Toon posts:

ASP of PHP,wat kun je beter gebruiken voor een db?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welke van de 2 kun je beter gebruiken voor database, PHP of ASP?

• Wally-S
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:55

Wally-S

-Snowboarding is art-

Ligt voor een gedeelte aan je provider.
Heeft je provider een linux server dan zal je php moeten nemen.
Heeft je provider een win server dan moet je nog effe vragen welke van de 2 hij ondersteund.
En als het dan nog niet uitmaakt zou ik persoonlijk voor php kiezen. Simpelweg omdat ik die taal iets logischer vind.

Snow is only frozen water

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 oktober 2001 18:16 schreef Wally-S het volgende:
Ligt voor een gedeelte aan je provider.
Heeft je provider een linux server dan zal je php moeten nemen.
Heeft je provider een win server dan moet je nog effe vragen welke van de 2 hij ondersteund.
En als het dan nog niet uitmaakt zou ik persoonlijk voor php kiezen. Simpelweg omdat ik die taal iets logischer vind.
En als je naar de kwaliteit van ASP & PHP zou kijken. Welke lijkt je Dan beter?

• Wally-S
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:55

Wally-S

-Snowboarding is art-

Omdat linux/unix stbieler draait dan een win server lijkt mij PHP beter/veiliger.
maar kwaliteit?
Ik weet niet of je over kwaliteit kan spreken elke taal heeft z'n voor en z'n nadelen.

Over ASP tegen PHP zijn hier al vele discussies gevoerd.
Gebruik dus effe de search en hopelijk vind je dan meer.

Snow is only frozen water

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:31
ASP is windows gebonden, dus doet 't mij meteen denken aan iets met pap en vingers van microsoft die daar dan weer inzitten enzo.

Verder vind ik dat PHP gewoon logisch in elkaar steekt. De ondersteuning voor PHP is ook goed. (open-source) php.net bijvoorbeeld bevat het complete handboek.

En volgens mij kun je op GoT ook best veel vragen kwijt over PHP. (Asp ook wel, maar toch wat minder denk ik)

Bekijk van beide 'ns 'n stuk code, en kies zelf.

PHP werkt trouwens naadloos samen met MySQL en Apache, ik vind het nog steeds 'n heerlijke combinatie.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:00
Dat ligt aan het soort database...

PHP > MySQL
ASP > SQL server 2000

Verwijderd

acteris> ga nou gewoon eens lekker door wat topics lezen, en niet meteen vragen stellen van wat is beter? Deze of Deze?

Kijk in de topiclist in dit forum, en kijk wat je het meeste tegenkomt. Dan ga je daar eens wat topics van lezen.

Dit soort topics heeft een grote kans om in een welles/nietes ruzie te eindigen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zaterdag 20 oktober 2001 18:21 schreef Ariejan het volgende:
ASP is windows gebonden, dus doet 't mij meteen denken aan iets met pap en vingers van microsoft die daar dan weer inzitten enzo.
das niet helemaal waar, er is voor het unix/linx platform een proggie te krijg welke er voor zorgt dat je ook ASP pagina's op een apache server kan draaien (tis van chillysoft)

tis niet een superoplossing maar het (schijnt) te werken, ik heb het nog nooit gebruikt overigens,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

var taal = Ken je al progtalen !?

if (taal)
{
case(visual basic) -> ASP
case(c,c++,JS) -> PHP
}
else
{
hier laat ik me niet over uit // php :P ;)
}

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 oktober 2001 18:25 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

das niet helemaal waar, er is voor het unix/linx platform een proggie te krijg welke er voor zorgt dat je ook ASP pagina's op een apache server kan draaien (tis van chillysoft)

tis niet een superoplossing maar het (schijnt) te werken, ik heb het nog nooit gebruikt overigens,
Iedere x als ik een reactie wil plaatsen, kom jij er weer tussen. Mag ik vragen waar dat allemaal op slaat.

Misschien kun je beter hier iedereen in hun eigen waarde laten.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:20
Op zaterdag 20 oktober 2001 18:26 schreef Tizzwat het volgende:
var taal = Ken je al progtalen !?

if (taal)
{
case(visual basic) -> ASP
case(c,c++,JS) -> PHP
}
else
{
hier laat ik me niet over uit // php :P ;)
}
niet helemaal waar :)

Je kan met ASP ook PerlScript en JScript gebruiken.
PerlScript ken ik niet, maar JScript wel, en das best lekker makkelijk :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zaterdag 20 oktober 2001 18:27 schreef acteris het volgende:

[..]

Iedere x als ik een reactie wil plaatsen, kom jij er weer tussen. Mag ik vragen waar dat allemaal op slaat.

Misschien kun je beter hier iedereen in hun eigen waarde laten.
oh ok neem me niet kwalijk hoor! ik wijs alleen maar even op een andere mogelijkheid.. en verbeter ff een stelling..

en als ik in de topics kijk waarin jij hebt gepost dan zie ik DUS NERGENS IETS staan van jouw waarin ik 'ertussen' kom!

tjeess, hoezo prikkelbaar...

A wise man's life is based around fuck you

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Echt weer zo een trieste thread, mensen die koeien met kippen gaan zitten vergelijken, daarnaast nog steeds bullshit feiten alsof *nix stabieler zou draaien als windows, echt en al zou het zo zijn, so what, alsoft het zo een probleem is dat een server af en toe reboot moet worden, zeker als je in een geclusterde omgeving werkt maakt dat echt niet uit. Daarnaast heb je bij ASP de keuze uit meerdere scriptingtalen, en kan je zelf je componenten schrijven. Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, je moet de taal nemen die de database Native kan aanspreken, als het via een tussenlaag betekent dit meestal snelheidsverlies.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 20 oktober 2001 18:22 schreef The Source het volgende:
Dat ligt aan het soort database...

PHP > MySQL
ASP > SQL server 2000
PHP werkt ook prima met oracle, MSSQL en Postgresql (allen zelf gebruikt) en nog vele andere databases

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 20 oktober 2001 19:55 schreef raptorix het volgende:
Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, je moet de taal nemen die de database Native kan aanspreken, als het via een tussenlaag betekent dit meestal snelheidsverlies.
En dat vind ik een van de voordelen van php, het heeft voor vele DB's een directe mapping naar de native C-methoden in de libraries van de makers van de DB zelf.

Hoe het met asp zit? Kweenie.

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Waarom noemt niemand hier JSP? Server side toch ook een van de grootste.

Enne, voordeel: Het draait op zowel Linux/Solaris als Win32. En het is veel schaalbaarder dan ASP en PHP.

Meeste boeren providers hier in NL bieden geen JSP aan.

JSP wordt zowiezo het meest gebruikt voor servers die onder eigen beheer draaien.

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 21:07 schreef The - DDD het volgende:

Enne, voordeel: Het draait op zowel Linux/Solaris als Win32. En het is veel schaalbaarder dan ASP en PHP.

JSP wordt zowiezo het meest gebruikt voor servers die onder eigen beheer draaien.
ken ik niet geef eens wat meer informatie :?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op zaterdag 20 oktober 2001 21:07 schreef The - DDD het volgende:

Waarom zou ASP bijvoorbeeld lastig schaabaarder zijn? Zeker voor webapplicaties maakt het bij sites met met meer als een miljoen hits per dag toch niet uit wat voor scripting taal je gebruikt, daar moet je toch gaan cachen en komt de kracht van je site aan op je caching mechanisme. Mijn ervaring is dat het meestal geen flikker uit maakt wat voor scripting language je gebruikt, je bottleneck is meestal toch je database.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Begin bij start en beantwoord de vragen en volg de pijlen ;) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
START
  |
  v
Welk platform draai je?
1. Linux ------------------------------> PHP
2. Windows ----+                  ^
           |                  |
     +---------+                  +---+
     |                          |
     Met welke talen heb je ervaring?      |
     1. Visual Basic, BASIC -------> ASP+VBS  |
     2. Java, Perl, C/C++ of niet +      |
                        |        |
     +----------------------------+      |
     |                          |
     Welke db ga je gebruiken?          |
     1. MySQL ---->---------------------------+
     2. MSSQL ---------------------> ASP met
                          JScript of
                          PerlScript

(ASCII... >:) )

• The - DDD
Op zaterdag 20 oktober 2001 22:07 schreef raptorix het volgende:

[..]

Waarom zou ASP bijvoorbeeld lastig schaabaarder zijn? Zeker voor webapplicaties maakt het bij sites met met meer als een miljoen hits per dag toch niet uit wat voor scripting taal je gebruikt, daar moet je toch gaan cachen en komt de kracht van je site aan op je caching mechanisme. Mijn ervaring is dat het meestal geen flikker uit maakt wat voor scripting language je gebruikt, je bottleneck is meestal toch je database.
JSP is meer dan een scripting taal alleen. Veel meer zelfs.
Je kan dingen doen in JSP die in ASP/PHP gewoon niet mogelijk zijn. Connectie pooling naar je DB. Met JSP/Servlet een eitje.

Gedistribueerde verwerking? Kijk maar even naar enterprise java beans. Bovendien staanb JSP files na 1 keer runnen precompiled klaar.

Java werkt op iedere DB. MySQL, SQL-Server, Oracle, boeit geen ruk. Neem een thin-JDBC koppeling en de snelheid is ook nog is super.

JSP kun je eenvoudig alles, maar dan ook echt alles, als sessie variabele opslaan. Netwerk connecties, database connecties, files op het systeem, verzin maar iets en waarschijnlijk is het mogelijk. Verder is JSP bij uitstek geschikt voor een drie lagen structuur, data laag (DB), business laag (bedrijfs logica), presentatie laag (de daadwerkelijke weergave).

En stel dat je de data laag en de business lagg hebt, dan kun je dood eenvoudig de presentaite laag met een desktop applicatie bewerkstelligen.

Beveiliging: perfect af te handelen. HTTPS verbindingen zijn een makkie. Log in, ook heel eenvoudig. User tracking op de site, geen probleem.

Ik kan nog wel even doorgaan....

Wat JSP is: Net zoiets als ASP en PHP. Je kan de HTML code mixen met Java code. Op het eerste oog heeft het het meest weg van ASP, echter ipv. VB-script staat er normale java code. Zodra je een JSP script voor de eesrte keer uitvoerd wordt het door de server gecompileerd tot een Servlet. Deze blijft dan beschikbaar voor zolang als de server draait. Vervang je tussentijds de JSP file met een andere, dan neemt de server dit waar en zal zodoende de JSP file opnieuw compileren zodra die opgevragd wordt.

Oh ja, Tomcat, de java web server is de beste wat betreft JSP verwerking. Maar Apache is beter met statische content. En laat het nou net zo zijn dat de makers van Apache Tomcat ontwikkeld hebben of het in ieder geval zwaar ondersteunen. Neem het beste van beide werelden: Apache voor statische content, Tomcat voor JSP content. Twee server? Nee, je kan de JSP container van Tomcat bijna rechtstreeks in Apache integreren. Kijk maar is op http://jakarta.apache.org/tomcat/ Dit is de homepage van Tomcat en verrek, hij wordt gehost door Apache... Dat zegt denk ik wel genoeg over wat de Apache ontwikkelaars van Tomcat vinden. (Op de hoofdsite van deze link worden nog veel meer vette java tool/progs ontwikkeld.)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:58

Jrz

––––––––––––

Dat Tomcat de beste is, is toch niet helemaal waar.

Resin is de beste JSP/Servlet runner.
Voor EJBs gebruikt 'iedereen' websphere, maar orion vind ik daar toch echt de beste in.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:58

Jrz

––––––––––––

Oh, en connection pooling etc is wel mogelijk in ASP.
Moet je OF een com component bakken;
Of in je sessie vars lopen kutten (sja, et kan )

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

[search=asp vs php]

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 05:09 schreef The - DDD het volgende:
[..]
Je moet geen appels en peren vergelijken. Java, inclusief al de verschijningsvormen zoals in JSP, EJB, etc, is heel wat anders van ASP en PHP. JSP is dus slechts een deel van het hele verhaal, dus dan moet je er geen verhalen van EJB's en dergelijke bij gaan halen.

In dat geval moet je ook COM op een MS platform en bijv. CORBA met PHP op Linux erbij betrekken, en dan maak je het verhaal alleen maar complexer en zul je zien dat je op alle systemen ongeveer hetzelfde kan bereiken, misschien op compleet verschillende manieren maar met ongeveer dezelfde prestaties.

Het ergert me dat ontwikkelaars een soort heilige oorlog aangaan om wat nou het beste is, want meestal gaan hun vergelijkingen met andere platformen mank omdat ze de andere platformen niet voldoende kennen. Er zijn maar heel weinig ontwikkelaars die echt veel kennis hebben van allerlei platformen en daarnaast niet bevooroordeeld zijn, zodat ze een eerlijke afweging kan maken welk platform 'het beste' is.

Bovendien is er geen enkel platform zo ontzettend veel beter dan de anderen dat het in alle gevallen de beste keuze is. Voor verschillende problemen kunnen verschillende platformen het beste zijn.

Dus laten we ophouden met het gezeur over platform A vs. platform B zonder een duidelijke case waarop je het kan toepassen en duidelijke beperkingen. Ik stel ook voor dat dit een nieuwe regel wordt voor dit forum.

• The - DDD
Op zondag 21 oktober 2001 07:20 schreef MrX het volgende:
Blinde koe ben je ook he, kun je niet lezen?? :(

Ik heb nergens maar dan ook nergens gezegd dat Java/JSP beter of slechter is dan ASP of PHP. Je moet me geen mening in de mond leggen.

Ik baal er echt van, van die lui die gelijk een verwijzend vingertje opsteken alleen maar vanwege het feit dat iemand aangeeft dat JSP ook een zeer overwegenswaardige optie is. Ok, ik ben een java fan. Maar ik heb zeer zeker wel door dat ieder platform geen optie is als je de kennis niet in het bedrijf hebt. Geldt net zo goed voor ASP, PHP of wat dan ook.

Verder geen aanval op je persoon zelf, alleen op de vorm van je reply.

Disclaimer: Blinde koe is hier een standaard uitdrukking en je moet er verder niets achter zoeken. :)

Edit:
Enne, de integratie van JSP in de rest van Java (en dan met name in EJB) komt op mij veel eenvoudiger en duidelijker over dan Corba of COM. JSP is gebouwdt om te functioneren als een presenatie mogelijkheid van je enterprise logica. Het is ook niet voor niets een onderdeel van J2EE.

• The - DDD
Op zondag 21 oktober 2001 05:49 schreef Jrz het volgende:
Dat Tomcat de beste is, is toch niet helemaal waar.

Resin is de beste JSP/Servlet runner.
Voor EJBs gebruikt 'iedereen' websphere, maar orion vind ik daar toch echt de beste in.
Mijn bedoeling was om aan te geven dat Tomcat JSP kan serveren, maar minder is met statische content. Terwijl Apache een goede kandidaat is voor statische content en tottaal geen JSP kan serveren. Echter dat je ook het beste van beiden kan nemen door Tomcat als mod op Apache te draaien. (niet helemaal een mod als PHP of Perl)

Uiteraard blijft Tomcat de reference implementatie. Wat inhoudt dat het een bewijs is dat "het" werkt (proof of concept). Doordat het geen commercieel produkt is zal er ook minder werk zijn gegaan in het optimaliseren tot op de laatste instructie zoals je dat mag verwachten van proffesionele producten. Desondanks is Tomcat een uiterst betrouwbaar (stabiel) en werkbaar produkt waarmee een bedrijf zeker commercieel websites aan kan bieden. Blijkt het goed te werken en te bevallen, dan kun je op de duurdere broertjes van Tomcat overgaan.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tomcat is misschien wel heel goed.

Maar is ook erg sloom. Als je ooit dus een snelle website met tomcat wilt maken, zal je allerlei kuntgrepen moeten uithalen, die bij apache+php/IIS+asp/php (iets) minder noodzakelijk zijn.
(oa statische content ergens anders onderbrengen).

• The - DDD
Tomcat is ook helemaal niet bedoeld als standalone webserver. De kern van het geval is de JSP/Servlet container. Daarnaast kan het ding ook statische content aanbieden.

Het is echter niet zomaar dat je JSP eenvoudig achter een andere server kan hangen. Alleen de JSP files worden dan door Tomcat geparsed.

Het koppelen van Tomcat achter Apache en IIS is heel eenvoudig. Echt, stelt bijna niks voor.
Pagina: 1