Toon posts:

FreeBSD, slackware programs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor het ogenblik Mandrake 8.0 draaien, maar ik ben er niet echt tevreden over. Zeer stabiel etc.. makkelijk voor nieuwe linux gebruikers, maar als je stuff wilt compilen merk je al gauw dat het er 99 keer op de 100 een probleem mee heeft |:( (kan natuurlijk 98 keer op de 100 aan mij liggen :))

Dus ik d8 eens Slackware of FreeBSD te proberen, ik zou ook mijn eerste Linux game er op testen (Quake3) maar ik vraag me nu ff af : Linux programs, werken die ook op FreeBSD ? Zo niet pak ik dus slackware, omdat ik heb gehoord dat die ook wel lekker loopt. Nu heb ik dan nog iets gehoord, dat ze eigenlijk niet zijhn voor home users en multimedia toepassingen maar meer voor servers etc.. Is dit zo ? Zo ja download ik me wel een RedHat kopietje. Moest er iemand heel concreet een voorbeeld of twee kunnen geven over het verschil tussen slack/FBSD/RedHat (maw de meest frequent gebruikte distros)

Few, een hele boterham :p

THANKS !

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

FreeBSD is een ander OS dan GNU/Linux, dus normaalgesproken zouden progs van de een niet op de ander draaien, maar FreeBSD heeft wel een linux-binary-compatability mogelijkheid, dus: ja, als het goed is kun je GNU/Linux apps op FreeBSD draaien.

Wat betreft de toepassing: Slackware en Debian worden redelijk vaak op servertjes gebruikt, omdat ze meestal redelijk kaal installen en over het algemeen lekker netjes zijn te configgen enzo... Bovendien zijn ze wat minder newbie gericht, dus je moet wat meer zelf doen (wat 'ruiger' zeg maar). FreeBSD gaat hier nog ietsje verder in; Het is nog ruiger en strakker, en wordt daarom eigenlijk heel weinig als desktop gebruikt.

Ondanks dat zijn alle3 prima bruikbaar als desktop (ik draai Debian Sid op mijn laptop en mijn desktop en FreeBSD op mijn desktop om mee te prutsen), mits je weet wat je doet. Dat wil zeggen, de wizards zullen je niet om de oren vliegen ;)

Alleen als desktop-systeem heeft FreeBSD wel wat nadelen, voornamelijk aan de driverkant; Bijvoorbeeld: niet alle geluidskaarten die in GNU/Linux werken, werken in FreeBSD. En volgensmij werkt DRI (voor 3d-acceleratie) nog niet in FreeBSD. Ook hieraan merk je dat FreeBSD meer op servertaken gericht is.

Wat betreft Debian/Slack/RH/SuSE/MDK/enz: dat is allemaal GNU/Linux, dus hardware-ondersteuning enzo is gewoon hetzelfde, en er kunnen dezelfde programma's op draaien.
Alleen de installatie zelf, de installatie van programma's, het al of niet automatisch detecteren van hardware enzo verschilt sterk per distro.
Welke distro je draait is dan ok voor een groot gedeelte een kwestie van welke je het prettigst vindt werken.