Toon posts:

I-net servertje

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb hier een

p90
8 mb intern geheugen en een hd'tje
en een floppydrive.

Je raad het al, ik wil deze als router gaan gebruiken.
Nou hoorde ik dat er 1 floppy was, waarvan je pc kon booten, en dan het internet ging delen, hoe zit dit in elkaar, is hier ergens een manual voor?

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

www.freesco.com
of www.smoothwall.org

edit:

Darn.. url fout

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42

Yucko

One clown to rule them all !

zie ook FreeSCO

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Ohw jah.. In de FAQ staan ook nog een aantal nuttige dingen voor je..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
ik gebruik op het werk 'coyote-linux' ooit eens geinstalleed, en sindsdien draait het nog steeds

config:

486
16mb ram
geen hdd
floppy
2x 10mbs nic

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 15:35 schreef MAZZA het volgende:
www.freesco.com
of www.smoothwall.com
www.smoothwall.org

Verwijderd

Topicstarter
tering, wat snel, ik ga direct ff kijken.

Ik wil deze in de meterkast hangen, gaat ie booten zonder monitor, toetsenbord en muis?
en is ut ook een firewall?

• Zwelgje
ik heb gezien dat smoothwall wel 16mb nodig heeft...

en dat heeft ie niet,

edit: minimale config kan met 8mb....

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Op zaterdag 20 oktober 2001 15:47 schreef arjo_kamp het volgende:
tering, wat snel, ik ga direct ff kijken.
Zeker GoT *D
Op zaterdag 20 oktober 2001 15:47 schreef arjo_kamp verder:
Ik wil deze in de meterkast hangen, gaat ie booten zonder monitor, toetsenbord en muis?
Daar ligt ie van mij ook. Laptop gateway :)
Booten zonder monitor --> yup
Toetsenbord --> is wel zo handig om die er ff aan te hangen. Daarna kan je 'm prima los halen meen ik.
Muis --> niet nodig
Op zaterdag 20 oktober 2001 15:47 schreef arjo_kamp verder:
en is ut ook een firewall?
Yup

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
wat voor soort internetverbinding wil je delen? In het geval van ADSL zou ik es kijken op www.lintegrate.nl.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Zwelgje
Op zaterdag 20 oktober 2001 15:52 schreef 0siris het volgende:
wat voor soort internetverbinding wil je delen? In het geval van ADSL zou ik es kijken op www.lintegrate.nl.
heee bedankt voor deze link! dit is wel interessant voor thuis (mxstream)

thx,

Verwijderd

Topicstarter
ik heb @home.

ik heb die coyote gedowned, en ik heb nou een wizard.

volgende gegevens invullen, tuurlijk wil ik statisch,

volgende gegevens moet ik weten

welke dns servers gebuikt @home 212.120.66.195 en 212.120.66.194 ingevuld
welke gateway 213.51.230.1
welke hostname moet ik invullen assen1.dr.nl.home.com
en is een domein verplicht? ik denk het niet

edit

wat bold is heb ik gewijzigt, correct me if i'm wrong

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Op zaterdag 20 oktober 2001 15:52 schreef 0siris het volgende:
!FAQ !! :)

Oftewel: die mag wel in de NOS FAQ ;)

• Zwelgje
Op zaterdag 20 oktober 2001 15:56 schreef arjo_kamp het volgende:
ik heb @home.

ik heb die coyote gedowned, en ik heb nou een wizard.

volgende gegevens invullen, tuurlijk wil ik statisch,

volgende gegevens moet ik weten

welke dns servers gebuikt @home
welke gateway
welke hostname moet ik invullen
en is een domein verplicht?
je kan niet statisch, je moet bij @home dynamisch doen, (tenminste bij mij in assen op het werk wel, ook @home overigens)

ip/dns/gw krijg je dan vanzelf (net als onder windows)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 oktober 2001 16:01 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

je kan niet statisch, je moet bij @home dynamisch doen, (tenminste bij mij in assen op het werk wel, ook @home overigens)

ip/dns/gw krijg je dan vanzelf (net als onder windows)
kan wel statisch, want doe ik nou ook al

en die bold gegevens hier boven, haal ik uit m'n huidige windows tcp/ip instellingen

Verwijderd

Topicstarter
ik kan hem ook op dhcp instellen, hoe werkt dat dan precies, moet ik dan op de client zeggen voor het lokale netwerk ip adres van server verkrijgen? en hoe weet ie dan dat ie naar dat unix servertje moet kijken?

• 0siris
Op zaterdag 20 oktober 2001 16:07 schreef arjo_kamp het volgende:
ik kan hem ook op dhcp instellen, hoe werkt dat dan precies, moet ik dan op de client zeggen voor het lokale netwerk ip adres van server verkrijgen? en hoe weet ie dan dat ie naar dat unix servertje moet kijken?
client vraagt om zich heen: "Hallo! Is er iemand die mij een ipadres wil geven enzo?"
dhcp server zegt: "Sjoer, ik geef ipadressen uit. Hier heb je er een". client: "thanks!"
Nadeel van een dhcp server is dat als-ie platligt, je clients geen ipadressen meer krijgen, maar dat lijkt me duidelijk...

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op zaterdag 20 oktober 2001 15:57 schreef MAZZA het volgende:
[..]
!FAQ !! :)
Oftewel: die mag wel in de NOS FAQ ;)
Juist :) Done.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Okay mensen, wie wil mij helpen, kheb de ballen verstand van unix/linux en andere sappige varianten, maar ze schijnen tering stabiel te zijn. Ik ben ff naar de zaak heen geraced, en wat vond ik daar.... een p200 met 32mb ram en 2 netwerkkaartjes erin (realtek 10mb isa).
en wat deed ik toen, fan losgekoppelt van proccessor hd losgetrokken, en tyfus, wat een lekker rustig geluidje, (m'n normale pc is een dual p!!!1000mhz met elks een superorb, een 7200 toeren schijf van 40 giegelbieten, 2 case fans, een elsa gladiac geforce 2 GTS met een fannetje dus lees: straaljager geluid )maar met veel piepjes ging ie aan.

Ik ga naar freesco.org, en gedownload, floppy gemaakt, en geboot. Ik nog steeds onder de indruk van het weinig tot geen geluid (alleen voeding) zie tot mijn verbazing dat ik zo de setup doorloop, zonder dat ie vastloopt (ivm proc. koelertje). Maar ik snap er natuurlijk geen bal van.

volgende vragen.

is er een kant en klare handleiding om @home verbindingen te configureren?
De netwerkaaarten, kent ie die automatisch, want ik moest adressen invullen, en als ik het in moet vullen welke adressen gebruikt ie.
verder moest ik domein in vullen etc. en dit weet ik allemaal niet.
Als ik DHCP gebruik (betekent dat ik niet overal alles in moet stellen) kan ik op m'n workstation (lees: straaljager) dan nog een ftp server draaien (ivm extern ip adres).

wie kan me hier mee helpen?

• Zwelgje
je moet die netwerkaarten eerst goed configureren lijkt me

ik had zelf 2 isa kaartjes welke ik met de tools van de fabrikant moest configgen (irq 10 io 300) (irq 11 io 340)

als je dat gedaan hebt kun je met de installatie van freesco of wat voor pakket dan ook beginnen, het is vaak zo dat deze niet automatisch je netwerkaart herkennen, dan kan het handig zijn als je weet welke settings deze kaartjes hebben

als je coyote linux gaat gebruiken, kun je je adres van @home gewoon laten verkrijgen via DHCP,

als domain naam hoef je niks in te vullen (voor zover ik weet)

wat wel belangrijk is is je hostname (Staat in je @home handleiding) deze is absoluut noodzakelijk om een ip adres te verkrijgen

op je clients vul je als gateway vervolgens het INTERNE ip adres van je router in, en als dns server de dns servers van @home

ik hoop dat er weer wat licht voor je aan het einde van de tunnel is.....

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Zing samen met mij: Slackware roelt ;)

[deze advertentieruimte is te koop]

• Zwelgje
daar laat ik me niet over uit (ik moet mensen in hun waarde laten hier), maar voor deze situatie lijkt het me niet echt geschikt.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

Servowire

prutser:~#

Op zaterdag 20 oktober 2001 19:40 schreef RG© het volgende:
Zing samen met mij: Slackware roelt ;)
*TOET* fout antwoord
Debian :)

met papier mache kun je alles maken!!

• 0siris
voor al die mensen die een handleiding willen: lees de FAQ even door en kijk es op http://www.linux-nl.cx. Soms wel wat oudere info, vaak ook leuke nederlandstalige how-to's

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 oktober 2001 18:45 schreef zwelgje2 het volgende:
je moet die netwerkaarten eerst goed configureren lijkt me
ik had zelf 2 isa kaartjes welke ik met de tools van de fabrikant moest configgen (irq 10 io 300) (irq 11 io 340)

Dit verhaal kon wel eens kloppen, maar hoe kom ik aan die progjes? kzal eens op de realtek site kijken
als je dat gedaan hebt kun je met de installatie van freesco of wat voor pakket dan ook beginnen, het is vaak zo dat deze niet automatisch je netwerkaart herkennen, dan kan het handig zijn als je weet welke settings deze kaartjes hebben

als je coyote linux gaat gebruiken, kun je je adres van @home gewoon laten verkrijgen via DHCP,

dit wil ik dus niet, ik wil een STATISCH ip adres, dus geen dhcp
als domain naam hoef je niks in te vullen (voor zover ik weet)

volgens mij moet je daar het domein intern invullen, of workgroup
wat wel belangrijk is is je hostname (Staat in je @home handleiding) deze is absoluut noodzakelijk om een ip adres te verkrijgen

wist ik, da's idd belangrijk
op je clients vul je als gateway vervolgens het INTERNE ip adres van je router in, en als dns server de dns servers van @home
Hierom draai ik toch juist DHCP, om dit soort dingetjes NIET in te stellen, dit moet ie mee krijgen van m'n i-net servertje incl. dns en wins servers
ik hoop dat er weer wat licht voor je aan het einde van de tunnel is.....

momenteel niet, ik sta net op, en heb een GIGANTISCHE kater, het lijkt wel of ik de hele avnd heb |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

• Zwelgje
je hebt nu een statisch ip adres bij @home??

das vreemd want je krijgt bij @home automatisch een ip adress toegewezen!, je kan uiteraard op je pc wel hetzelfde adres handmatig inkloppen (statisch) maar als @home besluit om hun dhcp scope op te schonen en andere adressen uit te delen, dan loop je het risco dat iemand anders jouw (originele) ip adres krijgt, dan heb JIJ dus geen internet verbinding meer, en kun JIJ je router opnieuw configgen,

Verwijderd

Topicstarter
heb je gelijk in, maar gewoon zorgen dat je pc constant aan staat, dan kan ook niemand hem afpakken *GRIN*.....

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op zaterdag 20 oktober 2001 19:58 schreef Servowire het volgende:

[..]

*TOET* fout antwoord
Debian :)
thing thing, we have a winner Jhonny! :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Voor mensen die interesse hebben om een Linux bak met MxStream te laten werken is de volgende link ook wel handig:
http://www.adsl4linux.nl
Heeft mij een hoop geholpen. Greetz.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, het loopt als een tierelier, ff 32 MB ram erbij in gezet, en als de BRANDWEER, kheb NAT, FIREWALL, ik kan um benaderen met telnet, en via m'n browser, ut is ook een webserver btw, en dat met 1 flop en 40 MB ram.... en een p75, zonder enig fan behalve de voeding..... ideaal, en iedereen nog bedankt voor de tips & tricks.

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 13:48 schreef arjo_kamp het volgende:
heb je gelijk in, maar gewoon zorgen dat je pc constant aan staat, dan kan ook niemand hem afpakken *GRIN*.....
Dat is dus niet zo. Ik dacht dat ook en ben mijn ip al twee keer kwijt geraakt. Ik kon door technische redenen geen DHCP draaien en die prutsers van @home konden mij ook niet helpen. Je merkt het vanzelf eens in de zoveel minuten valt ineens je inet weg.Ik raad dus aan toch maar DHCP te draaien. Je krijgt nl bijna nooit een nieuw ip.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 oktober 2001 09:45 schreef XKB het volgende:

[..]

Dat is dus niet zo. Ik dacht dat ook en ben mijn ip al twee keer kwijt geraakt. Ik kon door technische redenen geen DHCP draaien en die prutsers van @home konden mij ook niet helpen. Je merkt het vanzelf eens in de zoveel minuten valt ineens je inet weg.Ik raad dus aan toch maar DHCP te draaien. Je krijgt nl bijna nooit een nieuw ip.
is theoretisch onmogelijk, hij geeft je een vrij ip adres, als jij je pc aan laat staan, staat ie bekend als bezet, wat wel problemen kan geven, is dat als jij je pc uitzet, en je hebt een statisch adres ingesteld, en je boot, en toevallig heeft @home net jouwn ip adres gegeven aan een ander, dmv. dhcp...
Pagina: 1