Toon posts:

wireless lan ca 400/500 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik en 2 vrienden willen een wireless lan verbinding met elkaar maken.. die 2 vrienden wonen naast elkaar dus di e hebben al een lan met utp.. ik wil dus naar vriend 1 een wireless lan verbinding maken.. die stopt dan de kabel waarmee ie mijn zooi verstuurt en ontvangt in een switch en zo moet ik op dat netwerk komen.

ik heb wat onderzoek gedaan naar aparatuur en kwam bij 3com daarmee kon je 1100 meter halen voor een redelijke prijs.. nou wou ik weten:

1) of de snelheid goed blijft
2) je speciale switches of network kaartjes nodig hebt
3) wat het verschil is tussen 13 dBi en 18 dBi

http://www.3com.com/products/en_US/prodlist.jsp?tab=cat&pathtype=purchase&cat=163&selcat=Wireless+Networking+Products&family=664

hier staat wat info over de producten van 3com... er staat een rijtje huizen tussen ons maar als we de antenne's op het dak zetten zou het geen probleem moeten zijn...

Verwijderd

Topicstarter
niemand? :(

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

hoi ,

1. Je snelheid is afhankelijk van je afstand en antenne's :P

2. Wil je gewoon een point 2 point verbinding ? dan kun je 2 bridges kopen of 2 accespoints, deze kun je zo op je Hub of Switch aansluiten.

3. Verschil tussen 13dBi en 18dBi is simpel.. 5 :P

Nee zonder gekheid die 18 dBi versterkt wat meer zodat je verder kunt komen dan met die 13dBi :)
Ik dacht dat je met 2 18dBi antenne's wel 11mbit kan halen op 400 meter :P

suc6.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik ben die andere vriend waar de antenne op het dak komt te staan :) . Ik denk zelf dat er weinig tussen zit. ik kan niet zomaar even op het dak lopen om te kijken, maar we zien allebei een gebouw (de watertoren) uit dezelfde hoek en we zien dezelfde lengte, omdat er heel wat is verdwenen achter de huizen. Dus we zitten op 1 lijn. Nu kunnen we elkaar niet zien, omdat er huizen voor zitten, maar die antenne's hebben vrij spel volgens mij. Maar ik moet dus die switch gaan aanschaffen (was ik toch al van plan), maar moet die switch ook nog iets speciaals hebben? Want ik koop denk ik een Edimax 10/100MBit 8 poorts Switch (full duplex).

• frennek
Bij hem moet het dus in de computer. En bij mij in de switch in een normale poort. Dus dat is makkelijk haalbaar? dat zou mooi wezen.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24

RvV

Let even heel goed op of je vrij zicht hebt. Als je wel vrij zicht hebt is het geen probleem. In een ander topic had ik al gepost dat ik met Linksys wireless accespoints 1km haalde met de kleine antennes die erbij zitten. Als je door een huis on een rijtje bomen moet, dan kan je het wel vergeten met de kleine antennes. Als je antennes moet kopen met een flinke gain. Iets van 14-19dB moet wel genoeg zijn om door wat bomen heen te komen op een korte afstand. Ik heb geen flauw idee waar zulke antennes hier in nederland goedkoop te krijgen zijn. Dus mocht als je er zelf noch wat van tegen komen, ik ben wel geinteresseerd.

Y'24

• frennek
Op zondag 21 oktober 2001 13:09 schreef RvV het volgende:
Let even heel goed op of je vrij zicht hebt. Als je wel vrij zicht hebt is het geen probleem. In een ander topic had ik al gepost dat ik met Linksys wireless accespoints 1km haalde met de kleine antennes die erbij zitten. Als je door een huis on een rijtje bomen moet, dan kan je het wel vergeten met de kleine antennes. Als je antennes moet kopen met een flinke gain. Iets van 14-19dB moet wel genoeg zijn om door wat bomen heen te komen op een korte afstand. Ik heb geen flauw idee waar zulke antennes hier in nederland goedkoop te krijgen zijn. Dus mocht als je er zelf noch wat van tegen komen, ik ben wel geinteresseerd.
Dan moeten we maar een keer allebei op het dak gaan staan :).

• frennek
Dit moet mogelijk zijn, omdat er geen bomen tussen staan, maar een groter probleem wordt dat er ook een vriend 400/500 meter verder op woont, maar daar zit tussen: Een weg met daarop redelijk veel auto's en veel bomen. Gaat dit ook nog lukken? We weten niet hoeveel bomen, maar dat ga ik wel zeker weten als ik binnenkort naar de gemeente een goede plattegrond ga halen. Verder wil iemand die zeker over de 1,5 kilometer ver weg woont ook mee doen, maar dat is technisch niet meer haalbaar, omdat er gewoon TEVEEL obstakels tussen zitten denk ik. Ik weet niet hoeveel er tussen kan zitten.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 12:46

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Wireless networking is zo lek als een mandje, dus als je wat te verbergen heb, niet aan beginnen. :)

/dev/null

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
bedenk wel dat je NOOIT die 11mbit gaat halen..

5 Mbit is een stuk reeler....

helaas..

als ik jou was zou ik gewoon ff 400meter coax halen, en daarmee ff een netwerkje leggen.. (als dat mogelijk is bij jullie..)

• frennek
Op zondag 21 oktober 2001 23:21 schreef Cutebritney het volgende:

helaas..

als ik jou was zou ik gewoon ff 400meter coax halen, en daarmee ff een netwerkje leggen.. (als dat mogelijk is bij jullie..)
Coax is echt niet mogelijk.. We zitten hier midden in een woonwijk. En er lopen veel wegen. En als je het signaal versterkt zal het heel wat beter worden denk ik zelf. Switches krikken het signaal ook weer op. En 5 MBit is beter dan een Casema verbinding naar elkaar toe.

• frennek
Op zondag 21 oktober 2001 23:20 schreef I_Stealth_I het volgende:
Wireless networking is zo lek als een mandje, dus als je wat te verbergen heb, niet aan beginnen. :)
Wat zouden we moeten verbergen? Het enige wat we gaan doen is leechen van elkaar.

• kroegtijger
  • Laatst online: 21-07 14:56
400 meter coax??? wie heeft dat bedacht??? stelletje steunzolen! dat gaat natuurlijk never nooit niet werken heh. Afgezien van je storingen die je op gaat lopen van de invloeden van buitenaf, kom je nog eens met het probleem dat je kabeltje dan te lang is. die mag niet langer dan 180 meter zijn..... waar wilde je je repeater zetten onderweg?? lijkt me geen goede optie... waarom ga je niet vpn-en?? allebei het internet op, VPN-verbinding maken naar de server en je kunt gewoon inloggen op je servertje...lijkt me ideaal!!

suc6

iRacing Profiel

• JeroenT
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Op maandag 22 oktober 2001 13:01 schreef kroegtijger het volgende:
400 meter coax??? wie heeft dat bedacht??? stelletje steunzolen! dat gaat natuurlijk never nooit niet werken heh. Afgezien van je storingen die je op gaat lopen van de invloeden van buitenaf, kom je nog eens met het probleem dat je kabeltje dan te lang is. die mag niet langer dan 180 meter zijn..... waar wilde je je repeater zetten onderweg?? lijkt me geen goede optie... waarom ga je niet vpn-en?? allebei het internet op, VPN-verbinding maken naar de server en je kunt gewoon inloggen op je servertje...lijkt me ideaal!!

suc6
jah echtwel Stoer !!! 128kbit over een @home YESSSS!!!

das wel lekker doorschuiven ofnietdan |:(

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zaterdag 20 oktober 2001 21:28 schreef UneXpeCteD- het volgende:
3) wat het verschil is tussen 13 dBi en 18 dBi
Dat is het zendvermogen. Doorgaans : hoe meer zendvermogen, hoe groter je bereik. 18dBi is dus beter, je krijgt dan een sterker signaal.

Dit heb je trouwens niet altijd nodig - Line Of Sight is beter dan meer zendvermogen.

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• weirdje

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zondag 21 oktober 2001 23:20 schreef I_Stealth_I het volgende:
Oh, hier heeft iemand zich vertikt. Wat hij wilde tikken is hetvolgende :

Wireless networking is zo lek als een mandje, dus als je wat te verbergen hebt(!), moet je hiervoor een beveiligde tunnel opzetten over je netwerk. Dit kost je wat aan performance, maar je bent wel veilig.

• weirdje

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zondag 21 oktober 2001 23:21 schreef Cutebritney het volgende:

helaas..

Haha .. coax ja. Zie andere postings.

Als je een vaste lijn verbinding wilt, is glas de enige reeele oplossing (die geen extra apparatuur onderweg nodig heeft).

Moet je wel een graafvergunning regelen - je wil je fibers niet over straat leggen.

Wireless is hier echt een prima oplossing.

• kroegtijger
Ik blijf erbij dat VPN de meest makkelijke en goedkope oplossing is. Als jullie allebij ADSL hebben,(of een goede kabelaanbieder.....lees, alles beter dan UPC) dan moet je gewoon gaan vpn-en(denk er wel aan dat de server dan niet op rechtstreeks op een kabel-aansluiting moet staan......vinden de kabelbedrijven niet leuk.....mag op ADSL wel :) goeie sjit)

iRacing Profiel

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

suc6
Hoezo? ze hebben 10BASE-5 thicknet toch niet voor Jan L*L bedacht :?

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Hey Dennis... Elsa heeft een nieuw setje uit speciaal om afstanden buiten te overbruggen. Dat kan dus maar is erg prijzig (5000,-). Niet echt handig dus, plus dat daar nog steeds alle nadelen van een wireless netwerkje aan hangen zoals genoemd.

N.B. De genoemde waarden bij de productinfo van de wireless setjes is onder de meest gunstige omstandigheden en niet met 100% signaal. Let daar op.

• RvV

RvV

Vandaag heb ik nog wat mobiele testjes gedaan op de fiets. Conclusie:
Met de gewone kleine antennes met een gain van zo'n 2,2dB haal je 1Km. Als er een huis of iets voor zit, werkt het niet meer.

Y'24

• frennek
Het is allemaal erg leuk dat draadloze netwerk, maar het is gewoon erg duur. Dat is het enige wat ons tegen gaat houden. We weten NIET of er iets tussen zit. Huizen zijn geen probleem, want daar gaan we overheen, maar bomen staan er wel, maar ik heb het idee dat hij PRECIES langs die bomen gaat. Als dat zo is, dan kunnen we een goedkopere antenne nemen.

• frennek
Op maandag 22 oktober 2001 17:59 schreef RvV het volgende:
Vandaag heb ik nog wat mobiele testjes gedaan op de fiets. Conclusie:
Met de gewone kleine antennes met een gain van zo'n 2,2dB haal je 1Km. Als er een huis of iets voor zit, werkt het niet meer.
Dan zou ik graag willen weten hoe goed 18dB en 13dB antenne's het er van af brengen, of daar obstakels tussen kunnen komen.

• Xenon
  • Laatst online: 04-08 21:20
Kijk hier eens..

Kan misschien wel handig zijn

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08

suc6
jij denkt dat dat niet gaat werken?
wedden van wel?

hoe denk je dat je kabelinternet vervoerd wordt? juist via coax :)

en coax is juist in staat veel grotere afstanden te kunnen overbruggen dan bijv. UTp, dusse..

maar helaas kan het in dit geval niet, omdat de topicstarter in een drukke wijk woont.

Echter wireless lijkt me toch niet DE oplossing..alleen als je echt HEEL erg hoog zit ermee, en $$$ niet boeit.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

hier had ik ook een topic over geopend, ging over afstand van een kilometer: wat eruit kwam is dat het voor een redelijke prijs zo goed als onmogelijk is :(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Staat in de C'T nu ook een artikel over WLANs aanleggen voor de hobbyist.
Compleet met Yagi's als versterkende antennes :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• frennek
Op maandag 22 oktober 2001 20:08 schreef -hfl-xenon het volgende:
Kijk hier eens..

Kan misschien wel handig zijn
Daar staan echt veel producten. Daar kan ik dus echt niet uitkomen. Dus laat ik was zeggen: Wij willen dus gewoon een draadloos netwerk met 3(of 4) mensen. Ik word het hoofdstation. Het is allebei 400/500 meter ver weg en bij 1 persoon staat er niks tussen en bij de andere persoon loopt er een autoweg tussen en staan er veel bomen. Ik heb hier al switch staan, omdat ik al netwerk deel met iemand anders. We willen ERG graag die 11 MBit ook werkelijk halen, dus niet de helft ofzo. Het liefst ook full-duplex, als dat mogelijk is. Ik wil niet die 11MBit dus delen over de 3 of 4 users, maar ze moeten allemaal 11MBit naar mij toe hebben. Dus hun eigen bandbreedte. Het gaat bij 1 iemand anders in een switch/hub en bij die ander dus in zijn netwerk kaart. Dus zeggen jullie eens wat wij nodig hebben.

• Xenon
  • Laatst online: 04-08 21:20
Op maandag 22 oktober 2001 20:28 schreef -[=SARGE=]- het volgende:

[..]

Daar staan echt veel producten. Daar kan ik dus echt niet uitkomen. Dus laat ik was zeggen: Wij willen dus gewoon een draadloos netwerk met 3(of 4) mensen. Ik word het hoofdstation. Het is allebei 400/500 meter ver weg en bij 1 persoon staat er niks tussen en bij de andere persoon loopt er een autoweg tussen en staan er veel bomen. Ik heb hier al switch staan, omdat ik al netwerk deel met iemand anders. We willen ERG graag die 11 MBit ook werkelijk halen, dus niet de helft ofzo. Het liefst ook full-duplex, als dat mogelijk is. Ik wil niet die 11MBit dus delen over de 3 of 4 users, maar ze moeten allemaal 11MBit naar mij toe hebben. Dus hun eigen bandbreedte. Het gaat bij 1 iemand anders in een switch/hub en bij die ander dus in zijn netwerk kaart. Dus zeggen jullie eens wat wij nodig hebben.
Luie zak :P

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• RvV

RvV

Op maandag 22 oktober 2001 20:19 schreef BackSlash32 het volgende:
Staat in de C'T nu ook een artikel over WLANs aanleggen voor de hobbyist.
Compleet met Yagi's als versterkende antennes :)
Kan iemand dat artikel voor mij ff inscannen ofzo? De C'T is hier niet aangekomen om de een of andere vage reden.

En 11 mbit haal je niet. Als je de accespoints naast elkaar zet heb je iets van 4-5mbit.

Y'24

• kroegtijger
Met dikke coax kun je inderdaad wel die grote afstanden halen ja.... Maar als je het over coax hebt ga ik uit van 10base2, en niet van 10base5..... Daarbij, waarom zou je gaan lopen kloten met kabels en dat soort troep terwijl de infrastructuur er al jaren ligt??? beetje overbodig heh. Daarbij gaat de grootste afstand die word afgelegd door je kabelinternet echt niet over coax, maar over glas (dat bijna een oneindig ver bereik heeft)
meest handige oplossing blijft een vpn. (tenzij je natuurlijk geen windhoos draait, maar een echt besturingssysteem....dan moet je iets anders gaan bedenken... misschien een ras-servertje ofzo??)

iRacing Profiel

• weirdje

weirdje

WEiRD runs Unix

Op maandag 22 oktober 2001 20:28 schreef -[=SARGE=]- het volgende:

[..]

Wireless is NIET full duplex.

Full duplex betekent dat je voor zenden en voor ontvangen een apart medium gebruikt. In geval van UTP 1 aderpaar voor sturen, 1 aderpaar voor ontvangen.

In geval van draadloos zouden dat 2 verschillende frequenties zijn ... *PER VERBINDING*

Op je switch heeft iedere poort zijn eigen TX en RX lijntjes. Zet je hier een PC tegenover, dan kan die TXen terwijl hij RX't (of andersom). De PC van je buurman, die op de poort ernaast hangt, kan dat ook. De switch is dan snel genoeg om het verkeer te scheiden en door te sturen naar de poort(en) die het nodig heeft/hebben.

Zo werkt dat dus niet met draadloze netwerken, omdat iedereen op hetzelfde medium zit. Voor wireless netwerken zijn zelfs hele nieuwe MAC-schemes bedacht (MAC = Medium Access Control, hoe regel je de toegang tot het medium zodat niet iedereen tegelijk brult).

Misschien dat als je *heel* moeilijk gaat doen met richtantennes enzo, dat je dan ieder zijn eigen 'medium' kan geven, maar dan nog : 802.11b gebruikt 1 frequentie om op te communiceren en is *DUS* half duplex.

Probeer eens laser-beamers. Alles wat je daarvoor nodig hebt is line of sight, maar dat kan je zeker full duplex maken. Kost een paar centen, maar dan heppie ook wat.

Pagina: 1