KT7A + TB1333 wil niet

Pagina: 1
Acties:

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Hallo mensen,

Ik heb hier een systeempje in elkaar gezet met de volgende specs:

TB 1333
Abit KT7A
256mb noname pc133
coolermaster socketA 1.5ghz cpu cooler
IBM 60 GXP 40gb hd
Lite-on DVD 16x
Aopen 12x10x32x
ATI Radeon VE
Terratec XLerate

Het geheel zit in een In-win s500 kast.

Het verhaal zit als volgt in elkaar:

De hele hap in elkaar gezet, netjes AC2 tussen proc en cooler enzo, kauwgom van cooler afgehaald (nagels zijn handig :)). Eerste boot alles ingesteld in BIOS. Op win98 opstartdisk opgestart, hd geformat, gepartitioneerd, geactiveerd etc. in de goede volgorde. Toen win98 cd d'r in, en installen maar. Niet dus. Bij het opstarten van de setup (nouja, als je de scandisk hebt gehad kom je in het setup menu, daar dus) loopt het ding zo vast als een huis. Uit gezet, en opnieuw aan. No go. Krijg steeds meldingen in de trand van 'processor unworkable or has been changed'. Ook de defaults laden helpt niet. Ik de proc eraf, kijken of ik er iets aan zie, maar nee, niks te zien. Oude pasta eraf, nieuwe erop, in mobo, koeler erop, aanzetten, NIKS!
Bios geflashed, ook niks!! Of hij doet helemaal niks, dat alleen de fans gaan draaien, of hij komt weer met die error. Nog een keer proc eruit, weer nieuwe pasta erop etc. Toen heb ik dat ding per ongeluk +/- 10cm laten vallen, uit m'n handen, op m'n bureau. Zie er niks aan. Dus: ik dat ding gewoon in de pc gezet, cooler erop, en aanzetten. Nu komt het: de powerled brand heeeel eventjes en gaat meteen weer uit, de fans krijgen niet eens de kans om op gang te komen. Overnieuw aanzetten helpt niet, bios clearen helpt niet, etc...

Is dit een typisch geval van dooie proc cq alweer een begrafenis, of is er iets mis met m'n mobo?

Bij de weg: de heatsink was lekker warm, dus doorgebrand is ie sowieso niet. Ik zie er ook helemaal niks aan, geen brandplekken ofzo. Wel ben ik met de 1e keer AC opbrengen een beetje uitgeschoten. Ikke geprobeerd dat spul eraf te vegen, maar dat maakte het alleen maar erger. Nu zit er dus een heeeel dun laagje van dat spul rondom de core, tegen die zilverkleurige blokjes aan. Kan dat ook een oorzaak zijn?? Ik heb de search al gebruikt, maar ik kan nog niks zinnigs vinden.
Kortom: HELLUP ;(

Verwijderd

[quote] Dus: ik dat ding gewoon in de pc gezet, cooler erop, en aanzetten. Nu komt het: de powerled brand heeeel eventjes en gaat meteen weer uit, de fans krijgen niet eens de kans om op gang te komen. Overnieuw aanzetten helpt niet, bios clearen helpt niet, etc...
[/qoute]

Misschien de cpu-fan niet op de juiste header aangesloten, dit is meestal het geval dat een abit mainboard niet opstart omdat het mainboard geen toerental van de cpu fan registreerd.

• bart1234
Helaas, die cpu fan zit gewoon op het gaatje met 'fan1' erboven... Staat ook in de handleiding dat ie daarop moet... Daar had ik zelf namelijk ook al aan zitten denken... Verder nog suggesties iemand?

* bart1234 is behoorlijk wanhopig :(

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Die ARCTIC SILVER II is rotzooi en moet je inderdaad niet op de onderdeeltjes rondom de core krijgen. (Geleid namelijk)
Haal de cpu er maar weer uit en maak hem schoon met iets aggressiefs zoals terpetine of kwasterreiniger. Niet puur alcohol want dit werkt niet echt goed.
Ook kun je nagellak remover proberen als je die andere zooi niet hebt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• bart1234
Maar als ik de cpu helemaal schoonmaak dan zou ie het weer moeten doen dus?? Ook ondanks het laten vallen??

• Rick2001

Rick2001

Normaal moet een CPU wel tegen een stootje kunnen.
Wat ik kan zeggen is, wat verlies je om hem schoon te maken en opnieuw te testen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• bart1234
Mee eens. Ik ga nu naar huis en kom maandag hier terug, en dan zal ik h'm eens schoonmaken...

Verwijderd

De BIOS herkent je processor niet goed. Vandaar dat "unworkble" verhaal. 't is een bekend probleem. Met een BIOS update moet dit probleem verholpen zijn. Je kan ook handmatig de instelling 10x133 doen in je BIOS. raadpleeg: www.abit.nl en www.viahardware.com eens...

• Rick2001

Rick2001

Waarom komt iedereen toch meteen met het antwoord 'bios updaten'
Dit is bijna nooit het geval om zo'n probleem optelossen.
Een KT7A herkend echt wel een 1333Mhz processor.
Maak die cpu eerst maar eens schoon want die AS is niet te vertrouwen als dit op electronische onderdeeltjes komt.

Verwijderd

Ik had dit probleem met de de KT7E. Een KT7A zonder sound o/b. 'k kreeg zo de tering in dat ik toen ik clearCMOS deed vergat de spanning van de pc te halen. Dit resulteerde in een dooie BIOS..... Gelukkig kon mijn electronica winkel op de hoek mijn BIOSchip opnieuw flashen met de laatste BIOS. De KT7E werkte toen goed. Het "unworkable" verhaal was ook verdwenen...

Verwijderd

Ga maar eens bij abit.nl kijken waarom er bepaalde BIOS updates aangeboden worden. 't is trouwens wel erg dat er nu nog planken verkocht worden met de eerste BIOS versie die geen Athlon 1333 herkennen!! Kennelijk worden er niet zoveel abit plankies verkocht.....

• Lamah
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
dit vage probleem heb ik dus ook met m'n kt7a die hier nog ligt. dat kreng heeft weken stabiel gelopen en na een reboot kapte ie er mee. (ik kan em niet terug sturen naar gistron want ik ben de factuur kwijt :()

• bart1234
We gaan gewoon eerst die proc schoonmaken, en dan zien we wel verder. Is het een goed plan om dat te doen met terpentine en wattenstaafjes??? Of beter met een ander middeltje??

Verwijderd

Stuk keukenrol gaat ook. 't kan wel een stootje hebben. 't mooie kleurtje van de core verdwijnt wel.... En ga even bij de viahardware site kijken. De site gaat voor het grootste deel over problemen met deze moederborden. Voor kennelijk dooie moederborden na een reset is er ook iets met voedingen. Volgens mij kan je er via search hier bij GOT ook van alles over vinden.
Nog even een verwijzing naar viahardware: http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

• Rick2001

Rick2001

Wattestaafjes of keukenrol is allebei goed. Je kunt gerust flink wrijven op je cpu. De onderdeeltjes naast de core kunnen hier wel tegen.

• bart1234
K dan :)

• bart1234
OK, net dat ding schoon gemaakt met aceton (dwz nagellakremover) en wattenstaafjes, een kwastje en stukkies toiletpapier. De situatie is er echter niks door veranderd: hij doet helemaal niks, nakkes, nada.

Ja, er staat stroom op

Ja, de proc zit er goed in, de koeler zit er goed op en zit op fan1 gaatje

Ja, de power schakelaar op de achterkant staat op 'aan'.

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het mobo danwel bios zo dood als een pier is :(

Is er iemand in (directe omgeving) Veenendaal die me kan helpen?? De winkels zijn namelijk nog niet open, en ik zal toch een nieuwe bios danwel een hotswap moeten doen/hebben.

Dan nog even wat er precies op het stickertje op het bios staat:

PhoenixBiostm
D686 Bios
[copyright tekentje] Phoenix 1998
003175330

Ik kan maar 1 passende opmerking bedenken: HELLUP ;(

Verwijderd

Wat op die BIOS chip staat klopt, heb ik hier ook op een KT7A. Ga maar terug met dat spul, want wie er ook schuld aan is, momenteel is de boel kapot.

PS Heb je tijdens dit alles wel gekeken dat de CPU fan daadwerkelijk draait ??

• bart1234
Op maandag 22 oktober 2001 09:42 schreef Hooi het volgende:
Wat op die BIOS chip staat klopt, heb ik hier ook op een KT7A. Ga maar terug met dat spul, want wie er ook schuld aan is, momenteel is de boel kapot.

De fans hebben de hele tijd prima gedraaid ja, vanaf het begin met de zijkant v/d kast open gedraaid, zodat ik er zo in kon kijken.

Zou ik bij de gemiddelde pc-boer een eprommetje kunnen laten flashen? D'r zitten er hier in Veenendaal namelijk een stuk of 4. Als ik op een disk de goede bios (3R) meeneem, zouden ze hem er dan in kunnen flashen?

Ik ben namelijk zo handig geweest om bios 5(nogiets) erin te mikken. Maar: dat is alleen de goede voor de RAID versie, in op deze plank zit geen RAID.
Na de proc heb ik het gevoel dat het daar aan ligt :(

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zondag 21 oktober 2001 19:44 schreef bart1234 het volgende:
We gaan gewoon eerst die proc schoonmaken, en dan zien we wel verder. Is het een goed plan om dat te doen met terpentine en wattenstaafjes??? Of beter met een ander middeltje??
Wat heel erg goed gaat (bij mij) is met warm water.. (gewoon onder de kraan houden) en dan gewoon handzeep, of afwasmiddel en een wattenstaafje, geloof me, dat gaat perfect.. wel goed laten dragen nadien hoor !
;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 22 oktober 2001 09:42 schreef Hooi het volgende:

Ja, gewoon terug met die plank, je kunt hem gewoon ruilen toch ?! Zeg je gewoon dat hij DOA was.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Bossie
  • Laatst online: 17:02
Je kunt je cpu het beste schoonmaken met een wattenstaafje en carborateurcleaner, de AC lost dan helemaal op *D

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• bart1234
Net Abit opgebeld, die zeggen dus dat er idd iets heftig fout gegaan is met het flashen. Ik krijg een formuliertje toegemaild, dat moet ik invullen en terugsturen. Dan sturen zij waarschijnlijk vandaag nog een nieuwe bios op, die dan morgen of overmorgen binnen zou moeten zijn :)
Nou maar hopen dat ie het dan wel doet :)

[edit]
het geintje kost dan wel f25,- als je de oude chip niet terugstuurt :(

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 09:49 schreef bart1234 het volgende:

[..]

De fans hebben de hele tijd prima gedraaid ja, vanaf het begin met de zijkant v/d kast open gedraaid, zodat ik er zo in kon kijken.

Zou ik bij de gemiddelde pc-boer een eprommetje kunnen laten flashen? D'r zitten er hier in Veenendaal namelijk een stuk of 4. Als ik op een disk de goede bios (3R) meeneem, zouden ze hem er dan in kunnen flashen?

Ik ben namelijk zo handig geweest om bios 5(nogiets) erin te mikken. Maar: dat is alleen de goede voor de RAID versie, in op deze plank zit geen RAID.
Na de proc heb ik het gevoel dat het daar aan ligt :(
O.
Dat met die RAID heeft er geen raid mee te maken, Abit biossen zijn voor alle versies tegelijk (KT7, KT7-RAID, KT7E, KT7A, KT7A-RAID)

Wat wel een probleem is dat de 5 versie alleen voor KT7A(-RAID) revisie 1.3 is. Als je een wat ouder bord hebt, Rev. 1.1 of 1.2 werkt die BIOS niet nee....

Of die lui dat chipje kunnen flashen, moet je denk ik even door de telefoon aan hun vragen, anders moet je met Abit Nederland www.abit.nl contact opnemen. Op hun website staat ook het telefoon nummer, ze zijn vriendelijk en behulpzaam.. ;)

Verwijderd

Woeps,
zo zlim was je zelf al. :P
Nou, ik heb hoop dat het snel weer goed komt. 8-)

Verwijderd

Volgens mij kan in dat bord helemaal geen 1333Mhz. Dat is toch een 266mhz proc. en volgens mij kan op jouw bord alleen een 200mhz proc. Dus 1300 of 1400mhz.

• bart1234
Ga maar bij abit kijken, is niks mis mee, de KT7A kan wel 100/133mhz aan, de KT7 NIET. Want: de kt7 heeft de KT133 chipset, de kt7a de kt133A chipset. Da's 't verschil volgens mij :)
Maar het kan iig wel :)

Verwijderd

Daarbij, ik draai nu nog op mijn oude KT7-RAID met een TB1333@1404(108x13).

Dus mwuah het kan best.
Maar Bart1234 heeft een KT7A :)

• Meister
  • Laatst online: 20-07 14:18
Had een T-bird op een KT7A die zo maar stopte na 2 maanden, althans power led knipperde even maar geen boot. Bleek uiteindelijk de powersupply te zijn die het niet meer trok...

• bart1234
Ga me niet vragen hoe, maar ik heb het gefixt!!!
Ik had al met abit aan de telefoon gezeten, en daarna hier in Veenendaal een pc-zaak gevonden waar ze die eeprom voor me wilden flashen. Ik naar die pc toe, en ik denk: Ach, ik probeer het nog 1 keertje, en dan trek ik de kabels los en ga ik ermee naar de pcboer. En wat gebeurt er: ALLES!! Krijg keurig de melding die hij ook geeft bij de 1e boot, netjes de settings goed gezet, bios 3R erin geflashed, en gaan met die banaan!!! Loopt als een tiet!!!! Proc wordt idle 38C stressed 45c. Is dat een beetje goed? Ik dacht dat er niks mis mee was eigenlijk :) Nu nog goede DVD afspeelsoftware vinden, die standaard ATI speler zuigt hard :(

Proc heb ik overigens keurig schoon gekregen met de nagellakremover, wattenstaafjes en een beetje geduld :)

Verwijderd

Heel goed, gefeliciflapstaart :)
(Nu nog effe die sig veranderen heh. P3-600 ??)

PS Die temp is prima ja ;)

• bart1234
Op maandag 22 oktober 2001 21:30 schreef Hooi het volgende:
Heel goed, gefeliciflapstaart :)
(Nu nog effe die sig veranderen heh. P3-600 ??)

PS Die temp is prima ja ;)
D'n p3 600 is m'n eigen bak, die amd is van/voor m'n baas cq compagnon (jaja, me gaat binnenkort z'n eigen zaak beginnen :))
Pagina: 1