Installeren Windows 95

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een probleem:
Ik moet voor een familielid van me Windows 95 installeren op een kale PC. Config: P120 mhz, 16mb intern, 1.5 gb hd.

Als ik de pc opstart (met Win95 opstart diskette, en de Win95 cd-rom in de speler), krijg ik na een tijdje (als de cdromdrivers van de diskette zijn geïnstalleerd) de melding "unable to detect cd-rom drive, please verify cable connections and try again". Ik kom niet de win95 setup in.

De kabels van de cd-rom speler zitten goed en ik weet zeker dat 'ie niet defect is.

Ik heb mijn hierboven beschreven handeling met 3 win95 opstart diskettes en met 2 win95 cd'roms geprobeerd, maar zonder resultaat.

Wie heeft de oplossing? Alvast bedankt

MzzL,

Gitarist (Jan).

PS Voor meer specs over de PC meld het me ff aub.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:20

MAZZA

Barbie is er weer!

DOS installen en daar de juiste cd-rom drivertjes in installeren :?

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 11:43
Ik ben het daarmee eens, eerst dos plus dos drivers voor de cdrom.
Hierna win 95

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Vind je computer tijdens het booten de CD speler wel?

(Normaal gesproken is er ergens in de bootsequence wel een berichtje van welke IDE devices hij allemaal vind, zoals de harde schijven en dus ook de CD spelers)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is het een CD-speler direct op een IDE kabel of is het er 1 die een eigen controler heeft of aangesloten is op de geluidskaart. Dan zul je toch de juiste drivers moeten gebruiken.

Is het toch een IDE speler dan zou het best wel eens kunnen zijn dat je een juiste driver nodig hebt. Probeer anders een Win98 bootdisk, die heeft nogal een lijst aan drivers die hij kan proberen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

booten met de windows 98 bootdisk en kijken of ie het dan wel doet, anders even de bios nakijken of ie hier goed staat.
of andere kabels/cd rom speler

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 23:54

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

wat voor een cdrom speler is het?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Gitarist
  • Niet online
Helaas heb ik nergens DOS op een diskette staan...

Met Windows 98 opstart diskette heb ik ook al geprobeerd, maar daar krijg ik een DOS versieconflict (versie van win95 volgens win98 te oud).

Losse drivers van de CDrom speler zijn niet bij de computer geleverd. Merk zou ik ff na moeten kijken...

In ieder geval bedankt...

MzzL,

Gitarist (Jan)

• Gitarist
  • Niet online
enne... Ja tijdens het booten wordt de cd-rom wèl gevonden.

Waar haal ik BTW dos vandaan heden ten dage?

Ik heb niet al te veel verstand van PC's.... maar 'k kan er mee overweg.

MzZL

}:O

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 16:08
probeer eens een bootdisk van www.bootdisk.com
wil ook nog wel eens helpen :)

I’m not like the OTTERS

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

vindt je bios de cdrom?
ja? vind je opstartschijf de cdrom? (mscdex + een driver in de config.sys)
nee? dan moet je een opstartschijf met een cdromdriver en mscdex maken of zoeken. hiervoor kun je o.a. de setup disk van win95/98/... gebruiken, een dos versieconflict heb ik daar nog nooit mee gehad. de schijf die je maakt VANUIT windows (in Configuratiescherm -> Software) bevat geen cdrom drivers dus hiermee zal het niet lukken...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Gitarist
  • Niet online
Ik ga de laatste twee tips ff tryen...

CDrom wordt tijdens booten met opstart diskette NIET gevonden. Heb ik met 3 verschillende opstart diskettes van Win95 geprobeerd...

MzzL

Verwijderd

Als ik jou was zou ik het volgende doen:
Windows 98 regelen, die in cd rom doen
Cd rom als eerste boot device aanzetten in bios
Cd rom in cd speler gooien
En als het goed is komt ie dan vanzelf met boot menu van windows! Succes :)

Volgens mij moet je ook kunnen autbooten met windows 95, maar ik zou sowiezo er geen 95 meer op gaan zetten.. maar ach zoveel maakt het nou ook weer niet uit :9

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:27
zoek ffe op zdnet.nl
naar ultimate bootdisk.. heb ik al een keertje
hier gepost : (link)

[topic=281129/1/25]

daarmee werkt het ZEKER WETEN !

Suc6 ermee !

• memphis

memphis

Op zaterdag 20 oktober 2001 16:54 schreef Gitarist het volgende:

Waar haal ik BTW dos vandaan heden ten dage?

}:O
Ehm... een Win9x bootdiskette is DOS :P

Verwijderd

Ehm... een Win9x bootdiskette is DOS :P
Ik denk dat hij de gehele DOS bedoelt, staat toch op de CD-ROM van Win95 ergens in een map, tenzij het een foute is >:)
Maar zijn CD-ROM drivers moeten toch op het bijgeleverde schijfje staan, anders toch even naar het packerd-Bell linkje gaan. In grote nood heb ik wel ergens bakken met DOS maar geen envelope met CD-ROM drivers :P

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2021

JSI

Op zaterdag 20 oktober 2001 15:44 schreef Gitarist het volgende:
Hallo,

Ik heb een probleem:
Ik moet voor een familielid van me Windows 95 installeren op een kale PC. Config: P120 mhz, 16mb intern, 1.5 gb hd.

Als ik de pc opstart (met Win95 opstart diskette, en de Win95 cd-rom in de speler), krijg ik na een tijdje (als de cdromdrivers van de diskette zijn geïnstalleerd) de melding "unable to detect cd-rom drive, please verify cable connections and try again". Ik kom niet de win95 setup in.

De kabels van de cd-rom speler zitten goed en ik weet zeker dat 'ie niet defect is.

Ik heb mijn hierboven beschreven handeling met 3 win95 opstart diskettes en met 2 win95 cd'roms geprobeerd, maar zonder resultaat.

Wie heeft de oplossing? Alvast bedankt

MzzL,

Gitarist (Jan).

PS Voor meer specs over de PC meld het me ff aub.
Mocht het nog niet gelukt zijn;

- HD overzetten naar eigen (of andere) pc
- Dir. aanmaken
- Mapje Windows 95 kopiëren
- Hd overzetten en booten zonder cd-rom onderst.
- Windows setup draaien.

(Of natuurlijk ff een andere cd-rom speler gebruiken)

Suc6

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 16:10
Iedereen is hier verwend met het feit dat Win98 automatisch gaat draaien !!

Maar enfin, zorg dat je alleen dos erop hebt staan. Zorg voor en Win95 opstartdiskette en doe die in je flopdrive.
Start je pc op en als het goed is boot ie van de flop.

Nadat ie klaar is type :

D: <enter> ( of een andere aanwijzing van je cdrom )
D:\setup <enter>

als het goed is begint de installatie ;)

dikzak

• memphis

memphis

Op zaterdag 20 oktober 2001 23:00 schreef Athalon het volgende:

[..]

Ik denk dat hij de gehele DOS bedoelt, staat toch op de CD-ROM van Win95 ergens in een map, tenzij het een foute is >:)
Maar zijn CD-ROM drivers moeten toch op het bijgeleverde schijfje staan, anders toch even naar het packerd-Bell linkje gaan. In grote nood heb ik wel ergens bakken met DOS maar geen envelope met CD-ROM drivers :P
Maar alle essentiele onderdelen voor DOS staan standaard op die diskette en de rest in de Win95 map op de CD. Een CDROM driver is geen onderdeel van DOS zelf en zal nooit bij een volledige installatie terug te vinden zijn, daarvoor moet je echt de driver van dat model CDROM downloaden en in die bootdiskette verwerken.

En dan... ik las een optie eerst DOS installeren.
Dat helpt |:(
MSDOS ondersteund geen FAT32 en als zijn Win95 versie OSR2 of hoger is wil je toch echt FAT32.
Dan acht ik de kans groot dat het een OEM CD is, deze is (normaal) niet te installeren op een HDD waar al een andere OS op staat.

• Gitarist
  • Niet online
Zodra ik Win98 probeer te installen, krijg ik de melding dat ik niet genoeg hd ruimte heb (terwijl de hd volledig clean is). Dus ik denk dat dat geen optie is. Trouwens, Win98 draait erg langzaam op een p120 mhz.

Het Packard Bell linkje lijkt me een goede (ik heb zelf namelijk ook nog ergens een oude Packard Hell staan waarmee ik hetzelfde probleem had). Hoe ik dat opgelost heb ben ik vergeten helaas. Dit keer gaat het om een onbekend-merk PC. Alleen... is die ultimate bootdisk niet voor Win98? Ik zoek hem dus in prin cipe voor Win95, omdat ik bang ben dat Win98 te sloom draait en te onstabiel is.

Ja... ik snap ook wel dat er een (al dan niet volledige) versie van DOS op de opstartdiskette staat... maar daarmee werkt het dus niet!

Vanaf de Win95 cd-rom valt niet te booten, heb ik ook al geprobeerd. Van Win98 cd-rom wel, maar daar krijg ik dus de melding dat de hd te klein is.

Als antwoord op Chello2000: Dit heb ik allemaal al geprobeerd, zonder resultaat. Ik heb ook al vele malen Fdisk gebruikt om te activeren, verwijderen, opnieuw aanmaken etc... 't Heeft allemaal geen nut.

Inderdaad, met de fdisk van win98 krijg ik weer het gekloot met fat32 en fat16.

Maar goed, ik ga de Packard Hell tip gebruiken en proberen of het werkt.. Bedankt...

• Gitarist
  • Niet online
Ik heb inmiddels de Ultimate Boot Disk geprobeerd. Sorry, maar hij was inderdaad ook voor Windows 95. In ieder geval... ik krijg de melding ongeldige opstartdiskette. Ik heb het nagekeken, alle files die op de disk zouden moeten staan staan er op.. maar ik krijg die foutmelding... Waar kan dat nou weer aan liggen?

Ik hoor het wel weer hopelijk...

MzzL

:Y)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

win98 kun je best installeren op een p120 hoor, vooral de eerste versie (niet 98SE). heb zelf al meerdere PC's van P100-P233 van Win98SE voorzien en draait echt wel acceptabel (als je maar 32MB of liever 64MB RAM hebt)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Gitarist
  • Niet online
En da's nou juist het probleem! De computer heeft maar 16mb intern...

Ik krijg dat kolereding maar niet aan de praat... Ik snap er echt niks van... Die UBD helpt ook al niks...

Ik hoop dat iemand nog wat weet!

In ieder geval nogmaals alvast bedankt!

MzZL,

Gitarist (Jan)

• Gitarist
  • Niet online
Hallo,

Ik heb het probleem opgelost!

Wat blijkt het nou te zijn geweest: de virusscanner van de BIOS was enabled en zat de installatie van Windows in de weg. Ik heb hem disabled en huppa installen maar.

Bedankt voor alle tips.

MzzL,

Gitarist (Jan).

:+

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op zondag 21 oktober 2001 13:07 schreef Gitarist het volgende:
Zodra ik Win98 probeer te installen, krijg ik de melding dat ik niet genoeg hd ruimte heb (terwijl de hd volledig clean is). Dus ik denk dat dat geen optie is. Trouwens, Win98 draait erg langzaam op een p120 mhz.
dan sluit ik dit topic nog ff af met de melding dat bovenstaand niet helemaal klopt..

ik heb hier een p100 te staan die ook 16 mb heeft (EDO (8>)
en die werkte met windows 98 se bij m'n zusje prima hoor... tja je moet natuurlijk niet gaan über-multitasken maar dan kan het dus prima >:)

diezelfde bak staat nu als freesco-bakkie te wachten op een aansluiting op onze hub nadat ik hem een keer heb opgeblazen door dat 'rode knopje' achterop de voeding over te halen terwijl hij aanstond |:( hardstikke achterlijk van me natuurlijk en de stroom op de hele begane grond was uitgevallen. Enige wat daaraan is overleden buiten de voeding is de hd die erin zat (tikt als een gek wanneer hij iets moet gaan doen, windows 98se opstarten oid). De voeding en hd zijn inmiddels beide vervangen >:)

Hoi

Pagina: 1