Op zondag 21 oktober 2001 23:28 schreef dusty het volgende:
Er zijn verschillende manieren om iemand naar een hoger niveau te tillen. Mijn manier is klaar blijkelijk niet gewenst op GOT. (Reacties andere gebruikers, tegen mij, de laatste tijd. Vandaar ook geen reacties van mij op problemen meer.)
Schade, had het nog niet echt gemerkt omdat ik hier niet zo regelmatig meer ben als eerst. Volgens mij is jouw manier van helpen
juist gewenst op GoT, zodat hier de juiste mentaliteit blijft heersen (of weer terugkomt). Maar goed, ik begrijp het wel, hoop alleen dat we je toch nog zullen zien
Ook nog iets over mijn toekomst
Een toekomst in de commerciele IT business zie ik zo direct nog niet helemaal zitten, in ieder geval niet bij de bulk van het soort bedrijven daar. Belangrijke redenen zijn gebrek aan vrijheid, gebrek aan sociaal leven (vanuit jezelf naast je werk maar ook vanuit collega's) en gevaar op een burn-out. Nee, de mentaliteit in de huidige commerciele IT is niet helemaal mijn mentaliteit.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet in de IT wereld terecht wil komen. Er zijn ook daar best goede plaatsen te vinden, je moet alleen weten wat je wilt en waar je naar moet zoeken. Gelukkig is dat voor mij nog niet echt aan de orde. Voorlopig studeer ik Technische Wiskunde wat me tot nu toe bevalt. Ik heb expres niet voor een pure informatica opleiding gekozen, omdat ik denk dat het belangrijk is dat je je kunt onderscheiden in kwaliteiten (daarnaast zat ik toch al heel de dag achter mijn PC, je moet ook leren omgaan met problemen zonder beeldscherm).
Ik heb al een jaar werken als webdeveloper achter de rug (incl twee detacheringen) en doe dit nu nog part-time, ik weet dus al het een en ander van 'het IT wereldje'. Heel de dag coden voor een project is in het begin leuk (vooral omdat je er ook nog door leert), maar dat is zeker niet wat ik zoek over 5 of 6 jaar.
Ik heb al gemerkt dat ik me ook erg thuisvoel in rollen net naast de programmeur. Het maken van functionele ontwerpen, meedenken over bedrijfsvoering, begeleiden van 'nieuwe' programmeurs, adviseren van mensen boven en onder mij, programmeren van 'quick hacks', onderzoeken van nieuwe technieken, etc. Wat dat betreft past mijn functieomschrijving mij misschien best goed (Technisch Consultant). Echter tot nu heb ik deze rol niet 100% op mij kunnen nemen (te weinig ervaring en een te klein bedrijf).
Maar het echte programmeren wil ik niet achter mij laten. Een pure manager functie zie ik niet zitten. Ik zit toch graag dicht op het werk en weet graag waar ik het over heb. Een consultancy rol binnen een bedrijf spreekt me wel aan, maar dan wel op een manier waarvan ik weet dat ik wat waard ben. Ik vind het belangrijk dat ik ergens echt verstand van heb, praktijk ervaring.
Ik ben al heel wat mensen in de IT wereld tegengekomen in 'hogere' functies die absoluut geen verstand hebben van hetgeen ze over gaan. Gevolg is veel slechte bedrijfsvoering. Als ik ergens niet tegen kan is het werken in zo'n omgeving. Liefst doe ik alles zelf, maar dat is onmogelijk. Enige oplossing is goede mensen om je heen (waarvan je dus weet dat ze _echt_ goed zijn).
Ik zie mezelf nog wel met een eigen bedrijf later, maar zeker niet alleen. Misschien pas na 20 jaar, misschien nooit, maar als het er ooit van komt in ieder geval met mensen die ik goed ken en waarvan ik weet dat ze echt ergens verstand van hebben.
Ik ben er dus wel een beetje bang voor dat ik niet de kans krijg om het werk te gaan doen wat ik echt wil. Maar gelukkig is er nog zoveel meer dat ook leuk kan zijn.
Wat een lang verhaal, maar op zich een leuk topic. Zo horen de /14'ers ook nog eens iets over elkaar