Waarom worden er in 3d applicaties altijd transformaties met matrixen gedaaan??
Ik snap hier niet echt het nut van
Ik snap hier niet echt het nut van
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Verwijderd
Erm... 4D-scenes ofzo?Op zaterdag 20 oktober 2001 23:47 schreef joska het volgende:
Helaas is het moeilijk om hogere dimensies af te beelden..
Als je het wil weten kan jeje beter verdiepen in matrix berekeningen (ietsje meer dan je nu blijkbaar doet)Op zaterdag 20 oktober 2001 23:51 schreef Liquidus het volgende:
Nu nog een vraagje
Waarom heb je altijd een 4x4 matrix als je maar 3 vectoren nodig hebt om in je matrix op te slaan?
Verwijderd
Ja dat klopt, die kun je gebruiken, maar niet afbeelden!Op zaterdag 20 oktober 2001 23:58 schreef ACM het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat inderdaad.
Ach met een beetje knoeien met kleur kom je nog aardig ver voor 4 dimensies en evt zelfs 5Op zondag 21 oktober 2001 00:30 schreef joska het volgende:
Ja dat klopt, die kun je gebruiken, maar niet afbeelden!
Wow jij weet hoe een figuur er in 4e en 5e dimensie uitziet? Ik dacht dat mensen zich dat niet meer voor konden stellenOp zondag 21 oktober 2001 00:42 schreef ACM het volgende:
[..]
Ach met een beetje knoeien met kleur kom je nog aardig ver voor 4 dimensies en evt zelfs 5
Het is wat lastiger interpreteren, maar kan nog
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson
Verwijderd
Klopt, maar wiskundigen gebruiken vaak meer dan 5 dimensies, en dat wordt een beetje lastig afbeelden; daarom gebruiken ze formules.Op zondag 21 oktober 2001 00:42 schreef ACM het volgende:
[..]
Ach met een beetje knoeien met kleur kom je nog aardig ver voor 4 dimensies en evt zelfs 5
Het is wat lastiger interpreteren, maar kan nog
Ik had het niet echt over een figuur.Op zondag 21 oktober 2001 01:07 schreef Frostie het volgende:
Wow jij weet hoe een figuur er in 4e en 5e dimensie uitziet? Ik dacht dat mensen zich dat niet meer voor konden stellen
Dat weet ikOp zondag 21 oktober 2001 01:13 schreef joska het volgende:
Klopt, maar wiskundigen gebruiken vaak meer dan 5 dimensies, en dat wordt een beetje lastig afbeelden; daarom gebruiken ze formules.
Verwijderd
Niet wat afbeelden betrefd, maar daar zijn wiskundigen ook weinig in geinterresseerd. Wel wat formules betreft, die vaak tientallen tot honderden dimensies beslaan!Op zondag 21 oktober 2001 01:20 schreef ACM het volgende:
[..]
Dat weet ik
Ik geloof niet dat ze verder dan 6dimensies zijn gekomen wat afbeelden betreft
Verwijderd
matrices, inderdaadOp zondag 21 oktober 2001 01:27 schreef Nikel het volgende:
Het meervoud van matrix is toch matrices? Of mag matrixen ook? (ik heb hier helaas geen woordenboek)
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
rotatie matrix in een 3D wereld is een 4x4 matrix...Op zondag 21 oktober 2001 15:11 schreef Jrz het volgende:
Een 3x3 matrix wordt gebruikt voor rotatie.
4x4 is een 3x3 matrix maar met transformatie erbij.
Quaternions worden veel gebruikt ja, maar moeten eerst omgezet worden naar matrices om het te voeren aan je 3d api
Nou, kom maar met bewijzen.Op zondag 21 oktober 2001 15:15 schreef Jrz het volgende:
WAT EEN BULLSHIT
Als je niet weet waar je over spreekt, hou dan je mond dicht. Geen informatie is beter dan verkeerde informatie.
Voor de berekeningen is een 4x4 matrix het handigst.Op zondag 21 oktober 2001 15:20 schreef Jrz het volgende:
Nee.. dat is niet zo...
een translatie is een 1x3 matrix (1 vector)
een rotatie is een 3x3 matrix (3 vectors)
4x4 heeft als voordeel dat je die twee kan combineren
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Waar denk je dat die mee geschreven is?Op zondag 21 oktober 2001 16:01 schreef Grum_ het volgende:
daarnaast word het ook nog eens afgeraden direct met matrixen te werken omdat de huidige generatie code voor translate/rotate etc dusdanig is geoptimalizeerd dat het gebruik daarvan VEEL sneller is
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Verwijderd
Verwijderd
Gelukkig dat er ook nog mensen zijn die het wel begrijpen. Goed verhaal Janoz.Op maandag 22 oktober 2001 21:46 schreef Janoz het volgende:
De belangrijkste reden om bij 3d matrices te gebruiken heb ik hier nog niet gelezen. Naast dat je met een 4x4 matrix elke basis transformatie kunt doen is een andere belangrijke redenen dat de matrix vermenigvuldigingen assiociatief(?) zijn.
Verwijderd
volgende keer dat je weer een klepel ziet liggen in je trollkamer, bedenk dan even wat je EIGENLIJK wil zeggen ipv wat random soundbites aan elkaar te plakkenOp zondag 21 oktober 2001 16:01 schreef Grum_ het volgende:
daarnaast word het ook nog eens afgeraden direct met matrixen te werken omdat de huidige generatie code voor translate/rotate etc dusdanig is geoptimalizeerd dat het gebruik daarvan VEEL sneller is
mja daar doelde ik eigelijk meer opOp dinsdag 23 oktober 2001 10:46 schreef Otis het volgende:
volgende keer dat je weer een klepel ziet liggen in je trollkamer, bedenk dan even wat je EIGENLIJK wil zeggen ipv wat random soundbites aan elkaar te plakken
Zelf transformations en rotations doen, alsmede projections en alles mbv orthogonal projections te renderen, is idd niet echt handig meer, omdat dmv de API calls je gebruik kunt maken van HW Transformations (in OpenGL) of iig de mogelijkheid hebt om dat te doen (DX7+)