Flinke spanning interlink

Pagina: 1
Acties:

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Hi
Ik trok vanmiddag mijn kabeltje van mijn geluidkaart uit mijn versterker, en die kwam ergens tegenaan en gaf een flinke klap door de boxen.
Maar toen pakte ik het kabeltje vast (zat dus alleen nog aan een kant in de computer) en toen kreeg ik echt een flinke schok. niet een kleintje maar echt behoorlijk.
ik heb hem een paar keer vastgepakt omdat ik dacht dat het statish was, maar het werd niet minder, op een gegeven moment kreeg ik echt pijn in mijn arm (mietje, ja :)).
Nou is mijn vraag, is dit heel slecht voor mijn versterker en hoe kan ik het voorkomen. ik heb geen geaarde stopcontacten op mijn kamer.
b.v.d.

specs

Verwijderd

daar zit dus waarschijnlijk het probleem, ik heb het hier met mijn computer: je krijgt 115V op je mieter als ik mn verwarming+pc aanraak. Metname als ik weer eens met mn kop naast de pc hang die naast de kachel staat dan hoor je zeer regelmatig een scheldpartij :) gewoon oppassen lijkt me als je niet de moeite wilt nemen om nieuwe lijdingen te trekken.

• twopack
Op zaterdag 20 oktober 2001 22:46 schreef neographikal het volgende:
daar zit dus waarschijnlijk het probleem, ik heb het hier met mijn computer: je krijgt 115V op je mieter als ik mn verwarming+pc aanraak. Metname als ik weer eens met mn kop naast de pc hang die naast de kachel staat dan hoor je zeer regelmatig een scheldpartij :) gewoon oppassen lijkt me als je niet de moeite wilt nemen om nieuwe lijdingen te trekken.
Ja en het nadeel is dat aarden aan de verwarming ook maar een lapmiddel is. Dat doet namelijk het hele complex al (550 studenten) en daar schijnt dus ook een aardig aantal Volts op te staan :D

specs

Verwijderd

Dat kan dus niet, als de verwarming geaard is, is de potentiaal 0v. Ongeacht de hoeveelheid spanning die je erop zet. De aarde heeft een vrij grote capaciteit, wat dat betreft. :)

• twopack
Op zaterdag 20 oktober 2001 23:48 schreef Flippit het volgende:
Dat kan dus niet, als de verwarming geaard is, is de potentiaal 0v. Ongeacht de hoeveelheid spanning die je erop zet. De aarde heeft een vrij grote capaciteit, wat dat betreft. :)
Hmm... daar heb ik niet eens bij nagedacht...
Hoe kom ik daar dan bij :?

specs

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Oceria

I've been in between....

Klinkt als een aard probleempje. Een verkeerd of niet geaard systeem kan behoorlijke klappen uitdelen. Aaarden du je PC (scheelt ook in snelheid op het internet) en dan zou het al een heel stuk beter moeten zijn.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Nou is mijn vraag, is dit heel slecht voor mijn versterker
JA
en niet alleen je versterker, maar ook al componenten IN je PC en die eraan hangen.
en hoe kan ik het voorkomen.
De PC en alle apparaatuur die conform NEN-1010 etc geaard moeten zijn, en/of geleverd worden met randaardestekker -> aansluiten op de randaarde in de meterkast.
ik heb geen geaarde stopcontacten op mijn kamer.
Dan koop je een aarde draad welke je naar de meterkast trekt door de bestaande kabelgeleiders en sluit je die aan op het aardaansluitpunt in de meterkast.
Een electricien kan dit ook, kost ongeveer 100 gulden.

/me heeft aardedraden lopen naar ELK apparaat wat aan de PC wordt aangesloten.

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 23:48 schreef Flippit het volgende:
Inderdaad, wat dat betreft wel...

Als het onweert zit ik nl. ook niet bij elke inslag met verbrande haren of lichtgevende schoenen...

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 20 oktober 2001 22:44 schreef twopack het volgende:
Hi
Ik trok vanmiddag mijn kabeltje van mijn geluidkaart uit mijn versterker, en die kwam ergens tegenaan en gaf een flinke klap door de boxen.
Deed ik gisteren ook, en toen crashte m'n pc onmiddelijk. En dat terwijl ie bijna klaar was met een klus van 2 dagen. Op m'n vorige kamer had ik geaarde stopcontacten, nu niet :(

Siditamentis astuentis pactum.

• twopack
Op zondag 21 oktober 2001 07:57 schreef unicorn7 het volgende:

Dan koop je een aarde draad welke je naar de meterkast trekt door de bestaande kabelgeleiders en sluit je die aan op het aardaansluitpunt in de meterkast.
Een electricien kan dit ook, kost ongeveer 100 gulden.

/me heeft aardedraden lopen naar ELK apparaat wat aan de PC wordt aangesloten.
Dat mag niet denk ik, ik woon in een groot studentencomplex van een grote woningbouwvereniging. Denk niet dat die blij zijn als iedereen met zijn elektra gaat klooten. Helaas :(

specs

Pagina: 1