Pioneer DVD 444: Instellen beeldformaat

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8721

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Pioneer dvd 444 gekocht. De televisie waarop ik hem aangesloten heb is van een oud formaat: 4:3 en dus geen breedbeeld. Als in hem nu afspeel op de televisie dan heb ik boven en onder een hele dikke zwarte balk. Volgens de handleiding kan ik hem instellen op "Pan&Scan", d.w.z. dat er a.h.w. ingezoomed wordt op het middelste gedeelte van de film zodat het beeld weer beeldvullend is(dus geen zwarte balken meer). Het lukt echter niet om deze instelling vast te leggen. Kan ik op mijn standaard televisie niet een beeldvullende beeld krijgen?

Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15332

beeldformaat instellen met je on-screen menu, tenminste bij de meeste spelers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpex
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 17:27

gpex

Pex voor intimi

Op zaterdag 20 oktober 2001 16:59 schreef rara het volgende:
Hallo,

Ik heb een Pioneer dvd 444 gekocht. De televisie waarop ik hem aangesloten heb is van een oud formaat: 4:3 en dus geen breedbeeld. Als in hem nu afspeel op de televisie dan heb ik boven en onder een hele dikke zwarte balk. Volgens de handleiding kan ik hem instellen op "Pan&Scan", d.w.z. dat er a.h.w. ingezoomed wordt op het middelste gedeelte van de film zodat het beeld weer beeldvullend is(dus geen zwarte balken meer). Het lukt echter niet om deze instelling vast te leggen. Kan ik op mijn standaard televisie niet een beeldvullende beeld krijgen?

Bedankt voor het antwoord.
Rara, ik heb ook geruime tijd een Pioneer DV-444 en een gewone Samsung 55cm 4:3 TV.
De DVD-speler is bij mij verbonden via (RGB) Scart-aansluiting.

Het lukt mij wel om gewoon een Pan&Scan beeld te krijgen op de volgende manier:

- Druk op "Setup" (op de afstandsbediening) en navigeer naar het tabblad "Video 1".

- Navigeer naar de optie "TV Screen".

Belangrijk is nu dat je geen DVD/SVCD/VCD/MP3 aan het draaien bent op je speler.

- Kies nu voor de optie 16:9.

Dit klinkt wellicht raar, maar de andere opties (4:3 letterbox, 4:3 Pan&Scan) geven juist wel zwarte balken (althans bij mij). Het kan een firmware bug zijn.
Persoonlijk houd ik meer van het originele formaat, maar in ieder geval geeft de RGB output van deze speler een beeld om van te smullen. :9~

Succes.

Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:21

Opa

Nu Multifocaal!

Als je 4:3 TV een 9:16 stand heeft, krijg je het mooiste beeld.

Eerst stel in je DVD menu in dat je een 9:16 TV hebt. Dan ziet je beeld er naar boven en onder uitgerekt uit. Dan druk je op de 9:16 knop en je beeld is weer goed. Alleen wel met het maximaal haalbare aantal beeldlijnen. Deze optie drukt namelijk alle beeldlijnen van je beeld samen tot een 9:16 met balken boven en onder terwijl een gewoon breedbeeld signaal de beeldlijnen boven en onder niet gebruikt.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben zelf nog even aan de slag geweest en als ik op de TV voor normaal beeld kies en niet voor breedbeeld(het is een gewone Philips televisie uit 1994, maar er zit een breedbeeld instelling op) en op de DVD-speler 4:3(letterbox) kies dan wordt het beeld wel meer "passend", maar de personen worden allemaal lang en met magere, lange gezichten(een soor Hans van Wilgenburgen allemaal).
Ik moet zeggen dat het na een poosje niet echt meer opvalt, maar het is niet ideaal.

Gpex ik zal je aanwijzingen straks proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Victorvo,

Mijn TV heeft inderdaad een breedbeeld instelling en volgens mij heb ik die optie van jou ook geprobeerd: ik kreeg inderdaad minder zwarte balken boven en onder(de ondertiteling viel nu IN het beeld, eerst viel deze in de zwarte balk onderaan), maar het beeld leek samengeperst, van links en van rechts, resulterend in smalle mensen, met lange gezichten.

Ik zal het nog eens proberen.

Beeldkwaliteit is overigens heel goed. Als je na een tijdje DVD-kijken weer eens een videoband draait, dan zie je het verschil pas goed: m.a.w. dat goede beeld went snel en wordt "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 20 oktober 2001 19:22 schreef rara het volgende:
Victorvo,

Mijn TV heeft inderdaad een breedbeeld instelling en volgens mij heb ik die optie van jou ook geprobeerd: ik kreeg inderdaad minder zwarte balken boven en onder(de ondertiteling viel nu IN het beeld, eerst viel deze in de zwarte balk onderaan), maar het beeld leek samengeperst, van links en van rechts, resulterend in smalle mensen, met lange gezichten.
Jah, dit klopt en was dus ook een verkeerd advies.

Wanneer je de DVD speler vertelt dat je een 16:9 TV hebt, dan zal hij bij zogenaamde "anamorphic" opgenomen breedbeeldfilms op het volledige scherm weergeven (het is dus eigenlijk vertikaal uitgerekt in plaats van horizontaal ingedrukt ;)). De reden dat de speler dit doet, is dat je breedbeeld TV het beeld dan weer kan samenpersen tot 16:9.

"Wat is het nut", zou je nu kunnen denken: Dat is het gebruik maken van zoveel mogelijk beeldlijnen en in plaats van inzoomen op een deel van het beeld (waarmee het beeld groffer wordt) gewoon verikaal samenpersen van het beeld, waardoor je alle beeldlijnen van de TV dus optimaal gebruikt :).

Nu is dat voor jou geen oplossing, meer even een uitleg over waarom een DVD speler dat zou doen.
...Als in hem nu afspeel op de televisie dan heb ik boven en onder een hele dikke zwarte balk. Volgens de handleiding kan ik hem instellen op "Pan&Scan", d.w.z. dat er a.h.w. ingezoomed wordt op het middelste gedeelte van de film zodat het beeld weer beeldvullend is(dus geen zwarte balken meer). Het lukt echter niet om deze instelling vast te leggen. Kan ik op mijn standaard televisie niet een beeldvullende beeld krijgen?
Pan en Scan is inderdaad precies wat je beschreef. Alleen is er een maar! De DVD-film moet dat ook ondersteunen. Het is namelijk niet alleen de bedoeling dat het ingezoomd wordt, en dat links en rechts van het beeld vallen, maar ook moet het 'blikveld' met de actie meegaan. (dus als alles in de rechterhelft van het breedbeeld gebeurt, dan moet de linkerhelft er alleen af, en blijft rechts volledig op het beeld). Dat is dus pan & scan.

Aangezien een DVD speler niet kan "voelen" waar de relevante actie zich op het beeld afspeelt, kan deze alleen pannen en scannen, wanneer de DVD-film aangeeft waar en hoe deze dat moet doen. Zelf ben ik nog geen films tegengekomen met echte pan&scan ondersteuning (wel dubbelzijdig, een kant 16:9 en een kant 4:3 (uiteraard gepan&scanned in de studio :P).

Een PC DVD speler schijnt het wel te kunnen, maar die zal dan alleen het 'midden' van het beeld weergeven. Het nadeel is dan dat je dus gewoon vitale informatie voor de film mist, omdat dit zich afspeelt in een van de hoeken van het beeld (waar het met pan en scan dus heen gepanned was :P).
Beeldkwaliteit is overigens heel goed. Als je na een tijdje DVD-kijken weer eens een videoband draait, dan zie je het verschil pas goed: m.a.w. dat goede beeld went snel en wordt "normaal".
DVD is ook gewoon :7.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt JvS voor je zeer uitgebreide en heldere uitleg. Ik ben nog even wezen "spelen" met de dvd-speler en ik kom tot de volgende conclusie: Als ik de dvd-speler en televisie zo instel dat ik die twee grote zwarte balken boven en onder krijg, dan is het beeld het scherpst, maar dus wel klein(brievenbus formaat). Als ik de DVD-speler op 16:9 instel en de televisie op "normaal" dan wordt het beeld wel groter, maar vertikaal opgerekt waardoor je enigzins vervormde mensen krijg(lange gezichten), maar ik moet zeggen dat dat na een tijdje niet meer zo opvalt.

Ik denk dat je met een echte breedbeeld televisie en dan een 100HZ het beste profiteert van de kwaliteit van een DVD-speler. Het nadeel van die televisies is dat ze zo groot(lees: diep) zijn en daardoor nauwlijks in een kast kunnen.

Bovendien heb je dan weer het omgekeerde probleem: je DVD-films zijn dan perfekt te zien, maar een normale televisieuitzending(niet in breedbeeld) past weer niet in het 16:9 formaat en moet weer passend gemaakt worden(pan&scan).

Bedankt allemaal voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35175

ik heb hier één dvd liggen die wel pan en scan ondersteund. namelijk "The Thomas Crown Affair" deze film staat anamorfic op de dvd en als je je dvdspeler op pan en scan zet dan houd je op een 4:3 tv twee hele dunne zwarte balkje boven en onder over, maar niet van die super dikke zoals normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op zaterdag 20 oktober 2001 20:51 schreef JvS het volgende:

Wanneer je de DVD speler vertelt dat je een 16:9 TV hebt, dan zal hij bij zogenaamde "anamorphic" opgenomen breedbeeldfilms op het volledige scherm weergeven (het is dus eigenlijk vertikaal uitgerekt in plaats van horizontaal ingedrukt ;)). De reden dat de speler dit doet, is dat je breedbeeld TV het beeld dan weer kan samenpersen tot 16:9.

"Wat is het nut", zou je nu kunnen denken: Dat is het gebruik maken van zoveel mogelijk beeldlijnen en in plaats van inzoomen op een deel van het beeld (waarmee het beeld groffer wordt) gewoon verikaal samenpersen van het beeld, waardoor je alle beeldlijnen van de TV dus optimaal gebruikt :).
Deze functie zit ook op mijn TV (Philips 28PT7304, 4:3), alleen dan geeft ie wel mooier beeld, maar ook een wit/grijze lijn bovenin beeld. Is dat normaal of is mn TV stukkig ?
Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/prut/streep.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo Coppertop,

Prima idee om een foto te laten zien van de situatie(a picture speaks a thousands words).
Dit is wat ik bedoel: de film wordt heel smal(brievenbus formaat). Hoe stel jij dan je DVD en TV in en wordt het beeld dan niet vervormd(smalle gezichten e.d.).

Die grijze lijn heb ik ook op mijn TV bij deze instelling. TV van je is dus niet kapot.

P.S. Ik ben een tijdje bezig geweest een 60 GB harde schijf te installeren en daarna Windows 2000 prof. erop als dualboot, daarom reageer ik nu pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 21 oktober 2001 15:17 schreef Coppertop het volgende:

[..]

Deze functie zit ook op mijn TV (Philips 28PT7304, 4:3), alleen dan geeft ie wel mooier beeld, maar ook een wit/grijze lijn bovenin beeld. Is dat normaal of is mn TV stukkig ?
[afbeelding]
Nee, dat streepie heb ik ook... Ik heb ook een philips TV BTW...

Bij 4:3 TV's zou het theoretisch niet beter beeld moeten opleveren, omdat je de extra beeldlijnen die je bij anamorphic beeld hebt, niet kwijt kan in het stukkie beeld op je 4:3 tv. (er kunnen niet evenveel beeldlijnen in dat kleine stukje beeld zitten, als er in het totaal van de TV zitten, zeg maar). Dus waarom dat beter beeld oplevert zou ik niet kunnen verklaren.
Op zondag 21 oktober 2001 18:50 schreef rara het volgende:
Hallo Coppertop,

Prima idee om een foto te laten zien van de situatie(a picture speaks a thousands words).
Dit is wat ik bedoel: de film wordt heel smal(brievenbus formaat). Hoe stel jij dan je DVD en TV in en wordt het beeld dan niet vervormd(smalle gezichten e.d.).
Dat kan niet. Een DVD is bedoeld om op een 16:9 TV te bekijken (en bij de 'echte' 2.35:1 DVD's heb je dan zelfs nog hele kleine balkjes.

Coppertop heeft dus niet een superinstelling gevonden waarmee hij wel volledig beeld heeft zonder vervormde gezichten. dat kan niet, tenzij de DVD pan&scan ondersteunt of (ook) op 4:3 opgenomen is. Helaas. Volgens mij heb je niet genoeg in de winkel gevraagd, of ben je erg verkeerd voorgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op zondag 21 oktober 2001 18:54 schreef JvS het volgende:

Bij 4:3 TV's zou het theoretisch niet beter beeld moeten opleveren, omdat je de extra beeldlijnen die je bij anamorphic beeld hebt, niet kwijt kan in het stukkie beeld op je 4:3 tv. (er kunnen niet evenveel beeldlijnen in dat kleine stukje beeld zitten, als er in het totaal van de TV zitten, zeg maar). Dus waarom dat beter beeld oplevert zou ik niet kunnen verklaren.
Hmm, dan zal het wel tussen mn oren zitten. Dat heb ik nogal snel als het om beeld of geluidskwaliteit gaat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS,

Dan moet ik dit maar accepteren totdat ik een echte breedbeeld TV heb, die zijn tegenwoordig ook zo duur niet meer. Wat ik al eerder zei: na een tijdje vallen de "vervormingen" nauwlijks meer op.

Hoe zit het met 4:3 TV-uitzendingen die je op een echte beedbeeld TV ontvangt: wordt dat ook beeldvullend gemaakt?

Ik zat daarnet even te zappen op TV en dan kom je regelmatig uitzendingen tegen(m.n. op Belgie) waar een "breedbeeld" uitzending is met slechts een klein zwart balkje boven en onder ZONDER vervorming. Vallen daar dan gedeeltes van de linker en rechterkant weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 21 oktober 2001 19:10 schreef Coppertop het volgende:

[..]

Hmm, dan zal het wel tussen mn oren zitten. Dat heb ik nogal snel als het om beeld of geluidskwaliteit gaat |:(
Welkom bij de groep audiofielen ;). Ik doe erg m'n best om dat niet te doen (is ook een beetje de schuld van de "blind testen koning Jag" waarmee ik zowaar heuse vrienden ben geworden ;). maar zelfs ik heb dikke audioquest (oid) bi-wire-kabels naar m'n speakersliggen, omdat ik vind dat ze beter klinken (en ze zien er erg stoer uit :P). En ik heb geen zin om het blind te testen :o.
Op zondag 21 oktober 2001 19:10 schreef rara het volgende:
JvS,

Dan moet ik dit maar accepteren totdat ik een echte breedbeeld TV heb, die zijn tegenwoordig ook zo duur niet meer. Wat ik al eerder zei: na een tijdje vallen de "vervormingen" nauwlijks meer op.
Mjah, dat is het dan. Alleen dat vertikaal oprekken, werkt dus alleen bij die zogenaamde "anamorphic" opgenomen DVD's. Ik zou zelf liever naar de 'brievenbussen' kijken ;). Sterker nog, dat doe ik :P. Nog sterker zelfs: als een DVD een 4;3 en een 16:9 kant heeft, dan kijk ik toch de breedbeeldkant op mijn 4:3 TV. Gek als ik ben om maar niets van de film te willen missen :o.
Hoe zit het met 4:3 TV-uitzendingen die je op een echte beedbeeld TV ontvangt: wordt dat ook beeldvullend gemaakt?
Die kan je weergeven in een 4:3 vak op je TV (dus links en rechts balken) of op verschillende manieren ingezoomd (moet je maar eens in een winkel met een 16:9 TV spelen). Dat ziet er trouwens niet eens zo heel erg onacceptabel uit (al ben ik dan weer de gek die de TV bij paps en mams weer op 4:3 (met balken links en rechts) zet, omdat ik dat gewoon prettiger vind).
Ik zat daarnet even te zappen op TV en dan kom je regelmatig uitzendingen tegen(m.n. op Belgie) waar een "breedbeeld" uitzending is met slechts een klein zwart balkje boven en onder ZONDER vervorming. Vallen daar dan gedeeltes van de linker en rechterkant weg?
Nee, dat zijn zogenaamd 'echte' 16:9 utzendingen, en die worden op een 16:9 TV scherm helemaal beeldvullend en vervormingloos weergegeven.

Pagina: 1