Toon posts:

[DNS] Subdomain zonder Active Directory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai hier thuis met 2 windows 2000 advanced servers.
Nu wil ik het volgende als dns schema gebruiken:

server1.servers.(domeinnaam).local
server2.servers.(domeinnaam).local

enz...

en voor de werkstationetjes:

bak1.werkbakken.(domeinnaam).local
bak2.werkbakken.(domeinnaam).local
enz...

Als ik Active Directory wil gebruiken moet ik voor elk subdomain (servers en werkbakken) een Domain Controller installeren... Das nou net niet de bedoeling, alle servers moeten 1 groep vormen voor (domeinnaam).local maar de namen van de servers en werkstationen moeten wel in apparte subdomainen. Deze subdomeinen zijn dus alleen voor de benaming(handig om overzicht te houden).
Iemand een oplossing???

Verwijderd

Topicstarter
T ziet er naar uit dat mijn idee alleen in theorie mogelijk is, maar als er iemand is die weet hoe ik het in de praktijk moet uitvoeren please post it...

• spifff
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05-2025

spifff

Minus one f

- ipv AD-integrated DNS primary&secundary zones gebruiken?
- Lmhosts-files maken?

-yup-

• weirdje
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zaterdag 20 oktober 2001 14:16 schreef swopfile het volgende:
Ik draai hier thuis met 2 windows 2000 advanced servers.
Nu wil ik het volgende als dns schema gebruiken:

Als ik Active Directory wil gebruiken moet ik voor elk subdomain (servers en werkbakken) een Domain Controller installeren... Das nou net niet de bedoeling, alle servers moeten 1 groep vormen voor (domeinnaam).local maar de namen van de servers en werkstationen moeten wel in apparte subdomainen. Deze subdomeinen zijn dus alleen voor de benaming(handig om overzicht te houden).
Iemand een oplossing???
[waarschuwing] = ik ben anti MS voor dit soort zaken :r .. probeer daar effe doorheen te prikken ;) = [/waarschuwing]

Hmm. Is er niet een 'echte' DNS server voor W2K ? Ik ken NT servers die 'gewone' DNS servers draaien waar dit zonder problemen op te lossen is.

Vouw simpelweg alle servers in een server zonefile en doe hetzelfde voor je werkstations. Heb je servers en werkstations gescheiden dmv verschillende IP ranges ? Maak dan twee aparte reversed zonefiles aan. Zit alles in 1 range (klasse) range ? Maak dan 1 reversed zonefile aan en klaar komt klara.

[youvebeenwarnedmode]doe dit nou niet met w2k... |:( [/youvebeenwarnedmode]

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een beetje zitten spelen met die zones, subdomein servers en werkbakken kan ik nu gewoon aanmaken. Ook kan ik hier hosts in toevoegen...
Als ik ping naar server2.servers.domein.local dan werkt dat maar als ik ping naar server2 krijg ik nog steeds te zien: server2.domein.local zonder dat server2 in de zone van domein.local staat. Dus ik kijken op server2, en daar staat bij netwerk identificatie domein.local en dat verander ik in servers.domein.local.
Helaas werkt dat niet omdat het bericht verschijnt dat er geen verbinding met het domein gemaakt kan worden (geen active directory)... :(
Iemand nog een idee om server2 volledig over te zetten naar het subdomein 'servers' en dat er nog steeds ingelogt kan worden op het active directory domein 'domein.local'?

• spifff
  • Laatst online: 18-05-2025

spifff

Minus one f

Ken niet, punt uit.
Je server is domain controller voor domein.local en je kan niet de domain controller uit het domein rukken wat hij host! Hij moet immers altijd te vinden zijn in dat domein. Ik weet niet of dat een MS-'tekortkoming' is btw ;)

Ff wat theorie: MS method of resolving hostnames.
1. ben ik het zelf niet? (checks if it is local)
2. staat het dan in de hostfile? (check C:\WINNT\system32\drivers\etc\hosts)
3. "hey dns-server, ken u deze host soms?"
4. ff kijken in m'n netbios-cache
5. "hey wins-server, ken u deze host soms?"
6. *kuch* "WIE O WIE IS DIT!?" (broadcast)
7. staat het dan in de lmhostfile? (check C:\WINNT\system32\drivers\etc\lmhosts)
...could not be resolved.

Als je er echt mee door wil gaan kan je dus naast de dns-server ook bv. je hosts-file editen op alle pc's, aangezien die nog voor de dns-server bevraagd worden. Maar ik zou het zelf zo houden...

-yup-

Verwijderd

Hier worden allerlei dingen door elkaar gehaald. Windows 2000 gebruikt DNS als opslag voor lokalisatie gegevens en resources. Je kunt daar dus NIET zomaar aan gaan rommelen dat heeft ernstige consequenties voor de werking van je netwerk.

DNS is echter gewoon een naamgevingsmechanisme, een hostfile met kapsones zeg maar. Niets houd jouw tegen wat subdomeinen aan te maken en daar hosts in te creeeren. Ik moet zeggen dat het nut me een beetje ontgaat, maar het is jouw feestje.

Wim
Pagina: 1