Storing in Tv-out signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pioneer5
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07-2021
Hallo,

Ik heb mijn tv en mijn tv-out verbonden met een 75 ohm coax van 15 meter (op advies n.a.v. andere posting). Dit werkt in principe heel goed, maar ik zie een 'lopende storing' door het beeld: er zijn twee lijnen (blokken eerder) van licht en donker die onderaan het beeld beginnen, langzaam en omhoog lopen. Vrij irritant als je ze eenmaal doorhebt.

Nu vroeg ik me af of iemand dit misschien herkent voordat ik allemaal eigen oplossingen ga zitten bedenken. Zelf denk ik aan:
1) de kabel verkorten met 4.25 meter (maar ik dacht dat coax dit wel moet trekken)
2) agp kaart afschermen van rest van pc onderdelen (zoveel mogelijk ruimte tussen agp en pci kaarten, om storingen tegen te gaan.
3) versterker ertussen plaatsen, maar heb geen idee of ik daarvoor een gewone coax-versterker kan gebruiken.

Iedere hulp is erg gewaardeerd!

Verwijderd

why the fuck zit jou tv aan 75 ohm coax coax is bedoeld voor rf signaal en tv- out is geen rf signaal maar rgb signaal dus die storing die je nu hebt komt door het signaal verlies in je kabel die 75 ohm dus
dus gewoon een normaal kabeltje pakken met een tulp stekker en hop achter in je scart aansluiting

• pioneer5
Mijn tv-out zit met coax aan mijn pc (met tulpjes eraan) omdat normaal tulp snoer op 15 meter te veel signaalverlies geeft. Dat wist ik ook niet, maar komt uit
[topic=291077/1/25]
Met 5 meter tulp (zoals jij bedoelt) heb ik de strepen trouwens ook.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zaterdag 20 oktober 2001 23:43 schreef Tijn_3d het volgende:
why the fuck zit jou tv aan 75 ohm coax coax is bedoeld voor rf signaal en tv- out is geen rf signaal maar rgb signaal dus die storing die je nu hebt komt door het signaal verlies in je kabel die 75 ohm dus
dus gewoon een normaal kabeltje pakken met een tulp stekker en hop achter in je scart aansluiting
Whu the fuck antwoord je zo snel op iets waar je schijnbaar niets van weet :? Als je een beetke had gelezen had je kunnen zien dat het om 15 meter ging... en geen gewoon scart kabeltje duh...

Pioneer5 Weet je zeker dat je mantel goed gesoldeerd zit ? Kan ook nog een spannings prbje zijn .. zoiets als een aardlus...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• pioneer5
Hmmz, ik heb dat ding net in elkaar gesoldeerd en leek me ok. Ik kan hem wel doormeten, maar ehm (hoe zeg ik dit)... Ik heb de apparatuur, maar mijn kennis is een beetje gering. :(

Ga morgen mijn tv eens naast mijn pc zetten, dus met een kabel van 1/2 meter ofzo, kijken wat dan het resultaat is.

En wat doe ik tegen 'spanningsproblemen' of aardlussen? :)

Verwijderd

geen 75 ohm coax gebruiken, maar een wat duurdere av kabel
ik heb 20 meter liggen, kostte wel een meier maar dan hebbie ook wat, is svideo kabel is zowieso beter, mischien kun je dat eens proberen, omzetten kan altijd aan het eind van de kabel svideo uit heeft elke video kaart met TV ou

• pioneer5
woohooo
gefixt! bleek dat als ik mijn normale coax signaal kabel (dus diegene die iedereen heeft voor zijn kabel-tv) eruit trok dat het probleem opgelost is. Daar kan ik wel mee leven :).

Ik heb er niet genoeg verstand van om het helemaal uit te leggen maar ik denk dus dat dit een aardlus was (kabel-tv coax en tv-out coax allebei geaard, maar toch verschil -tv kabel wordt ergens geaard bij een casema station ergens - zodat er een stroompje tussen ging lopen :?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Goed geregeld... veel plezier met kijken !!

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 17:34
Op zondag 21 oktober 2001 09:42 schreef pioneer5 het volgende:
woohooo
gefixt! bleek dat als ik mijn normale coax signaal kabel (dus diegene die iedereen heeft voor zijn kabel-tv) eruit trok dat het probleem opgelost is. Daar kan ik wel mee leven :).

Ik heb er niet genoeg verstand van om het helemaal uit te leggen maar ik denk dus dat dit een aardlus was (kabel-tv coax en tv-out coax allebei geaard, maar toch verschil -tv kabel wordt ergens geaard bij een casema station ergens - zodat er een stroompje tussen ging lopen :?
Als je de aarde bij de tv tulp nou is los soldeert en ff probeert,dan kan je de coax gewoon in te tv laten zitten

Soms weet ik het ook niet meer.........

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 18:20

arnova

weet veel, maar niet alles

Jongens even een paar dingen duidelijk. Een videosignaal over COAX is WEL 75 Ohm (kijk maar in de specs van je tv-out van je videokaart, als het erbij staat). Dat in de praktijk meestal gewoon afschermd draad gebruikt wordt is omdat de bandbreedte maar 5 MHz, terwijl bij een gewoon antenne signaal de bandbreedte zo'n 800 MHz (dacht ik) is. Toch is het aan te raden, zeker over langere afstanden, om voor je TV-out een 75 Ohm kabel te gebruiken.

Over die strepen in je beeld, probeer de antenne (kabel) stekker eens uit de tv te trekken en kijk of het dan over is. Ik had soortgelijke problemen maar dan ook nog gepaard met brom in mijn geluid. Dit komt omdat de aarding van je computer NIET hetzelfde is als dat van je kabel (Casema, UPC) exploitant.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze info.

P.s. ben zelf afgestudeerd electronicus.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• arnova

arnova

(Dat stomme k@#@#% internet explorer, nou staat ie er 3x)

Maar goed even een correctie, 1e regel "over een coax kabel" moet natuurlijk zijn "uit een tv-out".

Nog een andere opmerking. Iemand zei dat die strepen komen door 75 Ohm kabel dat is echt klinkklare onzin. 75 Ohm kabel is niet 75 Ohm wat je met je multimeter kan meten (dus geen signaal verlies) maar is de zg. karakteristieke impedantie hetgeen simpel gezegd alleen de verhouding tussen stroom en spanning geeft.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 20:08 schreef master_artech het volgende:
(Dat stomme k@#@#% internet explorer, nou staat ie er 3x)

Maar goed even een correctie, 1e regel "over een coax kabel" moet natuurlijk zijn "uit een tv-out".

Nog een andere opmerking. Iemand zei dat die strepen komen door 75 Ohm kabel dat is echt klinkklare onzin. 75 Ohm kabel is niet 75 Ohm wat je met je multimeter kan meten (dus geen signaal verlies) maar is de zg. karakteristieke impedantie hetgeen simpel gezegd alleen de verhouding tussen stroom en spanning geeft.
Hoe heb je die brom uit je geluid gekregen ?, ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn geluid.

• arnova

arnova

Hier is het antwoord:

Het is eigenlijk heel simpel: Je moet, zoals ik al zei, je antenne stekker (Casema bv.) eruit trekken. Door het spanningsverschil tussen de aarde van je kabelexploitant je de aarde van je computer kast (randaarde stopcontact) gaat er stroom lopen door de mantel van je audiokabel. Omdat dit signaal 50Hz is krijg je zogenaamde "50Hz brom".

!! Een 99% oplossing voor de mensen die met een soldeerbout kunnen omgaan is: een keramische (!) condensator van 10nf solderen in je kabelaansluiting (dus die van de casema) tussen de aarde van het aansluit-huis (waar dus je coaxkabel ingaat) en de mantel-aarde van de casema-kabel. het enige nadeel is dat je wat signaalverlies hebt. Maar met een moderne tv/video recorder is dit geen probleem. !!

Een oplossing tegen ruis in het geluid is ook nog om 1k weerstanden aan het EINDE van je geluidskabel tussen massa en je signaal draad te solderen bv. in de cinchpluggen. Je zal dat meestal 2x moeten doen (links en rechts).

Nog een paar opmerkingen over dit topic en de dingen die mensen hebben gepost:
1) ik niet gezien dat iemand die oplossing van het eruittrekken van je antenne stekker al gepost was :))
(ben soms zo ongeduldig met oplossingen posten dat ik geen zin heb om alle reacties te lezen)

2) het signaal uit je videokaart is een RGB-signaal, het signaal naar je TV uit je videokaart is GEEN RGB-signaal (anders had je drie kabels nodig), dit is een gewoon composite (samengesteld) signaal.

3) Ik heb zelf 11 meter 75 Ohm kabel + 11m afschermd stereo snoer liggen voor m'n DivX'ies en dit werkt perfect.

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Dit probleem heb ik dus ook.

Mijn hele pc inclusief monitor is geaard.
TV OUT gaat via Composite naar mijn Video recorder
Dan Video recorder daar in zitten mijn @Home antenne voor alleen TV.
Van mijn Video recorder gaat er dan een scart naar de tv zelf.

Normaal had ik nooit mijn pc op aarde.. ik wist niet of dat wel zo veel zou uitmaken.. en wilde graag die interferance ontlopen.
Maar aangezien ik problemen kreeg met mijn monitor (pc) dat het beeld dus begon te trillen moest ik alles wel aarde..

Nu zie ik dus idd strepen op mijn beeld (TV) ik had ook niet anders verwacht.. maar na het lezen van dit topic blijkt idd als ik de_TV Kabel_ uit me videorecorder haal.. het probleem weg is.

Kan iemand mij vertellen of ik hier een simpele oplossing voor kan krijgen.. of moet ik idd zoals nu steeds de TV kabel er uithalen wil ik Divx op tv zien.

De brom heb ik geen last meer van als ik idd de radio kabel uit me tv haal.. ik las dat hier van iemand nogmaals dank!! Radio gebruik ik toch niet dus das geen probleem.

Maar mocht iemand weten hoe je het aarde probleem oplost van een TV Kabel.. van bijv @Home Essent.. zou ik dat graag willen weten.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb gewoon de massa van de kabel (dus de tv kabel van in mijn geval multikabel) aan de aarde gehangen in de meterkast.
Probleem opgelost

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-02 06:27

Remko_

[IRF]

Ik heb hetzelfde probleem met kant en klare 5 meter svhs --> scart
ook 2 balken die huppelen door het beeld.

• maartn
Jur:

Hoe hang je de massa aan de aarde als ik vragen mag?

Je schrijft dat je de kabel.. of iets in de coax aan de aarde hebt gehangen?
Sorry ik begrijp het niet helemaal..

Mijn situatie nu is ook als ik een film kijk, gewoon van een tv kanaal.. dat ik die balken (ghost_) op tv blijf zien.. ik probeer er maar aan het wennen want ik heb echt geen idee hoe ik mijn @Home kabel (uit de muur..) 100% kan aarden.

Het is idd waar als ik de kabel gewoon uit de muur haal.. de antenne dus.. dan heb ik geen probleem met tv out en zelfs video etc.
Maar ja nu wel tijdens tv kijken..

Misschien bestaat er een soort van filter die je er tussen kan hangen.. daar heb ik me nog niet in verdiept.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb gewoon de mantel van de televisie/radio coax aan de aardpijp in de meterkast vastgeknoopt met een draadje
Dit heb ik ook geverifieerd bij multikabel en het was geen probleem (bij athome krijg je geloof ik zelfs een aarde setje erbij).

• maartn
Thxx voor je reactie

[ Voor 85% gewijzigd door maartn op 13-12-2015 19:14 ]

Pagina: 1