst.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar het gaat erom dat de klant alleen de orders hoeft te verzenden en de automatisering moet voor de rest zorgen. Alles gaat op rekening.

• chem

chem

Reist de wereld rond

ik zou EERST een volledig systeem in elkaar zitten waar handmatg de betalingen in verwerkt moeten worden, en de herineringen handmatig uitgedraaid moeten worden.

Daarna zou ik 2 modules maken: 1 time-based herinnerings-uitdraai-geval en een check-payment systeem. Het laatste kan 2 ledig opgezet worden: dmv. bibit (dus de klanten moeten per se via bibit (online) betalen) of via de bank. het eerste is voor jou het makkelijkst, het laatste voor de klant. Beide zou ook nog kunnen want bibit is heel makkelijk te integreren.

Bij de bank ligt het probleem in het inloggen op de bank, aangezien dit vaak dmv. een hardware-key beveiligd is. De enige oplossing die ik daarin zie is dat de boel met de hand wordt ingelogd etc. en vv. een volledige copy-paste actie genoeg is (of via JS en 2 frames ge-automatiseerd, wat weer heel moeilijk is ivm beveiliging) die je dan weer analyseert. De analyse stelt niet veel voor maar die hardware-key is het lastigst om te automatiseren.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Klein probleempje is, dat ik mij herriner dat een betaling via BiBit ook als omschrijvig op je afschrift komt te staan.

In mijn voorbleed kocht ik online een digi-cam.
Op m'n visa afaschrift stond als ontvanger/omschrijving BiBit.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Waarom is zo'n hardware key moeilijk te analyseren dan?

Je kan toch zo'n key gewoon opsturen? Waarom zou dat niet te automatiseren zijn?

Chem, werk je bij parse.nl? Wat is dan je echte naam? Of heb je een email adres?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 17:41
Chem's email kun je hier vinden.
Het is dus chem@tweakers.net.

• chem

chem

Reist de wereld rond

ik werk bij parse ja, je kan me mailen op chem@tweakers.net.

Die hardware-key is een fysiek, niet aan een computer koppelbaar product. Vaak in de vorm van een calculator.

Deze is hard-coded op jouw account gelocked, bij de ABN zelfs op je pas. Deze fysieke controle kan (gelukkig) niet software matig ge-emuleerd worden.

Als je het systeem dus geheel ge-automatiseerd wilt hebben (zonder tussenkomst van iemand met die key in z'n hand) dan heb je dus een probleem.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
IS het de bedoeling dat je kijkt of hij in het verleden zijn rekening heeft betaald of dat er rekeningen zijn die een bepaald termijn aan het overschijden zijn (30 dagen termijn bijvoorbeeld, die gegevens heb je zelf)en dat er dan een aanmaning verstuurd word ?

Ik denk dat je toch iets meer moet bedenken voordat je gaat bouwen. Zoek eerst eens uit wat ze precies willen, hoe ze het willen, onderzoek de standaard bedrijfsprocessen, welke afdeling zorg voor wat, wat en wie zijn de controllerende afdelingen, mischien moet je je systeem wel opsplitsen in verschillende modules. Moet je ook automatisch afschrijvingen kunnen doen van de rekeningen, en met welke systemen allemaal, creditcard, bank/giro, rembours.

Heb je te maken met buitenlandse betalingen ?

etc, etc, etc...

Ik denk dat er meer bij komt kijken dan je zo snel bedenkt.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

(Voordat iedereen begint te piepen, ik werk als software ontwikkelaar bij een bedrijf die alle groote omroepen van nederland als klant heeft, en daarvoor maken wij het financiele systeem en de productie systemen dus ik weet er wel degelijk iets vanaf).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• chem

chem

Reist de wereld rond

daar heb je helemaal gelijk in. Daarom mijn reply "ik zou eerst het systeem maken" qua handmatige invoer/uitvoer.

Pas als dát vlekkeloos en foutloos werkt (en we hebben het hier over evt. rechtelijke gevolgen) zou ik werken aan gedeeltelijke automatisering (het uitlezen van data via de computer ipv met de hand).

het time-based uitdraaien van de herinneringen lijkt me geen probleem maar het moet nog altijd 'gecheckt' worden...

• igmar
  • Laatst online: 09-09 19:53

igmar

ISO20022

Tussen banken onderling word een apart protocol gebruikt die informatie onderling uitwisselt. Op die manier kun je bv wiretransfers doen.

De huidige standaard voor online betalingen is SET, die word door zowat alle banken ondersteund. Interpay heeft een apart kassa / betaalsysteem hiervoor wat redelijk simpel werkt (ik heb de koppeling met MySQL toendertijd gedaan).

Echt kijken op rekeningen is wat lastiger, aangezien elke bank hier wat anders voor gebruikt.

• igmar
  • Laatst online: 09-09 19:53

igmar

ISO20022

Die hardware-key is een fysiek, niet aan een computer koppelbaar product. Vaak in de vorm van een calculator.

Deze is hard-coded op jouw account gelocked, bij de ABN zelfs op je pas. Deze fysieke controle kan (gelukkig) niet software matig ge-emuleerd worden.

Als je het systeem dus geheel ge-automatiseerd wilt hebben (zonder tussenkomst van iemand met die key in z'n hand) dan heb je dus een probleem.
Kun je vergeten inderdaad, al is het protocol dat die sleutels gebruiken wel redelijk simpel. Het probleem is dat jij de key vanzelfsprekend niet weet ;)

De meeste telebankierpakketten kunnen in een algemeen formaat inporteren / exporteren, dus dat is de enige universele mogelijkheid. (ClieOP)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Je zou idd nog eens met je bank gaan praten over de mogelijkheden zonder hardware key (client side certificate oid) om enkel data uit te lezen...

Via SET oid lijkt me geen practische oplossing tenzij je dit voor veel $$$ gaat verkopen. Interpay is een slechte versie van bibit.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, bedankt voor al jullie replies. Ik zelf heb niet alle kennis in huis maar ik zou het project eventueel moeten gaan coordineren. Het is trouwens een AEX genoteerd bedrijf dus laten we zeggen dat het wel profesioneel moet gebeuren. Alleen moet ik zelf beslissen of ik de opdracht aan kan of niet.

Verwijderd

Topicstarter
ronaldmathies, wat is jou email? Of geef ff je naam en je bedrijf dan kan ik eventueel contact opnemen om jullie misschien in te huren.

En igmar mag je email ook?

• chem

chem

Reist de wereld rond

helaas, recruitment mag niet via GoT. Als je verdere vragen hebt open dan een nieuw topic!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.