netwerksnelheid is om te huilen

Pagina: 1
Acties:

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hier even snel mijn opstelling:
code:
1
2
p3 450-------------hub-------------p2 300
p233---------------/ \------------adsl modem

Oke alles is 100mbit.

Hier het probleem: Als ik vanaf mijn p3 450 files van mijn ftp server (p233) wil kopieeren, krijg ik een sneldheid te zien van max 3.5mb/s. Dit vind ik toch wel zeer weinig voor een volledig 100mbit netwerk.

Dus mijn vraag is: Waar ligt het aan?

ps: hub is een 8poorts sitecom 10/100mbit hub, en alle nic's zijn ook van sitecom

af en toe gaat het zelfs met 1mb/s, en dan schiet ie opeens weer naar de 3-4mb/s :?

iStockphoto

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

realtek kaartjes ??

die p2 400 mhz is misschien niet krachtig genoeg :)

die van mij haalt ook maar 6 mb/s...

ik denk dat dat veel beter moet kunnen (met 3com kaartjes) :P

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

ff rekenen:
100Mbit/s is 100/8 = 12,5Mbyte/s....dat betekend dat de snelheid van je netwerk niet jouw bottleneck is. Waarschijnlijk ligt het aan de overdrachtssnelheid van je HD's

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

hub is ook misschien een mogelijkheid, die de snelheid beperkt aangezien een hub de data naar alle poorten stuurt dan alleen naar de poort waar de computer zit die het moet ontvangen. dit kost dus extra onnodige bandbreedte van de hub om het zo te zeggen.
met een echte switch zou je misschien sneller zijn dan nu

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op zaterdag 20 oktober 2001 23:38 schreef Shalow het volgende:
hub is ook misschien een mogelijkheid, die de snelheid beperkt aangezien een hub de data naar alle poorten stuurt dan alleen naar de poort waar de computer zit die het moet ontvangen. dit kost dus extra onnodige bandbreedte van de hub om het zo te zeggen.
met een echte switch zou je misschien sneller zijn dan nu
Dit merk je alleen als je bijvoorbeeld met 4 PC's tegelijk aan het zenden gaat...dan kruisen die bestanden elkaar dus, en dan krijg je dus last van latency.
Als je met 2 PC's gaan communiceren is je HUB net een verbindingsblokje tussen 2 UTPkabels

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• BlizzarD
  • Niet online
Op zaterdag 20 oktober 2001 23:37 schreef AlKoholiK het volgende:
ff rekenen:
100Mbit/s is 100/8 = 12,5Mbyte/s....dat betekend dat de snelheid van je netwerk niet jouw bottleneck is. Waarschijnlijk ligt het aan de overdrachtssnelheid van je HD's
hmz zoiets dacht ik ook ja, aangezien nou niet de snelste schijven in mijn ftp server zitten.

dat wordt weer sparen :'(

iStockphoto

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Het is ook bevordelijk om een serverPC te gebruiken ipv je ADSL-modem direct op je HUB aan te sluiten. Hier voorkom je conflicten met bijv IPadressen en het is beter voor je netwerkveiligheid.
Ik weet niet watvoor abo je hebt(dus hoeveel IPadressen je krijgt toegewezen), maar ookal kun je voor alle 3 de PC's een apart IPadres krijgen, voor de veiligheid van je PC's is eht beter om een server te gebruiken en bv een firewall te gebruiken.

ICQ me maar als je nog meer vragen ofzow hebt.

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zaterdag 20 oktober 2001 22:53 schreef cheshire87 het volgende:
hier even snel mijn opstelling:
code:
1
2
p3 450-------------hub-------------p2 300
p233---------------/ \------------adsl modem

Oke alles is 100mbit.

Hier het probleem: Als ik vanaf mijn p3 450 files van mijn ftp server (p233) wil kopieeren, krijg ik een sneldheid te zien van max 3.5mb/s. Dit vind ik toch wel zeer weinig voor een volledig 100mbit netwerk.

Dus mijn vraag is: Waar ligt het aan?

ps: hub is een 8poorts sitecom 10/100mbit hub, en alle nic's zijn ook van sitecom

af en toe gaat het zelfs met 1mb/s, en dan schiet ie opeens weer naar de 3-4mb/s :?
Wat heb je voor ADSL modem ? Is die wel 100MBit ? Zonee (waarschijnlijk niet), is je hub een dual-plane hub ? Zonee - ziehier het (waarschijnlijke) probleem. Oplossing : een dual-plane hub (herkenbaar aan de hogere prijs) of een echte switch.

Een dual-plane hub sluit alle 10Mbit poorten op de 10Mbit plane aan en de 100Mbit poorten op de 100Mbit plane. Vervolgens switchedtie tussen deze twee planes. Ik betwijfel of dat sitecom ding dat doet.

[rant]
Wat is dat toch met de mensen tegenwoordig - 3-4mb/s om te huilen ?
[/rant]

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19
Op zondag 21 oktober 2001 01:09 schreef weirdje het volgende:
[rant]
[/rant]
Vroeger, toen je viditel met een 1200baud modem al snel en gaaf vond :P

ach...in een volgend leven lach je er om!

• rvanlooijen
  • Laatst online: 21-06-2021
ik heb 2 sitecom kaartjes heel simpel zonder hub met crossover kabel dr tussen, 100 mbit, aan deze kant een duron 900 met 20 gb 5400 rpm fujitsu hdd en aan de andere kant een cyrix m2 300 (233 mhz) met een 20 gb western digital hdd, alles staat op 100 mbit en ik kom nie boven de 1.2 mb/sec uit, 10 mbit dus, HEEL bizar, heb wel vaker over dit probleem gelezen maar nooit echt een oplossing, iemand? |:(

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op zondag 21 oktober 2001 01:17 schreef caesartje het volgende:
ik heb 2 sitecom kaartjes heel simpel zonder hub met crossover kabel dr tussen, 100 mbit, aan deze kant een duron 900 met 20 gb 5400 rpm fujitsu hdd en aan de andere kant een cyrix m2 300 (233 mhz) met een 20 gb western digital hdd, alles staat op 100 mbit en ik kom nie boven de 1.2 mb/sec uit, 10 mbit dus, HEEL bizar, heb wel vaker over dit probleem gelezen maar nooit echt een oplossing, iemand? |:(
had precies hetzelfde.
maar toen ik mijn servert een stevige upgrade had gegeven
servert eerst:
cyrix 166+
32mb ram
1GB hd
5GB hd
realtek 10/100 nic

naar servert nu
AMD K6 500
192MB ram
3x 40GB 5400
1x 10GB 5400
3Com 3c980c-TXM

toen ging het beter -> 7,5MB/s tot 8MB/s

oja en het is verbonden met een svec switching hub (vaag geval :? )

Pak je rust!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op zondag 21 oktober 2001 01:17 schreef caesartje het volgende:
Ik heb zelf een keer een netwerkkabel onder de grond gelegd van 100 meter. Ik heb altijd te horen gekregen dat je alle draadjes gewoon STRAIGH kon doen, dus:
OW
O
GW
G
BW
B
BrW
Br
Maar dat werkt alleen over korte afstanden.
Want tot mijn verbazing werkte de kabel niet tussen een 10/100Mbit switch en een 100Mbit HUB, maar wel tussen die switch en een 10Mbit HUB.
De snelheid wordt dan nl. beperkt tot 10Mbit.

Ik weet niet precies hoe je met een cross-kabel de draadjes straight kunt leggen(je moet sowiezo iets crossen, ik weet de kleurcombo's niet uit mijn hoofd), maar misschien is dat het probleem.

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 21 oktober 2001 01:09 schreef weirdje het volgende:

[..]

Wat heb je voor ADSL modem ? Is die wel 100MBit ? Zonee (waarschijnlijk niet), is je hub een dual-plane hub ? Zonee - ziehier het (waarschijnlijke) probleem. Oplossing : een dual-plane hub (herkenbaar aan de hogere prijs) of een echte switch.

Een dual-plane hub sluit alle 10Mbit poorten op de 10Mbit plane aan en de 100Mbit poorten op de 100Mbit plane. Vervolgens switchedtie tussen deze twee planes. Ik betwijfel of dat sitecom ding dat doet.

[rant]
[/rant]
nou als je mijn post goed had gelezen had je allang gezien dat het een 10/100mbit hub was he

iStockphoto

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Op zaterdag 20 oktober 2001 23:37 schreef AlKoholiK het volgende:
ff rekenen:
Kromme redenatie... Dit is puur op een heeeeeeeeel klein stukje theorie gebaseerd, waar in werkelijkheid geen hout van klopt. Je haalt never nooit 12,5Mbyte/s op een 100mBit netwerk, hoogstens een mbtje of 11, 11,5... Daarnaast wordt hier ook nog es een hub gebruikt, en het is algemeen bekend dat een hub trager is dan een switch, en dat er meestal OOK nog eens meer collisions voorkomen (waardoor pakketjes niet aankomen, opnieuw verzonden moet worden, en de snelheid weer mooi laten dalen).

Tegen de topic-starter: Probeer al je kabels eens na te lopen! Zijn alle kabels wel helemaal in orde? Of probeer alle nics es na te lopen, en eventueel tijdelijk andere te gebruiken om te zien of het effect heeft. Of probeer een 10/100mBit hub (liefst switch) bij iemand te lenen om te kijken of het daar aan ligt.

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 10:31 schreef AlKoholiK het volgende:

[..]

Ik heb zelf een keer een netwerkkabel onder de grond gelegd van 100 meter. Ik heb altijd te horen gekregen dat je alle draadjes gewoon STRAIGH kon doen, dus:
OW
O
GW
G
BW
B
BrW
Br
Maar dat werkt alleen over korte afstanden.
Want tot mijn verbazing werkte de kabel niet tussen een 10/100Mbit switch en een 100Mbit HUB, maar wel tussen die switch en een 10Mbit HUB.
De snelheid wordt dan nl. beperkt tot 10Mbit.

Ik weet niet precies hoe je met een cross-kabel de draadjes straight kunt leggen(je moet sowiezo iets crossen, ik weet de kleurcombo's niet uit mijn hoofd), maar misschien is dat het probleem.
Logisch toch ?
Kijk eens hier:
http://www.makeitsimple.com/how-to/dyi_crossover.htm
(staat ook in de FAQ Netwerk http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3 alleen staan daar de pin omschrijvingen er niet bij)

De kabel is een Unshielded Twisted Pair. Twisted Pair betekent dat de aders per paar getwist zijn, dit met als doel dat 1 aderpaar, mits goed aangesloten, over een lengte van 100 meter geen storing van betekenis oppikt. Door het twisten zijn namelijk de storingen op de ene ader van het paar en op de andere ader evensterk, en dus door ze in tegenfase te (laten) zetten op de netwerkapparatuur wordt de storing opgeheven. Op jouw manier gebruik je aders uit 2 getwiste paren voor 1 signaal, waardoor het doel van het twisten voorbij gestreefd wordt.

Groeten,

Ben

• weirdje

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zondag 21 oktober 2001 11:23 schreef cheshire87 het volgende:

[..]

nou als je mijn post goed had gelezen had je allang gezien dat het een 10/100mbit hub was he
Ik heb je post gelezen - ik heb er zelfs op gereageerd. Zoals ik al aangaf; er zijn twee types 10/100Mbit hubs. Ik vroeg me effe af welk type jij had want dat kan een (behoorlijk groot) verschil maken.

Ja - ik kan lezen, thank you very much. Vraag is eerder of jij het wel kan - lees m'n vorige post nog maar eens door.

• weirdje

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zondag 21 oktober 2001 12:34 schreef zanco het volgende:

[..]

Logisch toch ?
Kijk eens hier:
http://www.makeitsimple.com/how-to/dyi_crossover.htm
(staat ook in de FAQ Netwerk http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3 alleen staan daar de pin omschrijvingen er niet bij)
Tsjah - wat ik hier nog aan toe wil voegen is :

Met de juiste pin-out heb je toch een straight kabel. De volgorde van op de connector aansluiten heeft weinig met straight te maken. Straight houdt in dat je twee connectoren er hetzelfde uitzien (qua kleurcodering).Voor 10baseT en 100baseTX gebruik je alleen aderparen 1 en 2, dit zijn pin 3,6 en 1,2. Als je hier een getwist aderpaar op aansluit en ze op dezelfde manier aan de andere connector krimpt heb je dus een straight kabel. Draai je de paren om, dan heb je een cross cable.

Verwijderd

:)
Inderdaad....

(Offtopic:)

Weet iemand die handige adaptertjes te vinden zodat ik via die ene kabel die nu via de verwarmingsbuizen naar boven loopt nog een 2e verbinding vanaf mijn Router kan leggen ? Ik weet dat ze bestaan, maar hoe ze heten en waar ze te bestellen zijn.....

(einde Offtopic)

(Of werkte dat niet zo ;) )

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 21 oktober 2001 11:48 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

Kromme redenatie... Dit is puur op een heeeeeeeeel klein stukje theorie gebaseerd, waar in werkelijkheid geen hout van klopt. Je haalt never nooit 12,5Mbyte/s op een 100mBit netwerk, hoogstens een mbtje of 11, 11,5... Daarnaast wordt hier ook nog es een hub gebruikt, en het is algemeen bekend dat een hub trager is dan een switch, en dat er meestal OOK nog eens meer collisions voorkomen (waardoor pakketjes niet aankomen, opnieuw verzonden moet worden, en de snelheid weer mooi laten dalen).

Tegen de topic-starter: Probeer al je kabels eens na te lopen! Zijn alle kabels wel helemaal in orde? Of probeer alle nics es na te lopen, en eventueel tijdelijk andere te gebruiken om te zien of het effect heeft. Of probeer een 10/100mBit hub (liefst switch) bij iemand te lenen om te kijken of het daar aan ligt.
hmz ik was zowiezo al van plan om een switch te gaan kopen. Ik heb nu een sitecom 8poorts 10/100mbit hub, nieuw was is 249 wat kan ik er nu nog voor vragen? (hij werkt prima)
En wat is een goede/snelle 8poorts switch met uplink voor een kleine prijs? (lieft rond de 200 gulden)

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 21 oktober 2001 13:57 schreef cheshire87 het volgende:

[..]

hmz ik was zowiezo al van plan om een switch te gaan kopen. Ik heb nu een sitecom 8poorts 10/100mbit hub, nieuw was is 249 wat kan ik er nu nog voor vragen? (hij werkt prima)
En wat is een goede/snelle 8poorts switch met uplink voor een kleine prijs? (lieft rond de 200 gulden)

iStockphoto

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Op zondag 21 oktober 2001 13:57 schreef cheshire87 het volgende:

[..]

Koop toch lekker een 3Com Office Connect - Dual Speed Switch 8. Kosten wel iets meer maar ik heb er nog steeds geen spijt van, ding werkt als een trein. (uh wat zeg ik nu)

(3Com FMS Linkbuilder 12ports 10Mb Hub met management unit en defecte voeding; anyone?)

Laat maar.. .

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 21 oktober 2001 23:45 schreef LiGHtNiNG! het volgende:

[..]

Koop toch lekker een 3Com Office Connect - Dual Speed Switch 8. Kosten wel iets meer maar ik heb er nog steeds geen spijt van, ding werkt als een trein. (uh wat zeg ik nu)
Oke wat kosten die en waar kan ik ze kopen (liefst in nl)

En wat kan ik nou voor mijn sitecom 8poorts 10/100mbit hub vragen?

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Gaat het misschien sneller met linux (redhat)?

iStockphoto

Verwijderd

Ik draai eenzelfde soort netwerkje ook met realtec kaartjes en een cheapo mycom hub.

Op mijn winxp bak kan ik in de taskmanager zien hoeveel van de theoretische netwerksnelheid je haalt. Eerst had ik de snelheid van de netwerkkaarten op autodetect staan en haalde ik 10-15% van de bandbreedte. Heb toen alles op 100 half duplex gezet en nu haal ik 40-60% bij grote files. Daar ben best tevreden mee (is 5-6 MB/s).

Dus misschien werkt het bij jou ook.

Enige verschil is dat mijn compu's wel iets snellere procs hebben dus misschien is dat je bottleneck.

• BlizzarD
  • Niet online
tnx ik ga het nu gelijk proberen!

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
hier log van de ftp:

(000005) 26-10-16 16:15:41 - anonymous (10.0.0.3) > asked to download 'D:\Games\Delta Force Land Warrior.zip' --> Access allowed.
(000005) 26-10-16 16:15:41 - anonymous (10.0.0.3) > 150 Opening data connection for Delta Force Land Warrior.zip (149156714 bytes).
(000005) 26-10-16 16:15:41 - anonymous (10.0.0.3) > started downloading 'D:\Games\Delta Force Land Warrior.zip'.
(000005) 26-10-16 16:16:50 - anonymous (10.0.0.3) > finished downloading 'D:\Games\Delta Force Land Warrior.zip' - (00:01:10 - 145660,854 KB - 2080,869 KBytes/s)
(000005) 26-10-16 16:16:50 - anonymous (10.0.0.3) > 226 Transfer ok
(000005) 26-10-16 16:16:59 - anonymous (10.0.0.3) > disconnected. (00:01:24)

1 minuut en 9 sec over een bestand van 145mb. Is dat goed?

ps: is trouwens een cyrix 200 ben ik net achter gekomen en geen pentium :'(

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
uhm zo moeilijk is mijn vraag toch niet :?

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
iemand?

iStockphoto

Pagina: 1